Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Ford Focus RS: Ελιξήριο

Ford Focus RS: Ελιξήριο

Μια συναρπαστική εμπειρία οδήγησης, εμπλουτισμένη με ψήγματα αγωνιστικής ιστορίας, αρκεί για να επαναφέρει το αιώνιο χαμόγελο στο πρόσωπο κάθε φανατικού οπαδού της αυτοκίνησης.

Γιάννης Αδάναλης

Έχουν περάσει έξι μήνες από την ημέρα που βρεθήκαμε στο αριστερό κάθισμα του Focus RS, αναζητώντας στο γαλλικό Νότο τον μαγικό, όπως εκ των υστέρων αποδείχθηκε, τρόπο με τον οποίο το μικρομεσαίο Ford καταφέρνει να διαχειριστεί τους 305 ίππους και τα 440 Nm ροπής του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα του.

Ταυτότητα
Κινητήρας:
2.522 κ.εκ.
Ισχύς:
305 ίπποι/6.500 σ.α.λ.
Ροπή:
440 Nm/ 2.300 σ.α.λ.
Επιτάχυνση:
0-100χλμ./ώρα 5,9 δλ
Τελ. ταχύτητα:
225 χλμ./ώρα

Ακόμη και οι πιο αισιόδοξοι της παρέας δυσκολεύονταν να φανταστούν πως το ισχυρότερο hatchback παραγωγής με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς θα έχει διαγράψει οριστικά από το λεξιλόγιό του, την υποστροφή ισχύος, το torque steering και ένα σορό άλλες παρενέργειες που συνήθως καλείσαι να αντιμετωπίσεις σε ανάλογες προτάσεις.

Με τα ελαστικά της Continental να μεταφράζουν την ποιότητα της γαλλικής ασφάλτου σε ανεξάντλητα όρια πλευρικής και ελκτικής πρόσφυσης, το Focus RS φάνταζε ανίκητο, αψηφώντας επιδεικτικά κανόνες που μέχρι σήμερα κανείς δεν τολμούσε να αμφισβητήσει.

Υπέρ
Οδική συμπεριφορά
Επιδόσεις
Σχεδιασμός αμαξώματος
Κατά
Άνεση
Κατανάλωση καυσίμου
Περιορισμένη παραγωγή

Παράλληλα, ωστόσο, γεννούσε και ερωτηματικά, που θα έπρεπε -έστω και καθυστερημένα- να απαντηθούν με την άφιξη του αυτοκινήτου στη χώρα μας.

Άφιξη που για μια ακόμη φορά στιγματίστηκε από την επιλογή της φίρμας να περάσει στην παραγωγή έναν περιορισμένο αριθμό αυτοκινήτων, αφήνοντας με την όρεξη όσους δεν διέθεταν, εν μέσω οικονομικής κρίσης, τον απαιτούμενο συνδυασμό ρευστότητας-προνοητικότητας.

Ένα κομμάτι μετάλλου, μέρος της πολύχρονης ιστορίας της Ford, στη χώρα μας αποτέλεσε αντικείμενο δημοπρασίας με φιλανθρωπικές προεκτάσεις ή ακόμη χειρότερα προνόμιο μιας κλειστής κάστας ανθρώπων που ανταλλάσσει ευχετήριες κάρτες με τον Jost Capito -επικεφαλής του τμήματος εξέλιξης των οχημάτων επιδόσεων της φίρμας- και οδηγεί πισωκίνητα Escort RS.

Παρότι το Focus RS θα μπορούσε με ευκολία να υποστηρίξει το μύθο που έχει δημιουργηθεί γύρω από το όνομά του, επί της ουσίας αδιαφορεί για τα μαρκετινίστικα τεχνάσματα των δημιουργών του.

Ακόμη και τα παρεξηγήσιμα αεροδυναμικά βοηθήματα, που ως ένα σημείο καθορίζουν το σχεδιαστικό προφίλ του αμαξώματος, διεκδικούν ενεργό ρόλο στη λειτουργία, τη συμπεριφορά και την απόδοσή του στην άσφαλτο.

Συγκεκριμένα, οι μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα στο μπροστινό τμήμα φροντίζουν για την ψύξη των μηχανικών μερών, ενώ τα αεροδυναμικά πτερύγια που θα συναντήσει κανείς στο τελείωμα του αμαξώματος αυξάνουν κατά 26%, σε σχέση με την έκδοση ST, τις κάθετες δυνάμεις που ασκούνται στο αμάξωμα.

Από την υπερβολή του εξωτερικού περιβλήματος, το πέρασμα στο μετριοπαθές, σχεδιαστικά, θάλαμο επιβατών απαιτεί ένα μικρό διάστημα προσαρμογής.

Όπως ήταν φυσικό τα εξαιρετικά, κατά τ΄άλλα, bucket καθίσματα της Recaro, τα μεταλλικά πεντάλ, τα διακριτικά της έκδοσης στο τριάκτινο τιμόνι και τα διαφοροποιημένα όργανα ελέγχου στην κορυφή του ταμπλό δεν αρκούν από μόνα τους για να αναμορφώσουν την εικόνα του εσωτερικού.

Οι λιγοστές σε έκταση και αριθμό επεμβάσεις δεν θα σε αποπροσανατολίσουν. Το αντίθετο μάλιστα, θα σε οδηγήσουν χωρίς καθυστέρηση στο διακόπτη της μίζας που βρίσκεται χαμηλά τοποθετημένος, στην βάση της κεντρικής κονσόλας.

Δίνοντας ζωή στους πέντε κυλίνδρους του υπερτροφοδοτούμενου συνόλου, ο ήχος που περνά στο θάλαμο των επιβατών δεν θα ενθουσιάσει. Θυμίζοντας, μάλιστα, τη χροιά του ST, κρύβει τις… διαρθρωτικές αλλαγές που προκάλεσαν την διόλου ευκαταφρόνητη αύξηση της ισχύος.

Θα ήταν μάλλον αφελές να πιστέψει κανείς πως οι 80 επιπλέον ίπποι -από τους 225 του ST φτάσαμε στους 305- και τα 120 Nm παραπανίσιας ροπής ξεπήδησαν από τη στιγμή που ο υπερσυμπιεστής καυσαερίων αντικαταστάθηκε και η μέγιστη πίεση υπερπλήρωσης αυξήθηκε από τα 0,7 στα 1,4 bar.

Για του λόγου το αληθές, βελτιώσεις έχουν δεχτεί τα περισσότερα από τα επιμέρους τμήματα του κινητήρα, όπως η κυλινδροκεφαλή, οι θάλαμοι καύσης, τα πιστόνια, οι εκκεντροφόροι και οι μπιέλες.

Τον ίδιο δρόμο έχουν ακολουθήσει τα συστήματα εισαγωγής, εξαγωγής και ψύξης του κινητήρα, σε αντίθεση με το μηχανικό κιβώτιο των έξι σχέσεων, το οποίο μεταφέρθηκε σχεδόν αυτούσιο από το Focus ST.

Παλιός γνώριμος, στο σύστημα μετάδοσης του αυτοκινήτου, είναι και το μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης της Quaife. Η συμβίωσή του με την πρώτη γενιά του Focus RS εξασφάλισε σ’ αυτό την παραμονή του στα σπλάχνα του μικρομεσαίου Ford και το δυσβάσταχτο έργο της διαχείρισης των 440 Nm ροπής.

Μοναδικοί σύμμαχοι σε αυτήν την προσπάθεια, τα αυξημένα μετατρόχια και οι αλλαγές στις ρυθμίσεις και στο σχεδιασμό της ανάρτησης. Revo Knuckle ονομάζει η Ford τα τροποποιημένα γόνατα McPherson των μπροστινών τροχών, που διατηρούν σταθερή την επιφάνεια του ελαστικού που έρχεται σε επαφή με την άσφαλτο, αυξάνοντας σημαντικά τα περιθώρια πρόσφυσης.

Το Focus RS φαντάζει έτοιμο να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της ελληνικής ασφάλτου, ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι αργά ή γρήγορα θα χρειαστεί να προσαρμόσεις τις δεξιότητές σου στις συνήθειες ενός πανίσχυρου hatchback.

Θα πρέπει, λοιπόν, να εξοικειωθείς με τις απαγορευτικές ταχύτητες που αναπτύσσει από στροφή σε στροφή, πριν εξαντλήσεις τις αντοχές του συστήματος πέδησης, που σε πρώτη ανάγνωση ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της έκδοσης.

Θα πρέπει, επίσης, να συνηθίσεις και τη φαινομενική, τουλάχιστον, απροθυμία του υπερτροφοδοτούμενου μοτέρ να διατηρήσει την εκρηκτική του απόδοση πάνω από τις 5.000 σ.α.λ., επιβάλλοντας τη συχνότερη αλλαγή των σχέσεων.

Ακόμη και η αμεσότητα του ηλεκτρο-υδραυλικά υποβοηθούμενου συστήματος διεύθυνσης δεν είναι κάτι που συναντάς καθημερινά. Με 2,3 στροφές από άκρη σε άκρη, μεταφέρει χωρίς καθυστερήσεις τις εντολές σου στην άσφαλτο, απαιτώντας σύνεση και μετριοπάθεια στις κινήσεις σου.

Αντίστοιχα, το μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης ναι μεν αναλαμβάνει με επιτυχία τη διατήρηση των ισορροπιών στον μπροστινό άξονα, παρόλα αυτά ο μόνος τρόπος για να αποφύγεις την υποστροφή ισχύος είναι να μετριάσεις τον ενθουσιασμό σου, επιβάλλοντας αυστηρότερα όρια χρήσης του δεξιού πεντάλ.

Ακολουθώντας χωρίς παρεκκλίσεις το γράμμα του νόμου και διατηρώντας σε λειτουργία το τροποποιημένο ESP, το Focus RS απέχει από το να χαρακτηριστεί δύστροπο, θυμίζοντας σε χαλαρούς ρυθμούς την έκδοση ST.

Αντίθετα, αφαιρώντας τα ηλεκτρονικά βοηθήματα και ανεβάζοντας το ρυθμό κίνησης, το πανίσχυρο hatchback ξεδιπλώνει με χαρακτηριστική ευκολία τις πραγματικές αρετές του στην άσφαλτο, εξασφαλίζοντας, με τον τρόπο που μόνο αυτό ξέρει και μπορεί, μια σπάνια και ταυτόχρονα ζηλευτή εμπειρία οδήγησης.

Κινητήρας
Κυβισμός2.522 κ.εκ.
Κύλινδροι5σε σειρά
Ισχύς (ίπποι)305/6.500σ.α.λ.
Ροπή (Νm)440/2.300σ.α.λ.
ΘέσηΕμπρός/εγκάρσια
Μπλοκ/κεφαλήΑλουμίνιο/αλουμίνιο
ΤροφοδοσίαΨεκασμός πολλαπλών σημείων
Διάμετρος x διαδρομή83×93,2
Βαλβίδες ανά κύλινδρο4
Εκκεντροφόροι2 ΕΕΚ
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο)121
Μετάδοση
ΚίνησηΕμπρός
ΚιβώτιοΜηχανικό έξι σχέσεων
Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα):1/3.231
:1/2.05
:1/1.433
:1/1.088
:1/0.868
:1/0.7
Τελική σχέση διαφορικού4.00
Ανάρτηση
ΕμπρόςΓόνατα McPherson, αντιστρεπτική ράβδος
ΠίσωΠολλαπλοί σύνδεμσοι, αντιστρεπτική ράβδος
Φρένα
ΕμπρόςΑεριζόμενοι δίσκοι
ΠίσωΔίσκοι
ABSΝαι
Τροχοί
Διαστάσεις19×8.5
ΥλικόΑλουμίνιο
Τύπος ελαστικώνContinental SportContact 3
Ελαστικά235/35/19
ΡεζέρβαΚανονικής διαμέτρου
Σύστημα διεύθυνσης
ΤύποςΚρεμαγιέρα
ΥποβοήθησηΗλεκτρο-υδραυλική
Στροφές τιμονιού

2,3

Διάμετρος στροφής12,2 μέτρα
Διαστάσεις
Μήκος4,402 μέτρα
Πλάτος1.842 μέτρα
Ύψος1,497 μέτρα
Μεταξόνιο2,640 μέτρα
Μετατρόχιο (Ε/Π σε χιλιοστά)1.586-1.587
Χώρος αποσκευών385 λίτρα
Βάρος1.468 κιλά
Αναλογία κιλών/ίππο4,81
Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.)
Πόλη13,4
Εκτός7
Μέση9,4
Ρεζερβουάρ (λίτρα)62
Αυτονομία659 χλμ. (θεωρητική μέση)
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα263 χλμ./ώρα
0-100χλμ./ώρα5,9 δευτερόλεπτα

auto.in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο