Το λατομείο της Νήσου του Πάσχα αποκαλύπτει πώς οι Πολυνήσιοι κατασκεύασαν τα αινιγματικά πέτρινα αγάλματα
Ένα νέο τρισδιάστατο μοντέλο του λατομείου στο Νησί του Πάσχα αποκαλύπτει μυστικά για τον τρόπο κατασκευής των θρυλικών μοάι και την κοινωνική οργάνωση της πολυνησιακής κοινότητας που τα δημιούργησε
Η Νήσος του Πάσχα, γνωστή και ως Ράπα Νούι, παραμένει μία από τις πιο μυστηριώδεις και γοητευτικές περιοχές στον κόσμο, κυρίως λόγω των τεράστιων πέτρινων αγαλμάτων της, των μοάι, που κοιτούν τον Ειρηνικό Ωκεανό.
Πρόσφατες αρχαιολογικές μελέτες χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αιχμής έφεραν στο φως νέα στοιχεία για τον τρόπο κατασκευής αυτών των μνημείων και για την κοινωνική οργάνωση της πολυνησιακής κοινότητας που τα δημιούργησε.
Δορυφορική εικόνα της Νήσου του Πάσχα
Τρισδιάστατο μοντέλο του λατομείου Rano Raraku
Σύμφωνα με το CNN, η έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό PLOS One, βασίστηκε στη δημιουργία ενός τρισδιάστατου μοντέλου υψηλής ανάλυσης του λατομείου Rano Raraku, το οποίο θεωρείται η κύρια πηγή των μοάι.
Οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν περισσότερες από 11.000 εικόνες από drone, σε μία διαδικασία γνωστή ως φωτογραμμετρία, για να αναδημιουργήσουν ψηφιακά το χώρο και τα αγάλματα που βρίσκονται σε διάφορα στάδια ολοκλήρωσης.
A new high-resolution 3D model now lets anyone explore Rano Raraku, the main quarry on Easter Island, including nearly 1,000 of its iconic moai statues, from the comfort of a computer.
The digital reconstruction reveals layout of multiple workshop zones used by different carving… pic.twitter.com/UDrRHrxkSW
Το μοντέλο αποκάλυψε 426 μοάι, μαζί με 341 τάφρους για τη διαμόρφωση των μπλοκ και 133 κενά στο βράχο από τα οποία τα αγάλματα είχαν αφαιρεθεί. Επιπλέον, εντόπισαν πέντε πασσάλους που χρησιμοποιούνταν ως σημεία πρόσδεσης για την κατάβασή τους στις πλαγιές του λατομείου.
Αποκεντρωμένη κατασκευή και κοινωνική οργάνωση
Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα ευρήματα δείχνουν ότι η κατασκευή των μοάι δεν ήταν κεντρικά οργανωμένη από μία ενιαία εξουσία, αλλά πραγματοποιούνταν από μεμονωμένες φυλές ή οικογενειακές ομάδες.
Ο Carl Lipo, συν-συγγραφέας της μελέτης, εξήγησε ότι η παραγωγή των αγαλμάτων παρέμεινε εντός των ζωνών εργασίας, αντί να μετακινούνται τα αγάλματα μεταξύ περιοχών για διαφορετικές φάσεις της κατασκευής, όπως θα συνέβαινε σε ένα βιομηχανικό λατομείο.
Οι διάφορες ζώνες παρουσίαζαν ποικιλία στις τεχνικές εξόρυξης και φινιρίσματος, γεγονός που υποδηλώνει ότι η Ράπα Νούι δεν ήταν πολιτικά ενοποιημένη κοινωνία αλλά αποτελούνταν από αυτόνομες κοινότητες.
Αυτή η αποκεντρωμένη δομή εξηγεί επίσης τη διατήρηση της ισορροπίας και της βιωσιμότητας στην κοινωνία, αντίθετα με θεωρίες που υποστηρίζουν ότι η κατασκευή των μοάι οδήγησε σε οικολογική καταστροφή.
Σχέδιο άνδρα από το Νησί του Πάσχα, του William Hodges, 1777
Μέγεθος και κλίμακα των αγαλμάτων
Τα μοάι που βρίσκονται στο Rano Raraku δείχνουν την τεράστια προσπάθεια που κατέβαλαν για την κατασκευή τους οι κάτοικοι της Ράπα Νούι.
Το μέσο άγαλμα είχε ύψος περίπου 4 μέτρα και βάρος 12,5 τόνους, ενώ μερικά ξεπερνούσαν τους 20 τόνους.
Μερικά ημιτελή αγάλματα, όπως το γνωστό Te Tokanga, θα έφταναν τα 21 μέτρα ύψος και τα 270 τόνους αν ολοκληρώνονταν.
Οι αρχαιολόγοι υποστηρίζουν ότι η δημιουργία υπερμεγέθων μοάι ήταν αποτέλεσμα ανταγωνισμού μεταξύ των κοινοτήτων, οι οποίες ήθελαν να δοκιμάσουν τα όριά τους και να εντυπωσιάσουν τους άλλους.
Παράλληλα, τα ημιτελή αγάλματα δεν αποτελούν δείγμα εγκατάλειψης, αλλά φυσικό αποτέλεσμα της εργασίας στο λατομείο, η οποία συνεχίστηκε μέχρι την άφιξη των Ευρωπαίων.
Η μεθοδολογία της κατασκευής
Η κύρια τεχνική περιλάμβανε τη διαμόρφωση των λεπτομερειών του προσώπου πρώτα, και στη συνέχεια τον καθορισμό του περιγράμματος του κεφαλιού και του σώματος στο βράχο.
Τα περισσότερα αγάλματα κατασκευάστηκαν σε ύπτια θέση, αν και κάποια εξάγονταν από το πλάι. Αυτή η προσέγγιση επέτρεπε στους τεχνίτες να εργάζονται με μεγαλύτερη ακρίβεια και να ελέγχουν το μέγεθος και τη μορφή των αγαλμάτων.
Ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο
Η Νήσος του Πάσχα αποικίστηκε πριν από περίπου 900 χρόνια από Πολυνήσιους ναυτικούς και αποτελεί σήμερα μέρος της Χιλής.
Το νησί έχει χρησιμοποιηθεί ως παράδειγμα στις συζητήσεις για την κατάρρευση κοινωνιών λόγω περιορισμένων πόρων, όπως στο βιβλίο του Jared Diamond, Collapse. Ωστόσο, τα νέα ευρήματα υποδεικνύουν ότι η Ράπα Νούι ήταν μια μικρή αλλά βιώσιμη κοινωνία, ικανή να προσαρμοστεί σε ένα απομονωμένο περιβάλλον χωρίς κεντρική εξουσία .
¿Quién construyó los moáis? Un nuevo mapa 3D desvela que las estatuas de la Isla de Pascua fueron levantadas por pequeños clanes. 🗿El mayor levantamiento digital del volcán Rano Raraku demuestra que la fábrica de moáis nunca estuvo centralizada, sino repartida entre múltiples… pic.twitter.com/Pj8xjcESz8
Τα νέα δεδομένα ενισχύουν την άποψη ότι η κοινωνία της Ράπα Νούι ήταν ανθεκτική και προσαρμοστική, ικανή να διαχειρίζεται τους φυσικούς της πόρους .
Η αποκεντρωμένη κατασκευή των μοάι δείχνει ότι οι κοινότητες έπαιρναν ανεξάρτητες αποφάσεις για τη δημιουργία των αγαλμάτων, χωρίς να υπάρχει κεντρική αρχή που να προκαλεί υπερκατανάλωση πόρων ή περιβαλλοντική κατάρρευση.
Το τρισδιάστατο μοντέλο του Rano Raraku, μαζί με την ανάλυση των ημιτελών και τελειωμένων αγαλμάτων, προσφέρει μια νέα προοπτική για τον πολιτισμό, την κοινωνική οργάνωση και την τεχνολογική ικανότητα των κατοίκων του Νησιού του Πάσχα.