Μπορεί να διαδραματίζεται σε έναν πολύ μακρινό γαλαξία, αλλά η σειρά Star Wars του Τόνι Γκίλροϊ, Andor, αντλεί έμπνευση από μια πραγματική ληστεία που οργάνωσε ο Στάλιν σε μια αυτοκρατορική ρωσική πόλη.

Το σχέδιο λαμβάνει χώρα μακριά από την αυτοκρατορική έδρα της εξουσίας, στις άγριες παρυφές μιας αυτοκρατορίας που είναι σχεδόν υπερβολικά μεγάλη για να την αντιληφθεί κανείς. Τροφοδοτημένοι από επαναστατικό ζήλο, οι συνωμότες είναι μια κουρελιασμένη ομάδα ανδρών και γυναικών που περιλαμβάνει κλέφτες, δολοφόνους και αποστάτες. Το βραβείο τους; Ένα σεντούκι με μετρητά που μπορεί να χρηματοδοτήσει όλο και πιο φιλόδοξες αποστολές εναντίον της μισητής άρχουσας ελίτ.

Αν παρακολουθήσατε την πρώτη σεζόν της τηλεοπτικής spin-off σειράς Star Wars Andor, θα αναγνωρίσετε αυτή την πλοκή ως ένα από τα κορυφαία σημεία της. Σε τρία επεισόδια, ο αντι-ήρωας Cassian Andor (Ντιέγκο Λούνα) και η ομάδα των συνεργών του κρύβονται σε ορεινά περάσματα στον πλανήτη Aldhani, τελειοποιώντας μια τολμηρή συντριβή και αρπαγή από μια αυτοκρατορική φρουρά που αποθηκεύει τους μισθούς ενός ολόκληρου τομέα.

«Ο Στάλιν μπορούσε να επιμεληθεί μια εφημερίδα. Μπορούσε να γράψει και να διαβάσει. Και ήταν επίσης κάποιος που μπορούσε να οργανώσει ένα χτύπημα σε κάποιον και να οργανώσει μια ληστεία τράπεζας. Γι’ αυτό μιλούσε ο Λένιν: κάποιοι άνθρωποι ήταν τσαγιερόφιλοι και άλλοι ήταν κακοποιοί, ο Στάλιν μπορούσε να κάνει και τα δύο, και γι’ αυτό ο Στάλιν κέρδισε στο τέλος»

Μια ληστεία προάγγελος της επανάστασης

Η πραγματική ληστεία που την ενέπνευσε ήταν πολύ καιρό πριν, απλά όχι και τόσο μακριά. Πραγματοποιήθηκε στην πλατεία Ερεβάν της τότε αυτοκρατορικής ρωσικής πόλης Τιφλίδας, σημερινής πρωτεύουσας της Γεωργίας, στις 26 Ιουνίου 1907. Ένα φορτίο μετρητών για το υποκατάστημα της ρωσικής κρατικής τράπεζας της πόλης, ύψους περίπου 300.000 ρουβλίων, εκλάπη από μια συμμορία ληστών που συνδέονταν με το επαναστατικό κίνημα των Μπολσεβίκων. Χρησιμοποιώντας βόμβες και όπλα, η συμμορία άφησε στο πέρασμά της ένα σκηνικό απόλυτης καταστροφής – περίπου 40 άνθρωποι σκοτώθηκαν και δεκάδες άλλοι τραυματίστηκαν. Η είδηση της επίθεσης στο φως της ημέρας έγινε πρωτοσέλιδο σε όλο τον κόσμο.

Η ληστεία ήταν ιδέα ενός χαρισματικού γιού τσαγκάρη που μετατράπηκε σε επαναστάτη και ονομαζόταν Ιωσήφ Βησσαριόνοβιτς Τζουγκασβίλι. Ήταν προικισμένος δημόσιος ομιλητής, πρώην φοιτητής σεμιναρίου, ρομαντικός ποιητής που φημολογείται ότι άφησε πίσω του μια σειρά από ραγισμένες καρδιές. Συχνά χρησιμοποιούσε το όνομα «Soso» (το οποίο είχε χρησιμοποιήσει όταν έγραφε ποιήματα για τοπικές εκδόσεις), αν και τα επόμενα χρόνια θα γινόταν πολύ πιο γνωστός – και θα τον φοβόντουσαν – ως Ιωσήφ Στάλιν.

Ο Στάλιν μετέτρεψε τη Ρωσία μέσα σε μόλις τρεις δεκαετίες από την αυτοκρατορική παρακμή που είχε υποστεί από τον πόλεμο σε μια υπερδύναμη. Αμέτρητα βιβλία είχαν γραφτεί για τα σκληρά χρόνια της εξουσίας του, αλλά πολύ λίγα για τα πρώτα του χρόνια. Ο συγγραφέας Σιμόν Σεμπάγκ Μοντεφιόρε είδε ένα κενό και άρχισε να ψάχνει σε αρχεία μετασοβιετικών χωρών για να προσπαθήσει να διαχωρίσει την αλήθεια από τον μύθο και να αφηγηθεί την ελάχιστα γνωστή ιστορία της πρώιμης ζωής του Στάλιν.

Ιωσήφ Βησσαριόνοβιτς Στάλιν

Υοung Stalin

Το 2007 – έναν αιώνα μετά την περιβόητη ληστεία στην Τιφλίδα – εκδόθηκε το βιβλίο Young Stalin. Εξετάστηκε η πρώιμη ζωή του δικτάτορα ηγέτη της Σοβιετικής Ένωσης.

Ένα άτομο που διάβασε το Young Stalin ήταν ο Γκίλροϊ. Ο συγγραφέας και παραγωγός, ο οποίος είχε γράψει το σενάριο των τεσσάρων πρώτων ταινιών Bourne και της ταινίας-προάγγελο του Andor, Rogue One, σχεδίαζε μια τηλεοπτική σειρά που θα εξερευνούσε τη διαδρομή του Cassian Andor από περιστασιακό κλέφτη σε επαναστατική φυσιογνωμία.

Η αληθινή ιστορία ενός επαναστατικού κινήματος στις εσχατιές μιας πραγματικής αυτοκρατορίας έδωσε στον Γκίλροϊ το υλικό της πηγής του. «Κυριολεκτικά, είμαι ο κλασικός λευκός γέρος που δεν χορταίνει την ιστορία», δήλωσε ο Γκίλροϊ στο Rolling Stone. «Τα τελευταία 15 χρόνια, διαβάζω μόνο μη μυθοπλασία». Πρόσθεσε ότι το Young Stalin ήταν «ένα καταπληκτικό βιβλίο» και ότι η περιγραφή της ληστείας της τράπεζας της Τιφλίδας ήταν μια «απίστευτη κινηματογραφική σεκάνς».

Σκέφτηκε ποτέ ο Σιμόν Σεμπάγκ Μοντεφιόρε, όταν έκανε έρευνα για το βιβλίο του, ότι εδώ είναι το τέλειο σκηνικό για ένα spin-off του Star Wars; «Όχι, δεν το σκέφτηκα ποτέ αυτό όταν κοπίαζα στα αρχεία της Μόσχας και της Τιφλίδας», λέει στο BBC. «Αλλά σκέφτηκα ότι υπήρχε κάτι αρκετά στοιχειώδες στη ζωή του Στάλιν, ειδικά πριν από το 1917. Ήταν μια συναρπαστική ιστορία, εν μέρει επειδή κανείς δεν γνώριζε γι’ αυτήν».

Η ληστεία της Τιφλίδας αναφέρθηκε σε όλο τον κόσμο και χρηματοδότησε το κίνημα των επαναστατών για χρόνια, λέει ο Σεμπάγκ Μοντεφιόρε. «Ο Λένιν και ολόκληρο το Μπολσεβίκικο Κόμμα ζούσαν από αυτά τα χρήματα μέχρι την επανάσταση (σ.σ. του 1917)».

Ο Στάλιν δεν ήταν, φυσικά, η μόνη φιγούρα που υποδαύλιζε την αναταραχή στην τσαρική Ρωσία – και το Andor έχει εμπλουτιστεί με διάφορους ήρωες, τα χαρακτηριστικά των οποίων προέρχονται από πραγματικά γεγονότα. Ανάμεσα στους συνωμότες της σειράς είναι ο Κάρις Νέμικ (Άλεξ Λόουθερ), ένας ιδεαλιστής που γράφει ένα υψηλόφρων μανιφέστο για την αναδυόμενη αντίσταση, παρόμοιο με την πολεμική του μπολσεβίκου Λέον Τρότσκι εν μέσω της πλούσιας παρακμής της κυριαρχίας των Ρομανόφ.

Ο χαρακτήρας του Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Luthen Rael, είναι ένα ανάλογο του Βλαντίμιρ Λένιν, του ηγέτη των Μπολσεβίκων που κατάφερε να σχηματίσει ένα ισχυρό κίνημα από απίθανους συντρόφους. Πλούσιος συλλέκτης έργων τέχνης, οι ακριβείς τρόποι του Luthen μπροστά στους επιχρυσωμένους πελάτες του κρύβουν ένα ασυμβίβαστο μίσος για την αυτοκρατορία και μια ανήσυχη επιθυμία να χρηματοδοτήσει μια αυξανόμενη αντίσταση. Στον ταλαντούχο, σιωπηλό κλέφτη του Κάσιαν βλέπει ένα χρήσιμο εργαλείο – το ίδιο είδε ο Λένιν στον Στάλιν.

«Γιατί χρησιμοποιείς αυτόν τον τύπο; Είναι γκάνγκστερ. Έχει σκοτώσει ανθρώπους. Είχε εμπλακεί σε όλες αυτές τις ληστείες τραπεζών», υποστηρίζει ο Σεμπάγκ Μοντεφιόρε ότι έλεγαν στον Λένιν οι σύγχρονοί του.

«Και ο Λένιν απαντά: ‘Είναι ακριβώς ο τύπος που χρειαζόμαστε’. Ο Στάλιν μπορούσε να επιμεληθεί μια εφημερίδα. Μπορούσε να γράψει και να διαβάσει. Και ήταν επίσης κάποιος που μπορούσε να οργανώσει ένα χτύπημα σε κάποιον και να οργανώσει μια ληστεία τράπεζας. Γι’ αυτό μιλούσε ο Λένιν: κάποιοι άνθρωποι ήταν τσαγιερόφιλοι και άλλοι ήταν κακοποιοί, ο Στάλιν μπορούσε να κάνει και τα δύο, και γι’ αυτό ο Στάλιν κέρδισε στο τέλος».

«Ο ίδιος ο Λένιν είπε: Μια επανάσταση χωρίς εκτελεστικά αποσπάσματα δεν έχει νόημα»

Βλαντίμιρ Λένιν και Ιωσήφ Στάλιν

Από ήρωας σε κακοποιό;

Η νέα σεζόν, η οποία ξεκινά την Τρίτη 22 Απριλίου, θα αναπτύξει την ιστορία της εξέγερσης καθώς αυτή σπεύδει προς τα γεγονότα που είδαμε στο Rogue One: οι σκηνές των βίαιων αυτοκρατορικών αντιδράσεων σε μια διαδήλωση που παρουσιάζονται στο τρέιλερ θυμίζουν την τσαρική καταστολή μιας πορείας στην Αγία Πετρούπολη το 1905, η οποία συνέβαλε αργά στην επανάσταση των Μπολσεβίκων.

Η αρχική τριλογία του Τζορτζ Λούκας στήριξε την εξέγερση στην κλασική δυναμική των καλών εναντίον των κακών, όπως την έζησαν αμέτρητα σαββατιάτικα απογευματινά cliffhangers, ενώ η αντίσταση είχε ως πρότυπο την αντιναζιστική αντιπολίτευση στην κατεχόμενη Ευρώπη. Οι επαναστάτες του Andor ζουν σε μια πολύ πιο συμβιβασμένη πραγματικότητα- όπως τα επαναστατικά κινήματα της πραγματικής ζωής, είναι πολύ πιο περίπλοκα από αυτά που βλέπουμε συνήθως στην οθόνη. Ο Luthen, ο πληρεξούσιος του Λένιν του Andor, το εξετάζει με ανατριχιαστική σκοπιμότητα σε μια από τις σημαντικότερες σκηνές της πρώτης σεζόν: «Είμαι καταδικασμένος να χρησιμοποιήσω τα εργαλεία του εχθρού μου για να τον νικήσω. Καίω την αξιοπρέπειά μου για το μέλλον κάποιου άλλου. Καίω τη ζωή μου για να φτιάξω μια ανατολή που ξέρω ότι δεν θα δω ποτέ».

Όπως σημειώνει ο Μοντεφιόρε, οι ίδιοι οι επαναστάτες γνώριζαν βαθιά μέσα τους ότι αν έπαιρναν την εξουσία, οι ίδιοι θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουν την καταστολή ως εργαλείο- θα γίνονταν αυτό που κάποτε περιφρονούσαν. «Ο ίδιος ο Λένιν είπε: Μια επανάσταση χωρίς εκτελεστικά αποσπάσματα δεν έχει νόημα».

*Πηγή: BBC