Νίκος Μαρινόπουλος
Δύο διπλές λωρίδες, που η μία εκτείνεται νοητά πάνω από την άλλη, με ίδιο χρώμα και σχεδόν ίδιο πλάτος. Κάπου εκεί σταματούν και οι όποιες ομοιότητες καθώς αυτή που βρίσκεται στην άσφαλτο είναι για να υπαγορεύει τα όρια του δρόμου. Αντίθετα, εκείνη που «περνά» πάνω από το αμάξωμα του κόκκινου Fiesta είναι για να προκαλεί όποιον κάθεται στο bucket του οδηγού να αναζητά τα δικά του όρια.
| Ταυτότητα |
| Κινητήρας: |
| 1.999 κ.εκ. |
| Ισχύς: |
| 150 ίπποι/6.000σ.α.λ. |
| Ροπή: |
| 150Nm/4.500σ.α.λ. |
| Επιτάχυνση: |
| 0-100χλμ./ώρα σε 8,4 δλ |
| Τελ. ταχύτητα: |
| 208χλμ./ώρα |
| Tιμή βασικής έκδοσης: |
| 18.526 ευρώ |
| Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής: |
| 18.826 ευρώ |
Μερικοί, λένε, πως η ηλικία συμβαδίζει με το μεγέθος του αυτοκινήτου που οδηγείς. Προσωπικά, προτιμώ τα γρήγορα «μικρά». Έχει μεγάλη πλάκα όταν ξέρεις πως έχεις στα χέρια σου μια μικρή «βολίδα» που μπορεί να τα «ρίξει» σε ακριβότερα μοντέλα. Αν, τώρα, βρίσκεσαι στην άλλη πλευρά, καλό θα είναι να ξέρεις από πριν τι έχεις να αντιμετωπίσεις. Αν όχι, τότε, το πιο πιθανό είναι να αποχωρήσεις με τσαλακωμένο τον εγωισμό σου την ώρα που θα βλέπεις το μικρό «πύραυλο» να σε προσπερνά. Ένα τέτοιο μοντέλο είναι και το Fiesta ST. Ευθύς εξαρχής, θα πρέπει να πούμε πως το Ford δεν διαθέτει τις «εκρηκτικές» επιταχύνσεις των αντίπαλων Mitsubishi Colt CZT και Seat Ibiza FR, λόγω του υπερτροφοδοτούμενου χαρακτήρα των τελευταίων. Λογικό είναι, λοιπόν, ο ατμοσφαιρικός κινητήρας του Ford να προσφέρει υποδεέστερες επιδόσεις. Όταν, όμως, «τελειώνουν» οι ευθείες και οι ανοιχτές καμπές, τότε το Fiesta ST αποδεικνύεται αρκετά πιο σβέλτο από τις προσδοκίες σου.
«Όλα τα λεφτά», σε ακόμη ένα γρήγορο Ford, βρίσκονται στην καταπληκτική δουλειά που έχουν κάνει οι μηχανικοί του TeamRS πάνω στο στήσιμο του αυτοκινήτου. Με δεδομένη την πολύ καλή οδική συμπεριφορά των συμβατικών εκδόσεων, οι επιπλέον επεμβάσεις έγιναν σε συγκεκριμένα σημεία. Σχετικά με την ανάρτηση, τα εμπρός ελατήρια είναι αρκετά πιο σκληρά -16,5N/mm έναντι 24N/mm στα «απλά» Fiesta- όπως και τα πίσω -15N/mm από 17Ν/mm. Ο ημιάκαμπτος άξονας διαθέτει κατά 25% μεγαλύτερο βαθμό ακαμψίας ενώ τα αμορτισέρ είναι πιο σφιχτά και προσαρμοσμένα στον χαρακτήρα του ST.
| Υπέρ |
 | Κορυφαίο «στήσιμο» |
 | Δίχρωμη εμφάνιση |
 | Ανεση ανάρτησης (για σπορ μοντέλο) |
 | Κατανάλωση (για δίλιτρο κινητήρα) |
| Κατά |
 | Επιδόσεις |
 | Τέλη κυκλοφορίας |
Τα παραπάνω νούμερα τα αναφέρουμε για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος των αλλαγών. Αρκετά όμως με την θεωρία. Το Fiesta ST το είχαμε οδηγήσει στην Ιταλία, αργότερα στην πίστα των Σερρών και τώρα στην Αθήνα και έξω από αυτή. Η ατμόσφαιρα που δημιουργούν τα bucket καθίσματα και τα διάφορα άλλα «στολίδια» είναι γνωστή. Το ίδιο ισχύει και για τις εξωτερικές πινελιές που ξεχωρίζουν την έκδοση ST από τις υπόλοιπες. Για αυτό ας μπούμε κατευθείαν στο θέμα: πως κινείται το Fiesta ST στους ελληνικούς δρόμους. Τι θα λέγατε για μια ανάβαση στην Πεντέλη; Με το ESP -το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας- στην θέση «off», από την πρώτη κιόλας στροφή λαμβάνεις το πρώτο μήνυμα την ώρα που τραβάς απότομα το πόδι σου από το γκάζι Τι χαρά! Αυτό το ST γυρίζει και μάλιστα αρκετά! Μια κοφτή τιμονιά είναι αρκετή για να κάνεις τα Pirelli P Zero Nero να γλιστρήσουν και με σταθερό το πόδι στο γκάζι η ουρά του αυτοκινήτου επανέρχεται χωρίς νευρικές αντιδράσεις στην θέση που πρέπει. Αρκεί, βέβαια, να ξέρεις τι κάνεις!
Στο όριο, οι κινήσεις του ST είναι εντυπωσιακά προοδευτικές και ελέγχονται από το «γρήγορο» -με 2,2 στροφές από άκρη σε άκρη- και ακριβές τιμόνι καθώς ο λόγος της κρεμαγιέρας έχει «κοντύνει» κατά 10%. Ο επιλογέας είναι εξαιρετικός σε αίσθηση και σαφής στο «κούμπωμά» του ενώ οι σχέσεις του κιβωτίου έχουν «κοντύνει» αρκετά σε κλιμάκωση. Τα φρένα δεν εμφάνισαν σε κανένα σημείο σημάδια κόπωσης, περιμέναμε όμως να ακινητοποιούν το αμάξωμα σε μικρότερη απόσταση. Ίσως τα ταλαιπωρημένα ελαστικά να επηρέαζαν την λειτουργία του συστήματος ABS.
Το γεγονός ότι το ST είναι ένα τόσο καλοφτιαγμένο αυτοκίνητο κάνει τον δίλιτρο κινητήρα να φαίνεται «λίγος». Η λειτουργία του είναι γραμμική και ομαλή χωρίς, ωστόσο, να υπάρχει κάποιο ξέσπασμα που να σου ανεβάζει την αδρεναλίνη. Ο ήχος όμως που βγαίνει από την «φτιαγμένη» εξάτμιση, -κάθε φορά που αφήνεις το γκάζι ακούγεται σαν να κοχλάζει-, αρκεί για να σου φτιάξει το κέφι.
Η ροπή του, στις χαμηλές στροφές, είναι το κάτι άλλο και σε σημεία όπου με άλλα αυτοκίνητα έχεις τη δεύτερη σχέση στο κιβώτιο, με το ST μπορείς να κινηθείς ακόμη και με «5η». Συνοψίζοντας, θα έλεγε κανείς πως το Fiesta ST είναι ένα «γρήγορο-αργό» μικρό αυτοκίνητο. «Γρήγορο» χάρη στο καταπληκτικό στήσιμό του που του επιτρέπει να ελίσσεται με μοναδικό τρόπο. «Αργό» λόγω των ατμοσφαιρικών επιδόσεών του χωρίς να υπάρχει κάποιο «τρικ» που να προσφέρει την εκρηκτικότητα που του λείπει.
Αν σας αρέσει το Fiesta ST…
…τότε θα πρέπει να γνωρίζετε πως διατίθεται αποκλειστικά σε τρίθυρο αμάξωμα και σε τρία χρώματα -κόκκινο, μπλε και άσπρο. Αν σας αρέσει να τραβάτε τα βλέμματα στον δρόμο, τότε πληρώστε 300 ευρώ επιπλέον και αγοράστε το με την διπλή λευκή λωρίδα που κάνει την -οπτική- διαφορά. Χωρίς αυτή, το Fiesta ST κοστίζει 18.526 ευρώ και το μόνο ανατρεπτικό στοιχείο για να μην το αποκτήσει κάποιος «γρήγορος» έχει να κάνει με το ετήσιο «δίλιτρο» τέλος κυκλοφορίας των 372 ευρώ. Αν δεν πτοείστε ετοιμαστείτε να διασκεδάσετε με ένα από τα πιο καλοστημένα αυτοκίνητα των ελληνικών δρόμων -ίσως το πιο καλοστημένο «μικρό»- το οποίο δεν χρειάζεται μια περιουσία για να κινηθεί. Αν και δίλιτρο, -αλλά ατμοσφαιρικό-, η κατανάλωσή του Fiesta ST κυμάνθηκε μεταξύ εκείνων των υπερτροφοδοτούμενων Mitsubishi Colt CZT και Seat Ibiza FR.
| Κινητήρας |
| Κυβισμός | 1.999κ.εκ. |
| Κύλινδροι | 4 σε σειρά |
| Ισχύς (ίπποι) | 150/6.000σ.α.λ. |
| Ροπή (Νm) | 190/4.500σ.α.λ. |
| Θέση | Εμπρός/εγκάρσια |
| Μπλοκ/κεφαλή | Χυτοσίδηρος/αλουμίνιο |
| Τροφοδοσία | Ψεκασμός πολλαπλών σημείων |
| Διάμετρος x διαδρομή | 83,0×83,1 |
| Βαλβίδες ανά κύλινδρο | 4 |
| Εκκεντροφόροι | 2 ΕΕΚ |
| Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο) | 75 |
| Μετάδοση |
| Κίνηση | Εμπρός |
| Κιβώτιο | Μηχανικό πέντε σχέσεων |
| Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα) | 1η | 3,583:1/ | 7,8 |
| 2η | 2,038:1/ | 13,7 |
| 3η | 1,414:1/ | 19,8 |
| 4η | 1,108:1/ | 24,9 |
| 5η | 0,878:1/ | 32,1 |
| Τελική σχέση διαφορικού | | 3,824 | |
| Ανάρτηση |
| Εμπρός | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική ράβδος |
| Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας με διαμήκεις βραχίονες, αντιστρεπτική ράβδος |
| Φρένα |
| Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι |
| Πίσω | Δίσκοι |
| ABS | Ναι |
| Τροχοί |
| Διαστάσεις | 6,5Jx15 |
| Υλικό | Αλουμίνιο |
| Τύπος ελαστικών | Pirelli P Zero Rosso |
| Ελαστικά | 195/45 |
| Ρεζέρβα | Κανονικής διαμέτρου |
| Σύστημα διεύθυνσης |
| Τύπος | Κρεμαγιέρα |
| Υποβοήθηση | Υδραυλική |
| Στροφές τιμονιού | 2,2 |
| Διάμετρος στροφής | 10,3 μέτρα |
| Διαστάσεις |
| Μήκος | 3,921 μέτρα |
| Πλάτος | 1,683 μέτρα |
| Ύψος | 1,468 μέτρα |
| Μεταξόνιο | 2,486 μέτρα |
| Μετατρόχιο (Ε/Π σε χιλιοστά) | 1.464/1.434 |
| Χώρος αποσκευών | 268 λίτρα |
| Βάρος | 1.137 κιλά |
| Αναλογία κιλών/ίππο | 7,6 |
| Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.) |
| Πόλη | 10,4 |
| Εκτός | 5,7 |
| Μέση | 7,4 |
| Ρεζερβουάρ (λίτρα) | 45 |
| Αυτονομία | 608χλμ. (θεωρητική μέση) |
| Επιδόσεις |
| Τελική ταχύτητα | 208 χλμ./ώρα |
| 0-100χλμ./ώρα | 8,4 δευτερόλεπτα |
Στον ανταγωνισμό περιλαμβάνονται γρήγορα μικρά, των οποίων η τιμή πώλησης δεν ξεπερνά το ψυχολογικό όριο των 20.000 ευρώ. Για αυτό το λόγο, θεωρούμε πως απένταντι στο φθηνότερο Ford δεν έχουν θέση τα ισχυρότερα ΜΙΝΙ Cooper S, Peugeot 206 RC και Renault Clio Sport.
| Fiat Punto HGT |
 | | Κυβισμός | 1.747κ.εκ. | | Ιπποδύναμη | 130/6.300σ.α.λ. | | Ροπή | 170Nm/4.300σ.α.λ. | | Επιτάχυνση | 8,6 δευτ. | Τελική ταχύτητα | 205χλμ./ώρα | | Τιμή | 17.270 ευρώ |
|
| Το ιταλικό μοντέλο αποτελεί την φθηνότερη επιλογή του ανταγωνισμού. Ωστόσο, είναι και αυτή με την μικρότερη ισχύ, -άρα και υποδεέστερες επιδόσεις-, ενώ η οδική του συμπεριφορά δεν συγκαταλέγεται στις κορυφαίες. Από την άλλη, στις αρχές του 2006 αναμένεται η νέα γενιά Punto στην οποία θα βασιστεί και το αγωνιστικό που θα συμμετάσχει στο WRC |
| Mitsubishi Colt CZT |
 | | Κυβισμός | 1.468κ.εκ. | | Ιπποδύναμη | 150/6.000σ.α.λ. | | Ροπή | 215Nm/3.500σ.α.λ. | | Επιτάχυνση | 8,0 δευτ. | Τελική ταχύτητα | 210χλμ./ώρα | | Τιμή | 17.990 ευρώ |
|
| Το Colt CZT αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους αντιπάλους για το Fiesta ST. Ο Turbo κινητήρας του ιαπωνικού μοντέλου προσφέρει καλύτερες επιδόσεις, το τρίθυρο αμάξωμα ξεχωρίζει για το στιλ του ενώ τα τέλη κυκλοφορίας των 1.500κ.εκ. είναι ένα ακόμη κίνητρο για την απόκτησή του. Ωστόσο, το ταχύτερο Colt ελέγχεται διαρκώς από τα ηλεκτρονικά συστήματα χωρίς να είναι σε θέση να προσφέρει τις συγκινήσεις που δίνει το Ford |
| Seat Ibiza FR |
 | | Κυβισμός | 1.781κ.εκ. | | Ιπποδύναμη | 150/5.500σ.α.λ. | | Ροπή | 225Nm/2.000σ.α.λ. | | Επιτάχυνση | 8,4 δευτ. | Τελική ταχύτητα | 216χλμ./ώρα | | Τιμή | 3θ: 19.050 ευρώ 5θ: 19.450 ευρώ |
|
| Πολύ καλές επιδόσεις, ικανοποιητική άνεση, ακριβές τιμόνι και στήσιμο που επιτρέπει διάφορες αταξίες στον δρόμο. Το Ibiza FR είναι αρκετά παιχνιδιάρικο ενώ οι τροχοί του γλιστρούν πιο εύκολα από εκείνους του Fiesta ST. Το τελευταίο υπολείπεται στον τομέα των επιδόσεων, λόγω του ατμοσφαρικού του χαρακτήρα, το οποίο όμως σε κερδίζει με την καλύτερα, ζυγισμένη, οδική του συμπεριφορά. Το ισπανικό μοντέλο είναι μεν ακριβότερο από το Ford αλλά η ετήσια διαφορά -204 ευρώ επιπλέον τον χρόνο- στα τέλη κυκλοφορίας είναι πάντα υπολογίσιμη |
auto.in.gr