Μέσα στις στάχτες του σπιτιού του Christopher Fudurich στο Λος Άντζελες, που ήταν κάποτε το σπίτι του, ήταν ακόμα αναγνωρίσιμα κάποια αντικείμενα από το γκαράζ του μουσικού στούντιο. Μικρόφωνα απανθρακωμένα και μαυρισμένα, ένα καμένο πληκτρολόγιο και λιωμένα καλώδια ανάμεσα στα τοξικά συντρίμμια.

Δεν ήταν απλώς αντικείμενα- το έργο μιας ζωής, το πάθος και η δημιουργικότητα κάηκαν. «Πράγματα που μάζευα από τότε που ήμουν έφηβος», λέει ο τραγουδοποιός, παραγωγός και τεχνικός ήχου. «Απλά χάθηκαν».

Αυτή ήταν η πραγματικότητα με την οποία ήρθε αντιμέτωπος ο Fudurich, και χιλιάδες άλλοι Angelenos, μετά τις πυρκαγιές του Ιανουαρίου. Τα σπίτια τους υπέστησαν ζημιές ή ισοπεδώθηκαν, τα υπάρχοντά τους καταστράφηκαν. Οι τυχεροί έφυγαν με ό,τι μπορούσαν- για τον Fudurich αυτό ήταν μερικά πολύτιμα vintage συνθεσάιζερ, μια τσάντα με ρούχα και το διαβατήριό του.

Το Λος Άντζελες ήταν μια πόλη καταβεβλημένη

Παρόλα αυτά, αυτός και η σύντροφός του γλίτωσαν τη ζωή τους, ενώ τριάντα άλλοι δεν τα κατάφεραν. Η δεύτερη πολυπληθέστερη πόλη της Αμερικής είχε συνηθίσει σε πυρκαγιές, αλλά όχι τέτοιες. Από την παραθαλάσσια όαση του Μαλιμπού μέχρι τις βίλες του Pacific Palisades, οι σφοδροί άνεμοι Santa Ana σε συνδυασμό με τις ξηρές συνθήκες που επικρατούσαν, είδαν τις φλόγες να ξεσπούν σε πολλές γειτονιές.

Ήταν απλά πολύ γρήγορες, μεγάλες και γεωγραφικά εκτεταμένες για να περιοριστούν. Στην κορύφωσή της, μια πυρκαγιά στο Palisades κάλυψε μια έκταση περίπου 15 φορές μεγαλύτερη από το μέγεθος του χώρου του φεστιβάλ Glastonbury.

Συνολικά, εκτιμάται ότι 180.000 κάτοικοι απομακρύνθηκαν, 17.000 σπίτια καταστράφηκαν, ενώ το συνολικό κόστος της καταστροφής έφτασε τα δισεκατομμύρια. Το Λος Άντζελες ήταν μια πόλη καταβεβλημένη, που πάλευε να σωθεί από μια κόλαση.

Το δημιουργικό οικοσύστημα του Λος Άντζελες έχει, εν μέρει, ξεκοιλιαστεί από την καταστροφή. «Αποτελούν τόσο μεγάλο μέρος της ταυτότητάς μας» συνεχίζει  ο Cohen. «Ένα μέρος της ιστορίας μας σβήστηκε με αυτές τις πυρκαγιές»

Το τέλος της αντιπαλότητας

Από την πλευρά της, η μουσική κοινότητα ανταποκρίθηκε αμέσως. Υπήρξαν μηνύματα σοκ και αλληλεγγύης. Σημαντικοί καλλιτέχνες έδωσαν το παρόν με υψηλές δωρεές: από την Beyoncé και τον Weeknd μέχρι την Taylor Swift και τους Metallica.

Συναυλίες ακυρώθηκαν, άλμπουμ καθυστέρησαν, πάρτι Grammy αναβλήθηκαν. Οι διοργανωτές και οι πλατφόρμες streaming σταμάτησαν τις αντιπαλότητές τους για να οργανώσουν το FireAid, ένα ζευγάρι από μεγα-συναυλίες της Α-list που διοργανώθηκαν με θαυμαστή ταχύτητα και συγκέντρωσαν 100 εκατομμύρια δολάρια.

Αμέτρητες φιλανθρωπικές εκδηλώσεις σε επίπεδο βάσης – από πανκ μπαρ μέχρι rave κλαμπ – πραγματοποιήθηκαν στο Λος Άντζελες και στις γύρω περιοχές. Στην πατρίδα της διασκέδασης του Χόλιγουντ, η ανταπόκριση της μουσικής ήταν δυνατή και ισχυρή.

Ωστόσο, τρεις μήνες μετά, η ίδια η μουσική κοινότητα της πόλης εξακολουθεί να συμβιβάζεται με μια νέα, σύνθετη, υπαρκτή πραγματικότητα. Όχι μόνο οι αξιόλογοι καλλιτέχνες ερμηνευτές των οποίων τα σπίτια καταστράφηκαν – όπως ο παραγωγός χιπ-χοπ Madlib ή το ροκ-ποπ συγκρότημα Dawes – αλλά και οι χιλιάδες εργαζόμενοι στη μουσική που αποκαλούν το Λος Άντζελες σπίτι τους.

«Θα πρέπει να επανεφεύρουμε την ανθεκτικότητα για να κάνουμε μουσική. Στο Λος Άντζελες, δεν ξέρουμε ακόμα πώς μοιάζει αυτό»

Η κληρονομιά του Λος Άντζελες

«Οι επαγγελματίες της μουσικής γενικά είναι ένας ευάλωτος πληθυσμός» λέει η Laura Segura, εκτελεστική διευθύντρια του MusiCares, ενός καθιερωμένου φιλανθρωπικού ιδρύματος που υποστηρίζει τον μουσικό τομέα.

«Οι αμοιβές δεν είναι κανονικές. Πολλοί είναι ανεξάρτητοι εργολάβοι που απλώς προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα».

Το Λος Άντζελες αποτελεί μαγνήτη για αυτούς τους ανθρώπους. Λόγω της σημαντικής μουσικής κληρονομιάς του, αλλά και της συγκέντρωσης ευκαιριών δικτύωσης: μια ζωντανή, σημαίνουσα συγκέντρωση στούντιο ηχογράφησης, δισκογραφικών εταιρειών και κεντρικών γραφείων επιχειρήσεων.

Η καταγραφή των απωλειών

Ο βαθμός στον οποίο έχουν επηρεαστεί οι επαγγελματίες της μουσικής αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά μέσα από viral ποσταρίσματα. Την πρώτη νύχτα των πυρκαγιών, η Judy Miller Silverman, επί μακρόν υπεύθυνη μουσικών δημοσίων σχέσεων, δημοσίευσε στο διαδίκτυο την αίσθηση της βιασύνης τους να σωθούν.

«Η καρδιά μου απλά έσπασε. Έχεις δύο παιδιά και δύο κατοικίδια και πρέπει να φύγεις από το σπίτι σου – πόσο τρομακτικό», λέει η κάτοικος του Λος Άντζελες. «Το επόμενο πρωί, είπε: ‘Το σπίτι μας χάθηκε. Δεν έχω λόγια».

Πολύ γρήγορα, οι διαδικτυακές ροές της Miller Silverman γέμισαν με παρόμοιες ιστορίες – απελπισμένες ιστορίες απώλειας – και συνδέσμους για τη συγκέντρωση χρημάτων. Η απάντησή της;

«Το μόνο πράγμα που μπορούσα να κάνω εκείνη τη στιγμή» λέει «άνοιξα ένα Excel». Την πρώτη ημέρα, το έγγραφο κατέγραψε τα στοιχεία οκτώ ή εννέα επαγγελματιών μουσικών που επλήγησαν από τη φωτιά. Οι περισσότεροι είχαν χάσει τα πάντα.

Το Λος Άντζελες πριν και μετά τις πυρκαγιές 

Ένας μουσικός κατάλογος θέσεων

Μέσα σε λίγες ημέρες, καθώς ο σύνδεσμος διαδόθηκε γρήγορα μεταξύ των ομάδων WhatsApp, αυξήθηκε σε εκατοντάδες (400+ κατά τη στιγμή της εκτύπωσης). Συλλογικά, οι δωρεές που καταχωρήθηκαν στο ευρετήριο συγκέντρωσαν 19 εκατομμύρια δολάρια.

Το Excel μοιάζει με κατάλογο θέσεων εργασίας στη μουσική βιομηχανία: τεχνικός κιθάρας, μαέστρος, μουσικός δικηγόρος, φροντιστής ήχου, φωτογράφος, στέλεχος δισκογραφικής εταιρείας, τεχνικός φωτισμού, διευθυντής χώρου, συνθέτης, υπεύθυνος κρατήσεων, δάσκαλος πιάνου, διευθυντής συγκροτήματος, τραγουδιστής, DJ, διοργανωτής, μηχανικός mastering, σκηνοθέτης βίντεο, τραγουδοποιός. Ο κατάλογος συνεχίζεται.

Αυτοί οι εργαζόμενοι ζουν συχνά από έργο σε έργο με ακανόνιστους μισθούς, με καριέρες που είχαν ήδη αναδιαμορφωθεί από την πανδημία του Covid-19. Όταν αυτός ο τομέας αγωνίζεται, υπάρχουν δυνητικά σημαντικές επιπτώσεις για τη μουσική βιομηχανία στο σύνολό της.

«Ένα μέρος της ιστορίας μας σβήστηκε με αυτές τις πυρκαγιές»

Με έδρα τη Σάντα Μόνικα, ο Alejandro Cohen είναι ο μουσικός διευθυντής του KCRW, ενός δημόσιου ραδιοφωνικού σταθμού που υπερασπίζεται τους ήχους της πόλης. Η ομάδα του ενεπλάκη για να βοηθήσει στην οργάνωση των προσπαθειών αντιμετώπισης: μοιράστηκε πληροφορίες για τα πάντα, από ξενοδοχεία μέχρι φαγητό, προσφορές για δωρεάν χρόνο στο στούντιο και εξοπλισμό αντικατάστασης.

«Γνωρίζαμε ότι η κατάσταση ήταν μοναδική για τους μουσικούς» λέει ο Cohen. «Θέλαμε να κάνουμε ό,τι μπορούσαμε για να συνδέσουμε αυτούς που προσφέρουν πόρους με αυτούς που τους χρειάζονται».

Ο ίδιος, την ίδια στιγμή, θρηνεί για τις επιπτώσεις. «Ανησυχώ για ό,τι χάσαμε που μας συνδέει με το παρελθόν και την ιστορία μας» λέει μιλώντας για τα πολυάριθμα αρχεία, master tapes και αναμνηστικά που χάθηκαν στις πυρκαγιές – τα ιστορικά όργανα, τις συλλογές βινυλίου και τις αφίσες συναυλιών.

Το δημιουργικό οικοσύστημα του Λος Άντζελες έχει, εν μέρει, ξεκοιλιαστεί από την καταστροφή. «Αποτελούν τόσο μεγάλο μέρος της ταυτότητάς μας» συνεχίζει  ο Cohen. «Ένα μέρος της ιστορίας μας σβήστηκε με αυτές τις πυρκαγιές».

*Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις οργανώσεις που υποστηρίζουν τους πυρόπληκτους κατοίκους του Λος Άντζελες, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα fireaidla.org

*Με στοιχεία από theguardian.com | Αρχική Φωτό: Ένα μερικώς καμένο άγαλμα του Ιησού Χριστού παραμένει από ένα κατεστραμμένο σπίτι, καθώς η πυρκαγιά Bluecut συνεχίζει να επεκτείνεται κοντά στο Phelan, Καλιφόρνια, ΗΠΑ, 17 Αυγούστου 2016. Η πυρκαγιά Μπλούκουτ, που βρίσκεται περίπου 80 μίλια (περίπου 126 χιλιόμετρα) από το Λος Άντζελες, έκαψε πάνω από 30.000 στρέμματα καταστρέφοντας δεκάδες σπίτια, αναγκάζοντας την εκκένωση περισσότερων από 80.000 ανθρώπων στην κομητεία Σαν Μπερναρντίνο. EPA/MIKE NELSON