Πρωτοπόρος καλλιτέχνης , συνηθίζε να βηματίζει με προοδευτικό, για την εποχή του, ρυθμό επηρεάζοντας μεταγενέστερους μουσικούς και ανοίγοντας ένα ευρύ πεδίο προβληματισμών. Πάντρευε το ατομικό με το καθολικό, ενώ τον απασχολούσε σε μεγάλο βαθμό ο χρόνος. Ο σπουδαίος γερμανός συνθέτης Κάρλχαϊντς Στοκχάουζεν (1928 – 2007) «ανασταίνεται» στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου, μέσα από ποικίλες δράσεις.
Πρωτοπόρος καλλιτέχνης , συνηθίζε να βηματίζει με προοδευτικό, για την εποχή του, ρυθμό επηρεάζοντας μεταγενέστερους μουσικούς και ανοίγοντας ένα ευρύ πεδίο προβληματισμών. Πάντρευε το ατομικό με το καθολικό, ενώ τον απασχολούσε σε μεγάλο βαθμό ο χρόνος. Ο σπουδαίος γερμανός συνθέτης Κάρλχαϊντς Στοκχάουζεν (1928 – 2007) «ανασταίνεται» στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου, μέσα από ποικίλες δράσεις.

Εκείνο που δεν θα ξεθωριάσει ποτέ από τη μνήμη του κόσμου είναι η δήλωση του, μετά την 11η Σεπτεμβρίου, που έλέγε: «Η πτώση των δίδυμων πύργων ήταν το μεγαλύτερο έργο τέχνης». Και αυτόματα άνοιξαν τις πόρτες των πολλαπλών ερμηνειών. Υπήρχαν εκείνοι που άσκησαν δριμεία κριτική στα λεγόμενά του, άλλοι όμως τα ερμήνευσαν με προφητική διάθεση.

Αναμφισβήτητα ο Στοκχάουζεν ήταν ένας από τους σπουδαιότερους μουσικούς του 20ου αιώνα, παρόλο που αρκετοί θεωρούν ότι είναι ένα «αδικημένο» παιδί της ιστορίας. Και αυτό γιατί η μουσική του μπορεί να μην είναι σε όλους γνωστή, αλλά ο συγκερασμός των τεχνικών που πραγματοποιούσε θα μείνει στην ιστορία.

Στην ιστορία θα μείνει και η επιρροή που άσκησε. Δεν έμειναν ανεπηρέαστοι από το ρεύμα του και οι Pink Floyd. Οι Beatles, δε, έβαλαν τη φωτογραφία του Στοκχάουζεν στο περίφημο εξώφυλλο του άλμπουμ τους Sgt Pepper’s Lonely Ηearts Club Band (1967).

Σε διάφορα μουσικά είδη έβαλε το λιθαράκι του όπως και στην ηλεκτρονική μουσική, καθώς διακρίθηκε στη σύνθεσή της.

Δεν μπορούσε να αντιληφθεί από την αρχή κανείς το μουσικό μεγαλείο που έκρυβε μέσα του ο Στοκχάουζεν. Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πως ο νεαρός πιανίστας στα διάφορα μπαρ θα άφηνε μια παγκόσμια κληρονομιά, ένα μόνιμο μουσικό αποτύπωμα.

Ο Στοκχάουζεν εκτός από τη μουσική, είχε εκδηλώσει την αγάπη του και για τη λογοτεχνία. Καταβρόχθιζε, μάλιστα, τα έργα του Σαίξπηρ. Οι αναζητήσεις του απλώνονταν σε ποικίλα καλλιτεχνικά πεδία. Προχώρησε στη συγγραφή ποιημάτων, λογοτεχνικών έργων και σε ενός θεατρικού έργου.

Στο Παρίσι, όπου και παρακολουθούσε μαθήματα μουσικής, κατάφερε να μείνει στη μνήμη του καθηγητή του και γάλλου συνθέτη, Ολιβιέ Μεσιάν. Παράλληλα, η διαμονή του εκεί διεύρυνε τους καλλιτεχνικούς του ορίζοντες, καθώς ο Στοκχάουζεν πειραματίστηκε με διάφορες τεχνικές.

Είχε συναντηθεί με τον αμερικανό συνθέτη Τζον Κέιτζ, αλλά και άντλησε γνωστικό υλικό και από την Ανατολή. Παράλληλα, είχε αποσπάσει μια σειρά από βραβεία όπως τα «Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres» (1985), και «Siemens» (1986).

Δεν είναι λίγοι, δε, εκείνοι που έχουν μιλήσει για την αξιοσημείωτη σωματική και νοητική διέγερση που προκαλεί η μουσική του.

Ωστόσο, μπορεί κανείς να εντοπίσει μια αταξία στην προσωπική του ζωή. Παντρεύτηκε δύο φορές και απέκτησε επτά παιδιά. Ακόμη, ήταν ιδιαίτερα αγχώδης όσον αφορά στην προβολή της δημόσιας εικόνας του.

Τέλος, είχε παραδεχτεί ότι ήταν μύθος όχι λόγω της ίδιας του της μουσικής, αλλά επειδή δούλευε για καιρό στο μυαλό την τέχνη του.

Ελισάβετ Σταμοπούλου

7 Δεκεμβρίου 2014 16:00-20:30 Δράσεις με ελεύθερη είσοδο σε όλους τους χώρους της Στέγης
21:00 Συναυλία στη Μικρή Σκηνή

Τιμές εισιτηρίων:
Για τη συναυλία στη Μικρή Σκηνή
Εισιτήρια: 18 €
Μειωμένο: 10 € – Άνεργοι: 5 €
Για τις υπόλοιπες δράσεις του Open Day ελεύθερη είσοδος