Σας έχει τύχει ποτέ να θυμάστε έντονα κάτι αλλά χωρίς να ξέρετε πού και πότε ακριβώς το ζήσατε; Ίσως η ανάμνησή σας να είναι αποτέλεσμα των διαφημίσεων που παρακολουθείτε.
Αμερικανοί ερευνητές παρουσίασαν σε 100 φοιτητές το Orville Redenbacher’s Gourmet Fresh Microwave Popcorn. Το προϊόν αυτό δεν υπάρχει, αλλά οι φοιτητές παρακολούθησαν διάφορες διαφημίσεις του και στη συνέχεια οι μισοί το δοκίμασαν.
Μια εβδομάδα αργότερα όλοι ρωτήθηκαν για τις εμπειρίες τους σχετικά με το προϊόν. Δυστυχώς ακόμη και όσοι δεν το είχαν δοκιμάσει στο πείραμα υποστήριξαν πως το γνώριζαν και μάλιστα έδωσαν αναλυτικές λεπτομέρειες για τα χαρακτηριστικά του που προτιμούσαν.
Το γεγονός αυτό ονομάζεται false experience effect και φαίνεται πως οι διαφημίσεις όχι μόνο καταφέρνουν να το αναπαράγουν στον εγκέφαλό μας αλλά αξιοποιούν επίσης και τη θεωρία του memory reconsolidation. Σύμφωνα με αυτή όταν ανακαλούμε κάτι από τη μνήμη μας, ανασυνθέτουμε την εμπειρία και συχνά της προσθέτουμε πράγματα (για παράδειγμα πως εκείνη τη βραδιά που περάσαμε καλά με τους φίλους μας πίναμε ένα συγκεκριμένο αναψυκτικό).