Καρποί της ποιητικής συμμετοχής του Σιμωνίδη στο μεγάλο αγώνα για την ελευθερία υπήρξαν επίσης ποιήματα αφιερωμένα στους πεσόντες του Μαραθώνα —ήταν αυτό που του χάρισε τη νίκη επί του Αισχύλου στο σχετικό διαγωνισμό— και στη ναυμαχία του Αρτεμισίου —η Ωδή για το Αρτεμίσιο τραγουδήθηκε πιθανώς στα εγκαίνια ενός ναού που ίδρυσαν οι Αθηναίοι προς τιμήν του Βορέα, του βοριά που προξένησε μεγάλη καταστροφή στους Πέρσες κοντά στο ακρωτήριο του Αρτεμισίου—, ενώ ο ποιητής ύμνησε με τραγούδι και την ημέρα της Σαλαμίνας.

Την εποχή των Περσικών Πολέμων πολλά ήταν εκείνα που μπορούσε κανείς να υμνήσει ή να θρηνήσει, κι ο Σιμωνίδης δοξάστηκε κατεξοχήν για τα Επιγράμματά του, καθώς αυτά αποτέλεσαν σταθμό στην εξέλιξη του εν λόγω είδους προς το ολοκληρωμένο μικροτέχνημα.

Πάντως, πολλά από τα επιγράμματα που φέρουν το όνομα του Σιμωνίδη είναι νόθα, και το μόνο που μπορούμε να χαρακτηρίσουμε γνήσιο με απόλυτη ασφάλεια είναι το επιτύμβιο για το μάντη Μεγιστία, το φίλο του που σκοτώθηκε στις Θερμοπύλες. Δε συμβαίνει το ίδιο με το πλέον γνωστό απ’ όλα τα ελληνικά επιγράμματα, το ω ξειν’, αγγέλλειν Λακεδαιμονίοις…

Εξάλλου, ο Σιμωνίδης συνέθεσε σκόλια —άσματα που τραγουδούσαν εναλλάξ οι εκάστοτε συμποσιαστές, συνοδεία λύρας—, καθώς επιθυμούσε να εξοφλήσει με πνευματικά δώρα όσα χαιρόταν στα τραπέζια των ισχυρών της εποχής, ενώ έλαβε μέρος με διθυράμβους στους διονυσιακούς αγώνες.

Σιμωνίδης ο Κείος, η δύναμη του γνήσιου αισθήματος (Μέρος Α’)

Σιμωνίδης ο Κείος, η δύναμη του γνήσιου αισθήματος (Μέρος Β’)

Σιμωνίδης ο Κείος, η δύναμη του γνήσιου αισθήματος (Μέρος Γ’)

Σιμωνίδης ο Κείος, η δύναμη του γνήσιου αισθήματος (Μέρος Δ’)