Αναζητώντας κανείς στο διαδίκτυο την εγχώρια εναλλακτική μουσική σκηνή συνειδητοποιεί πως δεν υπάρχει πουθενά ένας ορισμός, αλλά συχνοί είναι οι όροι: «εναλλακτική λαϊκή σκηνή, εναλλακτική ελληνική ξενόγλωσση σκηνή, εναλλακτική ροκ σκηνή κ.α.». «Μιλάς με γρίφους γέροντα» θα σκεφτεί και θα αναρωτηθεί αν έχει μείνει κάτι, που να μην είναι εναλλακτικό.

Προς μεγάλη του έκπληξη, θα διαβάσει ονόματα γνωστών καλλιτεχνών, που βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα του εναλλακτικού αφήνοντας μία υποψία πως οι όροι αυτοί χρησιμοποιούνται αυθαίρετα, από τον εκάστοτε ενδιαφερόμενο, ενίοτε και από δισκογραφικές, που δυστυχώς μοιάζει σαν να μην έχουν μάθει να ακούνε μουσική και να μην ξέρουν να ξεχωρίζουν τι είναι αυτό που ακούνε. Ο πιό απλοικός ορισμός φαίνεται πως είναι ο ακόλουθος: ότι δεν είναι σκυλάδικο, ή ότι δεν είναι εμπορικό.

Επικρατεί δηλαδή μία τάση τα πάντα να ορίζονται και να αποκτούν ταμπέλες, για χάρη του μουσικού καταναλωτισμού και την ευκολότερη προώθηση του προϊόντος. Οι ταμπέλες αυτές είναι τόσο άχρηστες, όσο και ένα έλκηθρο το καλοκαίρι.

Στην μουσική τα όρια είναι πολύ ρευστά ακόμα και αν διαφέρουν οι φόρμες των τραγουδιών μεταξύ τους. Κάποιοι ενδεχομένος να συμφωνούν με τον Oscar Wield, πως δηλαδή «ο ορισμός είναι περιορισμός» προκειμένου όμως να συνεννοούμαστε καλό είναι να ονομάζουμε κάπως τις τάσεις και τις φάσεις.

Η αναζήτηση του ορισμού της εναλλακτικής μουσικής μακριά από εταιρείες και αφελής γενικεύσεις την οριοθετούν ως μία πιο πρωτοποριακή και πειραματική σκηνή η οποία χαρακτηρίζει την underground μουσική σκηνή. Περιγράφει, τις υποομάδες, τις μορφές και τις πολιτιστικές ιδιότητες της μουσικής, που χαρακτηρίζονται από την ανεξαρτησία τους. Έχει καθοριστεί κατά ένα μεγάλο βαθμό από την απόρριψή της και την άρνηση της να συμβιβαστεί με την επικρατούσα εμπορευματοποιημένη τάση. Ακούγεται κυρίως σε μικρά κλαμπς, δισκογραφείται σε μικρά studios και γίνεται γνωστή από στόμα σε στόμα. Επομένως, δεν έχει διαμορφωθεί ένα συγκεκριμένο μουσικό ύφος, που να χαρακτηρίζει την εναλλακτική μουσική σκηνή ως σύνολο.

Κυοφορεί την ανατρεπτική σκέψη, το νέο, και οι φόρμες της εκ φύσεως δεν μπορούν εύκολα να αναλωθούν από το ευρύ κοινό, το οποίο δεν έχει μυηθεί ή γαλουχηθεί σε αυτές. Τους καλλιτέχνες της εναλλακτικής σκηνής χαρακτηρίζει μία αυτόνομη και προσωπική προσέγγιση στη μουσική, η οποία ξαφνικά απέκτησε μία περίεργη δυναμική και δημιούργησε ένα μεγάλο κοινό.

Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλά και καλά συγκροτήματα, ενώ το καλοκαίρι μπήκε επίσημα μ’ ένα χαρμάνι τζαζ ήχων και ρυθμών που μας χάρισε το 8ο Τζαζ Φεστιβάλ στο Γκάζι. Όσοι παρευρέθηκαν είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τους «Ειρήσθω Εν Παρόδω» σε ένα ταξίδι ήχων από τη Θράκη έως την εγγύς και την βαθεία Ανατολή (παραδοσιακά του Ιράκ, της Μαύρης Θάλασσας, της Τουρκίας).
Βρισκόμαστε επίσημα στην περίοδο κατά την οποία ευδοκιμούν τα φεστιβάλ, οι περιοδείες και εν γένει τα live σ’ όλη τη χώρα. Ακολουθούν ενδεικτικά κάποιες εναλλακτικές αποδράσεις:

– Η «Ημέρα Προστασίας του Περιβάλλοντος» μας καλεί να παραμείνουμε στο Γκάζι και να χορέψουμε μαζί με τους Locomondo, τους Raining Pleasure και τους Mattafix την Πέμπτη 5 Ιουνίου- είσοδος ελεύθερη.

– Την ίδια μέρα 5 Ιουνίου οι Echo Tatto θα παίξουν ζωντανά στο Κύτταρο Club.

– Στην Θεσσαλονίκη θα εμφανιστεί ο Θανάσης Παπακωσταντίνου στο Θέατρο Δάσους Δάσος Σέιχ-Σου.

– Η «Γιορτή της μουσικής» (να η ευκαιρία!) για ένα free τριήμερο «μουσικό σεμινάριο» από την Πέμπτη 19 έως το Σάββατο 21 Ιουνίου. όσοι παρευρεθούν καλούνται να έχουν εφοδιαστεί παγωμένες μπύρες, κέφι και διάθεση για χορό! «Εναλλακτικές» σκηνές στην Τεχνόπολις – World / Ethnic Stage και στην Πλατεία Κουμουνδούρου – Νέα Ελληνική Σκηνή.

– Οι Palyrria στις 23 Ιουνίου στο Μουσείο Μπενάκη μας προσκαλούν να κάνουμε τον γύρο του κόσμου μέσα από κείμενα των Ινδιάνων της Αμερικής με φωνητικά που χάνονται στο σύμπαν και με τύμπανα σε ποντιακούς ρυθμούς.

– Την Πέμπτη 10 Ιουλίου 2008 στο πλαίσιο ενός πολύ ενδιαφέρον Φεστιβάλ «Γιορτές της Γης» στην Βλάστη Κοζάνης, οι Χαΐνηδες τραγουδούν για την ουτοπία και την ελευθερία.

– Οι Mode Plagal τους βρίσκουμε στο Φεστιβάλ Βύρωνα την Πέμπτη 17 Ιουλίου

– Η Λένα Πλάτωνος κυκλοφόρησε το νέο της δίσκο την Ανοιξη και την Δευτέρα 28 Ιουλίου στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, η Πόλη ανυπομονεί να στροβιλιστεί σε ηλεκτρονικούς και πρωτοποριακούς ήχους. Μαζί της θα είναι ο Κωνσταντίνος Βήτα, η Μάρθα Φριτζίλα κ.α.