Καρκατσούλης: Ζητάμε λύσεις με βάση την εμπειρία και τις γνώσεις
Η συμμετοχή του Ποταμιού στην επόμενη κυβέρνηση μπορεί να επιτευχθεί «όχι με βάση την αναλογία στις καρέκλες, αλλά στη βάση συμφωνίας επί των λύσεων», σημειώνει ο επικεφαλής του ψηφοδελτίου Επικρατείας του Ποταμιού Π.Καρκατσούλης σε συνέντευξή του στο in.gr. Για την κριτική ότι το Ποτάμι έχει ενσωματώσει ανθρώπους από τη Δεξιά ως την Αριστερά, απαντά πως «δεν αρνούμαστε τις διαφορετικές οπτικές», αλλά «οι εθελοντές του Ποταμιού προτείνουν ιδέες και εναλλακτικές με βάση τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους».
Η συμμετοχή του Ποταμιού στην κυβέρνηση της 26ης Ιανουαρίου, με στόχο τη σταθερότητα, μπορεί να επιτευχθεί «όχι με βάση την αναλογία στις καρέκλες, αλλά μόνο στη βάση συμφωνίας επί των λύσεων», σημειώνει ο επικεφαλής του ψηφοδελτίου Επικρατείας του Ποταμιού Παναγιώτης Καρκατσούλης σε συνέντευξή του στο in.gr.
Για την κριτική που δέχεται το Ποτάμι ότι έχει ενσωματώσει ανθρώπους από τη Δεξιά ως την Αριστερά, αναφέρει πως «δεν αρνούμαστε τις διαφορετικές οπτικές», αλλά «οι εθελοντές του Ποταμιού προτείνουν ιδέες και εναλλακτικές με βάση τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους».
Προσθέτει μάλιστα πως ο ίδιος πασχίζει «για μια πολιτική πέρα από τα συνθήματα, τις απλουστεύσεις, το λαϊκισμό».
Για την αξιολόγηση στο Δημόσιο, χώρο στον οποίο διακρίθηκε ως ο καλύτερος δημόσιος λειτουργός, σημειώνει ότι αυτή είναι αυτονόητη και καθολική, ενώ συμπληρώνει πως οι οριζόντιες περικοπές δημιούργησαν σήμερα ένα Δημόσιο που δεν είναι ούτε αποτελεσματικό ούτε προσφέρει τις στοιχειώδεις υπηρεσίες.
Για τη μονιμότητα στο Δημόσιο, ο κ. Καρκατσούλης αναφέρει πως η συζήτηση που γίνεται είναι παρελκυστική.
Για τη συμμετοχή του στη δημιουργία των ΚΕΠ λέει πως θεωρεί τον εαυτό του τυχερό που έζησε μια τέτοια μεταρρύθμιση.
Ερ. Το Ποτάμι σάς τοποθέτησε επικεφαλής του ψηφοδελτίου Επικρατείας συστήνοντάς σας στους ψηφοφόρους ως τον εμπνευστή των ΚΕΠ. Το ΠΑΣΟΚ όμως λέει ότι εμπνευστής των ΚΕΠ είναι ο Σταύρος Μπένος. Τελικά, ποιος είναι ο «πατέρας»;
Απ. Ένα χαρακτηριστικό του παλαιοκομματισμού είναι η αναγωγή του κόμματος και των πολιτικών σε «σωτήρες», σε επαΐοντες των πάντων. Είναι, ωστόσο, αντίθετο στην κοινή λογική να ισχυρίζεται κανείς ότι αλλαγές μεγάλης εμβέλειας έχουν γίνει χάρη στη φώτιση ενός μόνον ανθρώπου. Αυτή την έκφανση του παλαιοκομματισμού την πάλεψα σθεναρά στα χρόνια που υπηρέτησα τη δημόσια διοίκηση, προκειμένου να αποκτήσουν φωνή και πρόσωπο χιλιάδες άξιοι δημόσιοι λειτουργοί.
Εν προκειμένω, θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που έζησε μια τέτοια μεταρρύθμιση, στην οποία ο καθένας είχε διακριτό ρόλο: Εγώ, ως ειδικός επιστήμονας του Υπουργείου, εισηγήθηκα, σχεδίασα και μετείχα στην ομάδα που έθεσε σε λειτουργία τα ΚΕΠ. Εννοείται, πολλοί άνθρωποι δούλεψαν στη συνέχεια, για να βελτιωθούν και να θεωρούνται μέχρι σήμερα χρήσιμα. Τιμώ και σέβομαι το Σταύρο Μπένο, όπως και όλους όσους συνεργάστηκαν για την δημιουργία τους. Και είμαι ευτυχής που ήμουν ένας απ’ αυτούς.
Ερ. Γιατί βραβευθήκατε ως ο καλύτερος δημόσιος λειτουργός και από ποιον φορέα έγινε αυτό;
Απ. Βραβεύτηκα το 2012 με το «International Public Administration Award» από την American Society of Public Administration (ASPA). Το βραβείο αυτό θεωρείται, μεταξύ των ειδικών της δημόσιας διοίκησης, πολύ σημαντικό. Με αυτό το βραβείο η ASPA αναγνωρίζει κάθε χρόνο έναν επαγγελματία ή ακαδημαϊκό της διοίκησης, ο οποίος έχει εξαιρετικές επιδόσεις σε θέματα δημόσιας διοίκησης τόσο στη χώρα του όσο και διεθνώς. Τέτοιες επιδόσεις λογίζονται π.χ. η προσπάθεια να οικοδομηθούν γέφυρες μεταξύ πρακτικών εφαρμογών της διοικητικής επιστήμης και της ακαδημαϊκής έρευνας, η μεταλαμπάδευση καλών πρακτικών σε δημόσιες διοικήσεις άλλων χωρών με σκοπό τη βελτίωση του κράτους, την ενίσχυση της λογοδοσίας και την αύξηση της εμπιστοσύνης των πολιτών σε αυτό.
Η ASPA ιδρύθηκε το 1939 και είναι η πιο μεγάλη ένωση επαγγελματιών της διοίκησης στον κόσμο. Για την απονομή του βραβείου αξιολογείται τόσο καθαυτό το έργο του υποψηφίου, όπως αυτό τεκμηριώνεται από επιστημονικές δημοσιεύσεις, συμμετοχές σε δράσεις διοικητικής μεταρρύθμισης κλπ, όσο και η γνώμη της διεθνούς κοινότητας για τον υποψήφιο. Για το βραβείο αποφασίζει μια εννεαμελής επιτροπή από υψηλόβαθμα διοικητικά στελέχη και ακαδημαϊκούς, η οποία αξιολογεί τόσο τις επιδόσεις του υποψηφίου (δημοσιεύσεις και γενικότερη δράση σε διοικητικά θέματα) όσο και τις συστατικές επιστολές που εστάλησαν γι αυτόν. Η δική μου υποψηφιότητα υποστηρίχθηκε από 91 συστατικές επιστολές, προερχόμενες από 22 διαφορετικές χώρες και 5 διαφορετικούς διεθνείς οργανισμούς.
Ερ. Πώς οραματίζεται Το Ποτάμι ένα λειτουργικό και ευέλικτο Δημόσιο; Με αξιολόγηση των υπαλλήλων; Με μονιμότητα; Εσείς πώς θα περιγράφατε το ελληνικό Δημόσιο σήμερα;
Απ. Το Ποτάμι οραματίζεται ένα Δημόσιο, το οποίο μπορεί να αντιλαμβάνεται και να ανταποκρίνεται εγκαίρως στις ανάγκες πολιτών και επιχειρήσεων συμβάλλοντας έτσι τόσο στην ανάπτυξη όσο και στην κοινωνική συνοχή, και να το κάνει αυτό αξιοποιώντας αποδοτικά όλους τους διαθέσιμους πόρους. Σ’ αυτό το πλαίσιο η αξιολόγηση είναι αυτονόητη, είναι όμως και καθολική. Δεν περιορίζεται στους υπαλλήλους για να νομιμοποιήσει ήδη ειλημμένες αποφάσεις που στηρίζονται σε δογματικές αντιλήψεις, αλλά αφορά τόσο τις δομές όσο και το πολιτικό προσωπικό. Καθένας θα λογοδοτεί ανάλογα με την ευθύνη του.
Η συζήτηση για τη μονιμότητα είναι παρελκυστική, καθώς μεταθέτει την επίλυση προβλημάτων που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης στο απώτερο μέλλον, όταν και αν γίνει συνταγματική αναθεώρηση. Το ελληνικό δημόσιο σήμερα είναι αναποτελεσματικό, αλλά το κύριο πρόβλημα είναι ότι όσοι εντός της κρίσης κλήθηκαν να το αλλάξουν, δεν γνώριζαν τι ακριβώς φταίει. Έτσι οδηγηθήκαμε στη λογική των οριζόντιων περικοπών, που σήμερα μας έχουν οδηγήσει σε ένα δημόσιο που εξακολουθεί να είναι αναποτελεσματικό, αλλά πλέον δεν μπορεί να παρέχει ούτε τις στοιχειώδεις υπηρεσίες.
Ερ. Στο Ποτάμι ασκείται η κριτική ότι αποτελεί μια δεξαμενή ιδεών και ανθρώπων από τη Δεξιά ως την Αριστερά. Εσείς πού τοποθετείτε πολιτικά τον εαυτό σας και πώς βλέπετε αυτή την κριτική;
Απ. To Ποτάμι δημιουργήθηκε και υπάρχει, προκειμένου να δώσει λύσεις στα πολλά και μεγάλα προβλήματα της χώρας. Οι εθελοντές του Ποταμιού προτείνουν ιδέες και εναλλακτικές με βάση τις γνώσεις και εμπειρίες τους, εξετάζοντας ποιες από αυτές προσιδιάζουν περισσότερο στην ελληνική περίπτωση. Εμείς, στο Ποτάμι δεν αρνούμαστε τις διαφορετικές οπτικές, αλλά δεν θεωρούμε ότι αυτές συνιστούν το μείζον πρόβλημα ούτε της πολιτικής ούτε της χώρας, σήμερα.
Μείζονα προβλήματα είναι η αποκατάσταση της λογικής, εν πρώτοις: Πόσο αριστερές και πόσο δεξιές χρειάζεται να είναι οι ιδέες κάποιου για να αποφασίσει ότι δεν πρέπει να εμπλέκονται 17 φορείς για το κλείσιμο μιας χωματερής όταν η χώρα πληρώνει δυσβάστακτα πρόστιμα; Η συναίνεση, επίσης, η σύνθεση απόψεων στα εθνικά θέματα και στα μείζονα οικονομικά και κοινωνικά διακυβεύματα, είναι ζητούμενη από την πλειοψηφία του ελληνικού λαού.
Τοποθετώ τον εαυτό μου σ’ αυτούς που πασχίζουν για τέτοιες λύσεις. Πασχίζω για μια πολιτική πέρα από τα συνθήματα, τις απλουστεύσεις, τον λαϊκισμό. Η πολιτική έχει νόημα όταν δίνει λύσεις σε προβλήματα οι οποίες αντέχουν στον χρόνο και αναγνωρίζονται από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις ως τέτοιες.
Ερ. Το Ποτάμι έχει πει ότι θέλει να είναι τρίτο κόμμα για να εγγυηθεί τη σταθερότητα στη χώρα. Με ποιον θα συνεργαστείτε μετά τις εκλογές και σε ποια βάση;
Απ. Η ζητούμενη σταθερότητα διακυβέρνησης μπορεί να επιτευχθεί όχι με βάση την αναλογία στις καρέκλες και τα αξιώματα αλλά μόνο στη βάση συμφωνίας επί των λύσεων που μπορούν να αντιμετωπίσουν τα πολλαπλά προβλήματα της χώρας. Υπό την έννοια αυτή, το Ποτάμι θα συνεργαστεί με το κόμμα που θα συμφωνήσει επί συγκεκριμένων λύσεων και σχεδίων εφαρμογής τους.
Όσο πιο δυνατό είναι το Ποτάμι, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η διαπραγματευτική του ισχύς και τόσο περισσότερο θα μπορέσει να πείσει για την αποδοχή των θέσεών του. Η τρίτη θέση μπορεί να μας δώσει αυτή την δυνατότητα και, γι αυτό, ζητάμε από τους Έλληνες πολίτες να επιδοκιμάσουν τις θέσεις μας με την ψήφο τους.