«Ο κόσμος ο μικρός, ο Μέγας!» του Οδυσσέα Ελύτη
Ένα «ελεύθερο ταξίδι» στον «Ο κόσμος ο μικρός, ο Μέγας!» του νομπελίστα ποιητή κι ανανεωτή της ελληνικής ποίησης με οδηγό την πρωτότυπη μουσική του Γιώργου Κουρουπού. (3/11) Το Μέγαρο Μουσικής τιμά την επέτειο συμπλήρωσης εκατό χρόνων από τη γέννηση του Οδυσσέα Ελύτη διοργανώνοντας Στο πρόγραμμα αυτού του αφιερώματος που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου, […]
Στίχους του Ελύτη απαγγέλει η ποιήτρια Ιουλίτα Ηλιοπούλου, συνοδευόμενη από τον ηθοποιό Αρη Λεμπεσόπουλο στην ανάγνωση επιλεγμένων πεζών του κειμένων. Τις μουσικές συνθέσεις του Γιώργου Κουρουπού σε στίχους Οδυσσέα Ελύτη ερμηνεύουν γνωστοί σολίστ (Γιώργος Παναγιωτίδης στο βιολί, Ali Basegmezler στη βιόλα, Fabiola Ojeda στο τσέλο, Θανάσης Αποστολόπουλος στο πιάνο) και λυρικοί τραγουδιστές (Θεοδώρα Μπάκα, μέτζο σοπράνο και Τάσης Χριστογιαννόπουλος, βαρύτονος) όπως και η Παιδική Χορωδία των Αρσακείων Σχολείων υπό τη διεύθυνση της Χριστίνας Βαρσάμη-Κούκνη.
Την καλλιτεχνική επιμέλεια της εκδήλωσης – που εντάσσεται στο πλαίσιο της Σειράς Ελληνική Μουσική – έχει η Ιουλίτα Ηλιοπούλου.
Η εκδήλωση φιλοδοξεί «να οδηγήσει τον ακροατή-θεατή σε μια βαθύτερη – ή έστω διαφορετική – κατανόηση του έργου του Οδυσσέα Ελύτη αλλά επίσης, μέσα από το παζλ φράσεων, ήχων και εικόνων, να ξεπροβάλλει αβίαστα, διαυγής και απέριττη, η μορφή του» συμπληρώνει ο Γιώργος Κουρουπός που για πρώτη φορά καταπιάστηκε με το έργο του ποιητή το 1989. Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις του ζήτησε να γράψει ένα λυρικό, συμφωνικό έργο για την Ορχήστρα των Χρωμάτων που μόλις είχε ιδρυθεί. Τότε εκείνος επέλεξε τον «Μικρό Ναυτίλο». Λίγο αργότερα, το 1997, μελοποίησε, πάλι για φωνή και ορχήστρα, το «Ακινδύνου, Ελπιδοφόρου, Ανεμποδίστου» από τα «Ελεγεία της Οξώπετρας». Στα τέλη της δεκαετίας του’90 μελοποίησε δέκα ποιήματα για φωνή και πιάνο ενώ το 2004 παρουσίασε το «Μονόγραμμα», συμφωνική σουίτα, για φωνές, χορωδία και ορχήστρα.
Για τον «Κόσμο τον μικρό, τον Μέγα!» επέλεξε να παρουσιάσει πρόσφατες μελοποιήσεις του οι οποίες χαρακτηρίζονται από έναν «ήχο κλασικής χροιάς – ο Ελύτης, ως γνωστόν, αγαπούσε και άκουγε πολύ την κλασική περίοδο της μουσικής. Ξεκινώντας από τη «Συναυλία των Γυακίνθων» (από την ποιητική συλλογή «Προσανατολισμοί» το 1940) που έγραψε οραματιζόμενος τον Ελύτη «να γράφει και να απαγγέλει το ποίημα αυτό ενώ το πικάπ έπαιζε Μότσαρτ», και συνεχίζοντας με έργα όπως την «Πορτοκαλένια» (από τον «Ήλιο τον Πρώτο, Παραλλαγές πάνω σε μιαν αχτίδα», 1943), τα «Απόστιχα Μυστικά για έναν όρθρο στο Ασκητήριο του Απολλού» (από «Τα Ετεροθαλή», 1974), τη «Νεφέλη» (από τη «Μαρία Νεφέλη», 1978), το «Ακόμα ένα τσιγάρο» (από τα «Τρία Ποιήματα με Σημαία Ευκαιρίας», 1982) ή τα «Περασμένα Μεσάνυχτα» (από «Τα Ελεγεία της Οξώπετρας», 1991).
Από την παλιότερη δουλειά του κράτησε τα τραγούδια «Η Πεντάμορφη στον Κήπο» και «Όλβια Ντόννα» (επίσης από τους «Προσανατολισμούς») τα οποία εντάσσονται στην παράδοση του lied (φωνή και πιάνο) καθώς και το «Ψαρεύοντας έρχεται η θάλασσα» καθώς «ταιριάζει ιδιαίτερα στις δροσερές φωνές των παιδιών» (της Παιδικής Χορωδίας των Αρσακείων Σχολείων, εν προκειμένω, που ερμηνεύουν και τραγούδια από «Τα ρω του έρωτα» του 1972). Υπάρχει, τέλος, και μια σύντομη υπόμνηση του «Μονογράμματος» που μελοποίησε το 2004.
Η μουσική του Γιώργου Κουρουπού υπογραμμίζει, προβάλλει και μεγεθύνει το συναισθηματικό αντίβαρο των στίχων του ποιητή – σε απαγγελία Ιουλίτας Ηλιοπούλου -, μιας σειράς κειμένων του που επιλέχθηκαν από τους δύο τόμους («Ανοιχτά Χαρτιά» και «Εν Λευκώ») που συγκεντρώνουν το θεωρητικό του έργο – διαβάζει ο Αρης Λεμπεσόπουλος – όπως επίσης και των εικόνων του: ένα πλούσιο φωτογραφικό και κινηματογραφικό υλικό που αφορά στη ζωή του και προβάλλεται επί σκηνής μαζί με μια επιλογή χειρογράφων και εικαστικών έργων του.
Συγκεκριμένα οι προβολές που συνοδεύουν τη εκδήλωση βασίζονται σε εικαστικά έργα του Οδυσσέα Ελύτη(κολάζ και ζωγραφική), σε χειρόγραφα του καθώς και σε φωτογραφικό υλικό από διάφορες στιγμές της ζωής του. Προβάλλονται επίσης δύο μικρά κινηματογραφικά ντοκουμέντα: το πρώτο μια ιδιωτική ταινία της εποχής 1955-1962, προέρχεται από το Αρχείο του Ανδρέα Εμπειρίκου και το δεύτερο από το Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο (στιγμιότυπα από Επίκαιρα της περιόδου 1979-1980).
Οι τιμές των εισιτηρίων της εκδήλωσης είναι 5,00 (Φοιτητικά) – 9,00 – 15,00 – 22,00 και 30,00 € (Διακεκριμένη Ζώνη).
| Του «μουσικού ταξιδιού» στο έργο του Ελύτη προηγείται το Διεθνές Συνέδριο-Συμπόσιο για τον Οδυσσέα Ελύτη (την Τρίτη 1 και την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου) που πραγματοποιείται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων Megaron Plus. Στη διήμερη αυτή συνάντηση που φέρει τον τίτλο «Ο Εικοστός αιώνας στην ποίηση του Ελύτη. Η ποίηση του Ελύτη στον εικοστό πρώτο αιώνα» διακεκριμένοι Έλληνες και ξένοι επιστήμονες και ειδικοί συνδιαλέγονται για το έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή. Τον σχεδιασμό του Συμποσίου έχει κάνει η Ιουλίτα Ηλιοπούλου. |
Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333
και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr
- Ναυάγιο τουριστικού σκάφους στην Ινδονησία: Αγνοείται τετραμελής οικογένεια από την Ισπανία
- Λάρισα: Καραμπόλα τεσσάρων οχημάτων – Στο νοσοκομείο 22χρονη τραυματίας
- Ιταλία: Εννέα συλλήψεις για κεκαλυμμένη χρηματοδότηση της Χαμάς, ύψους άνω των 7 εκατ. ευρώ
- Αγρότες: Οι αποφάσεις κλιμάκωσης του μπλόκου της Νίκαιας – Συνεχίζει την προσπάθεια διάσπασης το Μαξίμου
- LIVE: Νότιγχαμ Φόρεστ – Μάντσεστερ Σίτι
- Μιχάλης Λεβεντογιάννης: «Θαυμάστρια μου έστειλε γλάστρα που μέσα είχε κοριό»
- Βαρδούσια: Σε εξέλιξη η ανάσυρση των ορειβατών από τα 2.000 μέτρα – Στο νοσοκομείο Ιτέας η πρώτη σορός
- Γιατί δεν έχει νόημα να φωνάζουμε στον σκύλο – Οι αρνητικές επιπτώσεις στον χαρακτήρα του
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις






![Άκρως Ζωδιακό: Τα Do’s και Don’ts στα ζώδια σήμερα [Σάββατο 27.12.2025]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/patrick-schneider-mdtYgoLsfNk-unsplash-315x220.jpg)

























































Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442