Νέο λόγο ανησυχίας στην παγκόσμια κοινή γνώμη προκάλεσε, το πρωί της Τετάρτης, η είδηση της συντριβής ενός Boeing 737 της Ukraine International Airlines (UIA) με 176 νεκρούς, αμέσως μετά την απογείωσή του από το διεθνές αεροδρόμιο της Τεχεράνης.

Η αεροπορική τραγωδία σημειώθηκε τα ξημερώματα, λίγες ώρες μετά την επίθεση ιρανικού πυραύλου εναντίον των αμερικανικών δυνάμεων στο Ιράκ, προκαλώντας εύλογα ερωτήματα για τα αίτια συντριβής του.

Οι ιρανικές αρχές ανακοίνωσαν ότι το μοιραίο Boeing, το οποίο είχε προορισμό την πρωτεύουσα το Κίεβο, δεν εξέπεμψε ποτέ σήμα κινδύνου και συνετρίβη ξαφνικά.

Σύμφωνα με την υπηρεσία FlightRadar24, τα δεδομένα πτήσης από το Διεθνές Αεροδρόμιο «Ιμάμης Χομεϊνί» έδειξαν ότι το ουκρανικό αεροσκάφος έπαψε να στέλνει δεδομένα σχεδόν αμέσως μετά την απογείωσή του.

Βίντεο που είδε το φως τη δημοσιότητας δείχνει τη στιγμή που το μοιραίο αεροπλάνο πέφτει από τον ουρανό, προσκρούει στο έδαφος και τυλίγεται εξολοκλήρου στις φλόγες, μετά από τεράστια έκρηξη.

Όλοι οι επιβαίνοντες βρήκαν τραγικό θάνατο, ενώ τα τηλεοπτικά πλάνα από το σημείο έδειχναν συντρίμμια του αεροσκάφους να έχουν διασκορπιστεί σε μία μεγάλη έκταση, την ώρα που διασώστες φορώντας μάσκες ανέσυραν τις σορούς.

Πρώιμες οι εκτιμήσεις για τα αίτια

Μέχρι στιγμής, παραμένει άγνωστη η αιτία του δυστυχήματος. Αρχικά, σχεδόν αμέσως μετά την συντριβή, τόσο οι ιρανικές όσο και οι ουκρανικές αρχές έσπευσαν να δηλώσουν ότι το αεροσκάφος κατέπεσε εξαιτίας μηχανικής βλάβης.

Στη συνέχεια, η ουκρανική πρεσβεία στο Ιράν απέσυρε την αρχική της αναφορά περί προβλήματος στον κινητήρα, διευκρινίζοντας ότι δεν έχουν ανακοινωθεί τα αίτια και ότι τα αρχικά σχόλια ήταν ανεπίσημα.

Σύμφωνα με την ουκρανική αεροπορική εταιρία UIA, οι πιλότοι είχαν μεγάλη εμπειρία και το αεροσκάφος ήταν σε καλή κατάσταση, ενώ είχε περάσει πριν από δύο μέρες από τον τακτικό έλεγχο.

Το μοιραίο αεροσκάφος είχε κατασκευαστεί το 2016 και η εταιρεία το είχε προμηθευτεί απευθείας από την Boeing. Επίσης, η γαλλοαμερικανική κατασκευάστρια εταιρεία κινητήρων CFM χαρακτήρισε πρώιμη όποια εικασία σχετικά με τα αίτια του δυστυχήματος, αφού κανείς δεν μπορεί να έχει στοιχεία από τα μαύρα κουτιά, ή από πόρισμα εμπειρογνωμόνων.

Από την πλευρά του, ο εμπειρογνώμονας της αεροπορίας Geoffrey Thomas, μιλώντας στη DW, εξήρε το «άριστο αρχείο ασφαλείας» του Boeing 737-800, προσθέτοντας ότι είναι «το πιο αξιόπιστο αεροπλάνο σε εμπορική λειτουργία σήμερα» με πάνω από 7.000 τέτοια αεροσκάφη σε λειτουργία παγκοσμίως.

Ο πρωθυπουργός της Ουκρανίας, Αλέξι Χόντσαρουκ, και ουκρανός πρόεδρος Ζελένσκι, ερωτηθέντες αν το αεροσκάφος ενδέχεται να καταρρίφθηκε από πύραυλο, ζήτησαν να μην γίνονται εικασίες αν δεν διακριβωθούν επισήμως τα αίτια του δυστυχήματος

Όσον αφορά τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους, βρέθηκαν στο σημείο του δυστυχήματος κατεστραμμένα, αλλά θεωρείται ότι τα δεδομένα τους θα μπορούν μολαταύτα να ανακτηθούν.

Ωστόσο, η Τεχεράνη ανακοίνωσε ότι δεν πρόκειται να τα παραδώσει στη Boeing, στις ΗΠΑ, ενώ ο επικεφαλής της ιρανικής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας Αλί Αμπεντζαντέχ, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Mehr, δεν ξεκαθάρισε σε ποια χώρα θα σταλεί το μαύρο κουτί.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν

Σε κάθε περίπτωση τα ερωτήματα που προκύπτουν από τη συντριβή του αεροσκάφους είναι πολύ περισσότερα από τις απαντήσεις που έχουν δοθεί, ειδικά σε ότι αφορά τα αίτια της τραγωδίας.

Γιατί συνέβη το αεροπορικό δυστύχημα; Αρχικά, υπήρξαν συγκεχυμένες πληροφορίες και οι αρχές της Ουκρανίας διεμήνυσαν πως η απάντηση θα μπορέσει να δοθεί μόνο μετά από πλήρη έρευνα.

Τα ιρανικά κρατικά μέσα αρχικά ανέφεραν ότι η συντριβή προκλήθηκε από βλάβη στον κινητήρα. Ωστόσο, οι ουκρανικές αρχές δήλωσαν ότι εξετάζουν μια σειρά σεναρίων.

Συνδέεται με τα τρέχοντα τεχνικά προβλήματα της Boeing; Το αεροπλάνο είναι ένα Boeing 737-800, που συνδέεται με τα 737 Max της εταιρείας, που έχουν τεθεί σε παύση από το Μάρτιο μετά την εμπλοκή του του σε δύο θανατηφόρες συντριβές που σκότωσαν 346 άτομα.

Θα μπορούσε να προστεθεί στην κρίση που η Boeing αντιμετώπισε με τα διάφορα αεροσκάφη, αλλά δεν έχει ακόμη υπάρξει ένδειξη ότι πρόκειται για ζήτημα κατασκευής.

Τι θα συμβεί με το μαύρο κουτί; Σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, την έρευνα για αεροπορικό δυστύχημα πρέπει να αναλάβουν το Ιράν, εντός του οποίου έπεσε το αεροπλάνο, η Ουκρανία, ως χώρα νηολόγησης, και οι ΗΠΑ, ως κατασκευαστής του αεροσκάφους για λογαριασμό της Boeing.

Το Ιράν πρέπει να καταρτίσει προκαταρκτική έκθεση που να αναφέρει τα βασικά στοιχεία εντός 30 ημερών, αν και αυτό το χρονοδιάγραμμα επεκτείνεται συχνά.

Ωστόσο, ο επικεφαλής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας του Ιράν, Ali Abedzadeh, δήλωσε ότι δεν θα παραδώσει τις συσκευές καταγραφής δεδομένων πτήσης στη Boeing ή στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό, όμως, δεν είναι σαφές εάν οφείλεται στο γεγονός ότι το Ιράν διεξάγει έρευνα και έχει την ικανότητα να αναλύει καταγραφείς εντός των συνόρων του ή αν σχετίζεται με την κλιμακούμενη αντιπαλότητα μεταξύ των δύο κρατών μετά τη δολοφονία του ιρανού στρατηγού, Κασέμ Σουλεϊμανί.

(Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)