Στο υψηλό επίπεδο του 5,2% διαμορφώθηκε τον Ιούνιο ο πληθωρισμός, σημειώνοντας ωστόσο υποχώρηση από το 5,4% του προηγούμενου μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Ωστόσο οι προβλέψεις για τον Ιούλιο είναι ανησυχητικές με την αγορά να μην αποκλείει εκτίναξη ακόμη και στο 6%, λόγω κυρίως της νέας αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ και την ανοδική πορεία των τιμών των καυσίμων. Κώδωνα κινδύνου για τον πληθωρισμό έκρουσε και η τρόικα.
Στο υψηλό επίπεδο του 5,2% διαμορφώθηκε τον Ιούνιο ο πληθωρισμός, σημειώνοντας ωστόσο υποχώρηση από το 5,4% του προηγούμενου μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Ωστόσο, οι προβλέψεις για τον Ιούλιο είναι ανησυχητικές με την αγορά να μην αποκλείει εκτίναξη ακόμη και στο 6%, λόγω κυρίως της νέας αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ και την ανοδική πορεία των τιμών των καυσίμων.
Έναντι του Μαΐου, ο πληθωρισμός τον Ιούνιο υποχώρησε κατά 0,3%. Τον Ιούνιο του 2009, ο πληθωρισμός ήταν 0,5%.
Το Μάιο, ο δείκτης τιμών καταναλωτή είχε ανέλθει στο 5,4%.
Τους δύο προηγούμενους μήνες είχε διαμορφωθεί σε 4,8% και 3,9% αντίστοιχα.
Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 5,2% προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών:
1) Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 18,9% της ομάδας Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών, καθώς και των τιμών των τσιγάρων.
β) Κατά 2,4% της ομάδας Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
γ) Κατά 7,9% της ομάδας Στέγαση, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του πετρελαίου θέρμανσης, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας, της ύδρευσης-αποχέτευσης, του ηλεκτρισμού και των υπηρεσιών κοινοχρήστων.
δ) Κατά 1,5% της ομάδας Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα έπιπλα-καλύμματα δαπέδου, στα είδη κλινοστρωμνής-λευκά είδη, στα υαλικά, στα επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης και τις οικιακές υπηρεσίες.
ε) Κατά 18,2% της ομάδας Μεταφορές, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη: αυτοκίνητα, τέλη κυκλοφορίας-διόδια, καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), ανταλλακτικά αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου-μοτοσικλέτας, υπηρεσίες μεταφορών.
στ) Κατά 3,7% της ομάδας Επικοινωνίες, λόγω αύξησης των τιμών της κινητής τηλεφωνίας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών της σταθερής τηλεφωνίας.
ζ) Κατά 0,7% της ομάδας Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, βιβλία-εφημερίδες-περιοδικά-γραφική ύλη-σχολικά είδη, υπηρεσίες αναψυχής. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ειδών οπτικοακουστικού εξοπλισμού και των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
η) Κατά 3% της ομάδας Εκπαίδευση, λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, των εκπαιδευτηρίων ξένων γλωσσών, των φροντιστηρίων και των ΙΕΚ.
θ) Κατά 3,5% της ομάδας Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών: φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά-γλυκά-καφές-ποτά (σερβιριζόμενα), κυλικεία.
ι) Κατά 5,1% της ομάδας Άλλα αγαθά και υπηρεσίες , λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των κουρείων-κομμωτηρίων, των ειδών ατομικής φροντίδας, των κοσμημάτων-ρολογιών, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων και των τιμών των άλλων υπηρεσιών.
2) Από τη μείωση του δείκτη:
Κατά 0,8% της ομάδας Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά , λόγω μείωσης των τιμών στα είδη: γιαούρτι, φρούτα νωπά, λαχανικά νωπά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα είδη: ψάρια νωπά, κρέατα γενικά, γάλα νωπό παστεριωμένο, τυρί φέτα, γλυκά ζαχαρωτά.
* Στην ευρωζώνη, ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε σε 1,4% τον Ιούνιο, από 1,6% τον προηγούμενο μήνα.