Η λεπτή ισορροπία της McLaren, ανάμεσα σε δύο πρωταθλητές
Πάνος Ν. Διαμάντης Αν ο πανέξυπνος τρόπος με τον οποίο κατέκτησε το πρωτάθλημα του 2009 ήταν μια περιστασιακή ιδιαιτερότητα για τον Jenson Button, ο Αγγλος έχει και μια διαχρονική: τη σχέση του με το marketing και τα media – δείχνει να το απολαμβάνει! Να απαντάει σε ερωτήσεις, να φωτογραφίζεται. Το ζει. Ένας ανάποδος Kimi. Θεωρητικά […]
Αν ο πανέξυπνος τρόπος με τον οποίο κατέκτησε το πρωτάθλημα του 2009 ήταν μια περιστασιακή ιδιαιτερότητα για τον Jenson Button, ο Αγγλος έχει και μια διαχρονική: τη σχέση του με το marketing και τα media – δείχνει να το απολαμβάνει! Να απαντάει σε ερωτήσεις, να φωτογραφίζεται. Το ζει. Ένας ανάποδος Kimi.
Θεωρητικά λοιπόν, αν είσαι Αγγλος -και πρωταθλητής- και έχεις μόλις αναδυθεί από τις στάχτες με τις οποίες σε είχε σκεπάσει το παιδί-φαινόμενο Lewis Hamilton, αν η φήμη σου στη χώρα σου είναι το παν, δεν υπάρχει κανένα καλύτερο μέρος να βρίσκεσαι παρά στην ομάδα που λατρεύει η πλειοψηφία των συμπατριωτών σου.
Ας θεωρήσουμε, παρόλα αυτά, ως δεδομένο ότι ο Jenson πήγε στη McLaren όχι για ένα διαρκές τριετές πάρτι στα σαλόνια των βρετανικών tabloids, πλημμυρισμένος στη σαμπάνια και στις αγκαλιές των ανορεξικών φιλενάδων της συντρόφου του, αλλά για να προσπαθήσει να επαναλάβει τον τίτλο του.
Κανείς δεν μπορεί να του αμφισβητήσει κάτι τέτοιο – ειδικά αν τον ενδιαφέρει να κερδίσει μέσα στον σπίτι του τον άνθρωπο που τον επισκίασε το 2008 στα μάτια των Βρετανών, είτε αν θέλει να αποδείξει ότι είναι αξιόλογος πρωταθλητής, είτε απλά για να συνεχίσει να κερδίζει, μετά από σχεδόν μια δεκαετία με μονοθέσια κομπάρσου.
Ας υποθέσουμε, με λίγα λόγια, ότι ο Jenson Button και ο Lewis Hamilton μοιράζονται ακριβώς την ίδια φιλοδοξία: να κερδίζουν νίκες και να κατακτήσουν για τον εαυτό τους το πρωτάθλημα του 2010. Ας πιστέψουμε, ακόμη, τις συνεχείς διακηρύξεις της McLaren -προσφάτως- για απόλυτη ισονομία και ακριβώς ίσες ευκαιρίες των δύο. Και το ερώτημα που θα προκύψει είναι το εξής:
Μπορεί ο JensonButton να κερδίσει στα ίσα τον LewisHamilton;
Δεν υπάρχει απάντηση διότι είναι άτοπη η φράση «στα ίσα». Στη Formula 1 πάντοτε ήταν. Μπορεί η McLaren να τοποθετεί κάθε νέο εξάρτημα και στα δύο μονοθέσια, μπορεί να εναλλάσσει αγώνα με τον αγώνα το εφεδρικό αυτοκίνητο, μπορεί να υιοθετεί ίδιες στρατηγικές -όμως όλα αυτά είναι μονάχα η κορυφή του παγόβουνου.
Κάτω από την επιφάνεια, αυτό που δεν φαίνεται, η κρισιμότερη παράμετρος, είναι η φιλοσοφία σχεδιασμού του μονοθεσίου. Η νέα McLaren MP4/25 του 2010 θα ταιριάζει στον τρόπο οδήγησης του Lewis Hamilton; Ή μήπως στον τρόπο οδήγησης του Jenson Button; Αυτή ακριβώς η διαφοροποίηση κάνει άτοπη τη φράση «στα ίσα».
Η αγγλική ομάδα, ίσως επειδή δεν μπορεί να κάνει διαφορετικά, υποβαθμίζει τη σημασία του θέματος. Ο διευθυντής μηχανολογίας στο Ουόκινγκ, Paddy Lowe, υποστηρίζει: «Τείνεις να σχεδιάζεις ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο ουδέτερο».
«Ο μόνος τρόπος να εξειδικεύσεις ένα μονοθέσιο για έναν συγκεκριμένο οδηγό είναι εργονομικά. Αλλά είμαστε βέβαιοι ότι αυτό δεν θα είναι πρόβλημα για τον Jenson. Επιπλέον, το ένστικτο ανταγωνιστικότητας επικρατεί: Όταν κάνεις ένα μονοθέσιο F1 ταχύτερο, αυτό δουλεύει και για τους δύο οδηγούς».
«Προσπαθείς να παρέχεις στον οδηγό όσο το δυνατόν πιο ευρύ φάσμα απόδοσης, πάνω στο οποίο θα μπορεί να αυτοσχεδιάζει για να ταιριάξει καλύτερα το οδηγικό του στιλ. Μπορείς να εκπλαγείς από τον τρόπο με τον οποίο οι οδηγοί φτάνουν σε ίδιο γυρολόγιο με διαφορετική προσέγγιση στις ρυθμίσεις».
«Η μηχανολογία μας είναι αφιερωμένη αποκλειστικά στη βελτίωση της απόδοσης – όχι στη διαφορετικότητα», κατέληξε ο P. Lowe, αλλά τίποτα από τα παραπάνω δεν λύνει την απορία: πως είναι δυνατόν ένα μονοθέσιο τέτοιου τεχνολογικού επιπέδου και τόσης λεπτομέρειας να μην ταιριάζει περισσότερο σε έναν από τους δύο οδηγούς, όταν αυτοί έχουν εντελώς διαφορετικό στιλ οδήγησης;
Ο Lewis είναι διάσημος για τον τρόπο που ελέγχει και εκμεταλλεύεται κάθε κίνηση της «ουράς» του αυτοκινήτου, για το υπερστροφικό στιλ οδήγησής του, εκείνο