Σάββατο 06 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
in.gr

ICAP: Στο 20,7% η πτώση του τζίρου των κομμωτηρίων

Οι συνολικές πωλήσεις των κομμωτηρίων μειώθηκαν την τριετία 2009-2011, με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 16% σύμφωνα με μελέτη της ICAP. Η πτώση των πωλήσεων ήταν σαφώς πιο έντονη το 2011 και έφθασε το 20,7%. Ο κλάδος των κομμωτηρίων αποτελείται από μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων, κυρίως ατομικής μορφής. Οι τελευταίες εκτιμάται ότι καταλαμβάνουν ποσοστό άνω […]

Οι συνολικές πωλήσεις των κομμωτηρίων μειώθηκαν την τριετία 2009-2011, με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 16% σύμφωνα με μελέτη της ICAP. Η πτώση των πωλήσεων ήταν σαφώς πιο έντονη το 2011 και έφθασε το 20,7%.

Ο κλάδος των κομμωτηρίων αποτελείται από μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων, κυρίως ατομικής μορφής. Οι τελευταίες εκτιμάται ότι καταλαμβάνουν ποσοστό άνω του 90% στο σύνολο των επιχειρήσεων. Οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου, οι οποίες απασχολούν αξιόλογο αριθμό προσωπικού, είναι λίγες αριθμητικά σε σύγκριση με το πλήθος των εν λειτουργία κομμωτηρίων. Περιορισμένος είναι και ο αριθμός των αλυσίδων κομμωτηρίων, οι οποίες αναπτύσσονται κυρίως με τη μέθοδο franchising. Τα παραπάνω επισημαίνονται στην κλαδική μελέτη που εκπόνησε πρόσφατα η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group AE και στην οποία διερευνάται η εξέλιξη της αγοράς των Κομμωτηρίων.

Πολλές από τις επιχειρήσεις του κλάδου δεν απασχολούν προσωπικό, δεδομένου ότι τις λειτουργούν αποκλειστικά οι ιδιοκτήτες τους. Μεγάλο ποσοστό των επιχειρήσεων απασχολούν από 1-3 άτομα, τα οποία ενδέχεται να εργάζονται υπό τη μορφή είτε της πλήρους (full time) είτε της μερικής απασχόλησης (part time). Επιπλέον, στην παρούσα φάση εκτιμάται ότι λειτουργούν λιγότερες από δέκα αλυσίδες franchise, οι οποίες βρίσκονται κυρίως στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής. Τα περισσότερα από τα καταστήματα των εν λόγω αλυσίδων ανήκουν σε διαφορετικές μεμονωμένες επιχειρήσεις.

Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, το οποίο αποτελεί «ιδιομορφία» και αδύνατο σημείο ή ακόμη και «απειλή» για τον κλάδο, είναι η έντονη παρουσία της «κατ’οίκον» κομμωτικής. Πολλοί κομμωτές (επαγγελματίες ή μη) παρέχουν τις εξεταζόμενες υπηρεσίες στην οικία των πελατών ή τη δική τους, με αποτέλεσμα να αποσπούν σημαντικό μερίδιο από τα «επίσημα» κομμωτήρια και να οξύνουν τον ανταγωνισμό στον κλάδο.

Το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, η ηλικία και το φύλο τους, η τιμή των προσφερόμενων υπηρεσιών, οι τάσεις της μόδας και τα πρότυπα που προβάλλονται, σε συνδυασμό με τις καταναλωτικές συνήθειες και την αλλαγή του τρόπου διαβίωσης αποτελούν ορισμένους από τους κυριότερους παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση για τις υπηρεσίες κομμωτηρίων.

Σχετικά με τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά των Κομμωτηρίων, η κ. Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group, τόνισε τα εξής: «Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, το κλίμα αβεβαιότητας για την υπάρχουσα αρνητική οικονομική συγκυρία που πλήττει την Ελλάδα και η στροφή των καταναλωτών στην αποτελεσματικότερη διαχείριση των συνολικών τους δαπανών, επηρέασε σε σημαντικό βαθμό τις περισσότερες προσφερόμενες υπηρεσίες των κομμωτηρίων την τελευταία τριετία. Οι συνέπειες της ύφεσης ήταν πιο εμφανείς στον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων το 2011. Η προαναφερόμενη κατάσταση εκφράζεται τόσο με τη μείωση του αριθμού των συνολικών επισκέψεων στα κομμωτήρια, όσο και με τη μείωση της μέσης δαπάνης ανά επίσκεψη. Οι συνολικές πωλήσεις των κομμωτηρίων μειώθηκαν την τριετία 2009-2011, με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 16%. Η πτώση των πωλήσεων ήταν σαφώς πιο έντονη το 2011 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (-20,7%)».

Η εγχώρια αγορά των κομμωτηρίων χαρακτηρίζεται ως «κατακερματισμένη», καθώς ο βαθμός συγκέντρωσης στον κλάδο είναι αμελητέος (το μερίδιο κάθε επιχείρησης δεν υπερβαίνει το 1%). Κατά τη διάρκεια της περασμένης δεκαετίας (λαμβάνοντας υπόψη και τα χαμηλά εμπόδια εισόδου μιας νέας επιχείρησης στον κλάδο) αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός των κομμωτηρίων στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν συνθήκες υπερβάλλουσας προσφοράς έναντι της σχετικής ζήτησης και να οξυνθεί ο ανταγωνισμός στον κλάδο. Σήμερα, ο μεγαλύτερος αριθμός κομμωτηρίων βρίσκεται στο νομό της Αττικής, ο οποίος καταλαμβάνει το 34,4% του συνόλου. Ακολουθεί ο νομός Θεσσαλονίκης με 10,9% και με μεγάλη διαφορά η Αχαΐα (3,4%), η Λάρισα (2,8%), το Ηράκλειο (2,4%) και η Αιτωλοακαρνανία (2,1%).

Στα πλαίσια της συγκεκριμένης μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων εκμετάλλευσης κομμωτηρίων, οι οποίες δημοσιεύουν οικονομικά στοιχεία. Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού, ο οποίος συντάχθηκε με τα οικονομικά δεδομένα μόνο έξι (6) εταιρειών κομμωτηρίων, για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα δημοσιευμένα στοιχεία τόσο για το 2010 όσο και για το 2009.

Το σύνολο του ενεργητικού των επιχειρήσεων του δείγματος παρέμεινε ουσιαστικά στα ίδια επίπεδα το 2010/2009. Τα ίδια κεφάλαια εμφάνισαν σημαντική μείωση (ποσοστού 78,1%) την ίδια περίοδο. Οι μεσομακροπρόθεσμες υποχρεώσεις αυξήθηκαν κατά 9,6%, ενώ ανάλογη πορεία ακολούθησαν και οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις (αύξηση 14,5% το 2010/09).

Οι συνολικές πωλήσεις των έξι (6) επιχειρήσεων του δείγματος μειώθηκαν κατά 8,9% το 2010 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Με εντονότερο ρυθμό μειώθηκε το μικτό τους κέρδος την ίδια περίοδο (-26,9%). Οι παραπάνω μεταβολές είχαν ως αποτέλεσμα τη δραματική επιδείνωση του λειτουργικού αποτελέσματος, το οποίο διαμορφώθηκε σε αρνητικά επίπεδα το 2010, παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες συγκράτησαν τα (εν γένει υψηλά) λοιπά λειτουργικά τους έξοδα. Τελικά, το καθαρό αποτέλεσμα (προ φόρου εισοδήματος) ήταν ζημιογόνο το 2010 (έναντι μικρών κερδών το 2009). Ομοίως, τα κέρδη EBITDA συρρικνώθηκαν το ίδιο έτος (μείωση 99,3% σε σχέση με το 2009).

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 06 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο