Citius Altius Fortius για την BMW στο Ολυμπιακό Λονδίνο
Οι μετακινήσεις στο Ολυμπιακό Λονδίνο έχουν τα διακριτικά των Βαυαρών που κερδίζοντας το σχετικό συμβόλαιο, φροντίζουν για τις μετακινήσεις των προσκεκλημένων, ένα σχέδιο μετακίνησης-άθλο που δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί χωρίς τη συμβολή των 8.600 εθελοντών και μη επαγγελματιών οδηγών
H διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων αποτελεί την πιο περίπλοκη σπαζοκεφαλιά μετακινήσεων σε καιρό ειρήνης.
Ο αριθμός του κόσμου που βρίσκεται αυτή την εποχή στο Λονδίνο για το κορυφαίο αθλητικό γεγονός, είναι σαν η βρετανική πρωτεύουσα να φιλοξενεί ταυτόχρονα 26 παγκόσμια πρωταθλήματα και μεταφράζεται σε χιλιάδες αθλητές και επισήμους που πρέπει να μετακινηθούν γρήγορα και άνετα από τον τόπο διαμονής τους προς τις Ολυμπιακές υποχρεώσεις τους σε μια, εξ ορισμού, πολυσύχναστη πόλη.
Για να συμβεί αυτό η BMW έθεσε στην διάθεση της Ολυμπιακής οικογένειας σχεδόν 4.000 αυτοκίνητα και βέβαια το ερώτημα που γεννάται είναι ποιοί είναι εκείνοι που τα οδηγούν.
Όλως περιέργως στο τιμόνι των βαυαρικών μοντέλων δεν βρίσκονται επαγγελματίες οδηγοί αλλά απλοί εθελοντές, 8.600 στον αριθμό, οι οποίοι καλούνται να οδηγήσουν στον προορισμό τους, από superstars του παγκόσμιου αθλητισμού έως «ανώνυμους» αθλητές χωρίς καμία ελπίδα για μετάλλιο, επισήμους και μέλη της οργανωτικής επιτροπής όπως ο δήμαρχος του Λονδίνου Boris Johnson ή ο Βρετανός επικεφαλής της Ολυμπιακής Επιτροπής Λόρδος Coe.
Τα κριτήρια για τον τρόπο επιλογής των οδηγών ήταν μάλλον απλά: να έχουν συμπληρώσει το 21ο έτος της ηλικίας τους, να μην έχουν στο μητρώο τους παραβάσεις όπως οδήγηση σε κατάσταση μέθης ή άλλες ανάλογης σημασίας και κυρίως να έχουν την θέληση και την υπομονή να αντιμετωπίσουν το μποτιλιάρισμα στο Ολυμπιακό Λονδίνο.
Όσοι συγκέντρωναν τα παραπάνω προσόντα παρακολούθησαν ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης ώστε εκτός από την κίνηση να μπορούν να αντεπεξέλθουν και στις απαιτήσεις που δημιουργεί η ασφάλεια σε μια διοργάνωση όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες.
Έτσι, το μενού του προγράμματος εκπαίδευσής τους περιελάμβανε από την αντιμετώπιση απλών περιστατικών όπως η αποφυγή μιας ομάδας paparazzi έως πιο σύνθετες καταστάσεις όπως η απόπειρα απαγωγής κάποιου αθλητή ή κάποιου άλλου είδους τρομοκρατική ενέργεια.
Και όλα αυτά μπορεί να ακούγονται οικεία για τύπους όπως ο James Bond, ωστόσο οι διοργανωτές παίρνουν πολύ σοβαρά το θέμα «ασφάλεια» για να αφήσουν οτιδήποτε στην τύχη του, ανάμεσα σε όλα και τους εθελοντές οδηγούς.
Για τους ίδιους λόγους, οι λεπτομέρειες του προγράμματος εκπαίδευσης των εθελοντών οδηγών δεν δημοσιοποιήθηκαν ποτέ, με τους διοργανωτές να αρκούνται μόνο σε μια λιτή ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία «η εκπαίδευση των οδηγών καλύπτει πολλές ενδεχόμενες καταστάσεις» ενώ, παράλληλα, η μόνιμη σύνδεσή τους με το κέντρο επιχειρήσεων συνεπάγεται ότι σε περίπτωση που χρειαστεί, οι πρώτες οδηγίες μπορούν να δοθούν άμεσα.
Επιπλέον οι εξαιρετικά σημαίνουσες προσωπικότητες και αξιωματούχοι, όπως για παράδειγμα αρχηγοί κρατών έχουν τη δική τους προσωπική ασφάλεια και φρουρά.
Προκειμένου να διαπιστώσουμε από πρώτο χέρι τις προετοιμασίες όσον αφορά το σκέλος μετακινήσεων, φροντίσαμε να συμμετάσχουμε στη μία από τις δύο ημέρες εκπαίδευσης στο ExCeL, το εκθεσιακό κέντρο του Λονδίνου, το οποίο παρεμπιπτόντως αποτελεί ένα από τα τρία σημεία της πόλης που λειτουργούν ως «κέντρο επιχειρήσεων» για τον Ολυμπιακό στόλο αυτοκινήτων. Κατά τη διάρκεια των αγώνων, τα αυτοκίνητα φυλάσσονται, ελέγχονται, συντηρούνται και δρομολογούνται από το ΕxCeL όπου έχει στηθεί το αντίστοιχο επιχειρησιακό κέντρο.
Η Shona Purves, είναι η επικεφαλής του κέντρου, διευθύνοντας 120 άτομα τα οποία εργάζονται σε τρεις βάρδιες, καλύπτοντας όλο το 24ωρο. Αξιωματικός του Βρετανικού Μηχανικού με 12 χρόνια εμπειρίας στις στρατιωτικές μετακινήσεις και σε περιοχές όπως το Αφγανιστάν, κρίθηκε ιδανική για τη θέση.
«Η τελετή έναρξης μπορεί να ήταν στις 27 Ιουλίου, ωστόσο οι μετακινήσεις είχαν ξεκινήσει πολύ νωρίτερα, στις 9 Ιουλίου, όταν ξεκίνησαν να φτάνουν οι αξιωματούχοι και οι υπεύθυνοι των Ολυμπιακών Αγώνων για να συμμετάσχουν σε συναντήσεις και να διεξάγουν τεχνικούς ελέγχους. Ήδη από τις 15 Ιουλίου είχαμε ξεκινήσει να δουλεύουμε επί 24ώρου βάσεως, επτά ημέρες την εβδομάδα».
Και όπως μας πληροφορεί η Βρετανίδα, εκτός από μια μικρή διακοπή που μεσολαβεί μεταξύ των Ολυμπιακών και των Παραολυμπιακών, αυτοί οι ρυθμοί θα συνεχιστούν μέχρι τις 12 Σεπτεμβρίου, δηλαδή τρεις ημέρες μετά την τελετή λήξης των Παραολυμπιακών.
Σε ότι αφορά τη διαδικασία εκπαίδευσης των εθελοντών οδηγών, στο πρώτο στάδιο εξοικειώθηκαν με τα νέα τους αυτοκίνητα –κυρίως μοντέλα των Σειρών 3 και 5- καθώς και με τις διαδρομές που καλούνται να τα οδηγήσουν.
Κάθε εθελοντής περνά επίσης ορισμένο χρόνο με ένα δάσκαλο οδήγησης, προκειμένου να διαπιστωθεί και να διασφαλιστεί ότι οδηγεί με ασφάλεια.
Από την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης και την ανάθεση καθηκόντων σε αυτούς, οι εθελοντές είναι ουσιαστικά μόνοι τους αν και σε συνεχή επικοινωνία μέσω ασυρμάτου με το επιχειρησιακό κέντρο μεταφορών. Κάθε αυτοκίνητο διαθέτει σύστημα πλοήγησης στο οποίο έχουν περαστεί όλα τα σχετικά με τους Ολυμπιακούς Αγώνες στοιχεία.
Από τα στάδια, τα κέντρα προπόνησης, τα ξενοδοχεία και τα κέντρα επιχειρήσεων έως τις Ολυμπιακές λωρίδες κυκλοφορίας, που απευθύνονται αποκλειστικά σε όσους συμμετέχουν ενεργά στους αγώνες και βέβαια οι συντομότερες διαδρομές από το ένα σημείο στο άλλο.
Οι διοργανωτές έχουν επίσης προμηθεύσει τους εθελοντές με ένα εγχειρίδιο καλής συμπεριφοράς καθώς και με έναν οδηγό του Λονδίνου τον οποίο και μπορούν να κρατήσουν ως ενθύμιο μετά την ολοκλήρωση της διοργάνωσης. Πέραν αυτού, οι εθελοντές δεν έχουν κανενός είδους προνόμιο ή απολαβή, ούτε καν εισιτήρια για τους αγώνες.
Όσον αφορά την ανθρωπογεωγραφία των εθελοντών, για ευνόητους λόγους έχουν επιλεγεί άνθρωποι όλων των ηλικιών, με την πλειονότητα να προέρχεται από την καρδιά του Λονδίνου. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι λίγοι αυτοί που προέρχονται από άλλες περιοχές όχι μόνο της Βρετανίας, αλλά και του υπόλοιπου κόσμου που διαμένουν με δικά τους έξοδα σε κάποιο ξενοδοχείο ή σε φίλους.
«Μια κυρία έχει έρθει από την Αυστραλία. Ήταν παρούσα και στους Ολυμπιακούς του Σίδνεϋ και ήθελε να το ξαναζήσει. Ένας άλλος ήρθε από το Ντουμπάι», μας πληροφορεί η Shona Purves.
O Meopham Wanmer, εθελοντής-οδηγός από το Kent συνοψίζει αυτό που μας λένε σχεδόν όλοι οι εθελοντές με τους οποίους έχουμε έρθει σε επαφή, ότι ήθελαν απλά να συμμετάσχουν.
«Ως εθελοντής θα ήμουν χαρούμενος ακόμα και να κόβω εισιτήρια, αλλά μου ανέθεσαν να οδηγώ. Δεν θα έχω ποτέ μια ευκαιρία σαν και αυτή. Η διαδικασία της εκπαίδευσης το έκανε να δείχνει τρομακτικότερο απ’ ότι πιστεύω πως είναι πραγματικά».
Η Frederique Courreges εθελόντρια από το Putney, αφού φροντίζει να μας ενημερώσει ότι το σύνηθες μέσο μετακίνησής της είναι ένα Renault Clio, μας λέει: «Η Σειρά 3 είναι εκπληκτική. Μέχρι στιγμής δεν είχα οδηγήσει ποτέ στη ζωή μου ένα τόσο μεγάλο αυτοκίνητο. Το μόνο που μου πήρε λίγο χρόνο να συνηθίσω ήταν η λειτουργία του συστήματος πλοήγησης» .
Η Kate Chacksfield, ζει στο Λονδίνο αλλά, όπως λέει, αποφεύγει να οδηγεί στους δρόμους του. «Συνήθως χρησιμοποιώ τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς κάτι που σημαίνει ότι η αποστολή αυτή είναι μια πρόκληση για μένα. Είναι μια δυνατή εμπειρία για γερά νεύρα. Στην αρχή ένιωσα όπως όταν πρωτομάθαινα να οδηγώ πριν 25 χρόνια, ειδικά όταν κάποια στιγμή μου έσβησε το αυτοκίνητο».
Ο στόλος των Ολυμπιακών BMW διαθέτει και μερικά ειδικά διαμορφωμένα αυτοκίνητα, προσαρμοσμένα στις ανάγκες οδηγών-ΑΜΕΑ με αναπηρικά αμαξίδια.
Ο Graham Day, κάτοικος Λονδίνου δήλωσε ότι: «Συνηθίζω να προσφέρω εθελοντική εργασία και στο Δήμο μου και αυτό προέκυψε ως μέρος των εθελοντικών μου καθηκόντων εκεί, μόνο που είναι πολύ πιο συναρπαστικό».
Η ευθύνη της ανάθεσης και της έγκαιρης δρομολόγησης των αυτοκινήτων είναι αρμοδιότητα της ομάδας που μένει πίσω στο ExCeL. Ο Jon Dyster είναι ένας από τους υπεύθυνους που καθορίζουν τα δρομολόγια και το πρόγραμμα κάθε αυτοκινήτου-οδηγού και εργάζεται στο επιχειρησιακό κέντρο που έχει στηθεί στο ExCeL.
«Η δουλειά μου εδώ συνοψίζεται στο να στείλω το σωστό αριθμό αυτοκινήτων στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή, αντιστοιχώντας την προσφορά με τη ζήτηση. Μπορεί να ακούγεται απλό, αλλά ουσιαστικά πρόκειται για κάτι ιδιαίτερα πολύπλοκο που όμως γίνεται πιο εύκολο χάρη στον μεταδοτικό ενθουσιασμό των εθελοντών».
BMW και Ολυμπιακοί Αγώνες
Για δεύτερη φορά στην ιστορία της η BMW “συμμετέχει” σε Ολυμπιακούς Αγώνες. Η πρώτη ήταν στο Μόναχο, το 1972.
Εκτός από συμβατικά αυτοκίνητα ο Ολυμπιακός στόλος της BMW περιλαμβάνει και 200 ηλεκτροκίνητα μοντέλα που μπορούν να ανεφοδιαστούν σε 120 σημεία φόρτισης τα οποία έχουν εγκατασταθεί για αυτό το σκοπό στο Λονδίνο και θα παραμείνουν στην υπηρεσία της βρετανικής πρωτεύουσας και μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Πέρα από τα αυτοκίνητα, 25 μοτοσικλέτες BMW χρησιμοποιούνται για την τηλεοπτική κάλυψη αγωνισμάτων όπως ο Μαραθώνιος και η ποδηλασία.
Ο μέσος όρος εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα του Ολυμπιακού στόλου είναι 116 γρ./χλμ, τη στιγμή που η αντίστοιχη τιμή για τα αυτοκίνητα στην βρετανική αγορά το 2011 ανήλθε σε 138 γρ./χλμ.
Μετά τους αγώνες όλα τα οχήματα θα μεταπωληθούν ως μεταχειρισμένα, μέσω του δικτύου των επισήμων συνεργατών της βαυαρικής φίρμας.
Δεδομένου ότι η BMW δεν κατασκευάζει πολυμορφικά ή van, τις ανάγκες για αυτοκίνητα των συγκεκριμένων κατηγοριών καλύπτουν μοντέλα της Citroen.