Χάρβαρντ: Παραχωρεί φωτογραφίες σκλαβωμένων Αμερικανών μετά από μακροχρόνια νομική διαμάχη
Το Χάρβαρντ αποδέσμευσε την κυριότητα των πρώτων διασωθέντων φωτογραφιών των σκλαβωμένων Αφροαμερικανών μετά από νομική διαμάχη που ξεκίνησε το 2019.
Το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ αποδέσμευσε την κυριότητα των πρώτων διασωθέντων φωτογραφιών των σκλαβωμένων Αφροαμερικανών, όπως θεωρούν οι μελετητές, διευθετώντας μια οκταετή διαμάχη με έναν μοναχικό απόγονο των προσώπων που απεικονίζονται στις εικόνες, σύμφωνα με το Art News.
Στο πλαίσιο εμπιστευτικού διακανονισμού που ανακοινώθηκε την Τετάρτη, η σχολή του Κέιμπριτζ της Μασαχουσέτης δήλωσε ότι θα μεταβιβάσει δεκαπέντε δαγκεροτυπίες που χρονολογούνται γύρω στο 1850 και φυλάσσονταν επί μακρόν στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Εθνολογίας Πίμποντι, στο Διεθνές Μουσείο Αφροαμερικανών στο Τσάρλεστον της Νότιας Καρολάινα.
Το μουσείο του Τσάρλεστον σκοπεύει να εκθέσει τις πρώιμες εικόνες που παρήχθησαν με χαλκό σε συνεργασία με την Ταμάρα Λανίερ, τη γυναίκα που βρίσκεται πίσω από τη νομική διαμάχη. Σε νομικές καταθέσεις, η Λανίερ έχει υποστηρίξει ότι οι εικόνες απεικονίζουν τον προ-προ-προ-προπάππο της, Ρέντι, και την κόρη του, Ντέλια, και ότι ανεξάρτητη έρευνα επιβεβαιώνει τους γενεαλογικούς δεσμούς της μαζί τους.
Η Ταμάρα Λανίερ
«Μοναδική νίκη για τους απογόνους των σκλαβωμένων»
Η διαμάχη ξεκίνησε το 2019, όταν η Λανίερ μήνυσε το Χάρβαρντ, υποστηρίζοντας ότι το πανεπιστήμιο δεν είχε καμία νομική αξίωση για τις εικόνες που περιγράφει ως «απάνθρωπες» και τραβήχτηκαν χωρίς συγκατάθεση για λογαριασμό του ελβετικής καταγωγής βιολόγου Λουί Αγκασίζ, πρώην καθηγητή του Χάρβαρντ. (Το Χάρβαρντ απέρριψε το αρχικό αίτημα της Λανίερ να επιστραφούν οι φωτογραφίες το 2017).
Ο Αγκασίζ, ο οποίος έχει πλέον ευρέως απαξιωθεί, ήταν υποστηρικτής αμφιλεγόμενων θεωριών γύρω από την ανωτερότητα των λευκών, οι οποίες κάποτε στήριζαν τις δικαιολογίες για ένα σύστημα δουλείας στις ΗΠΑ.
Το 2022, η Λανίερ βρέθηκε σε αδιέξοδο όταν δικαστήριο της Μασαχουσέτης αποφάνθηκε ότι η κυριότητα των αντικειμένων παραμένει στον φωτογράφο και όχι στα υποκείμενα, αλλά επέτρεψε στην Λανίερ να διεκδικήσει αποζημίωση με βάση τη «συναισθηματική δυσφορία» που σχετίζεται με τη συνεχιζόμενη χρήση των εικόνων από το Χάρβαρντ σε υλικό μάρκετινγκ. Της δόθηκε η ευκαιρία να ασκήσει περαιτέρω την αξίωση με ξεχωριστή απόφαση το 2023.
Σε συνέντευξη Τύπου, οι δικηγόροι της Λανίερ χαρακτήρισαν την επιστροφή «μοναδική νίκη για τους απογόνους των σκλαβωμένων», υποστηρίζοντας ότι η επιστροφή έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή για το Χάρβαρντ και τις εκκλήσεις για ισότητα, καθώς το πανεπιστήμιο αντιμετωπίζει τη στοχοποίηση από τη διοίκηση Τραμπ και το πάγωμα της χρηματοδότησης ύψους 2,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων που σχετίζεται με τον χειρισμό των εκστρατειών αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους στην πανεπιστημιούπολη. (Η Λανίερ συνοδευόταν από έναν απόγονο του Αγκασίζ, ο οποίος έχει υποστηρίξει τις προσπάθειες για την επιστροφή τους).
Το Χάρβαρντ ανέφερε σε δηλώσεις γύρω από τον διακανονισμό ότι εδώ και χρόνια αναζητά επιλογές για να τοποθετήσει τα δαγκεροτυπικά έργα σε ένα πιο κατάλληλο και δημόσιο περιβάλλον. Η τοποθέτησή τους σε ένα μουσείο του Νότου σηματοδοτεί τώρα μια περίοδο νέας ανοιχτής πρόσβασης στα έργα. Οι οικονομικοί όροι του διακανονισμού δεν γνωστοποιήθηκαν.
- Φυγόποινος κρύφτηκε σε φάτνη και έκανε το… άγαλμα για να γλυτώσει την σύλληψη
- Φοινικούντα: Ο ρόλος των δύο ηθικών αυτουργών στο διπλό έγκλημα – Τι έκαναν ο ανιψιός και ο επιχειρηματίας
- «Στη ψυχή είμαι ένας Κρητικός» – Ο Γιάννης Σμαραγδής για τον Καποδίστρια, την Ελλάδα και αυτούς που δεν ήθελαν την ταινία του
- ΠΑΣΟΚ: Διαγράφεται ο Γιώργος Λαμπράκης
- Ο Πούτιν νίκησε ήδη… και όχι μόνο την Ουκρανία
- Κόπα Άφρικα: Μπρούνο και Ντέσερς κλήθηκαν στην Εθνική Νιγηρίας





