36

Οι αγορές όπου τα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας χρειάζονται το λιγότερο χρόνο για να καθιερωθούν στην αγορά είναι η Ιαπωνία και η Νορβηγία, ακολουθούμενες από τη Σουηδία, την Ολλανδία και τη Δανία. Οι ΗΠΑ έπονται στην έκτη θέση.

Αυτό αποκαλύπτει νέα διεθνής έρευνα των Τζέραρντ Τέλις, καθηγητή Μάρκετινγκ στη Σχολή Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου της Ν.Καλιφόρνιας και διευθυντή του Κέντρου για την Παγκόσμια Καινοτομία, και Ντίπα Τσαντρασεκαράν, καθηγητή Μάρκετινγκ στο πανεπιστήμιο Lehigh.

Η έρευνα αξιολογεί 31 χώρες και 16 διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων για μια περίοδο 50 ετών. Τα νέα προϊόντα «απογειώνονται» στην Ιαπωνία κατά μέσο όρο 5,4 χρόνια μετά την εμφάνισή τους και σε οριακά περισσότερο χρόνο στις σκανδιναβικές χώρες και την Ολλανδία, ενώ στις ΗΠΑ χρειάζονται 6,2 χρόνια.

Ψηλά στη λίστα βρίσκονται επίσης η Ελβετία και η Αυστρία, ενώ οι μεσογειακές χώρες με μακρύ παρελθόν βιομηχανοποίησης, όπως η Ιταλία, εμφανίζουν χαμηλότερες επιδόσεις από χώρες όπως η Ν.Κορέα και η Βενεζουέλα.

Οι διαφοροποιήσεις αποδίδονται, σε μεγάλο βαθμό, στον παράγοντα της νοοτροπίας και της κουλτούρας, αλλά και στο πόσο πλούσια είναι μια χώρα.

Πάντως η έρευνα διαπιστώνει ότι διαχρονικά ο «χρόνος απογείωσης» των νέων προϊόντων γενικά μικραίνει και παράλληλα συγκλίνει στις ανεπτυγμένες χώρες.

Μια άλλη διαπίστωση είναι ότι τα προϊόντα για διασκέδαση και ψυχαγωγία (π.χ. κινητά, Mp3 players, ψηφιακές κάμερες) χρειάζονται λιγότερο χρόνο για να καθιερωθούν στην αγορά, κατά μέσο όρο επτά χρόνια .

Η έρευνα δημοσιεύεται στο Marketing Science.

ΑΠΕ-ΜΠΕ