Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι 2009: Το τέλος μιας εποχής

Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι 2009: Το τέλος μιας εποχής

Η νέα σεζόν του WRC, η τελευταία της παρακμάζουσας εποχής πριν τις μεγάλες αλλαγές του 2010, ξεκινά την Παρασκευή (30/01) με το Ράλι Ιρλανδίας.

Πάνος Ν. Διαμάντης

Πέρασε σχεδόν μιάμιση δεκαετία από την άνοδο μέχρι την πτώση της εποχής των WRCars του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι και το φετινό WRC, που ξεκινά την Παρασκευή 30 Ιανουαρίου 2009 στην Ιρλανδία, είναι το τελευταίο της κεφάλαιο πριν μπούμε στην εποχή των αυτοκινήτων Super 2000, το 2010.


Η εποχή των WRCars ξεκίνησε στο μέσον της δεκαετίας του 1990, με κεκτημένη ταχύτητα, πάνω στο τρένο του Group A, με πολλούς, αληθινά σπουδαίους οδηγούς, ορισμένους από τους καλύτερους της ιστορίας, με αυτοκίνητα και αγώνες σε απόλυτη αρμονία με την αγνή φιλοσοφία των ράλι.


Σταδιακά, μόλις επιχειρήθηκε η τηλεοπτική γιγάντωση και εμπορική εκμετάλλευση της χρυσής εποχής του σπορ, το WRC άρχισε να παρακμάζει – στη δεκαετία μας. Το αποκορύφωμα ήρθε τους τελευταίους μήνες, όταν η παγκόσμια οικονομική κρίση ανάγκασε τις Subaru και Suzuki σε αποχώρηση.


Για τις εργοστασιακές ομάδες του σπορ, η ανάγκη μείωσης των προϋπολογισμών είχε γίνει εμφανής πολύ πριν το ξέσπασμα της κρίσης και είχε ήδη συμφωνηθεί να υιοθετηθούν για το 2010 περισσότερο οικονομικά αυτοκίνητα της κατηγορίας Super 2000, που συμμετέχουν στο πρωτάθλημα IRC (Intercontinental Rally Challenge).


Τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα είναι λιγότερο εξελιγμένα και διέπονται από αυστηρό πλαίσιοτερο κανονισμών, που τα κάνουν μαζί και λιγότερο εξελίξιμα σε σχέση με τα World Rally Cars. Το πρόβλημα, ωστόσο, ήταν ότι τα Super 2000 δεν είναι εξίσου θεαματικά.


Συνεπώς, οι ομάδες του σπορ και η FIA αποφάσισαν να υιοθετηθούν τα Super 2000, αλλά με μεγαλύτερη αεροδυναμική ελευθερία και ένα ειδικό kit μετατροπής για την αύξηση της απόδοσής τους. Ωστόσο τώρα, μετά την αποχώρηση των δύο ιαπωνικών ομάδων και με φόντο την παγκόσμια ύφεση, ο πρόεδρος της FIA, Max Mosley, προβάλλει ξανά το ενδεχόμενο να υιοθετηθούν αυτούσιοι οι κανονισμοί των S2000, χωρίς καμία απολύτως βελτίωση των αυτοκινήτων!


Το Παγκόσμιο Συμβούλιο του Motorsport αποφάσισε να μην έχουμε αυτούσιους τους κανονισμούς Super 2000 του 2010, αλλά εξαιτίας όσων συνέβησαν (σ.σ.: της αποχώρησης της Subaru και της Suzuki) ενδεχομένως οι συμμετέχοντες στο σπορ να θέλουν να τροποποιήσουν τις απόψεις τους, δήλωσε ο Βρετανός.


Η πλειοψηφία επιθυμούσε να προστεθεί το ειδικό kit βελτίωσης. Αλλά τώρα αυτό ίσως τεθεί σε αμφιβολία. Ίσως το συζητήσουμε ξανά. Με την πρόσθεση του ειδικού kit, θα αυξηθεί ο προϋπολογισμός των εργοστασιακών ομάδων αλλά και των ιδιωτών που συμμετέχουν. Από την άλλη πλευρά, αν πρόκειται για ένα γνήσιο kit που να προστίθεται εύκολα, ίσως να μην είναι τόσο άσχημα. Αλλά θα πρέπει να το εξετάσουμε προσεκτικά.


Οι παράγοντες που κάνουν θεαματικό ένα αυτοκίνητο είναι, πρώτα, ο οδηγός και, έπειτα, οι συνθήκες. Μια επιπλέον πτέρυγα και λίγο περισσότερη ιπποδύναμη δεν θα κάνει καμία διαφορά. Όμως, εδώ λειτουργούμε δημοκρατικά και αυτή ήταν η άποψη του Συμβουλίου, αλλά ίσως πρέπει να εξετάσουμε εκ νέου το θέμα.


Αν επιλέξουμε τους [αμετάβλητους] κανονισμούς Super 2000 θα μειωθεί το κόστος για τους συμμετέχοντες και επίσης υπάρχουν κατασκευαστές που λένε ότι αν ισχύσει αυτό θα μπουν στο WRC. Η τελική απόφαση αυτού του πολύμηνου σήριαλ θα ληφθεί τον Μάρτιο 2009, από το Παγκόσμιο Συμβούλιο του Motorsport.


Σε κάθε περίπτωση, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι το 2010 θα περάσει σε μια νέα εποχή, με νέων προδιαγραφών αυτοκίνητα και πιθανώς νέες εργοστασιακές ομάδες (Volkswagen, Abarth, Peugeot, Renault, Skoda μεταξύ άλλων), αλλά μέχρι τότε πρέπει να ζήσει το τελευταίο έτος της «εποχής των WRCars».



Η δομή του WRC 2009


Στα αυτοκίνητα, ακόμα και τα εργοστασιακά, οι αλλαγές από την τελευταία ημέρα του Ράλι Ουαλίας 2008 μέχρι την πρώτη ημέρα του Ράλι Ιρλανδίας 2009 είναι μηδαμινές. Μεσολάβησαν επτά εβδομάδες, στις οποίες τα εργοστάσια έκαναν δοκιμές για τις συνθήκες των νέων αγώνων της φετινής σεζόν.


Το πρωτάθλημα ξεκινά με τέσσερα ράλι που δεν υπήρχαν στο περσινό πρόγραμμα. Για πρώτη φορά μετά το 1996 δεν θα ξεκινήσει με το Ράλι Μόντε Κάρλο, διότι από φέτος τέθηκε σε εφαρμογή το πλάνο εναλλαγής των αγώνων χρόνο παρά χρόνο. Σύμφωνα με αυτό, κάθε αγώνας θα περιλαμβάνεται στο πλαίσιο του WRC ανά δύο χρόνια.


Θα υπάρχουν 24 αγώνες και κάθε χρόνο θα συμπεριλαμβάνονται στο πρωτάθλημα οι δώδεκα. Από τον κανόνα δεν εξαιρείται κανένα ράλι και, κατά συνέπεια, το Ράλι Ακρόπολις που θα είναι φέτος στο πρόγραμμα, θα επιστρέψει στο WRC το 2011. Ενδιάμεσα, το 2010, ίσως προσελκύσει το θεσμό IRC.


Το Ράλι Μόντε Κάρλο, λοιπόν, είναι στο πρόγραμμα του 2010 και συνεπώς απουσιάζει από το φετινό. Έτσι, η αυλαία ανοίγει στην Ιρλανδία, η οποία ήταν παλιότερα (το 2007) στο πρόγραμμα. Το ίδιο ισχύει και για τα ράλι Αυστραλίας, Κύπρου, Πορτογαλίας και Νορβηγίας που επιστρέφουν φέτος, ενώ νέα προσθήκη είναι το Πολωνικό.


Η μεγαλύτερη πρόκληση του 2009 …θα είναι οι νέοι και διαφορετικοί αγώνες. Για παράδειγμα, βρεθήκαμε στην Αυστραλία στο παρελθόν, αλλά όχι σε εκείνο το σημείο της χώρας. Στην Αργεντινή ξέρεις ότι υπάρχουν νερoφαγώματα και κάνεις τις ανάλογες αλλαγές στο αυτοκίνητο είπε ο διευθυντής της Ford M-Sport, Malcolm Wilson.


Στην Αυστραλία δεν γνωρίζουμε τι μας περιμένει στη νέα τοποθεσία του αγώνα. Εντάξει, έχουμε στείλει ανθρώπους να το κοιτάξουν, αλλά δεν είναι το ίδιο να αγωνίζεσαι. Ελπίζουμε να βασιστούμε στην εμπειρία από άλλους αγώνες για να είμαστε ανταγωνιστικοί στους καινούριους, κατέληξε.


Όπως προαναφέρθηκε, οι αλλαγές των αυτοκινήτων περιορίζονται στην βελτίωση της πλευρικής τους παθητικής ασφάλειας, με την τοποθέτηση ειδικού συνθετικού υλικού στις πόρτες. Ο κανονισμός χρήσης ενός κινητήρα ανά δύο αγώνες για κάθε αυτοκίνητο παραμένει.


Παράλληλα, για τη μείωση του κόστους, αποφασίστηκε να υπάρχει ένα πλήρωμα ασφάλειας (που αναγνωρίζει τις ειδικές πριν το πέρασμα των αγωνιζόμενων) για κάθε ομάδα -αντί για ένα για κάθε οδηγό- και επίσης μειώθηκαν οι μηχανικοί για κάθε αυτοκίνητο από έξι σε τέσσερις.


Εξίσου, οι αλλαγές στα ελαστικά της (αποκλειστικής προμηθεύτριας Pirelli) είναι ελάχιστες. Στις τρεις τυπικές γόμες (ασφάλτου, χιονιού, χώματος) προστίθενται φέτος δύο νέα χειμερινά ελαστικά για την Ιρλανδία και τη Νορβηγία και ένας δεύτερος τύπος ελαστικών slicks για το Ράλι Καταλονίας.


Το χειμερινό ελαστικό της Ιρλανδίας δεν θα έχει καρφιά, παρότι ενδέχεται ο αγώνας να έχει χιόνι και πάγο, ενώ της Νορβηγίας θα έχει περίπου 400 καρφιά και θα είναι πολύ μεγαλύτερο από τα συνηθισμένα λεπτά αγωνιστικά ελαστικά χιονιού, έτσι ώστε να εφαρμόζει σε ζάντες 15 ιντσών.


Στο Ράλι Κύπρου, που θα αποτελείται από ασφάλτινες ειδικές την πρώτη ημέρα και χωμάτινες τις δύο επόμενες, οι ομάδες ζήτησαν να αγωνιστούν την πρώτη ημέρα με χωμάτινα ελαστικά για να μην αναγκαστούν να αλλάξουν εντελώς τις ρυθμίσεις των αυτοκινήτων χρησιμοποιώντας την πρώτη μέρα ελαστικά slicks.


Επίσης, η χρήση ειδικού αφρού για τα κλαταρίσματα εξακολουθεί να απαγορεύεται, ενώ οι ομάδες και η FIA είναι σε συζητήσεις για το ενδεχόμενο να επιτραπεί φέτος να γίνονται εγκοπές και χαράξεις στη γόμα, σε περίπτωση που συνθήκες (βροχή ή λάσπη) θα το απαιτούν.



WRC 2009 – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ








































30 Ιανουαρίου – 1 ΦεβρουαρίουΡάλι Ιρλανδίας
13-15 ΦεβρουαρίουΡάλι Νορβηγίας
13-15 ΜαρτίουΡάλι Κύπρου
2-5 ΑπριλίουΡάλι Πορτογαλίας
24-26 ΑπριλίουΡάλι Αργεντινής
22-24 ΜαΐουΡάλι Ιταλίας – Σαρδηνίας
12-14 Ιουνίου

Ράλι Ακρόπολις

26-28 ΙουνίουΡάλι Πολωνίας
31 Ιουλίου – 2 ΑυγούστουΡάλι Φινλανδίας
4-6 ΣεπτεμβρίουΡάλι Αυστραλίας
2-4 ΟκτωβρίουΡάλι Ισπανίας
23-25 ΟκτωβρίουΡάλι Ουαλίας


auto.in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο