Tα social media και οι newsfluencers είναι τα νέα ενημερωτικά δίκτυα.

Σύμφωνα με τη νέα έκθεσηThe Digital News Report 2025 του Reuters Institute, το τοπίο της ενημέρωσης αλλάζει δραστικά, με τους διαδικτυακούς δημιουργούς περιεχομένου να διαδραματίζουν ολοένα και πιο κεντρικό ρόλο, παρά τις ανησυχίες για τη διάδοση παραπληροφόρησης.

Σύμφωνα με την έρευνα, περισσότεροι από τους μισούς (54%) Αμερικανούς ενημερώνονται από πλατφόρμες όπως το Facebook, το X και το YouTube, ξεπερνώντας την τηλεόραση (50%) και τους ειδησεογραφικούς ιστότοπους και εφαρμογές (48%).

«Η άνοδος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο πεδίο της ενημέρωσης με δημιουργούς περιεχομένου που είναι αφοσιωμένοι στην επικαιρότητα δεν συναντάται μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά οι αλλαγές φαίνεται να συμβαίνουν ταχύτερα – και με μεγαλύτερο αντίκτυπο – από ό,τι σε άλλες χώρες», αναφέρει η έκθεση.

Ο podcaster Τζο Ρόγκαν αναδείχθηκε στον πιο επιδραστικό δημιουργό περιεχομένου με σχεδόν το ένα τέταρτο (22%) του πληθυσμού να δηλώνει ότι ενημερώνεται από τα σχόλια του στα shows του.

Άλλοι επιδραστικοί news influencers είναι ο Tάκερ Κάρλσον ενώ ιδιαίτερη δυναμική έχουν οι νέοι δημοσιογράφοι της Gen Z όπως ο Hugo Décrypte στην αγορά της Γαλλίας.

Όλοι ανταγωνίζονται εντυπωσιακά τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης σημειώνει η έκθεση Digital News Report που θεωρείται και «ναυαρχίδα» των ετήσιων ερευνών του Ινστιτούτου Reuters με την τελευταία έκδοση της να βασίζεται σε απαντήσεις περίπου 100.000 ατόμων από 48 διαφορετικές χώρες.

Ο συγγραφέας της έκθεσης, Νικ Νιούμαν, επεσήμανε ότι η άνοδος των social video formats και της ειδησεογραφίας από influencers «αντιπροσωπεύει ακόμη μια σημαντική πρόκληση για τους παραδοσιακούς εκδότες».

Πολιτικοί και influencers, ένας νέος έρωτας

Το ινστιτούτο Reuters υπογράμμισε επίσης μια τάση ορισμένων πολιτικών να αφιερώνουν τον χρόνο τους σε προσωπικότητες του διαδικτύου αντί για τους δημοσιογράφους των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης.

Σύμφωνα με την έκθεση, λαϊκιστές πολιτικοί σε όλο τον κόσμο «είναι όλο και περισσότερο σε θέση να παρακάμπτουν την παραδοσιακή δημοσιογραφία προς όφελος φιλικών κομματικών μέσων, ‘προσωπικοτήτων’ και ‘influencers’ που συχνά έχουν ειδική πρόσβαση αλλά σπάνια κάνουν δύσκολες ερωτήσεις, με πολλούς να εμπλέκονται στη διάδοση fake news».

Παρά τη δημοτικότητά τους, οι influencers και οι διαδικτυακές περσόνες αναφέρθηκαν ως σημαντική πηγή ψευδών ή παραπλανητικών πληροφοριών από σχεδόν τους μισούς ανθρώπους παγκοσμίως (47%) – όπως και οι πολιτικοί.

Το X μετά τον Έλον Μασκ και οι άλλοι

Η έκθεση αναφέρει ότι η χρήση του X για ειδήσεις είναι «σταθερή ή αυξανόμενη σε πολλές αγορές», με τη μεγαλύτερη άνοδο να παρατηρείται στις ΗΠΑ.

Η έκθεση προσθέτει ότι από τότε που ο Έλον Μασκ ανέλαβε το δίκτυο το 2022, «πολύ περισσότεροι δεξιοί άνθρωποι, ιδίως νεαροί άνδρες, έχουν γίνει χρήστες του Χ ενώ ορισμένα προοδευτικά κοινά έχουν αποχωρήσει ή το χρησιμοποιούν λιγότερο συχνά».

Στις ΗΠΑ, το ποσοστό των ατόμων που αυτοπροσδιορίστηκαν ως δεξιοί τριπλασιάστηκε μετά την εξαγορά του Μασκ.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα δεξιά ακροατήρια του X σχεδόν διπλασιάστηκαν.
Ανταγωνιστικά δίκτυα όπως το Threads, το Bluesky και το Mastodon «έχουν μικρό παγκόσμιο αντίκτυπο, με εμβέλεια 2% ή λιγότερο για ειδήσεις», αναφέρει η έκθεση.

Ανάμεσα σε άλλες καίριες διαπιστώσεις είναι:

  • Tο ΤikTok είναι το ταχύτερα αναπτυσσόμενο κοινωνικό και βίντεο δίκτυο, που χρησιμοποιείται για ειδήσεις από το 17% των ανθρώπων παγκοσμίως, αυξημένο κατά τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες από πέρυσι.
  • Η χρήση των AI chatbots για λήψη ειδήσεων αυξάνεται και είναι δύο φορές πιο δημοφιλής μεταξύ των ατόμων κάτω των 25 ετών σε σχέση με τον συνολικό πληθυσμό. Ωστόσο, οι περισσότεροι πιστεύουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα κάνει τις ειδήσεις λιγότερο διαφανείς, ακριβείς και αξιόπιστες.
  • Tα podcast συνεχίζουν να συγκεντρώνουν ακροατές διεκδικώντας τη δική τους θέση στην «ειδησεογραφική διατροφή» με τα ειδησεογραφικά να είναι εξαιρετικά δημοφιλή. Αν και τα βίντεο podcasts κερδίζουν έδαφος, το μεγαλύτερο μέρος του κοινού εξακολουθεί να προτιμά τα podcasts ήχου ωστόσο η δημιουργία εσόδων παραμένει ένα εμπόδιο που ακόμη δεν έχει απαντηθεί.

Η έκθεση The Digital News Report 2025 δημοσιεύθηκε την Τρίτη 17 Ιουνίου. Μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ