Συγχωνεύσεις των οργανισμών αστικών συγκοινωνιών μελετά η κυβέρνηση
Συγχωνεύσεις των οργανισμών αστικών συγκοινωνιών, που θα
υπαχθούν στην «ομπρέλα» του ΟΑΣΑ, αναδιάταξη των δρομολογίων,
μετατάξεις προσωπικού και -πιθανότατα- αύξηση της τιμής των
εισιτηρίων, προβλέπει ο σχεδιασμός του υπουργείου Μεταφορών, προκειμένου να μειωθούν τα ελλείμματά τους. Οι σχετικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν σήμερα, Τετάρτη, κατά τη συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Θ.Πάγκαλου και του υπουργού Επικρατείας Χάρη Παμπούκη με τον υπουργό Δημ.Ρέππα.
Συγχωνεύσεις των οργανισμών αστικών συγκοινωνιών, που θα υπαχθούν στην «ομπρέλα» του ΟΑΣΑ, αναδιάταξη των δρομολογίων, μετατάξεις προσωπικού και -πιθανότατα- αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, προβλέπει ο σχεδιασμός του υπουργείου Μεταφορών, προκειμένου να μειωθούν τα ελλείμματά τους.
Σύμφωνα με το Βήμα, οι σχετικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν σήμερα, Τετάρτη, κατά τη συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Θεόδωρου Πάγκαλου και του υπουργού Επικρατείας Χάρη Παμπούκη με τον αρμόδιο υπουργό Δημήτρη Ρέππα.
Άλλωστε, ο υπουργός Οικονομικών προειδοποίησε ότι το Δημόσιο δεν θα μπορεί να παρέχει επί πολύ καιρό εγγυήσεις για να δανείζονται οι προβληματικές δημόσιες επιχειρήσεις. Οι εμπλεκόμενοι υπουργοί φαίνεται ότι συμφωνούν με τον περιορισμό των ελλειμμάτων στις ΔΕΚΟ και έτσι έχουν δρομολογηθεί διάφορες κινήσεις.
Το ετήσιο έλλειμμα του ΟΣΕ ήταν 800-900 εκατ. ευρώ ετησίως και συνολικά άγγιζε τα 10 δισ. ευρώ, ενώ στις αστικές συγκοινωνίες το έλλειμμα μαζί με τα τοκοχρεολύσια ανέρχεται σε 700 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Το σχέδιο εξυγίανσης προβλέπει ότι ο ΟΑΣΑ θα μετατραπεί σε μητροπολιτικό φορέα υπό τη σκέπη του οποίου θα ενταχθούν η ΕΘΕΛ, ο ΗΛΠΑΠ, ο ΗΣΑΠ, το μετρό, το τραμ και ενδεχομένως ο προαστιακός σιδηρόδρομος.
Εκεί θα στηθεί ο «εγκέφαλος» που θα κινεί τα μέσα μαζικής μεταφοράς και θα κατευθύνει αναλόγως των αναγκών το προσωπικό. Το πλαίσιο όμως θα είναι απολύτως καθορισμένο. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι συγκοινωνιακοί φορείς θα έχουν αυστηρά καθορισμένο έργο. Σε περίπτωση κατά την οποία κάποιος από αυτούς αδυνατεί να αντεπεξέλθει, θα υπάρχει «πέναλτι», δηλαδή είτε θα μειώνεται είτε ακόμη και θα περικόπτεται η επιδότησή του, ή θα μειώνεται το έργο του το οποίο θα αναλαμβάνει άλλος φορέας που ανταποκρίνεται επαρκέστερα στις απαιτήσεις.
Τέσσερα «αγκάθια»
Το υπουργείο Υποδομών θα προωθήσει αλλαγές που θα στοχεύουν στις παθογένειες του συστήματος. Έχει διαπιστωθεί ότι τα ελλείμματα οφείλονται κατά το μεγαλύτερο κομμάτι τους σε συγκεκριμένους παράγοντες:
* Κακός σχεδιασμός των δρομολογίων. Μπορεί μια περιοχή να εξυπηρετείται από τρία διαφορετικά μέσα και μια άλλη από ένα ή ακόμη και κανένα.
* Κακή διαχείριση του προσωπικού. Σε έναν φορέα μπορεί να λείπουν, π.χ., εργοδηγοί και σε έναν άλλο να είναι υπεράριθμοι.
* Ανορθολογική κατανομή μεταξύ της κύριας και της δευτερεύουσας αμοιβής του προσωπικού- αντί η δεύτερη να καλύπτει το 15% της κύριας αμοιβής, όπως συμβαίνει στην Ευρώπη, εδώ το ποσοστό φθάνει κατά μέσον όρο στο 30% και σε ορισμένους φορείς ακόμη και στο 50%.
* Το ζήτημα της επιδότησης. Σε όλες τις χώρες, επισημαίνουν πηγές από το υπουργείο Υποδομών, οι αστικές συγκοινωνίες ακόμη και οι ιδιωτικές επιδοτούνται. Η σχέση της επιδότησης προς τα έσοδα των φορέων στις χώρες της ΕΕ είναι κατά μέσον όρο 60 προς 40. Στην Ελλάδα είναι 75 προς 25.
Μολονότι κανένας δεν επιθυμεί να ανοίξει το θέμα της τιμής των εισιτηρίων, καθώς δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις, είναι φανερό ότι η προσαρμογή στα ευρωπαϊκά δεδομένα θα την επηρεάσει. Τα εισιτήρια στην Ελλάδα θεωρούνται τα φθηνότερα στην Ευρώπη.
Επιπλέον, μια αιτία απώλειας εσόδων για τους φορείς συγκοινωνιών είναι οι «τζαμπατζήδες», οι οποίοι εξαιτίας των σποραδικών ελέγχων προκαλούν ζημιές που υπολογίζονται στο 25% των προσδοκώμενων εσόδων.
Έτσι, εξετάζεται η ιδέα να δοθεί όλο το κομμάτι που αφορά τα εισιτήρια (εκτύπωση, πώληση και έλεγχος) σε ιδιωτικές εταιρείες.