Οι δυο σημαντικοί συνθέτες και δημιουργοί συνεχίζουν τη συνεργασία τους επί σκηνής σε μια μοναδική σύμπραξη δυο παραστάσεων στον Ιανό.

Ο Νίκος Ξυδάκης και ο Λουδοβίκος των Ανωγείων, την Παρασκευή 27 και το Σάββατο 28 Μαρτίου, θα μας αφηγηθούν με το δικό τους τρόπο τον «Ερωτόκριτο», το μεγάλο έπος της ελληνικής μας παράδοσης.

Οι δυο τραγουδοποιοί συναντήθηκαν πρώτη φορά στις παραστάσεις του Σείριου του Μάνου Χατζιδάκι το 1986, ενώ το 2000 ένωσαν τις δυνάμεις τους δισκογραφικά μαζί με τον Ψαραντώνη και τον Γιώργο Κουμεντάκη στους «Τέσσερις Δρόμους για τον Ερωτόκριτο».

Σήμερα, με κοινή τους επιθυμία θα τους απολαύσουμε μαζί πάνω στη σκηνή όπου θα μας παρουσιάσουν το μουσικό τους εγχείρημα πάνω στο μοναδικό ποίημα του Βιτσέντζου Κορνάρου. Ο «Ερωτόκριτος» του Λουδοβίκου και του Νίκου Ξυδάκη, αλλά και άλλα τραγούδια της μακρόχρονης πορείας τους, συνθέτουν μία ερωτική μυθολογία και μας βυθίζουν στην ποιητική γλώσσα του τραγουδιού.

Σε συνέντευξή τους στο in.gr οι δυο δημιουργοί είχαν μιλήσει τόσο για αυτήν τη σύμπραξη όσο και για το μεγάλο κρητικό έπος του Ερωτόκριτου.

Αποσπάσματα από τις συνεντεύξεις του Nίκου Ξυδάκη και του Λουδοβίκου των Ανωγείων (στα links που ακολουθούν μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρες τις συνεντεύξεις).

Το 2000 μας παρουσιάσατε το άλμπουμ «Τέσσερις δρόμοι για τον Ερωτόκριτο» και 15 χρόνια μετά σας συναντάμε ζωντανά μαζί επι σκηνής σε «Δυο δρόμους για τον Ερωτόκριτο». Ποιος από τους δυο σας επιθυμούσε περισσότερο για αυτή τη συνύπαρξη επί σκηνής;
Νίκος Ξυδάκης: «Κοινή επιθυμία μας ήταν εδώ και καιρό. Ανανεώθηκε εφέτος στα Υακίνθεια που διοργανώνει ο Λουδοβίκος στα Ανώγεια. Με αφορμή ένα αφιέρωμα στον Βιτσέντζο Κορνάρο παρουσιάσαμε μετά από χρόνια τον Ερωτόκριτο. Τώρα τις επιθυμίες μας δεν τις μετρήσαμε να δούμε ποιανού υπερέχει. Πιστεύω πως είναι ισοβαρείς!»
Λουδοβίκος των Ανωγείων: «Το 1986 κάναμε την πρώτη κουβέντα για τον Ερωτόκριτο. Μου είχε πει ο Νίκος πως φανταζόταν να στέκουμε μπροστά σε δυο εκκλησιαστικά αναλόγια και να διηγούμαστε Ερωτόκριτο με την έννοια του θρησκευτικού σεβασμού! Πέρυσι στα Υακίνθεια συνυπήρξαμε με τους «δυο δρόμους» και είδαμε την απήχηση και έτσι το αποφασίσαμε.»

Τι θα μας παρουσιάσετε λοιπόν επί σκηνής από το ποίημα του Βιτσέντζου Κορνάρου και ποιες ομοιότητες θα έχει με το έργο που μας παρουσιάσατε δισκογραφικά το 2000;
Ν.Ξ.: «Η σκηνή που με ενδιέφερε ήταν αυτή που προσέρχονται Αρχοντόπουλα από όλη την Ελλάδα να διεκδικήσουν μαχόμενοι με κονταροχτυπήματα την Αρετούσα. Είναι μία ιεροτελεστία, ένα τελετουργικό σαν μία χορογραφία. Η αφήγηση, ο ρυθμός και οι μελωδίες κάνουν μία μικρή εικοσάλεπτη σύνθεση. Στον ήχο έχει προστεθεί ένα σαξόφωνο. Σε σχέση με το πιο αναγεννησιακό ύφος της ηχογράφησης, μοιάζει να ακούμε αυτή την παμπάλαιη ιστορία σήμερα σε ένα μπαρ.»
Λ.τ.Α.: «Οι ενορχηστρώσεις αλλάζουν από το 2000. Μένει η εμπειρία των 15 χρόνων πάνω στο έργο.»

Τι επίδραση επιθυμείτε να έχει η μουσική σας παράσταση, στο κοινό που θα έρθει να την παρακολουθήσει;
Ν.Ξ.: «Ο ποιητής Γιώργος Σεφέρης λέει πως το ποίημα αυτό του Κορνάρου δεν φωνάζει, μιλάει και αυτό είναι όλο! Και ένας άνθρωπος -συνεχίζει- που μιλά σωστά είναι μεγάλη ανακούφιση. Νομίζω πως αυτό ταιριάζει και στον Λουδοβίκο και κάτι τέτοιο θα επιχειρήσουμε να μοιραστούμε με όσους θελήσουν να μας ακούσουν. Να μεταδώσουμε ένα μέρος αυτού του σπουδαίου έργου, που κρατιέται ακόμα ζωντανό. Μετά μουσικής βέβαια, στην περίπτωσή μας.»
Λ.τ.Α.: «Προσδοκώ ο κόσμος που θα έρθει να μας ακούσει να μην έρθει για να ξεχαστεί από την καθημερινότητα, αλλά να θυμηθεί το βαθύ του εαυτό, αυτόν του Έλληνα που δεν έπαψε να προσθέτει κύρος στον πολιτισμό χιλιάδες χρόνια.»

Τι είναι ο Ερωτόκριτος για εσάς;
Ν.Ξ.: «Και μόνο που πρόκειται για έναν τεράστιο γλωσσικό πλούτο αρκεί. Είναι ένα κεφάλαιο που δεν πρόκειται να χρεοκοπήσει, εκτός εάν γίνει μια κοσμογονική καταστροφή ή εξαφανιστεί ο κόσμος που μιλάει ελληνικά.»
Λ.τ.Α.: «Ο Ερωτόκριτος για μένα είναι ένα είδος ευαγγελίου, με την έννοια του καλού αγγέλματος. Ο Κορνάρος πήρε και έβαλε τον πήχη ψηλά στα αισθήματα των ηρώων που ο κρητικός κόσμος υιοθέτησε σαν εντολή.»

Πώς θα ήταν ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα αν τους τοποθετούσαμε στο σήμερα; Ποια στοιχεία θα «κουβαλούσαν» μαζί τους;
Ν.Ξ.:
«Εάν δει κανείς τα πρόσωπα αυτά σήμερα σαν ένα ξεπερασμένο παλαιό ρομαντισμό, φοβάμαι πως καμία ομοιότητα δεν θα αναγνωρίσει… Κάτι όμως μπορεί να σημαίνει η απήχηση που έχουν τελευταία πολλά ερωτικά τραγούδια της Κρήτης και η μουσική της. Φαίνεται πως κάτι επιζεί από αυτή την παράδοση. Σε κάθε περίπτωση, για να θυμηθώ και πάλι τον Σεφέρη που λέει πως αυτά τα πρόσωπα είναι μέσα στη φύση των πραγμάτων, θα μας δίνουν πάντα πολλή συγκίνηση αλλά και πολλές πικρές σκέψεις…»
Λ.τ.Α.: «Και σήμερα υπάρχουν Αρετούσες. Όποτε, σε ένα δυνατό συναίσθημα, μπουν ανάμεσα οι γονείς, αυτό θεριεύει και επιβεβαιώνει το «έρως ανίκατε μάχαν».»

Συνέντευξη: Τζωρτζίνα Ντούτση

Ιανός, Σταδίου 24

Τιμή εισιτηρίου: 12 ευρώ
Προπώληση μέσω viva.gr