Καθηλωτικό τέλος στο «Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές»
«Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές», ένας στρατηλάτης της διαφάνειας, ένας υπέρμαχος κατά της διαφθοράς, ανεβαίνει στην κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Το έργο του Ρόμπερτ Μπολτ ταξιδεύει το κοινό στη μεσαιωνική Αγγλία και συγκεκριμένα στην εμφάνιση του Προτεσταντικού δόγματος. «Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές», ένας στρατηλάτης της διαφάνειας, ένας υπέρμαχος κατά της διαφθοράς, […]
«Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές», ένας στρατηλάτης της διαφάνειας, ένας υπέρμαχος κατά της διαφθοράς, ανεβαίνει στην κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Το έργο του Ρόμπερτ Μπολτ ταξιδεύει το κοινό στη μεσαιωνική Αγγλία και συγκεκριμένα στην εμφάνιση του Προτεσταντικού δόγματος.
«Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές», ένας στρατηλάτης της διαφάνειας, ένας υπέρμαχος κατά της διαφθοράς, ανεβαίνει στην κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Το έργο του Ρόμπερτ Μπολτ ταξιδεύει το κοινό στη μεσαιωνική Αγγλία και συγκεκριμένα στην εμφάνιση του Προτεσταντικού δόγματος.
Η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από τον βασιλιά Ερρίκο Η΄ ο οποίος θέλει να χωρίσει την Αικατερίνη της Αραγονίας για να παντρευτεί την Άννα Μπολέυν, που θα του χαρίσει τον διάδοχο, διασφαλίζοντας έτσι την κυριαρχία της δυναστείας των Τυδόρ.
Ένας σύμβουλος, όμως, είναι αντίθετος στην επιθυμία του βασιλιά. Ο λόγος για τον Σερ Τόμας Μορ που επιλέγει να μείνει πιστός στις απόψεις του και να μην ακολουθήσει το δρόμο που επιτάσσει ο βασιλιάς. Ο Ερρίκος Η΄ διαρρηγνύει κάθε δεσμό με την καθολική εκκλησία, αναγορεύεται επικεφαλής της Αγγλικανικής Εκκλησίας και παντρεύεται την Άννα Μπολέυν, ενώ ο Σερ Τόμας Μορ φυλακίζεται και καταδικάζεται σε θάνατο.
Η διαφθορά, η προσπάθεια καταπολέμησής της, το αίσθημα της αδικίας και η δολοπλοκία δίνουν ολοφάνερα το παρών στην παράσταση. Ο άνθρωπος για όλες τις εποχές ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος καταφέρνει να συνδυάσει το βρετανικό χιούμορ και τη λεπτότητα με την εμμονή του στην ακεραιότητα.
Ο άνθρωπος που «περνά» από εποχή σε εποχή και από γενιά σε γενιά είναι, σύμφωνα με το έργο, εκείνος που καταφέρνει να μην παρασυρθεί από το ποτάμι. Ο άνθρωπος που περνά στην απέναντι όχθη χωρίς να βραχεί από το νερό της διαφθοράς και καταφέρνει να υψώσει το ανάστημά του με κάθε κόστος.
Ο Μπολτ προτάσσει το μοντέλο ενός ανθρώπου που αντλεί ηδονή από την ακεραιότητα και με πείσμα προβάλλει αντίσταση στις απειλητικές τάσεις των καιρών. Και αυτόν τον άνθρωπο ενσαρκώνει με χιούμορ, δραματικότητα και συγκίνηση ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος.
Η σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου επιλέγει να δώσει έμφαση στις ιστορικές πτυχές εκείνης της περιόδου, τονίζοντας ιδιαίτερα την έλευση του Προτεσταντισμού και την εμμονή του Μορ να μην αλλάξει αντιλήψεις. Ερωτικά στοιχεία, όπως και η ζωή του βασιλιά Ερρίκο Η εκλείπουν, ενώ η τελευταία σκηνή του αποκεφαλισμού του Μορ συγκλονίζει.
Η εποχή στην οποία εκτυλίσσεται το έργο αποδίδεται ρεαλιστικά με τη βοήθεια των κοστουμιών, ενώ ο πολλαπλός ρόλος του Δημήτρη Πιατά – από αφηγητής μέχρι δήμιος – σπάει τη βαρύτητα της παράστασης και κάνει αναγκαίες ενέσεις χιούμορ.
Η ροή στο πρώτο μέρος της παράστασης δεν διακρίνεται από γρήγορο ρυθμό, στο δεύτερο όμως μέρος οι σκηνές δίνουν στο θεατή το νόημα της παράστασης και εκτός από την ιστορία, αναδεικνύουν και τον ολοκληρωτισμό, την αδικία.
Συνολικά, η παράσταση διακρίνεται από ποιοτικές ερμηνείες, καθηλωτικό επίλογο, χιούμορ και δράμα , μόνο που σε ορισμένα σημεία η παρακολούθηση δεν είναι εύκολη λόγω της ροής.
Για πρώτη φορά, η ζωή του Νίκου Ξυλούρη ανεβαίνει στο θεατρικό σανίδι από τη Stages Network και τα Αθηναϊκά Θέατρα, με το έργο Ο Αρχάγγελος της Κρήτης. Έως τις 31 Ιανουαρίου στο θέατρο ΗΒΗ.
Σύνταξη
WIDGET ΡΟΗΣ ΕΙΔΗΣΕΩΝΗ ροή ειδήσεων του in.gr στο site σας