Λιλιπούπολη: Η πραγματικότητα μιας ουτοπίας
Ένα πρόγραμμα που λειτούργησε καταλυτικά, προκαλώντας συχνά κραδασμούς στα κρατικά μέσα ενημέρωσης και όντας ουσιαστικά η πρώτη Ελεύθερη Ραδιοφωνία.
“Η Λιλιπούπολη” υπήρξε γέννημα μιας φιλελεύθερης και πειραματικής ραδιοφωνίας από τη μία –τού Τρίτου Προγράμματος– και από την άλλη μιας ομάδας νέων ανθρώπων με πολύ ταλέντο που συγκεντρώθηκαν στο Τρίτο και δούλεψαν ελεύθερα, με κέφι, με αξιοπρέπεια και αυτοσεβασμό.
Για πρώτη φορά κάποιοι μιλούσαν στα παιδιά υπεύθυνα, με καθαρή ποιητική γλώσσα, θίγοντας θέματα που βασανίζουν και πονούν τον τόπο και όχι σαν εκπαιδευτικοί ή γονείς ανόητοι, που συμπεριφέρονται στα παιδιά λες και απευθύνονται σε υποανάπτυκτους, ατελείς οργανισμούς με θέματα ανώδυνα και γλώσσα απονεκρωμένη και συμβατική.”
Αυτά είναι τα λόγια τού ίδιου τού Μάνου Χατζιδάκι για τη Λιλιπούπολη που είπε για τους δημιουργούς της ότι “πέτυχαν … ένα μοναδικό και λαμπερό επίτευγμα μουσικής και ποίησης … ανεπανάληπτο και καθοριστικό μες στην ελληνική πραγματικότητα … σε ένα αποτέλεσμα πολύ υψηλού επιπέδου που δεν στοχεύει μόνο στα παιδιά, αλλά και σε ολόκληρη τη σύγχρονη νεανική ευαισθησία τού τόπου μας.”
Η Ρεγγίνα Καπετανάκη και η Ελένη Βλάχου ήταν εκείνες που συνέλαβαν την ιδέα, τους χαρακτήρες, το κλίμα, το όραμα τής Λιλιπούπολης. Ο Νίκος Κυπουργός, ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος, η Λένα Πλάτωνος και ο Νίκος Χριστοδούλου συνέθεσαν τη μουσική και τα τραγούδια, όλα σε στίχους τής Μαριανίνας Κριεζή “που με ιδιοφυΐα κατάφερε να ζωντανέψει ελληνικές λέξεις χρήσεως καθημερινής, να τις αναπλάσει και να τις τοποθετήσει ευαίσθητες, νεανικές σαν να γεννήθηκαν χθες, μες στους ευρηματικούς στόχους των τραγουδιών!” (Μάνος Χατζιδάκις)
Μια υπέροχη ομάδα δημιουργών και ηθοποιών που θα σφραγίσουν αργότερα το θέατρο, ενώθηκε γύρω από τη Λιλιπούπολη. Στα κείμενα η Μαριανίνα Κριεζή, η Ρεγγίνα Καπετανάκη, που επιπλέον σκηνοθετούσε, και η Άννα Παναγιωτοπούλου, που έδωσε στα κείμενα και στα τραγούδια μια δυναμική θεατρικότητα.
Μια πλειάδα ηθοποιών και ανάμεσα τους ο Λευτέρης Βογιατζής, η Λυδία Κονιόρδου, ο Θεόδωρος Μπογιατζής, ο Βασίλης Μπουγιουκλάκης, η Σαπφώ Νοταρά, η Ράνια Οικονομίδου, η Πέπη Οικονομοπούλου, η Μίρκα Παπακωνσταντίνου, ο Λάμπρος Τσάγκας, ο Νίκος Τσιλούνης, ο Σταμάτης Φασουλής, ο Μίμης Χρυσομάλλης και φωνές όπως ο Σπύρος Σακκάς, η Σαββίνα Γιαννάτου, ο Αντώνης Κοντογεωργίου, η Μαριέλλη Σφακιανάκη και η Νένα Βενετσάνου απογείωσαν μια εκπομπή που έφτασε σε απίστευτα ύψη ακροαματικότητας.
Ποιητική, πολιτική, οικολογική, προφητική και κυρίως ανατρεπτική, με όραμα, η εκπομπή όταν τελείωσε άφησε πίσω της μέσα από τα τραγούδια και τα κείμενα της μια θετική, διαχρονική αύρα. Τριάντα πέντε χρόνια τα τραγούδια ταξιδεύουν μέχρι τις μέρες μας, έχοντας περάσει σχεδόν τέσσερεις γενιές μέσα από τη δισκογραφία, τις συναυλίες, τις εκδόσεις.
Τριάντα πέντε χρόνια μετά η Λιλιπούπολη ταξιδεύει επίκαιρη, νεανική, φρέσκια εκπέμποντας το μήνυμα, και τη βεβαιότητα ότι σε αυτή τη χώρα, με αυτή τη γλώσσα, τους Ήχους και το βαθύτερο Ήθος πίσω από το γκρίζο, υπάρχουν τα χρώματα και η προοπτική.
Ο Μπιξμπιξ, η Μπομπίλα, ο Δρακατώρ, ο Δήμαρχος Χαρχούδας, η Πιπινέζα, ο Παπαγάλος, ο Πρίγκιπας, η Βροντοσαυρίνα Γλυκερίνα, το Βουνό Λιλιμπάγια, η Λιλίμνη, το Πόρτο Λίλι, το Χρυσαλιφούρφουρο, επιμένουν ότι η παραμυθένια πολιτεία των ονείρων μας δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια διαχρονική ανθρώπινη ανάγκη απόλυτα υπαρκτή που διεκδικεί με όπλα τη φαντασία, την τέχνη και τη γνώση να είναι ανοιχτοί οι δρόμοι ανάμεσα στην πραγματικότητα και την ουτοπία.
Δημήτρης Μαραγκόπουλος
- Πόσο κόστισε η απολύμανση για την ευλογιά – Αποκαλυπτικά έγγραφα
- Σε τι διαφέρουν οι κληρονομικές συμβάσεις από τις διαθήκες – 3+1 παραδείγματα
- Η Λίλι Άλεν έμαθε τι σημαίνει «προκαλώ πόνο» σε κάποιον αφότου χώρισε με τον Ντέιβιντ Χάρμπορ
- Xmas stress: Πέντε τρόποι για να τα βάλεις με το άγχος των Χριστουγέννων
- Προτιμούν να μη βγουν στη σύνταξη, παρά να ρυθμίσουν τα χρέη τους
- Ο πόλεμος στη Γάζα διώχνει τους επιστήμονες από το Ισραήλ








