Έχει την τετρακίνηση, έχει τις δυνατότητες, όχι όμως και τις επιδόσεις στη δίλιτρη, ατμοσφαιρική έκδοση των 150 ίππων. Το Impreza επέστρεψε, μαζί με την προσμονή για τις υπερτροφοδοτούμενες εκδόσεις του.
Αν και η βασική διαφορά σε σχέση με το παρελθόν είχε να κάνει με τον τύπο του αμαξώματος, οι πρώτες εικόνες του νέου Subaru έκαναν πολλούς να μιλήσουν για ένα αδιάφορο -στην καλύτερη περίπτωση- σχεδιαστικό αποτέλεσμα.
Από τα κλασικά sedan ή station wagon Impreza της προηγούμενης δεκαετίας, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία πέρασε σχεδόν βίαια σε ένα hatchback αμάξωμα μικρομεσαίων διαστάσεων. Αυτό και μόνο ήταν αρκετό, ώστε να… απορυθμίσει ακόμα και τους ίδιους τους οπαδούς μιας, κατεξοχήν, αγωνιστικής φίρμας.
Γαλουχημένοι στην τετραγωνισμένη λαμαρίνα, στα προκλητικά αεροδυναμικά βοηθήματα και στις επιτυχίες στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, βρέθηκαν μπροστά σε ένα πεντάθυρο και στρογγυλεμένο Impreza με αδιευκρίνιστη σχεδιαστική ταυτότητα.
Ταυτότητα
Κινητήρας:
1.994 κ.εκ.
Ισχύς:
150 ίπποι/ 6.400 σ.α.λ.
Ροπή:
196 Nm/ 3.200 σ.α.λ.
Επιτάχυνση:
0-100χλμ./ώρα σε 9,6 δλ
Τελ. ταχύτητα:
193 χλμ./ώρα
Tιμή βασικής έκδοσης:
26.400 ευρώ
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής:
29.900 ευρώ
Δίχως αμφιβολία το μπροστινό τμήμα δεν διεκδικεί δάφνες πρωτοτυπίας, αδικώντας το, ομολογουμένως, δυναμικό σύνολο.
Η έντονη πτυχή του πλευρικού τμήματος επαναπροσδιορίζει τη σχεδιαστική φιλοσοφία του Impreza, καταλήγοντας σε ένα εξίσου αποδεκτό τελείωμα αμαξώματος.
Εκεί ξεχωρίζουν τα φωτιστικά σώματα εξαιτίας της διαφάνειας που τα χαρακτηρίζει. Καλοσχεδιασμένη είναι η πέμπτη πόρτα, όπως και ο προφυλακτήρας, που στη συγκεκριμένη έκδοση φιλοξενεί έναν αεροδυναμικό διαχύτη.
Χαρακτηριστικό της έκδοσης Sport αποτελούν τα πλαϊνά skirts, όπως και η διακριτική απόληξη της εξάτμισης.
Εξίσου αντιφατικό όμως είναι και το εσωτερικό του νέου Impreza. Ο σχεδιασμός, παρότι διαφοροποιημένος, δείχνει ήδη ξεπερασμένος ενώ τα πλαστικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία σκουρόχρωμα και σκληρά.
Υπέρ
Η οδική συμπεριφορά
Ο πλήρης εξοπλισμός
Οι σχέσεις υπο-πολλαπλασιασμού
Κατά
Η συμβατική σχεδίαση αμαξώματος
Η μέτρια αίσθηση κιβωτίου
Η αυξημένη κατανάλωση
Η άψογη συναρμογή τους δεν είναι αρκετή ώστε να περιορίσει τους τριγμούς, που κάνουν την εμφάνισή τους σε κακής ποιότητας οδόστρωμα. Από την άλλη ξεχωρίζουν τα τύπου bucket καθίσματα και η εργονομία της κεντρικής κονσόλας. Όλα δείχνουν να βρίσκονται στο σωστό σημείο, αν εξαιρέσεις το διακόπτη απενεργοποίησης του ESP, που έχει σχεδόν κρυφτεί στο αριστερό τμήμα του ταμπλό.
Εξοπλιστικά η έκδοση Sport είναι πλήρης, τόσο σε επίπεδο άνεσης, όσο και σε επίπεδο ασφάλειας. Οι έξι συνολικά αερόσακοι, το ABS, το ESP και το hill start -σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης στις ανηφόρες- περιλαμβάνονται στο βασικό εξοπλιστικό πακέτο. Στα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσουμε τις ζάντες αλουμινίου των 17 ιντσών, το cruise control, τους προβολείς ομίχλης και τα φώτα Xenon.
Σε ότι αφορά τους εσωτερικούς χώρους, το Impreza διατηρεί την ικανότητα φιλοξενίας πέντε ατόμων. Αυτός που έχει περιοριστεί είναι ο χώρος των αποσκευών, φτάνοντας πλέον τα 301 λίτρα. Η παρουσία του πίσω διαφορικού έχει ανεβάσει τον πάτο του συγκεκριμένου χώρου, περιορίζοντας αισθητά τις μεταφορικές του δυνατότητες.
Μιλώντας για διαφορικά, το μυαλό μας πηγαίνει στην τετρακίνηση και στην εμμονή της Subaru να εξελίσσει τέτοιου είδους προτάσεις. Παράδοση ετών που δεν θα μπορούσε παρά να συνεχιστεί στη νέα γενιά Impreza.
Τρία διαφορικά συνθέτουν το Symmetrical All Wheel Drive ή αν προτιμάτε το σύστημα μόνιμης τετρακίνησης της ιαπωνική φίρμας. Το κεντρικό είναι αυτό που αναλαμβάνει την κατανομή της ροπής του κινητήρα ανάμεσα στον μπροστινό και στον πίσω άξονα, ώστε να εξασφαλίσει τη μέγιστη δυνατή πρόσφυση.
Αυτό και μόνο είναι αρκετό, ώστε το ιαπωνικό μοντέλο να διαμορφώσει μια εξαιρετικά ουδέτερη και συνεπώς προβλέψιμη οδική συμπεριφορά, ακόμα και όταν η κατάσταση -κυρίως του οδοστρώματος- δεν είναι η πλέον ευνοϊκή.
Στην πράξη το Impreza των 2,0 λίτρων φανερώνει πολύ γρήγορα τις δυνατότητές του στην άσφαλτο, χωρίς μάλιστα να κουράζει με τη σκληρότητα της ανάρτησης. Aνετο στο ταξίδι και ευχάριστο στο επαρχιακό δίκτυο, αφήνει πολλά περιθώρια βελτίωσης στις ισχυρότερες και υπερτροφοδοτούμενες εκδόσεις που θα ακολουθήσουν.
Το μετριοπαθές προφίλ του ιαπωνικού μικρομεσαίου ενισχύει το υδραυλικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης. Θα περίμενε κανείς κάτι καλύτερο, τόσο σε επίπεδο αίσθησης όσο και σε επίπεδο ακρίβειας.
Περισσότερο απαιτητικό είναι το πεντατάχυτο κιβώτιο. Ο επιλογέας είναι μάλλον… δύστροπος και, χωρίς την αναμενόμενη ιαπωνική ακρίβεια, τείνει να κουράσει τον οδηγό όταν οι αλλαγές γίνουν συχνές.
Πίσω του, τοποθετημένος στο κεντρικό τούνελ μετάδοσης, βρίσκεται ένας δεύτερος επιλογέας, ο οποίος προσφέρει τη δυνατότητα υπό-πολλαπλασιασμού των σχέσεων. Τα κοντά του Impreza, αν και δεν ακολουθούν το χαρακτήρα ενός μικρομεσαίου με περιορισμένη απόσταση από το έδαφος, μπορούν να θεωρηθούν ως επιπλέον προσόν.
Πέρα από τις θετικές του πτυχές, το σύστημα μόνιμης τετρακίνησης κρύβει μειονεκτήματα, που κάνουν τέτοιου είδους προτάσεις δυσπρόσιτες. Η μόνιμη κίνηση στους τέσσερις τροχούς συνεπάγεται αυξημένη κατανάλωση καυσίμου, μιας και οι απώλειες στο σύστημα μετάδοσης είναι σαφώς μεγαλύτερες, από μια συμβατική, δικίνητη πρόταση.
Για τον ίδιο ακριβώς λόγο χάνεται ουσιαστικά και ένα μέρος της ισχύς του κινητήρα, γεγονός που μετριάζει αισθητά τις επιδόσεις. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, το δίλιτρο Impreza επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 9,6 δευτερόλεπτα, καταναλώνοντας 8,4 λίτρα βενζίνης για κάθε 100 χλμ.
Στην πραγματικότητα για να κινηθείς σβέλτα θα χρειαστεί να εξαντλήσεις συχνά – πυκνά τη διαδρομή του γκαζιού, ξεπερνώντας κατά πολύ τον αριθμό που δηλώνει ο κατασκευαστής ως μέση κατανάλωση. Ακόμα και έτσι πάντως σε αποζημιώνει η ιδιαίτερη ακουστική χροιά του κινητήρα, ενδεικτική της επίπεδης διάταξης των τεσσάρων κυλίνδρων.
Αμφιλεγόμενο σχεδιαστικά, με μόνιμη τετρακίνηση και τιμή που αγγίζει, στην πλουσιότερη εξοπλιστική έκδοση των 2,0 λίτρων, τα 30.000 ευρώ, το πεντάθυρο Impreza αποτελεί μια ακόμα εν δυνάμει πολεμική μηχανή της Subaru, έτοιμη να φορέσει την αγωνιστική της φορεσιά και να ριχτεί στη μάχη του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι.
Μέχρι τότε αναμένεται το Impreza WRX, με υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 2,5 λίτρων και 230 ίππους, όπως άλλωστε και η ακόμα ισχυρότερη έκδοση WRX SΤi.
Κινητήρας
Κυβισμός
1.994 κ.εκ.
Κύλινδροι
4σεπαράλληλη διάταξη
Ισχύς (ίπποι)
150/6.000σ.α.λ.
Ροπή (Νm)
196/3.200σ.α.λ.
Θέση
Εμπρός/δια μήκη
Μπλοκ/κεφαλή
Χυτοσίδηρος/αλουμίνιο
Τροφοδοσία
Ψεκασμός πολλαπλών σημείων
Διάμετρος x διαδρομή
92,0×75,0
Βαλβίδες ανά κύλινδρο
4
Εκκεντροφόροι
2 ΕΕΚ
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο)
75,2
Μετάδοση
Κίνηση
Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο
Μηχανικό πέντε σχέσεων
Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα)
1η
:1/
2η
:1/
3η
:1/
4η
:1/
5η
:1/
Τελική σχέση διαφορικού
Ανάρτηση
Εμπρός
Γόνατα McPherson
Πίσω
Διπλά ψαλίδια
Φρένα
Εμπρός
Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω
Δίσκοι
ABS
Ναι
Τροχοί
Διαστάσεις
17
Υλικό
Αλουμίνιο
Τύπος ελαστικών
Yokohama
Ελαστικά
205/50/17
Ρεζέρβα
Κανονικής διαμέτρου
Σύστημα διεύθυνσης
Τύπος
Κρεμαγιέρα
Υποβοήθηση
Υδραυλική
Στροφές τιμονιού
2,8
Διάμετρος στροφής
10,6μέτρα
Διαστάσεις
Μήκος
4,415 μέτρα
Πλάτος
1,740 μέτρα
Ύψος
1,475 μέτρα
Μεταξόνιο
2,620 μέτρα
Μετατρόχιο (Ε/Π σε χιλιοστά)
1,465/1,500
Χώρος αποσκευών
301 λίτρα
Βάρος
1.355 κιλά
Αναλογία κιλών/ίππο
9
Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.)
Πόλη
11,1
Εκτός
6,9
Μέση
8,4
Ρεζερβουάρ (λίτρα)
60
Αυτονομία
714 χλμ. (θεωρητική μέση)
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα
193 χλμ./ώρα
0-100χλμ./ώρα
9,6 δευτερόλεπτα
Με μόνιμη τετρακίνηση, σχέσεις υπό-πολλαπλασιασμού και δίλιτρο, ατμοσφαιρικό κινητήρα boxer, το Subaru Impeza βρίσκεται εκ των πραγμάτων έξω από τα καθιερωμένα πρότυπα της κατηγορίας των μικρομεσαίων. Η τιμή των 29.900 ευρώ για την έκδοση Sport, αν και αυξημένη, μπορεί να δικαιολογηθεί από τον πλούσιο εξοπλισμό που τη συνοδεύει.
Volkswagen Golf 2.0 FSI 4Motion
Κυβισμός
1.984 κ.εκ.
Ιπποδύναμη
150/6.000σ.α.λ.
Ροπή
200 Nm/3.500 σ.α.λ.
Επιτάχυνση
9,2 δευτ.
Τελική ταχύτητα
207 χλμ./ώρα
Τιμή
28.380 ευρώ
Μοναδική τετρακίνητη και ατμοσφαιρική πρόταση της κατηγορίας είναι το VW Golf 4Motion. Αναγνωρισμένης αξίας, το γερμανικό best seller εξοπλίζεται με δίλιτρο κινητήρα άμεσου ψεκασμού, με απόδοση 150 ίππων. Απέναντι στο Subaru Impreza έχει να επιδείξει το ευρωπαϊκό του προφίλ, την υψηλή ποιότητα κατασκευής, τις επιδόσεις και τη μικρότερη -πραγματική-κατανάλωση καυσίμου. Διαφορές εντοπίζονται και στο σύστημα τετρακίνησης, η οποία δεν αποτελείται από τρία διαφορικά και δεν προσφέρει στον οδηγό τη δυνατότητα επιλογής σχέσεων υπό-πολλαπλασιασμού.