H Jazz στην Ελλάδα σήμερα
Από την μεταπολίτευση και μετά, η τζαζ στην Ελλάδα βρίσκεται σε ανοδική εξελικτική πορεία.
Όλο και περισσότεροι μουσικοί στρέφονται προς αυτήν και εκεί που η τζαζ στα sixties ή στα seventies ήταν μια περίεργη μειονοτική κατάσταση, στα nineties και στην πρώτη δεκαετία του νέου αιώνα τείνει να γίνει σχεδόν mainstream.
Αυτό σε ότι αφορά την αποδοχή της από τους μουσικούς γιατί σε σχέση με το κοινό η τζαζ εξακολουθεί να ενδιαφέρει ένα μικρό του μέρος – πράγμα που ισχύει διεθνώς. Αυτό είναι αναμενόμενο και το σημαντικό εξακολουθεί να είναι το ζωηρό ενδιαφέρον των μουσικών γι’ αυτή.
Ειδικά με την ανάπτυξη της μουσικής παιδείας (μουσικά γυμνάσια, ωδεία, πανεπιστημιακές σχολές) στην πατρίδα μας τα τελευταία χρόνια η τζαζ βρίσκεται στο επίκεντρο των ενδιαφερόντων των νέων μουσικών και αυτό όχι θεωρητικά αλλά στην πράξη, με τη δημιουργία γκρουπ και την ενεργό συμμετοχή τους στη live σκηνή τόσο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης όσο και της περιφέρειας (φερ’ ειπείν φεστιβάλ τζαζ σε Τήνο, Αγρίνιο κ.λπ.).
Η οικονομική κρίση έχει χτυπήσει καίρια και τον χώρο της μουσικής – όμως αυτό κατά έναν περίεργο τρόπο ευνοεί την ανάπτυξη της εγχώριας σκηνής. Τα κλαμπ, μη έχοντας να ξοδέψουν πολλά χρήματα, καλούν στη σκηνή τους νεώτερους μουσικούς και καινούρια σχήματα, πράγμα που σημαίνει ότι βρίσκουν πιο εύκολα από ότι πριν ένα βήμα για να ακουστεί η μουσική τους.
Φέτος, για παράδειγμα, θα βρίσκουμε την ευκαιρία να ακούσουμε και να απολαύσουμε live όλο και πιο πολλά τζαζ γκρουπ ενώ οι δισκογραφικές παραγωγές ακολουθώντας την οδό της ανεξαρτησίας και μη έχοντας ανάγκη τις μεγάλες δισκογραφικές εταιρίες (που έτσι κι αλλιώς παραπαίουν, αν δεν είναι ήδη ανύπαρκτες) όλο και αυξάνονται. Όλο αυτό συνολικά καθρεφτίζει μια ανάπτυξη της τοπικής τζαζ σκηνής.
Επειδή η μουσική είναι κυρίως θέμα ποιότητας και όχι ποσότητας, οφείλω να σημειώσω ότι οι Έλληνες μουσικοί και τα γκρουπ της τζαζ (υπό την ευρεία έννοια) δημιουργούν όλο και πιο πολύ αξιόλογη μουσική.
Έχω την ευχέρεια να ακούω αρκετή από αυτή στη διάρκεια της χρονιάς και είμαι σε θέση να ξέρω ότι καλλιτεχνικά οι Έλληνες μουσικοί βρίσκουν τη δική τους ταυτότητα είτε σε σχέση με την παράδοσή μας είτε σε σχέση με τη σύγχρονη μουσική, Τζαζικά, η Ελλάδα είναι σε πολύ καλό σημείο στο σύνολο της λεγόμενης ευρωπαϊκής τζαζ – πράγμα που το διαπιστώνουμε εδώ και χρόνια στο Ευρωπαϊκό Φεστιβάλ Τζαζ που γίνεται στο τέλος κάθε άνοιξης στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.
Εξάλλου, κι εμείς, σαν περιοδικό Jazz & Τζαζ έχουμε εκδώσει δύο CD του Τμήματος Τζαζ του Ιονίου Πανεπιστημίου καθώς και άλλων Ελλήνων μουσικών – και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε.
Γιώργος Χαρωνίτης
Εκδότης / διευθυντής του περιοδικού Jazz & Τζαζ
- Πόσο κόστισε η απολύμανση για την ευλογιά – Αποκαλυπτικά έγγραφα
- Σε τι διαφέρουν οι κληρονομικές συμβάσεις από τις διαθήκες – 3+1 παραδείγματα
- Η Λίλι Άλεν έμαθε τι σημαίνει «προκαλώ πόνο» σε κάποιον αφότου χώρισε με τον Ντέιβιντ Χάρμπορ
- Xmas stress: Πέντε τρόποι για να τα βάλεις με το άγχος των Χριστουγέννων
- Προτιμούν να μη βγουν στη σύνταξη, παρά να ρυθμίσουν τα χρέη τους
- Ο πόλεμος στη Γάζα διώχνει τους επιστήμονες από το Ισραήλ








