Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Εκτός Ελεγκτικού Συνεδρίου συμβάσεις του ΤΑΙΠΕΔ κάτω του 1 εκατ. ευρώ

Εκτός Ελεγκτικού Συνεδρίου συμβάσεις του ΤΑΙΠΕΔ κάτω του 1 εκατ. ευρώ

Αποσύρθηκαν μετά τις αντιδράσεις βουλευτών της συγκυβέρνησης και της αντιπολίτευσης διατάξεις του νομοσχεδίου «Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο, Αξιοποίηση Ιδιωτικής Περιούσιας του Δημόσιου και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις» που επέφεραν αλλαγές στο ισχύον πλαίσιο, που διέπει τον έλεγχο που διενεργεί το Ελεγκτικό Συνέδριο στις συμβάσεις του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και τον έλεγχο που διενεργεί ο υπουργός Οικονομικών στις αποφάσεις και αναθέσεις μελετών του Ταμείου.

Αποσύρθηκαν μετά τις αντιδράσεις βουλευτών της συγκυβέρνησης και της αντιπολίτευσης διατάξεις του νομοσχεδίου «Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο, Αξιοποίηση Ιδιωτικής Περιούσιας του Δημόσιου και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις» που επέφεραν αλλαγές στο ισχύον πλαίσιο, που διέπει τον έλεγχο που διενεργεί το Ελεγκτικό Συνέδριο στις συμβάσεις του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και τον έλεγχο που διενεργεί ο υπουργός Οικονομικών στις αποφάσεις και αναθέσεις μελετών του Ταμείου.

Οι εν λόγω διατάξεις επέτρεπαν στο Ταμείο να αναθέτει σε χρηματιστηριακές εταιρείες και τράπεζες να ανοίγουν βιβλίο προσφορών για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να πωλούν μετοχές εισηγμένων εταιρειών που αποκρατικοποιούνται μέσω ΤΑΙΠΕΔ.

Συγκεκριμένα, με το σχέδιο νόμου εισαγόταν η δυνατότητα πώλησης μετοχών μέσω του λεγόμενου επιταχυνόμενου βιβλίου προσφορών, ήτοι το Ταμείο θα μπορούσε να αναθέσει σε πιστωτικά ιδρύματα ή ΕΠΕΥ να ανοίξουν βιβλίο, στο οποίο να δέχονται προσφορές από επενδυτές και μέσω αυτού να εξεύρουν αγοραστές για τις πωλούμενες μετοχές.

Επίσης, εισαγόταν η δυνατότητα διάθεσης μετοχών με δημόσια προσφορά επί μετοχών ήδη εισηγμένων ή που εισάγονται σε Οργανωμένη Αγορά ταυτόχρονα με τη δημόσια προσφορά. Δίνεται, επίσης η δυνατότητα στο ΤΑΙΠΕΔ να αποδεχθεί δημόσια πρόταση από τρίτο πρόσωπο για την απόκτηση εισηγμένων μετοχών εταιρείας μέτοχος της οποίας είναι το Ταμείο.

Πάντως, άλλη διάταξη που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο τροποποιεί το Ν. 3986/2011 που ρυθμίζει τη λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ και προβλέπει πως πλέον το Ταμείο δεν θα έχει την υποχρέωση να κοινοποιεί για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο συμβάσεις που δεν ξεπερνούν το ποσό του 1.000.000.

Πρέπει να σημειωθεί πως ο προβλεφθείς νομοθετικά έλεγχος των δημοσίων συμβάσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο λειτουργεί προληπτικά ως εγγύηση της νομιμότητας της σύναψής τους, αλλά και κατασταλτικά καθώς η διαπίστωση των πλημμελειών οδηγεί στη ματαίωση της υπογραφής της σύμβασης.

Στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου αναφέρεται πως από τις ήδη διενεργηθείσες συναλλαγές του ΤΑΙΠΕΔ, μόνο, τρεις ανέρχονται σε ύψος χαμηλότερο του 1 εκατ. ευρώ. Ωστόσο η προαναφερθείσα διεύρυνση του ρόλου του Ταμείου αναμένεται να το οδηγήσει στη συνομολόγηση συμβάσεων αξίας μικρότερης του 1 εκατ. ευρώ, οι οποίες κατά τα φαινόμενα δεν θα ελέγχονται πλέον από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Είναι ενδεικτικό πως οι δαπάνες του ΤΑΙΠΕΔ και του Ελληνικού δημοσίου για τους συμβούλους αποκρατικοποιήσεων ανέρχονται μέχρι σήμερα σε 29 εκατ. ευρώ. Οι περισσότεροι δε σύμβουλοι προσελήφθησαν με απευθείας αναθέσεις από τη Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων.

Αρμόδια στελέχη του υπουργείου Οικονομικών ανέφεραν στο in.gr πως η σχετική ρύθμιση αποσκοπεί στην ελάφρυνση του Ελεγκτικού Συνεδρίου από το φόρτο εργασίας, αλλά και στην επιτάχυνση διαδικασιών που έμπλεκαν στα «γρανάζια» της γραφειοκρατίας, χωρίς ουσιαστικά να τίθεται ζήτημα νομιμότητας.

Στο ίδιο πλαίσιο, άλλη διάταξη που περιλήφθηκε στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή προβλέπει πως ο προσυμβατικός έλεγχος μπορεί να ασκείται συνολικά για κατηγορία συμβάσεων εφόσον υποβάλλονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο ο τύπος της σύμβασης και η διαδικασία εξεύρεσης αντισυμβαλλομένου από την έναρξη της διαδικασίας αυτής μέχρι και τον ορισμό των υποψηφίων αντισυμβαλλομένων. Στην περίπτωση αυτή, σημειώνεται, απαιτείται προσυμβατικός έλεγχος κατ’ ιδίαν σύμβασης μόνο στο μέτρο που υπάρξει απόκλιση από τον τύπο της σύμβασης ή της διαδικασίας που έχουν υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Αίσθηση προκαλεί πως με το νομοσχέδιο καταργείται η διάταξη του Ν. 3986/2011 που προβλέπει πως με κανονισμό που καταρτίζεται από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ και εγκρίνεται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται οι όροι και οι διαδικασίες ανάθεσης μελετών, υπηρεσιών και εκτέλεσης έργων και εργασιών, προμηθειών κινητών πραγμάτων, εξοπλισμού και συναφών εργασιών, αγορών ακινήτων, μισθώσεων, εκμισθώσεων και γενικά παραχωρήσεων χρήσης και κάθε άλλου ενοχικού ή εμπράγματου δικαιώματος επί ακινήτων.

Η διαδικασία αυτή που ουσιαστικά περιγράφει το πως γίνεται η αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου που περιέρχονται στο ΤΑΙΠΕΔ είναι πολύ σημαντική διότι την λαμβάνει υπόψη το Συμβούλιο της Επικρατείας στις υποθέσεις που επιδικάζει και αφορούν στο ΤΑΙΠΕΔ.

Θανάσης Κουκάκης

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο