Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Το λατομείο της Νήσου του Πάσχα αποκαλύπτει πώς οι Πολυνήσιοι κατασκεύασαν τα αινιγματικά πέτρινα αγάλματα

Το λατομείο της Νήσου του Πάσχα αποκαλύπτει πώς οι Πολυνήσιοι κατασκεύασαν τα αινιγματικά πέτρινα αγάλματα

Ένα νέο τρισδιάστατο μοντέλο του λατομείου στο Νησί του Πάσχα αποκαλύπτει μυστικά για τον τρόπο κατασκευής των θρυλικών μοάι και την κοινωνική οργάνωση της πολυνησιακής κοινότητας που τα δημιούργησε

Η Νήσος του Πάσχα, γνωστή και ως Ράπα Νούι, παραμένει μία από τις πιο μυστηριώδεις και γοητευτικές περιοχές στον κόσμο, κυρίως λόγω των τεράστιων πέτρινων αγαλμάτων της, των μοάι, που κοιτούν τον Ειρηνικό Ωκεανό.

Πρόσφατες αρχαιολογικές μελέτες χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αιχμής έφεραν στο φως νέα στοιχεία για τον τρόπο κατασκευής αυτών των μνημείων και για την κοινωνική οργάνωση της πολυνησιακής κοινότητας που τα δημιούργησε.

Δορυφορική εικόνα της Νήσου του Πάσχα

Τρισδιάστατο μοντέλο του λατομείου Rano Raraku

Σύμφωνα με το CNN, η έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό PLOS One, βασίστηκε στη δημιουργία ενός τρισδιάστατου μοντέλου υψηλής ανάλυσης του λατομείου Rano Raraku, το οποίο θεωρείται η κύρια πηγή των μοάι.

Οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν περισσότερες από 11.000 εικόνες από drone, σε μία διαδικασία γνωστή ως φωτογραμμετρία, για να αναδημιουργήσουν ψηφιακά το χώρο και τα αγάλματα που βρίσκονται σε διάφορα στάδια ολοκλήρωσης.

Το μοντέλο αποκάλυψε 426 μοάι, μαζί με 341 τάφρους για τη διαμόρφωση των μπλοκ και 133 κενά στο βράχο από τα οποία τα αγάλματα είχαν αφαιρεθεί. Επιπλέον, εντόπισαν πέντε πασσάλους που χρησιμοποιούνταν ως σημεία πρόσδεσης για την κατάβασή τους στις πλαγιές του λατομείου.

Αποκεντρωμένη κατασκευή και κοινωνική οργάνωση

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα ευρήματα δείχνουν ότι η κατασκευή των μοάι δεν ήταν κεντρικά οργανωμένη από μία ενιαία εξουσία, αλλά πραγματοποιούνταν από μεμονωμένες φυλές ή οικογενειακές ομάδες.

Ο Carl Lipo, συν-συγγραφέας της μελέτης, εξήγησε ότι η παραγωγή των αγαλμάτων παρέμεινε εντός των ζωνών εργασίας, αντί να μετακινούνται τα αγάλματα μεταξύ περιοχών για διαφορετικές φάσεις της κατασκευής, όπως θα συνέβαινε σε ένα βιομηχανικό λατομείο.

Οι διάφορες ζώνες παρουσίαζαν ποικιλία στις τεχνικές εξόρυξης και φινιρίσματος, γεγονός που υποδηλώνει ότι η Ράπα Νούι δεν ήταν πολιτικά ενοποιημένη κοινωνία αλλά αποτελούνταν από αυτόνομες κοινότητες.

Αυτή η αποκεντρωμένη δομή εξηγεί επίσης τη διατήρηση της ισορροπίας και της βιωσιμότητας στην κοινωνία, αντίθετα με θεωρίες που υποστηρίζουν ότι η κατασκευή των μοάι οδήγησε σε οικολογική καταστροφή.

Σχέδιο άνδρα από το Νησί του Πάσχα, του William Hodges, 1777

Μέγεθος και κλίμακα των αγαλμάτων

Τα μοάι που βρίσκονται στο Rano Raraku δείχνουν την τεράστια προσπάθεια που κατέβαλαν για την κατασκευή τους οι κάτοικοι της Ράπα Νούι.

Το μέσο άγαλμα είχε ύψος περίπου 4 μέτρα και βάρος 12,5 τόνους, ενώ μερικά ξεπερνούσαν τους 20 τόνους.

Μερικά ημιτελή αγάλματα, όπως το γνωστό Te Tokanga, θα έφταναν τα 21 μέτρα ύψος και τα 270 τόνους αν ολοκληρώνονταν.

Οι αρχαιολόγοι υποστηρίζουν ότι η δημιουργία υπερμεγέθων μοάι ήταν αποτέλεσμα ανταγωνισμού μεταξύ των κοινοτήτων, οι οποίες ήθελαν να δοκιμάσουν τα όριά τους και να εντυπωσιάσουν τους άλλους.

Παράλληλα, τα ημιτελή αγάλματα δεν αποτελούν δείγμα εγκατάλειψης, αλλά φυσικό αποτέλεσμα της εργασίας στο λατομείο, η οποία συνεχίστηκε μέχρι την άφιξη των Ευρωπαίων.

Η μεθοδολογία της κατασκευής

Η κύρια τεχνική περιλάμβανε τη διαμόρφωση των λεπτομερειών του προσώπου πρώτα, και στη συνέχεια τον καθορισμό του περιγράμματος του κεφαλιού και του σώματος στο βράχο.

Τα περισσότερα αγάλματα κατασκευάστηκαν σε ύπτια θέση, αν και κάποια εξάγονταν από το πλάι. Αυτή η προσέγγιση επέτρεπε στους τεχνίτες να εργάζονται με μεγαλύτερη ακρίβεια και να ελέγχουν το μέγεθος και τη μορφή των αγαλμάτων.

Ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο

Η Νήσος του Πάσχα αποικίστηκε πριν από περίπου 900 χρόνια από Πολυνήσιους ναυτικούς και αποτελεί σήμερα μέρος της Χιλής.

Το νησί έχει χρησιμοποιηθεί ως παράδειγμα στις συζητήσεις για την κατάρρευση κοινωνιών λόγω περιορισμένων πόρων, όπως στο βιβλίο του Jared Diamond, Collapse. Ωστόσο, τα νέα ευρήματα υποδεικνύουν ότι η Ράπα Νούι ήταν μια μικρή αλλά βιώσιμη κοινωνία, ικανή να προσαρμοστεί σε ένα απομονωμένο περιβάλλον χωρίς κεντρική εξουσία .

Ένας χαμένος πολιτισμός

Τα νέα δεδομένα ενισχύουν την άποψη ότι η κοινωνία της Ράπα Νούι ήταν ανθεκτική και προσαρμοστική, ικανή να διαχειρίζεται τους φυσικούς της πόρους .

Η αποκεντρωμένη κατασκευή των μοάι δείχνει ότι οι κοινότητες έπαιρναν ανεξάρτητες αποφάσεις για τη δημιουργία των αγαλμάτων, χωρίς να υπάρχει κεντρική αρχή που να προκαλεί υπερκατανάλωση πόρων ή περιβαλλοντική κατάρρευση.

Το τρισδιάστατο μοντέλο του Rano Raraku, μαζί με την ανάλυση των ημιτελών και τελειωμένων αγαλμάτων, προσφέρει μια νέα προοπτική για τον πολιτισμό, την κοινωνική οργάνωση και την τεχνολογική ικανότητα των κατοίκων του Νησιού του Πάσχα.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο