«Έχει αδειάσει» – Η κινηματογραφική και τηλεοπτική παραγωγή του Χόλιγουντ βρίσκεται σε μια πορεία θανάτου
Τα γυρίσματα στο Χόλιγουντ βρίσκονται σε ιστορικό χαμηλό, με ορισμένους να υποστηρίζουν ότι η πόλη του Λος Άντζελες μπορεί να πάρει τον δρόμο του Ντιτρόιτ.
Όταν ο σεναριογράφος Ντέιβιντ Σκάρπα επισκέπτεται τα μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ στις μέρες μας, εντυπωσιάζεται από την απουσία. «Κάποτε περπατούσες σε αυτά τα μέρη και έβλεπες πολλούς ανθρώπους και ήταν όλοι πολύ απασχολημένοι» σκέφτεται ο Σκάρπα.
«Ήταν σαν μικρές πόλεις. Τώρα συχνά περπατάς και δεν υπάρχει κανένας άλλος εκεί πέρα έξω. Αισθάνεσαι άδειος. Σίγουρα νιώθεις την απουσία ζωής σε αυτές τις εγκαταστάσεις».
Μόνο το 1/5 των ταινιών γυρίζεται στην Καλιφόρνια
Όπως τα κάποτε περήφανα βιομηχανικά εργοστάσια των μεσοδυτικών πολιτειών, έτσι και τα εργοστάσια των ονείρων της νότιας Καλιφόρνιας βρίσκονται σε παρακμή. Η περασμένη χρονιά ήταν η χειρότερη για τα γυρίσματα στο Λος Άντζελες από τότε που άρχισε η καταγραφή πριν από τριάντα χρόνια, εκτός από το 2020 που πλήγηκε από την πανδημία.
Από όλες τις τηλεοπτικές εκπομπές και τις ταινίες μεγάλου μήκους που παρακολουθεί το βορειοαμερικανικό κοινό, μόνο το ένα πέμπτο γυρίζεται πλέον στην Καλιφόρνια. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το Χόλιγουντ αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό για την παραγωγή ταινιών από εγχώριους αντιπάλους όπως η Ατλάντα και η Νέα Υόρκη, καθώς και διεθνείς διεκδικητές όπως η Αυστραλία, η Βρετανία και ο Καναδάς, οι οποίοι προσφέρουν πιο επιθετικά οικονομικά κίνητρα.
Οι πολιτικοί της Καλιφόρνιας κατηγορούνται ότι επαναπαύτηκαν στις δάφνες τους για πολύ καιρό.
Νέοι φόροι του Τραμπ
Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει ένα σχέδιο, αλλά, όπως λένε οι επικριτές του, δεν θα είναι πιο αποτελεσματικό για το Χόλιγουντ απ’ ό,τι οι περιβόητοι δασμοί του. Ο διορισμός από τον Αμερικανό πρόεδρο των ηθοποιών Μελ Γκίμπσον, Σιλβέστερ Σταλόνε και Τζον Βόιτ (συνολικής ηλικίας 233 ετών) ως «ειδικών πρεσβευτών» για τη διάσωση της τοπικής βιομηχανίας συνάντησε διάχυτο σκεπτικισμό.
Αντ’ αυτού, οι αγωνιστές επικεντρώνονται στη σκληρή δουλειά της νομοθέτησης νέων φορολογικών κινήτρων στην πολιτειακή κυβέρνηση της Καλιφόρνιας. Ο Σκάρπα, του οποίου οι πρόσφατες δουλειές περιλαμβάνουν τις ταινίες Gladiator II και Napoleon, προσθέτει: «Η πολιτεία και η πόλη παλεύουν και οι δύο με μεγάλα φορολογικά ζητήματα και κατά κάποιον τρόπο γίνεται ένας αγώνας εξοπλισμών: θα μπορέσει το Λος Άντζελες να ανταγωνιστεί την ανατολική Ευρώπη;
»Έχουμε τους καλύτερους ανθρώπους στον κόσμο εδώ, αλλά συχνά οι παραγωγοί ψάχνουν για την καλύτερη τιμή. Αν το Λος Άντζελες θέλει να παραμείνει κόμβος παραγωγής, θα πρέπει να έχει κάποια μορφή φορολογικών κινήτρων για να ανταγωνιστεί μαζί τους».
Βρίσκεται το Χόλιγουντ στο χείλος του γκρεμού; Η αλήθεια πίσω από την κρίση της κινηματογραφικής βιομηχανίας
Το απόλυτο σημείο κινηματογράφησης
Το Χόλιγουντ είναι συνώνυμο του κινηματογράφου για περισσότερο από έναν αιώνα. Ο ηλιόλουστος καιρός της Νότιας Καλιφόρνιας επέτρεπε γυρίσματα σε εξωτερικούς χώρους όλο το χρόνο, ενώ η γη και τα εργατικά χέρια ήταν φθηνότερα από ό,τι στις ανατολικές πόλεις.
Κινηματογραφιστές όπως ο Cecil B DeMille και εταιρείες όπως η Paramount και η Universal δημιούργησαν στούντιο που εξασφάλισαν ένα δημιουργικό οικοσύστημα ηθοποιών, σκηνοθετών, μουσικών, σεναριογράφων και τεχνικών.
Το Χόλιγουντ λάμπρυνε την αυτο-μυθολογία του μέσα από ταινίες όπως το Sunset Boulevard, το Singin’ in the Rain, το The Player, το Mulholland Drive και το La La Land.
Η Καλιφόρνια συνεχίζει να ανθεί
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΝΤ που δόθηκαν στη δημοσιότητα αυτή την εβδομάδα, το ονομαστικό ΑΕΠ της πολιτείας έφτασε τα 4,1 εκατ. δολάρια, ξεπερνώντας τα 4,02 εκατ. δολάρια της Ιαπωνίας και τοποθετώντας την Καλιφόρνια πίσω μόνο από τις ΗΠΑ, την Κίνα και τη Γερμανία ως την τέταρτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο.
Ωστόσο, ενώ οι τεχνολογικοί γίγαντες της Silicon Valley συνεχίζουν να ευημερούν, το Χόλιγουντ αντιμετωπίζει υπαρξιακή κρίση.
Το πρώτο τρίμηνο του έτους παρατηρήθηκε κάμψη σε κάθε κατηγορία παραγωγής σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024, σύμφωνα με την FilmLA, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που διαχειρίζεται τις κινηματογραφικές άδειες για την πόλη και την κομητεία.
Οι ημέρες γυρισμάτων μειώθηκαν κατά 22% κατά την περίοδο αυτή και μόλις 13 τηλεοπτικά πιλοτικά προγράμματα γυρίστηκαν, ο χαμηλότερος αριθμός που έχει παρατηρήσει ποτέ η FilmLA.
Τα «λοιπά μέλη του πληρώματος»
Εν τω μεταξύ, ο μέσος όρος πληρότητας για την πλειονότητα των σκηνών ήταν 63% πέρυσι, από 69% το 2023. Και σύμφωνα με το Hollywood Reporter, ο αριθμός των ημερών ηχογράφησης που κλείστηκαν για τα στάδια μουσικής επένδυσης μειώθηκε από 127 το 2022 σε μόλις 11 μέχρι στιγμής φέτος.
Η κακοδαιμονία απειλεί και «λοιπά μέλη του πληρώματος», όπως οι γκριπ, οι ηλεκτρολόγοι, οι ξυλουργοί, οι διακοσμητές σκηνικών, οι ηχολήπτες, οι ενδυματολόγοι και οι μακιγιέρ που ήρθαν στο Χόλιγουντ επειδή εκεί υπήρχε δουλειά.
Αν αυτή η γοητεία ξεθωριάσει, θα πάρουν τα ταλέντα τους να πάνε αλλού, στέλνοντας το οικοσύστημα σε ένα σπιράλ θανάτου.
Πλάνα πριν και μετά δείχνουν την έκταση της καταστροφής από τις πυρκαγιές του Λος Άντζελες
Τα προειδοποιητικά σημάδια βρίσκονται παντού
Το Λος Άντζελες είναι πλέον μόνο μία από τις 120 δικαιοδοσίες σε όλο τον κόσμο που προσφέρουν κάποια μορφή κινήτρων για τη δημιουργία ταινιών. Τον Φεβρουάριο, ο γίγαντας του streaming Netflix ανακοίνωσε επένδυση ύψους 1 δισ. δολαρίων για την παραγωγή 20 ταινιών και τηλεοπτικών σειρών στο Μεξικό ετησίως για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Πριν λίγο καιρό το Τέξας ψήφισε ένα νομοσχέδιο που θα υπερδιπλασιάσει τα χρήματα που δαπανώνται για να προσελκύσει την κινηματογραφική και τηλεοπτική παραγωγή στην πολιτεία του Lone Star.
Η φυγή από το Χόλιγουντ έχει προκαλέσει ακόμη και συγκρίσεις με το Ντιτρόιτ, την «πόλη των μηχανών» που, με τους αγώνες της αυτοκινητοβιομηχανίας, μετατράπηκε από μια από τις πιο ευημερούσες πόλεις της Αμερικής σε μια από τις πιο προβληματικές.
Τα εργοστάσια έκλεισαν, χιλιάδες θέσεις εργασίας χάθηκαν, ο πληθυσμός κατέρρευσε και η πόλη κήρυξε τελικά πτώχευση.
Τα όνειρα και το κτίσιμο αυτής της επιχείρησης
Ο Philip Sokoloski, αντιπρόεδρος ολοκληρωμένης επικοινωνίας της Film LA, λέει: «Δεν νομίζω ότι έχουμε περάσει το σημείο καμπής, αλλά το Ντιτρόιτ προσφέρει ένα παράδειγμα για το τι συμβαίνει όταν τα πάντα βρίσκονται στα χέρια σου και δεν εργάζεσαι για να τα κρατήσεις. Για την Καλιφόρνια, για την ευρύτερη περιοχή του Λος Άντζελες, διατηρήσαμε την ηγετική θέση σε αυτόν τον κλάδο για έναν αιώνα.
»Γενιές ανθρώπων επένδυσαν το χρόνο τους, τον ιδρώτα τους και τα όνειρά τους στο χτίσιμο αυτής της επιχείρησης και ήταν δική μας ευθύνη να τη χάσουμε. Η Καλιφόρνια έχει υποτιμήσει την αντοχή των ανταγωνιστών της όταν πρόκειται για την επιθυμία τους να αποκτήσουν ένα κομμάτι του Χόλιγουντ για τον εαυτό του».
Επέκταση της φορολογικής πίστωσης
Η Καλιφόρνια παραμένει ο ηγέτης της παραγωγής, σημειώνει ο Sokoloski, αλλά το μερίδιό της από την πίτα έχει πέσει στο χαμηλότερο επίπεδο όλων των εποχών, μόλις στο 20%.
«Αυτό δεν είναι αυτό που θα σκεφτόταν ο περισσότερος κόσμος όταν σκέφτεται το Χόλιγουντ ως κυρίαρχη παρουσία στη βιομηχανία. Είναι πολύ μικρό, το μικρότερο που έχουμε δει ποτέ, και ως αποτέλεσμα τι συμβαίνει σε μια περιοχή όταν αυτό για το οποίο είσαι περισσότερο γνωστός τέσσερις στις πέντε φορές γίνεται κάπου αλλού;».
Τον περασμένο Οκτώβριο, η Film LA υποστήριξε ότι η Καλιφόρνια χρειάζεται μια τεράστια επέκταση της φορολογικής πίστωσης για κινηματογραφικές και τηλεοπτικές ταινίες για να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της.
Λίγο πριν από την επιστροφή του στον Λευκό Οίκο, ο Τραμπ περιέγραψε το Χόλιγουντ ως «ένα σπουδαίο αλλά πολύ ταραγμένο μέρος» και δήλωσε ότι ο Γκίμπσον, ο Σταλόνε και ο Βόιτ θα είναι τα «μάτια και τα αυτιά» του
Η καμπάνια «Μείνετε στο Λος Άντζελες» πιέζει για δράση
Ο κυβερνήτης της πολιτείας, Gavin Newsom, πρότεινε τον υπερδιπλασιασμό των χρημάτων που διατίθενται ετησίως στο πρόγραμμα φορολογικής πίστωσης για ταινίες και τηλεοράσεις της Καλιφόρνιας από 330 εκατ. δολάρια σε 750 εκατ. δολάρια.
Δύο νομοσχέδια περνούν τώρα από τις επιτροπές του πολιτειακού νομοθετικού σώματος. Ορισμένοι πολιτικοί προειδοποιούν ότι τα φορολογικά κίνητρα θα αποτελέσουν ένα εταιρικό δώρο στα πλούσια αφεντικά των στούντιο- άλλοι υποστηρίζουν ότι το πιο σημαντικό είναι να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας στην Καλιφόρνια και να προσφερθεί στους εργαζόμενους ένας μισθός που να ανταποκρίνεται στο υψηλό κόστος ζωής.
Η Mary Flynn, μια ηθοποιός που έχει παρατηρήσει πτώση στις ακροάσεις και στις ευκαιρίες εργασίας της, προβληματίζεται: «Να πόσο ζοφερή είναι η κατάσταση: βρισκόμαστε σε ένα σημείο όπου οι εργαζόμενοι ζητούν από την κυβέρνησή μας να παρέχει φορολογικά κίνητρα στα μεγάλα κινηματογραφικά στούντιο για να κρατήσουν τις δουλειές στην Καλιφόρνια, ώστε να συνεχίσουμε να δουλεύουμε, επειδή δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε την Ατλάντα, όπου ο κατώτατος μισθός είναι χαμηλότερος. Εκμεταλλεύονται τις φορολογικές ευκαιρίες, αλλά και το πόσα πρέπει να πληρώσουν στην εργασία».
Μια σειρά από κακοδαιμονίες
Η κίνηση αυτή έρχεται μετά από λίγα χρόνια που ήταν εξοντωτικά και περιλάμβαναν το τέλος της έκρηξης του streaming, πανδημία, απεργίες και πυρκαγιές. Η Flynn προσθέτει: «Έχουμε εξαντλήσει τόσους πολλούς πόρους και ακόμη και εν μέσω όλων αυτών στη Sag-Aftra [Screen Actors Guild-Αμερικανική Ομοσπονδία Τηλεοπτικών και Ραδιοφωνικών Καλλιτεχνών] έχουμε ηθοποιούς βιντεοπαιχνιδιών που εξακολουθούν να απεργούν.
»Πονάμε πολύ ακόμα, οπότε τώρα εναπόκειται στην ηγεσία σε μεγάλο βαθμό να κάνει αυτό στο οποίο έτρεξε, δηλαδή να προστατεύσει την εργασία και να υπερασπιστεί τους ανθρώπους της εργατικής τάξης.
»Κάθε πολιτικός σε πολιτειακό επίπεδο στην Καλιφόρνια υποστήριξε αυτή την υπόσχεση, οπότε τώρα πρέπει απλώς να την υλοποιήσουν».
«Υπάρχουν σίγουρα διαφορές από αυτό που συνέβη στο Ντιτρόιτ, όπου ολόκληρη η μεταποιητική βιομηχανία έφυγε, και μαζί της, ολόκληρη η επιχείρηση είναι πλέον ένα κέλυφος του εαυτού της»
Λίγο πριν από την επιστροφή του στον Λευκό Οίκο, ο Τραμπ περιέγραψε το Χόλιγουντ ως «ένα σπουδαίο αλλά πολύ ταραγμένο μέρος» και δήλωσε ότι ο Γκίμπσον, ο Σταλόνε και ο Βόιτ θα είναι τα «μάτια και τα αυτιά» του, βοηθώντας να το επαναφέρει «μεγαλύτερο, καλύτερο και ισχυρότερο από ποτέ».
Όμως η Flynn δεν εναποθέτει τις ελπίδες της στο τρίο, σημειώνοντας ότι ο Βόιτ έχει υιοθετήσει το καθεστώς «οικονομικού πυρήνα» με την Sag-Aftra, που τον καθιστά συνδρομητικό μη μέλος, το οποίο επιτρέπεται να εργάζεται τόσο σε συνδικαλιστικά όσο και σε μη συνδικαλιστικά έργα.
Η ίδια προσθέτει: «Όχι μόνο εγκατέλειψε τους συνδικαλιστές αδελφούς του, αλλά κάθε δουλειά σε αυτή την πόλη που αξίζει έστω και ένα σεντ είναι συνδικαλιστική- ο Τζορτζ Κλούνεϊ και ο Τομ Κρουζ είναι στη Sag-Aftra, δεν είναι fi-core.
»Δεν ξέρω τι θα κάνει κάποιος σαν τον Γιον Βόιτ για να σώσει όλη τη βιομηχανία μας, όταν δεν έχει ασχοληθεί σοβαρά με αυτήν ούτε λεπτό. Αμφιβάλλω έντονα ότι θα μπορέσει να γίνει ο ιππότης μας με τη λαμπερή πανοπλία».
Ο πυρήνας της μεσαίας τάξης της βιομηχανίας ψυχαγωγίας έχει εκφυλιστεί
Πράγματι, υπάρχουν ελάχιστα σημάδια της υποσχόμενης αποστολής διάσωσης, με τους γνώστες της βιομηχανίας να λένε ότι ήταν κυρίως «γρύλοι».
Το φάντασμα των προηγούμενων μητροπόλεων που απέτυχαν παραμένει. Πέρυσι ο Scott Galloway, καθηγητής σχολής διοίκησης επιχειρήσεων και podcaster, δήλωσε στον Matthew Belloni του Puck ότι «το Λος Άντζελες είναι μια πολύ καλύτερη έκδοση του Ντιτρόιτ αυτή τη στιγμή».
Ο Belloni σχολιάζει: «Υπάρχουν σίγουρα διαφορές από αυτό που συνέβη στο Ντιτρόιτ, όπου ολόκληρη η μεταποιητική βιομηχανία έφυγε, και μαζί της, ολόκληρη η επιχείρηση είναι πλέον ένα κέλυφος του εαυτού της.
»Η βιομηχανία ψυχαγωγίας θα έχει πάντα κάποιες ρίζες και κάποια σύνδεση με το Λος Άντζελες λόγω της υποδομής που υπάρχει εδώ και με αυτό εννοώ ότι τα στούντιο και τα πρακτορεία ταλέντων δεν συζητούν να ανεβάσουν την έδρα τους και να μετακομίσουν στο Νάσβιλ ή στο Λονδίνο.
»Αλλά δεν έχει άδικο με την έννοια ότι ο πυρήνας της μεσαίας τάξης της βιομηχανίας ψυχαγωγίας έχει εκφυλιστεί, όπως συνέβη και στο Μίσιγκαν. Ποτέ δεν ήταν πιο ακριβή η ζωή εδώ και, για πολλούς από αυτούς τους καλλιτέχνες, ποτέ δεν ήταν πιο δύσκολο να βρουν δουλειά».