Μετά την τραγωδία στη Γένοβα με την κατάρρευση της οδογέφυρας που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τουλάχιστον, μέχρι στιγμής, 43 άνθρωποι, στο προσκήνιο έχει έρθει σε αρκετές χώρες το ζήτημα συντήρησης γεφυρών.

Σύμφωνα με τον ιταλικό Τύπο, μηχανολογική μελέτη, που είχε ανατεθεί από την ιταλική εταιρία διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων Autostrade το 2017, είχε προειδοποιήσει για την κατάσταση των περιβεβλημένων με τσιμέντο καλωδίων που «κρατούσαν» τη γέφυρα, η οποία κατέρρευσε.

Παρόμοια μελέτη έχει γίνει και στη Γαλλία, όπου περίπου 840 γέφυρες κινδυνεύουν με κατάρρευση τα επόμενα χρόνια, εάν οι κρατικές δαπάνες για την συντήρησή τους παραμένουν στα σημερινά επίπεδα.

Η κατάσταση δε φαίνεται να διαφέρει σε μεγάλο βαθμό και στη χώρα μας, όπου εμπειρογνώμονες χτυπούν «καμπανάκι» για την κατάσταση και τη συντήρηση γεφυρών.

Μιλώντας στον ΣΚΑΙ, ο μηχανικός γεφυροποιίας, Γιάννης Σιγάλας, τόνισε πως είναι αναγκαίο να καταρτιστεί πρόγραμμα επιθεωρήσεων ώστε κάθε γέφυρα να αξιολογείται τακτικά ανά εξάμηνο και εκτάκτως μετά από φυσικές καταστροφές, όπως σεισμοί ή πυρκαγιές, ενώ επεσήμανε πως κάθε έλεγχος θα πρέπει να έχει συγκεκριμένο περιεχόμενο.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας, Ευθύμης Λέκκας, στάθηκε στα μικρότερα γεφύρια που είναι διάσπαρτα ανά την ελληνική επαρχία.Όπως είπε, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή σε περιπτώσεις πλημμυρικών φαινομένων που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρή φθορά σε γέφυρες, ειδικά τις μικρές.

Ένας ακόμα παράγοντας κινδύνου είναι η μεγάλη αύξηση στον όγκο της κίνησης που καλείται να αντέξει κάθε γέφυρα, ειδικά στην επαρχία, δήλωσε στον ίδιο σταθμό ο Γιώργος Γκαζέτας, καθηγητής πολιτικών μηχανικών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Όπως επισήμανε, το σκυρόδεμα που είχε χρησιμοποιηθεί σε παλιές κατασκευές ουδέποτε είχε την προοπτική να κρατήσει για έναν αιώνα, ενώ γέφυρες που κάποτε χειρίζονταν ελάχιστα αυτοκίνητα πλέον καλούνται να υποστούν σαφώς μεγαλύτερο όγκο οχημάτων.