Λονδίνο: Τα παιδιά που παρακολουθούν μαθήματα μουσικής ή διδάσκονται πώς να παίζουν κάποιο μουσικό όργανο έχουν καλύτερη μνήμη και μαθησιακό επίπεδο σε σχέση με όσα δεν επιδίδονται σε μια τέτοια ενασχόληση, σύμφωνα με άρθρο του επιστημονικού εντύπου Neuropsychology.
Λονδίνο: Τα παιδιά που παρακολουθούν μαθήματα μουσικής ή διδάσκονται πώς να παίζουν κάποιο μουσικό όργανο έχουν καλύτερη μνήμη και μαθησιακό επίπεδο σε σχέση με όσα δεν επιδίδονται σε μια τέτοια ενασχόληση, σύμφωνα με άρθρο του επιστημονικού εντύπου Neuropsychology.
Όπως επισημαίνουν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ, τα στοιχεία της καινούργιας έρευνας μπορούν να αποβούν ιδιαιτέρως χρήσιμα όχι μόνο για τα υγιή παιδιά αλλά και για όσα βρίσκονται σε ανάρρωση από κάποια εγκεφαλική κάκωση.
Στο πλαίσιο της μελέτης, έθεσαν υπό παρακολούθηση 90 παιδιά, ηλικίας από 6 έως 15 ετών. Τα μισά εξ αυτών ήταν μέλη της μουσικής ομάδας εγχόρδων οργάνων του σχολείου τους ή είχαν παρακολουθήσει πενταετή μαθήματα κλασικής μουσικής. Τα υπόλοιπα παιδιά δεν διέθεταν απολύτως καμία μουσική παιδεία.
Οι ερευνητές μελέτησαν το μαθησιακό και μνημονικό επίπεδο των παιδιών μέσω μιας σειράς δοκιμασιών, οι οποίες περιλάμβαναν, μεταξύ άλλων, τεστ ανάκλησης λέξεων και εικόνων.
Αυτό που διαπιστώθηκε ήταν ότι τα παιδιά που διέθεταν μουσική παιδεία, τα πήγαν πολύ καλύτερα στις δοκιμασίες, αφού κατάφεραν να ανακαλέσουν σημαντικά μεγαλύτερο αριθμό λέξεων και εικόνων, ακόμη και μετά την πάροδο 30 λεπτών από την πρώτη επαφή με αυτές.
Επιπλέον, παρατηρήθηκε ότι η απόδοση των μαθητών στις δοκιμασίες ανάκλησης λέξεων ήταν συνάρτηση του χρόνου παρακολούθησης μουσικών μαθημάτων. Ωστόσο, δεν αποδείχθηκε κάτι αντίστοιχο για τις ικανότητες των νεαρών όσον αφορά την ανάκληση εικόνων.
Οι ερευνητές επισημαίνουν πως η εξήγηση του τελευταίου αυτού φαινομένου οφείλεται στο γεγονός ότι η μουσική διεγείρει κυρίως το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου, που είναι υπεύθυνο για τον έλεγχο της λεκτικής μάθησης.
Προχωρώντας σε μεγαλύτερο βάθος τη μελέτη τους, οι ερευνητές εξέτασαν εκ νέου τους ίδιους μαθητές έπειτα από ένα έτος. Εκ των 45, μόνο οι 33 συνέχιζαν τα μαθήματα μουσικής, ενώ στη έρευνα προστέθηκαν 17 ακόμη παιδιά που ξεκίνησαν στο μεσοδιάστημα να ασχολούνται με κάποιο μουσικό όργανο.
Αυτό που ανακαλύφθηκε ήταν ότι οι εμπειρότεροι μουσικά μαθητές είχαν σημειώσει σημαντική βελτίωση σε επίπεδο μνήμης και μάθησης, ακόμη και σε σχέση με τους αρχάριους του είδους, οι οποίοι ωστόσο στη συνέχεια κατάφεραν να ανακτήσουν το «χαμένο έδαφος».
Όσον αφορά, δε, τους μαθητές που εγκατέλειψαν τις μουσικές σπουδές, διατήρησαν μεν ένα σημαντικό μέρος του γνωσιακού επιπέδου τους αλλά δεν το βελτίωσαν έκτοτε.