«Σε μια συναυλία τζαζ δεν ξέρεις ποτέ τι να περιμένεις», «όσο ο κόσμος θέλει να βγαίνει έξω η τζαζ θα υπάρχει», «η τζαζ είναι το πιο ευρύ είδος μουσικής», είναι λόγια κορυφαίων τζαζίστων που έχουν επισκεφτεί την Ελλάδα. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τζαζ, στις 30 Απριλίου, οι φράσεις αυτές επισκέπτονται και πάλι τη μνήμη.

Η Τσάινα Μόουζες είναι μια από τις κορυφαίες τζαζίστριες που πρόσφατα επισκέφτηκε τη χώρα μας και εμφανίστηκε στο Gazarte.

Καταβάλλει προσπάθεια ώστε να τη βλέπουν ως γυναίκα και «όχι ως μαύρη». Ασχολείται με τη μουσική από 15 ετών και αισθάνεται ευλογημένη που παραμένει στο μουσικό στερέωμα. Εάν χάσει την ικανότητά της να τραγουδά, πιστεύει πως αυτόματα θα χαθεί η ζωή της. Έχει ασχοληθεί και με την υποκριτική, αλλά διαπιστώνει ότι οι ρόλοι είναι περιορισμένοι για τους μαύρους. Τα λόγια της μητέρας της λειτουργούν ως ευαγγέλιο, και έχοντας ως βάση τη τζαζ πειραματίζεται με ποικίλα μουσικά είδη.

Όπως είχε δηλώσει σε συνέντευξή της στο in.gr η Τσάινα Μόουζες: «H τζαζ είναι η τρομερή καλλιτεχνική μορφή της Αμερικής. Ο όμορφος συνδυασμός διασκέδασης και πόνου. Όσο θέλουν οι άνθρωποι να βγαίνουν έξω και να συμβάλλουν στη διατήρηση της live μουσικής, η τζαζ θα υπάρχει. Δεν πεθαίνει, αλλά καλωσορίζει νέες γενιές, στοιχεία, ρυθμούς και ήχους. Πιστεύω ότι είναι το πιο ευρύ είδος μουσικής. Πολύ περισσότερο από τη Hip Hop, Electro και κλασική μουσική. Σου δίνει την πραγματική ελευθερία να κάνεις ό,τι θέλεις.».

Και ο κορυφαίος σαξοφωνίστας και μπάσο-κλαρινετίστας της σύγχρονης τζαζ, David Murray, είχε επισκεφτεί πριν από ένα μήνα την Ελλάδα, δίνοντας συναυλία στο Half Note. Aντιπροσωπεύει πλήρως την μετά-Coltrane δημιουργική εξέλιξη και ανέλιξη της τζαζ. To κοινό τον θυμάται στα μέσα των ‘70’s ως μέλος του World Saxophone Quartet (μέλος του οποίου συνεχίζει πάντα να είναι) να παίρνει τον ήχο του σαξοφώνου από εκεί που τον άφησε ο Albert Ayler και να του προσθέτει ακόμα περισσότερες μπλουζ και spiritual roots προσεγγίσεις.

Πριν από ένα μήνα και το τζαζ τρίο των Phronesis ήρθε στην Ελλάδα, στο Gazarte. Το 2013 η μπάντα έδωσε μια επιτυχημένη συναυλία στην Τεχνόπολη, με το ελληνικό κοινό να ακολουθεί ζωντανά τη μουσική της. Το 2015 έχει νέο δίσκο στις αποσκευές της. «Σε μια συναυλία τζαζ δεν ξέρεις ποτέ τι σε περιμένει» είχε αναφέρει στο in.gr ο Δανός Jasper Hoiby, ένας από τα μέλη της μπάντας, ενώ παράλληλα είχε σημειώσει: «Η άποψη ότι η τζαζ είναι βαρετή μπορεί να είναι επιφανειακή εάν δεν ξέρει κάποιος την ιστορία της».

Ο Hoiby παραδέχτηκε ότι είναι «πιο σύγχρονη τζαζ η μουσική μας. Από την αρχή θέλαμε να δημιουργήσουμε κάτι σύγχρονο που να ταιριάζει στο σήμερα. Δεν σημαίνει όμως ότι αυτό που κάνουμε τώρα θα φαίνεται μοντέρνο και σε 20 χρόνια. Είναι θέμα γούστου η μουσική μας και συλλογής εμπειριών», είχε δηλώσει.

Ακόμη είχε εκφράσει την άποψη ότι οι πεποιθήσεις πολλών γύρω από τη τζαζ «είναι παρωχημένες. Συνηθίζουν να τη συνδέουν με τη swing, χωρίς να καταλαβαίνουν τι παίζεται. Είναι αστείο να λέμε ότι η τζαζ είναι νεκρή. Είναι πιο ζωντανή πολλές άλλες μουσικές».

Το τζαζ τρίο των Phronesis θεωρεί πρόκληση το να υπερβεί αυτό που πιστεύει ο κόσμος για τη τζαζ. Το νέο του άλμπουμ «Life to Everything» πρόκειται για μια συλλογή εμπειριών , με την οποία γιορτάζουν τη δεκαετή πορεία τους.

Η Diane Schuur, που κινείται ανάμεσα στη mainstream τζαζ, το μπλουζ και την ποπ , με τη μουσική της να αποδεικνύει θέληση , χρωμάτισε, με τη σειρά της, την ελληνική μουσική σκηνή του Half Note Jazz Club το Φεβρουάριο. Η τραγουδίστρια, που γεννήθηκε χωρίς όραση, διαθέτει ξεχωριστή φωνή και προσωπικό στιλ που την τοποθετεί στο βάθρο μιας από τις καλύτερες τζαζίστριες διεθνώς.

Ελισάβετ Σταμοπούλου