Τον κίνδυνο το 2012 να είναι άλλη μια «χαμένη χρονιά» για τα λιμάνια τονίζει ο ΣΕΕΝ
Λόγω των προβλημάτων που υπάρχουν, όπως η καθυστέρηση στην αλλαγή του νόμου για την άρση του καμποτάζ, δυστυχώς το 2012 μάλλον χάθηκε για τον τομέα της κρουαζιέρας και αν δεν θέλουμε να χάσουμε και το 2013 θα πρέπει να γίνει κάτι άμεσα, επεσήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μ.Φόρος, αναφερόμενος στην προοπτική, ξένες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων να χρησιμοποιήσουν ελληνικά λιμάνια ως βάση για κυκλικά ταξίδια στη Μεσόγειο.
Λόγω των προβλημάτων που υπάρχουν, όπως η καθυστέρηση στην αλλαγή του νόμου για την άρση του καμποτάζ, δυστυχώς το 2012 μάλλον χάθηκε για τον τομέα της κρουαζιέρας και αν δεν θέλουμε να χάσουμε και το 2013 θα πρέπει να γίνει κάτι άμεσα, επεσήμανε κατά την διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μάρκος Φόρος,αναφερόμενος στην προοπτική, ξένες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων να χρησιμοποιήσουν ελληνικά λιμάνια ως βάση για κυκλικά ταξίδια στη Μεσόγειο.
Σύμφωνα με τα όσα σημείωσε, ο νόμος με τον οποίο η κυβέρνηση επιχείρησε να άρει το ελληνικό καμποτάζ για τα πλοία με τρίτες σημαίες, τελικά δεν απέδωσε, διότι περιείχε πολλούς δεσμευτικούς όρους που αποτέλεσαν ελληνική πρωτοτυπία.
Το αποτέλεσμα ήταν οι ξένες εταιρείες να μην ενδιαφερθούν για την ελληνική αγορά.
Η υπάρχουσα σύμβαση για το καμποτάζ, τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, θα πρέπει να καταργηθεί, καθώς είναι περιοριστική και θέτει συγκεκριμένο έλεγχο στον αριθμό κρουαζιερόπλοιων που έρχονται στη χώρα μας.
«Μόνο εάν θέλεις να μειώσεις τον αριθμό των πλοίων που έρχονται στη χώρα, και μόνο τότε μπαίνει σύμβαση. Δεν υπάρχει άλλο κράτος του κόσμου που να έχει σύμβαση» επεσήμανε και πρόσθεσε ότι το καλύτερο θα ήταν οι εταιρείες κρουαζιέρας να δηλώνουν εξ αρχής και σε κάθε σεζόν τα πλάνα τους, ώστε να γίνεται προγραμματισμός.
Υπό τις παρούσες συνθήκες πάντως, είπε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, χάθηκε το 2011 αλλά κινδυνεύει να χαθεί και το 2012 καθώς οι διαχειρίστριες κρουαζιερόπλοιων έχουν αρχίσει να καταρτίζουν τα προγράμματά τους για τη νέα περίοδο.
Επομένως, αν και όποτε αλλάξει ο νόμος αυτός, κάτι που -όπως πρόσθεσε- με τους σημερινούς ρυθμούς, θα γίνει πιθανότατα το 2013, η Ελλάδα, η οικονομία της και ο τουρισμός της θα έχουν χάσει δύο χρονιές (2011-2012).
«Υπάρχει συνωστισμός στα λιμάνια με αποτέλεσμα να υπάρχει πρόβλημα στην εξυπηρέτηση των επιβατών» σημείωσε αναφέροντας χαρακτηριστικά το παράδειγμα της Σαντορίνης όπου κάθε ώρα φτάνουν 7 χιλιάδες τουρίστες ενώ το τρενάκι που τους μεταφέρει από το λιμάνι έχει χωρητικότητα μόνο 400 ατόμων.
Ο κ. Φόρος επανέλαβε ακόμα την πρόταση να δημιουργηθεί υποθαλάσσια οδική αρτηρία που θα συνδέει την ακτή Μιαούλη με το «Δέλτα» Φαλήρου προκειμένου να εξυπηρετούνται οι τουρίστες που μετακινούνται με τα λεωφορεία με κατεύθυνση προς αεροδρόμιο, Ακρόπολη και μουσεία και να μην επιβαρύνεται κυκλοφοριακά το κέντρο του Πειραιά.
Δύσκολες μέρες για την ακτοπλοΐα
Στην ίδια συνέντευξη Τύπου ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλης περιέγραψε με μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της ακτοπλοΐας λόγω της οικονομικής κρίσης.
Όπως τόνισε, θα υπάρξουν μειώσεις στα δρομολόγια και θα είναι ευτύχημα αν αποφευχθεί το χειρότερο, να υπάρξουν και ακυρώσεις με αποτέλεσμα να υπάρξει μεγάλο πρόβλημα στην εξυπηρέτηση των νησιών.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι υπάρχουν εταιρείες στον κλάδο οι οποίες αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα ρευστότητας και αυτό σημαίνει ότι δεν θα είναι σε θέση να εκτελέσουν τα δρομολόγιά τους καθώς οι τράπεζες δεν παρέχουν νέα δάνεια.
Όσον αφορά την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών, ο κ. Σακέλης, είπε ότι ναι μεν το κράτος έχει εξοφλήσει τις οικονομικές του υποχρεώσεις ως προς τα μισθώματα για το 2010, όμως παραμένουν εκκρεμότητες για το 2011.
Αυτό, πρόσθεσε, σημαίνει ότι πολλές εταιρείες δεν θα αποδεχθούν να καλύψουν τις άγονες γραμμές μέσω των γνωστών τετράμηνων παρατάσεων των συμβάσεων.
Συνένωση ΣΕΕΝ και ΕΕΝ
Για την επικείμενη συνένωση των δύο ακτοπλοϊκών ενώσεων του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και της Ένωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ) ο κ. Φόρος ανακοίνωσε ότι οι δύο πλευρές έχουν συμφωνήσει, ήδη, σε ένα κοινό καταστατικό και το μόνο θέμα που έχει μείνει ανοιχτό είναι ο διαχειριστικός έλεγχος στην ΕΕΝ και η δημοσιοποίηση του σχετικού πορίσματος, καθώς και το θέμα του προσωπικού που θα έχει η νέα ένωση.
Ακόμη τόνισε ότι στη γενική συνέλευση του ΣΕΕΝ στις 12 Οκτωβρίου θα συμμετάσχουν εκτός από τα μέλη του Συνδέσμου και τα ταμειακώς συνεπή μέλη της ΕΕΝ τα οποία θα εγγραφούν άμεσα στον ΣΕΕΝ, ώστε να εκλεγεί ένα νέο 12μελες συμβούλιο που θα περιλαμβάνει 4 εκπροσώπους της κρουαζιέρας, 4 εκπροσώπους των επιβατηγών διεθνών πλόων και τέσσερις εκπροσώπους της ακτοπλοΐας.
Όταν εγκριθεί το νέο καταστατικό της ΣΕΕΝ από τις αρμόδιες αρχές θα επαναληφθούν οι εκλογές για 14μελες συμβούλιο στο οποίο θα συμμετέχουν 4 μέλη από την κρουαζιέρα, 3 μέλη από τα επιβατηγά διεθνών πλόων, 6 μέλη από την ακτοπλοΐα και 1 μέλος από τα ταχύπλοα.