Στο ερώτημα "ποιες προδιαγραφές θα πρέπει να πληρεί μία supermini πρόταση για να θεωρείται επιτυχημένη;" ξεκάθαρη απάντηση δεν υπάρχει. Ενδεικτικά θα αναφέραμε παράγοντες όπως η άνεση, η ευελιξία και η πρακτικότητα. Στην πράξη, όμως, η συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνει τόσες ολοκληρωμένες και αξιόλογες προτάσεις που, τελικά, αυτό που παίζει τον κύριο λόγο είναι η προσωπικότητα και, κατά συνέπεια, η "ποιότητα ζωής" που μπορεί να εξασφαλίσει στον οδηγό του.
Στο ερώτημα «ποιες προδιαγραφές θα πρέπει να πληρεί μία supermini πρόταση για να θεωρείται επιτυχημένη;» ξεκάθαρη απάντηση δεν υπάρχει. Ενδεικτικά θα αναφέραμε παράγοντες όπως η άνεση, η ευελιξία και η πρακτικότητα. Στην πράξη, όμως, η συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνει τόσες ολοκληρωμένες και αξιόλογες προτάσεις που, τελικά, αυτό που παίζει τον κύριο λόγο είναι η προσωπικότητα και, κατά συνέπεια, η «ποιότητα ζωής» που μπορεί να εξασφαλίσει στον οδηγό του.
Ταυτότητα
Κινητήρας:
1.390 κ.εκ.
Ισχύς:
86 ίπποι/5.000 σ.α.λ.
Ροπή:
132 Nm/3.800 σ.α.λ.
Επιτάχυνση:
0-100χλμ./ώρα σε 12,3 δλ
Τελ. ταχύτητα:
174 χλμ./ώρα
Tιμή βασικής έκδοσης:
12.590 ευρώ
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής:
13.990 ευρώ
Oλα αυτά δείχνει να τα έχει αντιληφθεί η νέα Fabia και, σε αντίθεση με την πρώτη γενιά, που αρκούταν στο να δείχνει την ευγνωμοσύνη της στη «γερμανική βοήθεια», διαθέτει πλέον τη βούληση αλλά και την ικανότητα να αποτελέσει μία πραγματικά ξεχωριστή, αυτόνομη μονάδα στη μεγάλη οικογένεια του ομίλου VW. Βασισμένη επάνω σε ένα νέο πάτωμα, το οποίο θα χρησιμοποιεί και το επόμενο VW Polo, δεν έχει μεταβάλλει ουσιαστικά τις εξωτερικές της διαστάσεις, υιοθετεί όμως το γνώριμο από το Roomster παρουσιαστικό, καθώς επίσης και δύο χαρακτηριστικές οριζόντιες γραμμές που διατρέχουν κατά μήκος το αμάξωμα. Σχεδιαστικά το αποτέλεσμα δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί εξεζητημένο, είναι όμως σίγουρα νεανικό και καλύπτει τις απαιτήσεις και των δύο φύλων.
Κάτι ανάλογο θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε και για το εσωτερικό, εάν η έκδοση της δοκιμής δεν ήταν η Sport. Ενώ οι εκδόσεις Style και Elegance χαρακτηρίζονται από μία καλαίσθητη διχρωμία του ταμπλό, στην προκειμένη περίπτωση η επιλογή ενός πιο αυστηρού -βλέπε λιτού- εσωτερικού διάκοσμου στερεί κάτι από το μοντέρνο χαρακτήρα του.
Υπέρ
Πλαίσιο/ αναρτήσεις
Ποιότητα κύλισης
Προσφερόμενοι χώροι
Κατά
Ποιότητα χρησιμοποιούμενων υλικών
Απόδοση κινητήρα χαμηλά
Τα ίδια, σε γενικές γραμμές, ισχύουν για την ποιότητα και την υφή των χρησιμοποιούμενων υλικών, που χαρακτηρίζεται απλά ικανοποιητική, καθώς επίσης για τον πίνακα οργάνων. Ο νέος, καλαίσθητος και πλήρης από άποψης ηλεκτρονικών ενδείξεων πίνακας των υπολοίπων εκδόσεων εξοπλισμού, εδώ, λάμπει δια της απουσίας του, παραχωρώντας τη θέση του σε μία παλαιότερη και σαφώς πιο απλοϊκή εκδοχή.
Αποδίδοντας, ωστόσο, τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, το δανεισμένο από το Roomster ταμπλό κάθε άλλο παρά στερείται εργονομίας και πρακτικότητας. Τα πάντα δείχνουν τοποθετημένα εκεί που θα τα αναζητήσει το χέρι του οδηγού, ενώ, επιπροσθέτως, μία σειρά από εύχρηστες θήκες για μικροαντικείμενα -διαφόρων μεγεθών- διευκολύνουν τα μέγιστα στις καθημερινές μετακινήσεις.
Η θέση οδήγησης ρυθμίζεται πλήρως, ανάλογα με το σωματότυπο του χρήστη. Ως απόρροια δε των «σπορ» χαρακτηριστικών του αυτοκινήτου, προσφέρει εξαιρετική πλευρική στήριξη, χωρίς να υπολείπεται σε άνεση.
Μιλώντας για άνεση, την ίδια άποψη μπορούν κάλλιστα να εκφέρουν και οι πίσω επιβάτες. Ο ελαφρά αυξημένος χώρος για τα πόδια, σε συνδυασμό με τα τέσσερα επιπλέον εκατοστά του εσωτερικού ύψους, αποτελούν εχέγγυα για μία απροβλημάτιστη μετακίνηση. Αυτά, μαζί με τα 300 λίτρα του χώρου αποσκευών -τιμή κορυφαία για την κατηγορία- το κατατάσσουν αυτομάτως στα καλύτερα της κλάσης του, από άποψης ευρυχωρίας.
Επιστρέφοντας στα της θέσης οδήγησης, πέρα από την καλή περιμετρική ορατότητα, ο χρήστης θα εκτιμήσει δεόντως το τριάκτινο, ηλεκτροϋδραυλικής υποβοήθησης, τιμόνι. Αυτό, καθώς διαθέτει σωστό βάρος, είναι ακριβές στους χειρισμούς και, επιπλέον, μεταφέρει ικανοποιητική πληροφόρηση στα χέρια του οδηγού.
Ανάλογα καλός σε αίσθηση είναι και ο μηχανικός επιλογέας των πέντε σχέσεων. Διαθέτοντας λογικές διαδρομές, ακρίβεια στις αλλαγές και σωστή κλιμάκωση, συνεργάζεται αρμονικά με τον κινητήρα των 1,4 λίτρων και 86 ίππων, που βρίσκεται κάτω από το καπό.
Ο τελευταίος αποτελεί την «ενδιάμεση λύση», μεταξύ αυτών των 1,2 και 1,6 λίτρων, συνδυάζοντας αποδοτικά την οικονομία καυσίμου με τις επιδόσεις. Με εξαίρεση ένα μικρό φάσμα στο κάτω μέρος των στροφών, χαρακτηρίζεται από σχετική ευστροφία, η οποία -εν μέρει- αντισταθμίζει το αυξημένο βάρος των 1.050 κιλών του συνόλου.
Απαιτώντας -θεωρητικά- 12,3 δευτερόλεπτα για τα πρώτα 100 χλμ./ώρα από στάση και επιταχύνοντας μέχρι την τελική των 174 χλμ./ώρα, πιθανότατα, δεν θα εντυπωσιάσει τους λάτρεις των επιδόσεων, δείχνει όμως απόλυτα επαρκής να καλύψει τις ανάγκες του μέσου χρήστη.
Η αίσθηση αυτή θα ενισχυθεί από τη γενικότερη οδική συμπεριφορά, που είναι ανάλογη των προσδοκιών. Μπροστά παραμένει η δοκιμασμένη και αξιόπιστη λύση των γονάτων McPherson, όπως επίσης πίσω διατηρείται ο ημιάκαμπτος άξονας, έχοντας, βεβαίως, υποστεί το κατάλληλο «fine tuning».
Τα ανωτέρω, σε συνδυασμό με το εξαιρετικά άκαμπτο πλαίσιο, προσφέρουν μία «δεμένη» αίσθηση, λειτουργώντας σχεδόν υποδειγματικά, σε όλες τις περιστάσεις. Οι κλίσεις στις στροφές είναι, σε κάθε περίπτωση, περιορισμένες, ενώ η ουδετερότητα των αντιδράσεων του αυτοκινήτου θα ενισχύσει την αίσθηση ασφάλειας του οδηγού.
Η όποια υποστροφή θα έρθει σχετικά αργά αλλά και προοδευτικά, σε βαθμό που δεν χρειάζονται ιδιαίτερες ικανότητες για τον έλεγχό της. Οσο για την έλλειψη συστήματος ελέγχου ευστάθειας -του γνωστού ESP, το οποίο προσφέρεται με επιπλέον χρέωση- κάθε άλλο παρά κάνει εμφανή την απουσία του.
Η ευστάθεια της Fabia, ακόμα και σε υψηλές ταχύτητες, παραμένει χαρακτηριστική. Το μόνο αρνητικό εδώ είναι η ελαφρά αυξημένη ηχητική υπογραφή του κινητήρα, που θα ταλαιπωρήσει κάπως τους επιβάτες κατά την κίνηση στο εθνικό οδικό δίκτυο.
Κατά τα άλλα, η ικανότητα των αναρτήσεων να φιλτράρουν αποτελεσματικά τις περισσότερες των ανωμαλιών του οδοστρώματος ενισχύει την ποιότητα κύλισης που, αντικειμενικά, κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα.
Στο «δια ταύτα», η νέα Fabia είναι σε θέση να πλασαριστεί μεταξύ των κορυφαίων προτάσεων της κατηγορίας, με βάση τον ολοκληρωμένο της χαρακτήρα, την οδική συμπεριφορά και το λογικό κόστος κτήσης που, στην προκειμένη περίπτωση, αγγίζει τα 13.990 ευρώ.
Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε εξοπλισμό ο οποίος, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει air-condition, ράδιο-CD με θύρα AUX για τη διασύνδεση με iPod και εξωτερικές μονάδες ήχου, έξι αερόσακους και ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών. Μια πιο οικονομική επιλογή αποτελεί η έκδοση Ambiente, στα ίδια κυβικά, με 12.590 ευρώ ενώ, εναλλακτικά, αρκετά συμφέρουσα κρίνεται και η ισχυρότερη έκδοση Sport των 1,6 λίτρων-105 ίππων, με κόστος 15.390 ευρώ.
Κινητήρας
Κυβισμός
1.390 κ.εκ.
Κύλινδροι
4 σε σειρά
Ισχύς (ίπποι)
86/5.000 σ.α.λ.
Ροπή (Νm)
132/3.800 σ.α.λ.
Θέση
Εμπρός/εγκάρσια
Μπλοκ/κεφαλή
Χυτοσίδηρος/αλουμίνιο
Τροφοδοσία
Ψεκασμός πολλαπλών σημείων
Διάμετρος x διαδρομή
76,5×75,6
Βαλβίδες ανά κύλινδρο
4
Εκκεντροφόροι
2 ΕΕΚ
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο)
61,9
Μετάδοση
Κίνηση
Εμπρός
Κιβώτιο
Μηχανικό πέντε σχέσεων
Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα)
Σε αντίθεση με το ανάστημα των μοντέλων της, η κατηγορία των supermini διαθέτει έναν εξαιρετικά υψηλό ανταγωνισμό. Ο συγκεκριμένος οφείλεται στην πληθώρα των προτάσεων που υπάρχουν, καθώς επίσης στην ποιότητα και στον ολοκληρωμένο χαρακτήρα των περισσότερων εξ αυτών. Ως εκ τούτου, ξεκάθαρος νικητής εδώ δεν υπάρχει αλλά η βέλτιστη επιλογή θα πρέπει να αναζητείται μεταξύ μίας πληθώρας μοντέλων -συμπεριλαμβανομένης προφανώς της νέας Fabia- με βάση τα προσωπικά κριτήρια του καθενός.
Fiat Grande Punto 1.4 95 PS
Κυβισμός
1.368 κ.εκ.
Ιπποδύναμη
95 ίπποι/5.800 σ.α.λ.
Ροπή
128 Nm /4.500 σ.α.λ.
Επιτάχυνση
11,5 δευτ.
Τελική ταχύτητα
175 χλμ./ώρα
Τιμή
13.390-14.590 ευρώ
Οσο και αν αυτό είναι υποκειμενικό, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι, αισθητικά, η ιταλική φινέτσα υπερέχει του γερμανικού Bauhaus. Το Grande Punto φροντίζει να υπερτερεί επίσης και σε ισχύ, διατηρώντας μάλιστα το κόστος σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Από εκεί και πέρα, όμως, η Fabia διαθέτει καλύτερη οδική συμπεριφορά και ποιότητα κύλισης, το εσωτερικό της δείχνει πιο προσεγμένο, ενώ και τα χρησιμοποιούμενα υλικά είναι καλύτερης ποιότητας.
Ford Fiesta 1.4
Κυβισμός
1.388 κ.εκ.
Ιπποδύναμη
80 ίπποι/5.700 σ.α.λ.
Ροπή
124 Nm/3.500 σ.α.λ.
Επιτάχυνση
13.2 δευτ.
Τελική ταχύτητα
166 χλμ./ώρα
Τιμή
13.130-14.710 ευρώ
Το μοντέλο της Ford είναι σχετικά μεγάλο σε ηλικία και σίγουρα δεν διεκδικεί δάφνες στον τομέα της σχεδίασης. Παρόλα αυτά -και παρά τον υποδεέστερο από άποψης ισχύος κινητήρα του- προσφέρει μία πολύ καλή οδική συμπεριφορά. Οι εσωτερικοί χώροι του, αν και ελαφρά μικρότεροι της Fabia, κρίνονται ικανοποιητικοί. Οσο για το κόστος κτήσης, είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό, αν λάβει κανείς υπόψη τις προσφορές της Ford
Διαθέτοντας ένα ιδιαίτερα μοντέρνο παρουσιαστικό, το Opel Corsa αποτελεί μία από τις καλύτερες προτάσεις της αγοράς. Απόλυτα ασφαλές, με 5 αστέρια στις δοκιμές πρόσκρουσης του EuroNCAP, το εσωτερικό του φιλοξενεί με σχετική άνεση 4-5 επιβάτες. Η ποιότητα κατασκευής και το επίπεδο εξοπλισμού υπερτερούν αυτών της Fabia, στον αντίποδα όμως αυτή προσφέρει περισσότερες και πιο πρακτικές θήκες για μικροαντικείμενα Σε ο,τι αφορά τις επιδόσεις, είναι, σε γενικές γραμμές, ανάλογες, σε αντίθεση με το κόστος κτήσης, που γέρνει υπέρ του μοντέλου της Skoda
Peugeot 207 1.4
Κυβισμός
1.361 κ.εκ.
Ιπποδύναμη
90 ίπποι/5.250 σ.α.λ.
Ροπή
133 Nm/3.250 σ.α.λ.
Επιτάχυνση
12,7 δευτ.
Τελική ταχύτητα
180 χλμ./ώρα
Τιμή
14.040-15.340 ευρώ
Το Peugeot 207 είναι ένα από τα πλέον ολοκληρωμένα μοντέλα της κατηγορίας, καθώς προσφέρει ένα μοντέρνο παρουσιαστικό, ικανοποιητικούς χώρους, υψηλή ποιότητα κύλισης, ενώ έχει βαθμολογηθεί και με 5 αστέρια στις δοκιμές πρόσκρουσης του EuroNCAP. Οι επιδόσεις του, όπως και η οδική συμπεριφορά είναι, σε γενικές γραμμές, ανάλογες του Skoda. Σε ποιότητα κατασκευής υπερτερεί ελαφρά, διαθέτει όμως κατάτι μικρότερο χώρο αποσκευών, ενώ και το κόστος του είναι ελαφρά υψηλότερο από αυτό της Fabia
Το Renault Clio αποτέλεσε ένα από τα πρώτα supermini των 4 μέτρων, οπότε δύσκολα θα πει κανείς οτιδήποτε για την άνεση και τους εσωτερικούς χώρους που προσφέρει. Εκτός από το μέγεθος, εφοδιάζεται με έναν από τους καλύτερους κινητήρες στα 1,4 λίτρα, ο οποίος του χαρίζει πολύ καλές επιδόσεις. Ανάλογη των περιστάσεων είναι και η οδική συμπεριφορά, στο θέμα όμως του κόστους η πλάστιγγα γέρνει σαφώς υπέρ του μοντέλου της Skoda
Μπορεί να μετράει ήδη αρκετά χρονάκια στην πλάτη του, το Ibiza όμως συνεχίζει να αποτελεί μία από τις καλύτερες προτάσεις της αγοράς, στο θέμα των επιδόσεων και της οδικής συμπεριφοράς. Το εσωτερικό του είναι αρκετά άνετο, παρότι ο χώρος των αποσκευών δεν συμπεριλαμβάνεται στους καλύτερους της κατηγορίας. Η ποιότητα κατασκευής είναι ευθέως ανάλογη με αυτή της Fabia, ενώ και το κόστος κτήσης δεν διαφοροποιείται αισθητά.
Σε πείσμα των σύγχρονων τάσεων που θέλει τα supermini να αγγίζουν σε μήκος τα 4 μέτρα, το Yaris εμφανίζεται αρκετά πιο μικρό -και άρα πιο ευέλικτο- διατηρώντας ωστόσο ένα από τα μεγαλύτερα και πιο άνετα σαλόνια της κατηγορίας. Αντίθετα με τη Fabia, χρησιμοποιεί κινητήρα των 1,3 και όχι 1,4 λίτρων, με ανάλογη όμως ιπποδύναμη. Το εσωτερικό του δείχνει πιο πρακτικό και ποιοτικό, ενώ στο θέμα της παθητικής ασφάλειας έχει βραβευτεί με 5 αστέρια. Επιπροσθέτως, συνοδεύεται από τη γνωστή εξαετή εγγύηση της Toyota, κοστίζει όμως περισσότερο από την αντίστοιχη πρόταση της Skoda
Το VW Polo αποτελεί ένα από τα παλαιότερα μοντέλα της κατηγορίας και δεν είναι τυχαίο ότι η νέα Fabia βασίζεται στο πάτωμα που θα φέρει ο αντικαταστάτης του, το 2008. Παρόλα αυτά συνεχίζει να αποτελεί μία καθόλα αξιοπρεπή και σχετικά ολοκληρωμένη πρόταση, με ικανοποιητικούς χώρους και καλύτερες -λόγω κινητήρα- επιδόσεις. Τα χρησιμοποιούμενα υλικά στο εσωτερικό του δείχνουν πιο ποιοτικά, πράγμα όμως που έχει άμεσο αντίκτυπο στο κόστος κτήσης