Νέα Υόρκη: Η αϋπνία μπορεί να επιβραδύνει συγκεκριμένους τύπους εκμάθησης, σύμφωνα με νέα μελέτη σε τρωκτικά και μάλιστα η δυσκολία φαίνεται να προκύπτει από την έλλειψη νέων εγκεφαλικών νευρώνων, σύμφωνα με άρθρο του επιστημονικού εντύπου Journal of Neurophysiology.
Νέα Υόρκη: Η αϋπνία μπορεί να επιβραδύνει συγκεκριμένους τύπους εκμάθησης, σύμφωνα με νέα μελέτη σε τρωκτικά και μάλιστα η δυσκολία φαίνεται να προκύπτει από την έλλειψη νέων εγκεφαλικών νευρώνων, σύμφωνα με άρθρο του επιστημονικού εντύπου Journal of Neurophysiology.
Ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια με επικεφαλής την Δρ Ιλάνα Χέρστον εξηγεί ότι οι αρουραίοι που κοιμόντουσαν τις μισές ώρες από το φυσιολογικό δυσκολεύονταν να θυμηθούν πως έπρεπε να πλοηγηθούν μέσα σε ένα λαβύρινθο εν αντιθέσει με τρωκτικά που είχαν ξεκουραστεί επαρκώς.
Και ενώ νέοι νευρώνες φύονταν και επιβίωναν σε τμήματα του εγκεφάλου που σχετίζονται με τη διαστηματική εκμάθηση στα ζώα που είχαν εκπαιδευτεί να πλοηγούνται στον λαβύρινθο και είχαν κοιμηθεί επαρκώς, αυτή η αυξημένη ανάπτυξη εγκεφαλικών κυττάρων δεν παρατηρούνταν στα τρωκτικά που είχαν στερηθεί τον ύπνο.
Οι επιστήμονες είχαν και παλαιότερα αποδείξει ότι ο περιορισμός του ύπνου εξασθενεί την εκμάθηση που εξαρτάται από τον ιππόκαμπο, ένα τμήμα του εγκεφάλου κυρίαρχο στα διαστηματικά καθήκοντα. Αλλοι ερευνητές είχαν επίσης δείξει ότι όταν λαμβάνει χώρα η ιπποκαμπική εκμάθηση, η επιβίωση των νέων εγκεφαλικών κυττάρων αυξάνεται.
Η Δρ Χέρστον και οι συνεργάτες της θέλησαν να διερευνήσουν αν η χαμηλότερη εκμάθηση σχετίζεται με τον περιορισμό του ύπνου, ο οποίος σχετίζεται με μειωμένη νευρωνική επιβίωση.
Οι αρουραίοι υπεβλήθησαν σε τετραήμερη εκπαίδευση σε έναν υποβρύχιο λαβύρινθο. Επειδή η έξοδος ήταν κρυμμένη, τα πειραματόζωα έπρεπε να βασιστούν στη μνήμη τους για να βγουν. Τα μισά τρωκτικά έμειναν ξύπνια το μισό χρονικό διάστημα που έπρεπε να κοιμηθούν, κατάσταση που μοιάζει με αυτή της μικρή στέρησης ύπνου που πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους.
Τα πειραματόζωα που κοιμήθηκαν λιγότερο μάθαιναν με αργότερο ρυθμό και δεν είχαν αυξημένη νευρωνική επιβίωση στον ιππόκαμπο. Αλλά τα κατάφεραν καλύτερα από τα ξεκούραστα σε διαφορετικού τύπου καθήκοντα στον λαβύρινθο, όταν η έξοδος ήταν ορατή.
Ο λόγος που συνέβαινε αυτό ήταν διότι βασίζονταν στις αισθήσεις τους και όχι στη μνήμη για να καθοδηγηθούν. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να αναπτυχθούν ειδικές τεχνικές για να βοηθήσουν τους πάσχοντες από χρόνια αϋπνία, να μαθαίνουν πιο εύκολα.