Pascal Vasselon: Το Ιντερλάγκος και ο απολογισμός της Toyota F1
Καθώς η Toyota F1 ακόμη διεκδικεί την πρώτη της νίκη, ο Γάλλος τεχνικός της διευθυντής δηλώνει ότι το Ιντερλάγκος ταιριάζει στην TF109 και αναλύει τους λόγους για τους οποίους φέτος η ομάδα δεν πήρε όσα άξιζε.
Με τη δυναμική που η TF109 επέδειξε τον προηγούμενο χειμώνα, ειδικά στην αεροδυναμική απόδοση και στη διαχείριση των ελαστικών κατά τη διάρκεια του αγώνα, η Toyota θα μπορούσε φέτος -αν όχι να έμπαινε στη μάχη των τίτλων- να κερδίσει τον απόλυτό της στόχο: Την πρώτη της νίκη στη Formula 1.
Θεωρητικά, η ταιριαστή για το μονοθέσιο TF109 φύση της πίστας του Ιντερλάγκος της δίνει μια ακόμα ευκαιρία για το μεγάλο της στόχο αυτό το τριήμερο. Ο τεχνικός διευθυντής του τμήματος σασί, Pascal Vasselon, μιλά για τη δυναμική της ομάδας στο Grand Prix Βραζιλίας.
Και επιπλέον, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο γραφείο Τύπου της ομάδας, αναλύει τη δυναμική της Toyota TF109 και όσα η ομάδα έκανε σωστά ή λανθασμένα σε μια αγωνιστική χρονιά που δεν κέρδισε τα αποτελέσματα που άξιζε.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της πίστας του Ιντερλάγκος;
Πριν από λίγα χρόνια συνηθίζαμε να λέμε ότι η επιφάνεια της ασφάλτου έχει πολλές ανωμαλίες και μπορούσαμε να περάσουμε όλο το τριήμερο προσπαθώντας να ρυθμίσουμε την ανάρτηση για να απορροφά τους κραδασμούς.
Όμως είδαμε τα τελευταία χρόνια ότι έγιναν εργασίες στην άσφαλτο και το Ιντερλάγκος δεν έχει περισσότερο ανώμαλη επιφάνεια από τις περισσότερες άλλες πίστες, συνεπώς αυτό δεν είναι πια πρόβλημα.
Αυτό που μας απέμεινε είναι η πρόκληση του πολύ ενδιαφέροντος σχεδιασμού της πίστας, η οποία περιλαμβάνει αργές, μέσες και γρήγορες στροφές, καθώς και μεγάλη ευθεία.
Έτσι,πρέπει να κάνεις συμβιβασμούς στο συνδυασμό αρνητικής άντωσης και αντίστασης στον αέρα, ώστε να αποδίδεις καλά στο εσωτερικό τμήμα της πίστας και παράλληλα να έχεις τις ευκαιρίες προσπέρασης στο τέλος της ευθείας εκκίνησης / τερματισμού.
Το Ιντερλάγκος θα ταιριάξει στην ToyotaTF109;
Πάντοτε ήμασταν γρήγοροι στη Βραζιλία και περιμένουμε να είμαστε πολύ ανταγωνιστικοί. Από άποψη αεροδυναμικής απόδοσης, το Ιντερλάγκος δεν διαφέρει πολύ από τις βασικές αεροδυναμικές προδιαγραφές που υιοθετούμε στην αεροσήραγγα, συνεπώς το μονοθέσιό μας ταιριάζει σε μια τέτοιου είδους πίστα.
Χωρίς αμφιβολία, πέρσι είχαμε την ταχύτητα για να ανέβουμε στο βάθρο μετά τη δεύτερη θέση του Jarno [Trulli] στην εκκίνηση με αρκετά καύσιμα. Είχαμε την ταχύτητα και στον αγώνα, αλλά αυτός αποδείχθηκε λίγο δύσκολος εξαιτίας της βροχής.
Στο τέλος χάσαμε το βάθρο και ο Timo [Glock] τα πήγε πολύ καλά σε αυτούς τους διάσημους τελευταίους γύρους, με ελαστικά για στεγνό στη βροχή. Τελικά κερδίσαμε μια θέση και τερματίσαμε έκτοι, αλλά μείναμε με μια μικρή απογοήτευση γιατί είχαμε την ταχύτητα να ανέβουμε στο βάθρο.
Θα κάνετε κάτι ιδιαίτερο για να βοηθήσετε τον (σ.σ.: αντικαταστάτη του TimoGlock), KamuiKobayashi;
Είδαμε ήδη στη Σουζούκα ότι ο Kamui είναι πολύ ικανός οδηγός και είμαστε βέβαιοι ότι θα ανταποκριθεί σε αυτή την πρόκληση – αλλά φυσικά θα του δώσουμε επιπλέον υποστήριξη αυτό το τριήμερο, δεδομένου ότι αυτό είναι το αγωνιστικό του ντεμπούτο.
Έχει εγκλιματιστεί στη Formula 1 με όλες τις δοκιμές που έχει κάνει με εμάς, στις οποίες έχει αποδειχθεί γρήγορος και σταθερός. Βεβαίως, αυτό το τριήμερο θα δώσουμε έμφαση σε τομείς που δεν ήταν στις προτεραιότητές του στις δοκιμές.
Για παράδειγμα, στα pit-stops, στην εκκίνηση και στις δοκιμές κατάταξης με λίγα καύσιμα. Θα εκμεταλλευτούμε πλήρως τις ελεύθερες δοκιμές για να εξοικειωθεί με κάθε παράμετρο του αγωνιστικού τριημέρου και είμαστε σίγουροι ότι θα κάνει καλή δουλειά.
Τώρα που προσεγγίζουμε το τέλος της αγωνιστικής χρονιάς, πως κρίνετε την TF109;
Φέτος ήμασταν ανταγωνιστικοί σχεδόν σε κάθε πίστα του προγράμματος. Είχαμε μια στιγμιαία πτώση απόδοσης στο Μονακό αλλά, όπως μπορείτε να δείτε από τη δεύτερή μας θέση στη Σιγκαπούρη, διαπιστώσαμε το πρόβλημα και ανακτήσαμε την απόδοσή μας στις αργές πίστες.
Ωστόσο, υπήρξαμε ασταθείς και στο τέλος της χρονιάς δεν έχουμε κερδίσει όλους τους βαθμούς που θα μπορούσαμε, με δεδομένη την ταχύτητά μας στους αγώνες.
Πολλές φορές είτε είχαμε καλές δοκιμές κατάταξης και αντιμετωπίσαμε προβλήματα στον αγώνα, είτε ήμασταν εξαιρετικά ανταγωνιστικοί στον αγώνα μετά από δύσκολες δοκιμές κατάταξης. Αυτό επηρέασε την τελική μας συγκομιδή βαθμών.
Ποια ήταν τα ισχυρά σημεία της TF109;
Σε γενικές γραμμές η TF109 έχει πολλά δυνατά σημεία και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ήταν ανταγωνιστική σε τόσο διαφορετικές πίστες στη διάρκεια της χρονιάς.
Αν πρέπει να επιλέξω συγκεκριμένους τομείς, θα έλεγα ότι η αεροδυναμική απόδοση είναι πολύ καλή σε ρύθμιση μέσης αρνητικής άντωσης, ενώ το μονοθέσιο είναι και αρκετά σταθερό, ιδιαίτερα κατά το φρενάρισμα. Έτσι, οι οδηγοί έχουν εμπιστοσύνη στο αυτοκίνητο και είναι σχετικά εύκολο στην οδήγηση.
Υπήρξαν αδυναμίες της TF109;
Πολύ νωρίς στις δοκιμές του περασμένου χειμώνα διαπιστώσαμε ότι το μονοθέσιο είναι σε γενικές γραμμές καλό, συνεπώς δεν είχαμε συγκεκριμένα προβλήματα να επιλύσουμε. Έκτοτε, τα πάντα είχαν να κάνουν με την εξέλιξη του μονοθεσίου, την εξεύρεση απόδοσης και τη βελτίωση της σφαιρικής αεροδυναμικής απόδοσης.
Το μόνο συγκεκριμένο θέμα που έπρεπε να διορθώσουμε ήταν η έλλειψη πρόσφυσης και αρνητικής άντωσης στις αργές πίστες, όπως έδειξε ο αγώνας του Μονακό – ζήτημα το οποίο πλέον έχουμε λύσει.
Πως θα κρίνατε το ρυθμό εξέλιξης της TF109;
Σίγουρα πιέζαμε πολύ και ο ρυθμός εξέλιξης ήταν σημαντικός. Ξεκινήσαμε τη χρονιά με πολύ ανταγωνιστικές επιδόσεις και τώρα την τελειώνουμε σε αντίστοιχο επίπεδο. Αυτό αποδεικνύει ότι δεν ξεπεραστήκαμε στο ρυθμό εξέλιξης.
Βελτιώσαμε πολύ την απόδοση του αυτοκινήτου στη διάρκεια της χρονιάς, παρά την απαγόρευση δοκιμών, όλοι έκαναν καλή προσπάθεια. Προφανώς είδαμε κάποιες αλλαγές στη σχετική μας ανταγωνιστικότητα στο αγωνιστικό έτος.
Ο βασικός λόγος για αυτό είναι ότι οι ομάδες είναι εξαιρετικά κοντά σε απόδοση, η οποία για την καθεμιά εξαρτάται από την προσαρμογή σε μια δεδομένη πίστα, με αποτέλεσμα ενίοτε να έχουμε μεγάλες αλλαγές στη δυναμική.
Πόσο σημαντικός ήταν ο παράγοντας των ελαστικών στη φετινή απόδοση των μονοθεσίων;
Τα φετινά ελαστικά ήταν λίγο πιο δύσκολα στο χειρισμό σε σχέση με τα περσινά. Είναι λίγο πιο ακραία και δύσκολα στη χρήση – αλλά αυτό είναι χαρακτηριστικό των slicks ελαστικών.
Τα slicks χρησιμοποιούν τη γόμα πολύ καλύτερα από τα ελαστικά με αυλακώσεις, αλλά από την άλλη κάνουν το ΄παράθυρο΄ λειτουργίας της γόμας πολύ μικρότερο. Αυτά τα ελαστικά είναι πιο ευαίσθητα στη θερμοκρασία του εδάφους και στη θέρμανσή τους.
Αυτό προκαλούσε συχνά μια περίσταση στην οποία οι οδηγοί συχνά έμεναν έκπληκτοι από το επίπεδο πρόσφυσης, από τον ένα γύρο στον άλλο. Αφιερώσαμε πολλή ενέργεια για να διαπιστώνουμε νωρίς στο τριήμερο το ακριβές αποτύπωμα κάθε τύπου γόμας και τι είδους ζητήματα σχετίζονται με αυτόν.
Η κινούμενη εμπρός πτέρυγα έκανε διαφορά στην απόδοση;
Παρότι θυσιάζει λίγο βάρος, αυτό είναι κάτι που θα ήθελες να έχεις – για δύο λόγους: Ο πρώτος είναι ότι βοηθάει στην ρύθμιση της ισορροπίας του μονοθεσίου και συνεπώς στην απόδοσή του σε ένα δεδομένο γύρο.
Όταν έχεις διαφορά στην ισορροπία του μονοθεσίου μεταξύ γρήγορων και αργών τμημάτων της πίστας, μπορείς να ρυθμίσεις την ισορροπία μία φορά ανά γύρο. Αυτό είναι πολύ χρήσιμο στο γύρο των δοκιμών κατάταξης ή στον αγώνα, που κάνεις τη ρύθμιση για να αντιμετωπίσεις τη φθορά των ελαστικών.
Συνεπώς, βοηθάει πολύ την απόδοση και επιταχύνει τη διαδικασία στησίματος του μονοθεσίου. Στο παρελθόν, που αλλάζαμε τη σκληρότητα της ανάρτησης ή την κατανομή βάρους, έπρεπε να περιμένουμε τη σωστή αεροδυναμική ισορροπία – και αν κάναμε λάθος, έπρεπε να έρθει το μονοθέσιο στα πιτς για να το διορθώσουμε.
Τώρα ο οδηγός ρυθμίζει μόνος του την αεροδυναμική ισορροπία στον γύρο εξόδου του από τα pits και αυτό επιταχύνει τη διαδικασία στησίματος του μονοθεσίου.
Ο Σπυρίδων Περεσιάδης (1854–1918) ήταν σημαντικός Έλληνας θεατρικός συγγραφέας της ύστερης περιόδου του 19ου αιώνα, γνωστός για την ικανότητά του να συνδυάζει την ηθογραφία με τον λυρισμό, όπως στο έργο «Ο Μαγεμένος Βοσκός».