Η Βάσω Τρίγκα μάς «ξεναγεί» στην έκθεση «Γραφές και Χάρτες» λίγο καιρό πριν τα εγκαίνια στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
Η έκθεση «Γραφές και Χάρτες» είναι μια ποιητική καταβύθιση στη μνήμη του τοπίου και στον τρόπο που αυτό ανασυντίθεται μέσα από την εικαστική πράξη, ως εγγραφή, ως αναφορά και ως πρόταση για έναν κόσμο πιο ευαίσθητο, πιο ήρεμο, πιο παρόν
Το Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας παρουσιάζει την νέα ατομική έκθεση της Βάσως Τρίγκα με τίτλο «Γραφές και Χάρτες», που εγκαινιάζεται το Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2025. Η έκθεση περιλαμβάνει 28 νέα ζωγραφικά έργα και ισάριθμα κεραμικά αντικείμενα, τα οποία διαμορφώνουν έναν ενιαίο, ποιητικό και αισθητηριακό χάρτη μνήμης, περιπλάνησης και εσωτερικής τοπιογραφίας.
Όπως σημειώνει η επιμελήτρια Ίρις Κρητικού, η Βάσω Τρίγκα συνδυάζει στα έργα της την χειρονομιακή πυκνότητα της ζωγραφικής γραφής με τη στοχαστική καταγωγή της ύλης. Τοπία και μορφές, φόρμες οργανικές και γεωμετρικές, σκιές, φυτά και πέτρες γίνονται αποτυπώματα του βλέμματος και εφαλτήρια ενσυνείδητης συγκίνησης. «Τα έργα της είναι οι διαστρωματώσεις ενός εσωτερικού ταξιδιού και η κάθε φορά επιστροφή στο φαντασιακό τοπίο μιας εμπειρίας που έχει τη δική της υλικότητα» γράφει χαρακτηριστικά.
Και προσθέτει: «Ανασκάπτοντας και επινοώντας τους χάρτες και τις γραφές της μαγικής νήσου του μπλε, σμιλεύοντας επιτήδεια τη γενεσιουργό ετούτη θεματική κοιτίδα, μέσα από το πολύτροπο πρίσμα της οποίας μας έχει και στο παρελθόν χαρίσει ευφραντικές οπτικές, αισθητικές και ψυχικές συγκινήσεις, η Βάσω Τρίγκα ζωγραφίζει και πλάθει με τολμηρή δεξιότητα, έξεργη ωριμότητα και αισθαντική απτική δυναμική, έναν υβριδικό κόσμο που γεννιέται ενορατικά, ενορχηστρώνοντας φασματικά φαντασιακά χρωματολόγια, διάφανες ή πηχτές κυανές υδάτινες κοίτες, απάτητα βαθυπράσινα δάση με πλούσια φυλλώματα, περίπτερα, σκιάχτρα και αταύτιστες αχυρένιες φυλές, ανεξερεύνητα κοιτάσματα που αφουγκράζονται το κέντρο της γης, παλίμψηστα γνώριμα και άγνωστα σύμβολα, στιλπνές λάσπες, οργανικές νέες φόρμες, πτερόεντα ίχνη, συλλαβικές αρχετυπικές γραφές και χροιές ενός παλλόμενου χειροποίητου και χειρόγραφου χάρτη του κόσμου».
Η Βάσω Τρίγκα μίλησε στο in για όλα όσα θα δούμε στην έκθεση «Γραφές και Χάρτες», η οποία εγκαινιάζεται το Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2025 στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας.
Ο τίτλος της έκθεσης «Γραφές και Χάρτες» είναι ιδιαίτερα ποιητικός και πολυσημάντος. Πώς γεννήθηκε και τι σηματοδοτεί για εσάς;
O τίτλος της έκθεσης γεννήθηκε μετά από συζήτηση και πρόταση της επιμελήτριας της έκθεσης Ίριδας Κρητικού, αρχαιολόγου και ιστορικού τέχνης. Επισημαίνουμε ότι τα έργα, ζωγραφικά και κεραμικά, ενσωματώνουν λέξεις και ρήσεις και εγείρουν αισθήσεις και συναισθήματα. Το φυσικό ελληνικό τοπίο και η ανάγκη του ανθρώπου να το αναζητά είναι ο χάρτης που οδηγεί τα χρώματα, τη σχεδίαση και το ζήτημα του κάθε έργου.
Στην έκθεση παρουσιάζετε 28 ζωγραφικά έργα και ισάριθμα κεραμικά αντικείμενα, τα οποία λειτουργούν ως «χάρτης μνήμης». Τι ρόλο παίζει η μνήμη στη δημιουργική σας διαδικασία;
Η μνήμη των αισθήσεων που κρατώ μέσα από την επαφή μου με τη φύση είναι ανεξίτηλη και σταθερά ισχυρή. Παρόλο που μεγάλωσα και ζω κυρίως σε ένα αστικό περιβάλλον όπου για πολλούς και διιάφορους λόγους η φύση διαχρονικά εξοστρακίζεται. Κατά τη διαδικασία της ζωγραφικής πράξης το θέμα θεωρώ ότι λειτουργεί τελικά καθαρά ανθρωποκεντρικά, καθώς έχουμε την ανάγκη να κοιτάμε και να βιώνουμε καλύτερα ότι μας γεμίζει με θαυμασμό και γαλήνη, ώστε να δυναμώνουμε στις καθημερινές μας επιδιώξεις.
Στα έργα σας συνδυάζετε ζωγραφική και κεραμική. Πώς συνομιλούν αυτά τα δύο μέσα στο εικαστικό σας λεξιλόγιο;
Το κεραμικό αντικείμενο αποτελεί εναν εναλλακτικό καμβά επίσης, με ζωγραφική που ξεκινά χωρίς να γνωρίζει ακριβώς την περιπέτεια που θα ακολουθήσει. Είναι το χειροπιαστό μοναδικό έργο τέχνης, που μπορεί να εισχωρήσει ποικιλότροπα στην καθημερινή χρήση. Το κεραμικό ώς επινόηση φόρμας και κατόπιν ως άλλη ζωγραφική επιφάνεια ήρθε ως ένα διάλειμμα ξεκούρασης και διασκέδασης ανάμεσα από τη ζωγραφικη στους καμβάδες. Η ζωγραφική μου δίνει αέρα και νερό. Στο κεραμικό δίνω αίμα και φωτιά. Η ζωγραφική πάνω στο κεραμικό δρα με απόλυτη ελευθερία, ορίζοντας διαφορετικές όψεις περιμετρικά και εσωτερικά.
Η επιμελήτρια Ίρις Κρητικού αναφέρεται σε έναν «υβριδικό κόσμο» που δημιουργείτε. Τι σας εμπνέει σε αυτή τη σύζευξη φαντασίας, τοπίου και ύλης;
Πάντα με ενδιαφέρει αυτή η σύζευξη. Μάλιστα, η φαντασία θεωρώ ότι έχει την ανεξάντλητη δύναμη να διευρύνει και να απελευθερώνει την οπτική σε ένα πεδίο που ο θεατής βρίσκει κάτι πρωτόγνωρο και περιπετειώδες. Πολλές φορές στο βράχο αναγνωρίζεις το προφίλ ενός προσώπου ή το σώμα ενός ζώου. Οι φυλλωσιές από πολύ κοντά είναι ένα αφηρημένο σχεδιαστικό πεδίο και οι φλέβες ενός μαρμάρου σχεδιάζουν μια φιγούρα με τονικότητες χρώματος. Αυτό που «βλέπει» κανείς δεν είναι μόνο το προφανές. Η εικόνα εκλαμβάνεται διαφορετικά από τον καθένα και αυτό έχει ενδιαφέρον.
Η Ύδρα δεν αποτελεί απλώς τόπο παρουσίασης της έκθεσης, αλλά ενεργό στοιχείο της. Πώς σας επηρέασε το νησί στην εικαστική σας αφήγηση;
Οδηγός για την εκδοχή αυτής της ζωγραφικής έκφρασης είναι και τα συστατικά στοιχεία αυτού του τόπου, όπως εγώ τα προσλαμβάνω όταν βρεθώ εκεί. Η βαριά ιστορία που έχει σκάψει με τον ήλιο τον βράχο και θέλγει ανθρώπους και μάλιστα δημιουργούς, συχνά πολίτες του κόσμου, να ζήσουν απλά και ατμοσφαιρικά το καλοκαίρι που τρέφει τον υπόλοιπο χρόνο. Ο χρόνος μοιάζει να σταματά και η πολλή βασανιστική σκέψη μετουσιώνεται σε γαλήνια παρατήρηση ενός κόσμου που σε επαναφέρει στην ουσία αλλά και σε αισθήσεις και τρόπους που τείνουν να παραμερίζονται από την εξέλιξη έξω από τον τόπο αυτό.
Η έκθεση λειτουργεί ως αφαιρετικός και απτικός χάρτης. Οι πίνακες και οι κεραμικές φόρμες της δεν απεικονίζουν απλώς: είναι οχήματα μνήμης, επιθυμίας και παρατήρησης, δοχεία συγκίνησης και πολιτισμού της καθημερινότητας. Το κεραμικό αντικείμενο, γράφει η καλλιτέχνις, «φέρει ιστορία πολιτισμού της καθημερινής ζωής του απλού ανθρώπου, που το χρησιμοποιεί και μέσω αυτού δημιουργεί».
Το έργο της Τρίγκα διακρίνεται για την έντονη εικαστική και ποιητική του υφή, αλλά και για την ιδιαίτερη χρωματική του οικονομία: το lapis lazuli μπλε, το λευκό, οι υφές της πέτρας και του φυτικού κόσμου ορίζουν το λεξιλόγιο μιας ζωγραφικής παρόρμησης και μνήμης, όπου ο ορίζοντας «καταργείται όταν το επιτάσσει ο καιρός».
Η Βάσω Τρίγκα έχει στο ενεργητικό της δεκαπέντε ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και πολυάριθμες συμμετοχές σε ομαδικές. Παράλληλα με τη ζωγραφική και τη χαρακτική, ασχολείται συστηματικά με την κεραμική, δημιουργώντας ένα προσωπικό, αναγνωρίσιμο σύμπαν μορφών που συνδυάζει το ευαίσθητο με το σταθερό, το υλικό με το άυλο, το προαιώνιο με το επίκαιρο.
Η έκθεση «Γραφές και Χάρτες» είναι μια ποιητική καταβύθιση στη μνήμη του τοπίου και στον τρόπο που αυτό ανασυντίθεται μέσα από την εικαστική πράξη, ως εγγραφή, ως αναφορά και ως πρόταση για έναν κόσμο πιο ευαίσθητο, πιο ήρεμο, πιο παρόν.
Ταυτότητα έκθεσης
Βάσω Τρίγκα
ΓΡΑΦΕΣ ΚΑΙ ΧΑΡΤΕΣ
Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού
Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας (IAMY)
Εγκαίνια: Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2025
Διάρκεια: έως 5 Οκτωβρίου 2025
Ώρες Λειτουργίας: Δευτέρα – Κυριακή: 9 π.μ. – 4 μ.μ. & 7:30 – 9:30 μ.μ.
- Ασταμάτητος ο Ολυμπιακός – Ο Στρεφέτσα έκανε το 3-0 για τους πρωταθλητές (vids)
- «Είναι σαν να μας σκοτώνουν τα παιδιά» – Αγρότης λύγισε αποχαιρετώντας τα 450 πρόβατά του λόγω ευλογιάς
- Μαινόμενος Μασκ μετά το πρόστιμο 120 εκατ. ευρώ στο X: Καταργήστε την Ευρωπαϊκή Ένωση
- «Αιμορραγία» στελεχών στην Apple – Μένει πίσω στην AI επανάσταση;
- Πλήρης κυριαρχία του Ολυμπιακού στο πρώτο ημίχρονο με τον ΟΦΗ: 2 γκολ και 18-0 τελικές (pic, vids)
- Παράνομο πορνό, χάπια στύσης, κίνδυνος απέλασης: Μπόνι Μπλου και 17 άνδρες συνελήφθησαν στο Μπαλί








