O "γκουρού" των Porsche, Wilfried Hallier, διηγείται ιστορίες για ένα άγνωστο τμήμα του εργοστασίου του Zuffenhausen, το οποίο δημιουργούσε και δημιουργεί, μία σειρά πολύ ειδικών αυτοκινήτων.
Κανείς δεν γνώριζε -εκτός από αυτούς που ήθελαν και μπορούσαν να το πληρώσουν- την ύπαρξη του Porsche Exclusive. Το μουσείο της Porsche αποκαλύπτει λίγη από την ιδιαίτερη ιστορία του, εγκαινιάζοντας μία ενότητα με εκθέματα από αυτό.
Έχουν περάσει 27 χρόνια από τη στιγμή που δημιουργήθηκε το «Porsche Exclusive», μία ειδική μονάδα στο εργοστάσιο του Zuffenhausen με τη διαφορά, όμως, ότι η κατασκευή των special models είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα.
Ποιος θα μπορούσε να ξεχάσει τα μοντέλα με την επίπεδη «μύτη» (Slant Nose) της δεκαετίας του 1980; Ο διάσημος ειδικός για τις Porsche και διευθυντής του Porsche Centre Hamburg Nord-West, Wilfried Hallier, κοιτάζει πίσω στις… «wild days» των ειδικών παραγγελιών.
Η εξατομίκευση των μοντέλων της Porsche, στην πραγματικότητα, άρχισε από την πρώτη ημέρα της παραγωγής, πίσω στο 1948, απλά, γιατί ακόμα και τότε, οι ατομικές απαιτήσεις του πελάτη θεωρούνταν σημαντικές.
Αυτό ήταν πριν από την επιστροφή της Porsche στο Zuffenhausen της Στουτγάρδης, στις αρχές του 1950, οπότε και τα ειδικά αιτήματα εξακολούθησαν να αυξάνονται συνεχώς. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1970, οι περισσότερες από τις «κατά παραγγελία» αλλαγές αφορούσαν την αύξηση της απόδοσης για λόγους ανταγωνισμού.
Οι διάσημες RS και RSR ξεκίνησαν να κατασκευάζονται ακριβώς γι’ αυτό το λόγο. Ωστόσο, έως τη δεκαετία του 1960 η οποία πλησίαζε, κάποιοι πελάτες άρχισαν να αναρωτιούνται για αλλαγές ή βελτιώσεις πολυτέλειας, όπως οι κατά παραγγελία, δερμάτινες επενδύσεις στο εσωτερικό των αυτοκινήτων.
Όταν έφτασε η μόδα των ηχοσυστημάτων, (στην αρχή τη δεκαετίας του ’60) οι συναφείς εφαρμογές, είχαν μεγάλη ζήτηση όπως, άλλωστε, και πολλές ειδικές κατασκευές. Βέβαια, υπήρχαν και οι «ταπεινότερες» απαιτήσεις, όπως π.χ. προσαρμογές για τις σχάρες του σκι και τις προστατευτικές σίτες στα φώτα (για τους πρώτους δύσκολους και σκληρούς αγώνες ράλλυ).
Ορισμένες τιμές από εκείνες τις εποχές ήταν αντίστοιχες με 468 ευρώ για διπλό κύκλωμα φρένων στην Porsche 356 ή 88 ευρώ για ένα μετρητή θερμοκρασίας λαδιού.
Το 1954 υπήρξε ένας δακτυλογραφημένος κατάλογος των ειδικών αξεσουάρ, επί παραγγελία, όπου περιλαμβάνονταν μόνο δέκα είδη. Σε αυτά συγκαταλέγονταν εξωτικά για την εποχή συστήματα, όπως σύστημα πλύσης του παρμπρίζ ή… καλοριφέρ. Φυσικά, τα extras του μακρινού παρελθόντος αποτελούν, πλέον, μέρος του βασικού εξοπλισμού κάθε σύγχρονου αυτοκινήτου.
Μερικές από τις ειδικές, επιπλέον παροχές της δεκαετίας του ’50, ήταν πράγματα τα οποία άξιζαν τον κόπο, την αναμονή και τα χρήματα που κόστιζαν. Οι sport εξατμίσεις και τα καθίσματα, οι προβολείς ομίχλης, το κεντρικό (μονό) μπουλόνι στους τροχούς ήταν μερικά από αυτά τα οποία προτιμούσαν οι ιδιοκτήτες των Porsche 356.
Μέχρι το 1973, το τμήμα ειδικών παραγγελιών πλησίαζε τις αρμοδιότητες του αγωνιστικού τμήματος αναλαμβάνοντας την υποστήριξη ανεξάρτητων ομάδων και πελατών Porsche.
Το 1978, το όνομα του τμήματος άλλαξε σε «Τμήμα Ειδικών Αιτημάτων», με τους αντίστοιχους καταλόγους, που αντικατέστησαν τις δακτυλογραφημένες λίστες των πρώτων ημερών. Μια φράση κλειδί στο εν λόγω ειδικό πρόγραμμα του 1973 ήταν: «Ο κατάλογος παρέχει μόνο μια γενική εικόνα από τις σημαντικές εργασίες. Το τμήμα επισκευών – βελτιώσεων μπορεί να κάνει περισσότερα».
Έτσι, εκτός από την τοποθέτηση του έξτρα εξοπλισμού, γίνονταν βελτιώσεις, αλλά και αναπαλαιώσεις.
Η παγκόσμια ζήτηση για τέτοιου είδους εξατομικευμένες κατασκευές ήταν τόσο μεγάλη, ώστε το 1986 η εταιρεία αποφάσισε να δημιουργήσει το «Porsche Exclusive» ένα νέο τμήμα, που από τότε, μεγαλώνει διαρκώς.
Στόχος του τμήματος είναι να φεύγουν οι πελάτες ικανοποιημένοι. Από την επιλογή ειδικών χρωμάτων έως τις παντός είδους αναβαθμίσεις, και την περισσότερη ισχύ, το «Porsche Exclusive» αναλαμβάνει τη διεκπεραίωση οποιουδήποτε τεχνικά εφικτού αιτήματος.
Τα διάσημα μοντέλα με την επίπεδη «μύτη» (Slant Nose), ενώθηκαν με την πολυχρωμία της δεκαετίας του 1980 και ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή στο Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία.
Οι δύο τελευταίες χώρες είχαν τις περισσότερες παραγγελίες αυτών των ειδικών μοντέλων και μάλιστα στην έκδοση Turbo.
Στην πραγματικότητα, τα μοντέλα Slant Nose πυροδότησαν μια συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για ειδικά αμαξώματα.
Οι τιμές τους, έφταναν μέχρι και 195.000 ευρώ για ορισμένες τροποποιήσεις κάτι που δεν είναι ασυνήθιστο σήμερα.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1980, η Porsche προσθέτει τα δημοφιλή Turbo-look μοντέλα της 911. Τα αυτοκίνητα αυτά είχαν αμάξωμα, φρένα, ανάρτηση και φυσικά, τις ζάντες Fuchs ή BBS από την 911 Turbo, αλλά όλα με νορμάλ κινητήρα. Οι Turbo-look 911 είναι σπάνιες και πολύτιμες σήμερα.
Η Porsche 959 ήταν ένα εξαιρετικό highlight της δεκαετίας του 1980 και αρκετές είχαν βελτιωθεί ακόμη περισσότερο για μεμονωμένους ιδιοκτήτες. Ένας σεΐχης από το Κατάρ αγόρασε επτά εξατομικευμένες 959 και ορισμένες από αυτές, βρίσκονται στο τμήμα Porsche Classik για επισκευή.
Πολλά από τα μοντέλα με τον κινητήρα μπροστά (924, 944, 968 και 928) δημιουργήθηκαν με βάση τις απαιτήσεις μεμονωμένων πελατών. Από αυτά τα περισσότερα «ταξίδεψαν» στις ΗΠΑ, την Ιαπωνία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Τα περισσότερα, διαθέτοντας τους πιο ευφάνταστους συνδυασμούς χρωμάτων.
Ακόμη και… brutal αγωνιστικά αυτοκίνητα τροποποιήθηκαν πολύ μετά από αιτήματα των πελατών της Porsche. Το 1983, ο ιδιοκτήτης της TAG Mansour Ojjeh, παράγγειλε μια έκδοση δρόμου της αγωνιστικής 935.
Ταλαντούχοι μηχανικοί του εργοστασίου δημιούργησαν δύο Porsche 917 για κίνηση στο δρόμο. Ένας από τους ιδιοκτήτες, ήταν ο κόμης Rossi, ο ιδιοκτήτης της Martini, ο οποίος, το 1975, αγόρασε δύο 917 για να κινείται στο δρόμο, σε ασημένιο και λευκό χρώμα. Το 1977 μία ιδιοκτήτρια αλυσίδας ξενοδοχείων παρήγγειλε μία λευκή 917.
Η δουλειά του Wilfried Hallier ως Διευθύνοντα Συμβούλου της Porsche στο Κέντρο Hamburg Nord-West ξεκίνησε το 1997, με μία ειδική παραγγελία προς το «Porsche Exclusive» από τον οίκο μόδας «Jil Sander» για την τροποποίηση μερικών 993 4S.
Ο σχεδιασμός αυτών των πολύ ιδιαίτερων αυτοκίνητων πήγε πολύ πιο μακριά από ό,τι ένα ασυνήθιστο εξωτερικό χρώμα. Η μοναδική δερμάτινη επένδυση είχε ακόμη και ραφές χρωματιστές, τις οποίες έλεγχαν (ακόμη και για το πάχος του νήματος) αυστηρά.
Το αυτοκίνητα, αυτά κόστισαν ως και 136.500 ευρώ περισσότερο από την τιμή του μοντέλου. Τώρα βρίσκονται σε μια ιδιωτική συλλογή.
Για δεκαετίες, πολλοί διάσημοι έχουν επισκεφθεί το «Porsche Exclusive» τμήμα της Στουτγάρδης για να παραγγείλουν την προσωπική τους Porsche. Τελικά τα περισσότερα από αυτά τα οχήματα βρίσκουν το δρόμο τους σε ιδιωτικές συλλογές και ενίοτε, επιστρέφουν στην γενέτειρα τους για ένα makeover.
Όποιος το επιθυμεί, μπορεί να θαυμάσει μερικά από τα οχήματα αυτά στο Μουσείο της Porsche στο Porscheplatz, έχοντας όμως, κατά νου ότι δεν πρόκειται για απλή μόδα. Όλα αυτά τα μεμονωμένα αυτοκίνητα Porsche από το Zuffenhausen, είναι αμιγώς συλλεκτικά αντικείμενα με ολοένα αυξανόμενη αξία στο «χρηματιστήριο» του είδους.