Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
in.gr

Για δυο ναυτικά έθνη

Όταν διορίστηκα πρέσβυς, ήξερα πολύ λίγα για τα ναυτιλιακά θέματα – είτε επρόκειτο για το πολεμικό είτε για το εμπορικό ναυτικό. Βεβαίως, μεγάλωσα κοντά σε ένα από τα πιο σημαντικά λιμάνια της Αγγλίας και φοίτησα εκεί . Τον 19ο αιώνα, η φαλαινοθηρία ήταν η κύρια δραστηριότητα του στόλου του Χαλ (Hull). Τον 20ο αίωνα, μέχρι τη δεκαετία του ‘70, ήταν αλιεία πελαγικών ειδών. Αλλά, καθώς άρχισα κι εγώ να πηγαίνω στο γυμνάσιο στην πόλη το 1978, η δόξα της ναυτικής βιομηχανίας ανήκε αναπόφευκτα στο παρελθόν. Έτσι κι αλλιώς, οι μακρυνοί μου πρόγονοι ήταν στεριανοί αγρότες (landlubbers), κι όχι ναυτικοί.

Όταν διορίστηκα πρέσβυς, ήξερα πολύ λίγα για τα ναυτιλιακά θέματα – είτε επρόκειτο για το πολεμικό είτε για το εμπορικό ναυτικό. Βεβαίως, μεγάλωσα κοντά σε ένα από τα πιο σημαντικά λιμάνια της Αγγλίας και φοίτησα εκεί . Τον 19ο αιώνα, η φαλαινοθηρία ήταν η κύρια δραστηριότητα του στόλου του Χαλ (Hull). Τον 20ο αίωνα, μέχρι τη δεκαετία του ‘70, ήταν αλιεία πελαγικών ειδών. Αλλά, καθώς άρχισα κι εγώ να πηγαίνω στο γυμνάσιο στην πόλη το 1978, η δόξα της ναυτικής βιομηχανίας ανήκε αναπόφευκτα στο παρελθόν. Έτσι κι αλλιώς, οι μακρυνοί μου πρόγονοι ήταν στεριανοί αγρότες (landlubbers), κι όχι ναυτικοί.

Από την άφιξή μου στην Αθήνα, περνώ πολλές ώρες κάθε βδομάδα ασχολούμενος με την ναυτιλία. Συναντήθηκα μερικές φορές με μέλη της Ελληνικής Ενώσης Εφοπλιστών και του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, και παρευρέθηκα το Μάιο στην ετήσιά τους εκδήλωση, παρουσία του Πρωθυπουργού. Επιπλέον, συνάντησα τους αρμόδιους Έλληνες υπουργούς, τον Αρχηγό του Λιμενικού Σώματος και πολλούς άλλους εκπροσώπους των ελληνικών ναυτιλιακών συμφερόντων.

Αυτές οι επαφές είναι σημαντικές και χρήσιμες. Στην πραγματικότητα οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν σχεδόν το 16% του παγκόσμιου στόλου πλοίων ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, και περίπου ένα τέταρτο των πετρελαιοφόρων. Δεν αμφισβητείται η σπουδαιότητα του ελληνικού στόλου. Αντίθετα: είναι ανταγωνιστικός και προσαρμόζεται αποτελεσματικά. Και δη μέσω μιας επιθετικής πολιτικής ελέγχου κόστους, φαίνεται ότι οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν ξεπεράσει την περίοδο κρίσης καλύτερα από ότι οι Γερμανοί, Σκανδιναβοί και Ιάπωνες αντίπαλοί τους.

Σε σύγκριση με τον ελληνικό, ο βρετανικός στόλος είναι πλέον μικρός. Και όμως η Βρετανία έχει μια τεράστια συγκέντρωση εταιρειών που παρέχουν παγκοσμίως γνωστές υπηρεσίες ναυτιλίας. Το Λονδίνο παραμένει το κύριο παγκόσμιο κέντρο για τις ναυλώσεις (οι ναυλομεσίτες μας διεκπεραιώνουν το 30-40% των συνολικών ναυλώσεων ξηρού φορτίου παγκοσμίως), για τις διεθνείς ναυτικές διαιτησίες (3,492 ναυτιλιακές διενέξεις αναφέρθηκαν για διαιτησία στο Λονδίνο το 2010), και για την ασφάλιση. Ο Βρετανικός Νηογνώμονας (Lloyds Register) είναι πασίγνωστος. Η Βρετανία έχει πολλά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα που ειδικεύονται στην ναυτιλιακή κατάρτιση. Συνολικά, ο τομέας αυτός στηρίζει 55,000 θέσεις εργασίας στη Βρετανία.

Εδώ και δυο αιώνες οι δεσμοί μεταξύ της ελληνικής και βρετανικής ναυτιλίας είναι πολύ ισχυροί. Κοντά στο σπίτι μου στο Λονδίνο, στο Δυτικό Νόργουντ (West Norwood), υπάρχει το πιο σπουδαίο ελληνικό κοιμητήριο στην Αγγλία. Θαμμένοι εκεί είναι εκπρόσωποι από τις πιο περίφημες ναυτικές οικογένειες της Ελλάδας – κυρίως, αλλά όχι μόνο, από τη Χίο. Σκοπός μου είναι να ενισχύσω αυτούς τους μακράς διάρκειας δεσμούς.

Έτσι τον Ιούνιο διοργανώσαμε στην Κατοικία μου το δεύτερο Ελληνο-Βρετανικό Φόρουμ Ναυτιλίας, με την ενθουσιώδη συμμετοχή του τότε Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου και του Βρετανού ομολόγου του. Αρχές Σεπτεμβρίου, ο νέος Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Βαρβιτσιώτης, πήγε στο Λονδίνο για να παρευρεθεί στην πρώτη Λονδρεζική Εβδομάδα Διεθνούς Ναυτιλίας. Η Επίτιμη Δήμαρχος (Lord Mayor) του Σίτι του Λονδίνου θα επισκεφτεί την Αθήνα το Νοέμβριο. Του χρόνου, η διετής εκδήλωση, Ποσειδώνια, θα λάβει χώρα στην Αθήνα. Εν τω μεταξύ, η Ελληνική Προεδρία θα εστιάσει την ενέργειά της στη…θάλασσα.

Είμαστε δυο ναυτικά έθνη, στις άκρες της Ευρώπης, και μοιραζόμαστε, σχετικά με την ναυτιλία τουλάχιστον, μια κοινή διεθνή και παγκόσμια προοπτική. Η συνεργασία μας σε αυτό το θέμα είναι κρίσιμη για την ευρωπαϊκή οικονομία. Οι προσπάθειές μας πρέπει να συνεχίζονται.



Είχα την τιμή πρόσφατα να εξοικειωθώ με τη δουλειά δυο εξαιρετικών ελληνικών ΜΚΟ: της ΕΛΕΠΑΠ, που αφοσιώνεται στην αποκατάσταση ατόμων με κινητικές αναπηρίες και αναπτυξιακές δυσκολίες, και του ΑΡΧΕΛΩΝ, που ασχολείται με τη μελέτη και προστασία των θαλάσσιων χελωνών και των βιοτόπων τους. Στις δυο περιπτώσεις αυτές, εντυπωσιάστηκα από τη δέσμευση και τον επαγγελματισμό του μόνιμου προσωπικού καθώς και των εθελοντών των δυο οργανισμών. Η σπουδαιότητα του εθελοντισμού αποτελεί σημαντικό θέμα, το οποίο θα επανεξετάσω σε μελλοντικά μου μπλογκ. Εν τω μεταξύ, μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες παρακάτω:

Καλό χειμώνα!

Τζων Κίττμερ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο