Κυριακή 07 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
smart fortwo 71 PS: Ενα και μοναδικό!

smart fortwo 71 PS: Ενα και μοναδικό!

Εάν το πρώτο smart εμφανίστηκε ως "κεραυνός εν αιθρία" σε μία αδιάφορη -έως τότε- και μη συνειδητοποιημένη κατηγορία αυτοκινήτων πόλης, τα πράγματα πλέον είναι πολύ πιο ώριμα.

Μιχάλης Κατωπόδης

Εάν το πρώτο smart εμφανίστηκε ως «κεραυνός εν αιθρία» σε μία αδιάφορη -έως τότε- και μη συνειδητοποιημένη κατηγορία αυτοκινήτων πόλης, τα πράγματα πλέον είναι πολύ πιο ώριμα. Το μεγάλο διάστημα που βρίσκεται ήδη στην αγορά αλλά και οι εναλλακτικές επιλογές, που είναι πια σαφώς περισσότερες, έθεταν με αξιώσεις το ζήτημα της ανανέωσης, όπερ και εγένετο

Ταυτότητα
Κινητήρας:
999 κ.εκ.
Ισχύς:
71 ίπποι/5.800 σ.α.λ.
Ροπή:
92 Nm/4.500 σ.α.λ.
Επιτάχυνση:
0-100χλμ./ώρα σε 13,3 δλ
Τελ. ταχύτητα:
145 χλμ./ώρα
Tιμή βασικής έκδοσης:
12.200 ευρώ
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής:
12.965 ευρώ

Παρότι το μήκος του αυξήθηκε κατά 19,5 εκατοστά, το νέο smart fortwo δεν απαρνείται τη φιλοσοφία του διθέσιου, αφύσικα συμπαγούς οχήματος, ούτε βεβαίως και τον τίτλο του μικρότερου αυτοκινήτου της αγοράς. Μπορεί σε απόλυτα αριθμητικά μεγέθη τα 2,695 μέτρα να φαντάζουν ακόμα «ελλιπή», στην πράξη όμως αρκούν και με το παραπάνω για να βελτιώσουν τις μεταφορικές δυνατότητες, όπως επίσης και την προσφερόμενη παθητική ασφάλεια. Κάτω από το καλαίσθητο, ανανεωμένο παρουσιαστικό, κρύβεται ένα ριζικά επανασχεδιασμένο σαλόνι, πιο άνετο και πρακτικό, το οποίο μάλιστα αφήνει και αιχμές για τη συγγένειά του με τη μητρική Mercedes-Benz. Ελάχιστα μόνο στοιχεία παραπέμπουν στην πρώτη γενιά, μεταξύ των οποίων ο πίνακας οργάνων, το αυτόνομο, κεντρικά τοποθετημένο στροφόμετρο με το ρολόι και οι έξυπνες περιστρεφόμενες θήκες, ανάμεσα στα πόδια των επιβατών.

Κατά τα άλλα, το ταμπλό είναι πλέον πιο επικλινές, με το κάτω μέρος του να διαθέτει ένα πλατύ οριζόντιο τελείωμα. Εκατέρωθεν του τιμονιού διατίθενται θέσεις για μικροαντικείμενα ενώ, με επιπλέον κόστος 30 ευρώ, μπορεί κανείς να αποκτήσει και ένα ντουλαπάκι ασφαλείας στην πλευρά του συνοδηγού.

Υπέρ
Εξωτερική και εσωτερική εμφάνιση
Ευελιξία και πρακτικότητα στην πόλη
Βελτιωμένη οδική συμπεριφορά
Κατά
Σπογγώδης αίσθηση του συστήματος πέδησης
Συμπεριφορά κιβωτίου ταχυτήτων
Περιορισμένη απορρόφηση των ανωμαλιών του οδοστρώματος

Η εργονομία έχει βελτιωθεί αισθητά, πράγμα που μαρτυρά η σχεδίαση του συστήματος κλιματισμού, το ηχοσύστημα και διάφορες άλλες λεπτομέρειες, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα ελέγχου και των δύο παραθύρων από τους σχετικούς διακόπτες στην πόρτα του οδηγού, στοιχείο που απουσίαζε στην πρώτη γενιά.

Τα υλικά που χρησιμοποιούνται απέχουν από το να χαρακτηριστούν κορυφαία, είναι όμως καλύτερα από αυτά του απερχόμενου μοντέλου. Αντίστοιχα μεγαλύτεροι είναι και οι προσφερόμενοι χώροι.

Πίσω από τα καθίσματα υπάρχει αρκετός «αέρας», καθώς επίσης και διχτάκια για τη συγκράτηση διαφόρων μικροαντικειμένων. Με τη σειρά του το διαμέρισμα των αποσκευών έχει αυξηθεί σε όγκο, από τα 150 στα 220 λίτρα, διευρύνοντας έτσι το «καλάθι αγορών» του ιδιοκτήτη του.

Απαντώντας στο καίριο ερώτημα, σχετικά με τον προσανατολισμό του νέου fortwo, θα λέγαμε, αναμφίβολα, ότι συνεχίζει να διατηρεί τον τίτλο του απόλυτου αυτοκινήτου πόλης, όχι όμως χωρίς κλυδωνισμούς, στη σκιά του προκατόχου του και στους ανταγωνιστές που πέρασαν στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια.

Τα 19,5 επιπλέον εκατοστά μπορεί να μην επηρεάζουν την ευελιξία και το χαρακτήρα του, καθιστούν όμως σχεδόν απαγορευτικό το «κάθετο» παρκάρισμα που, μέχρι πρότινος, αποτελούσε σήμα κατατεθέν της έννοιας smart.

Στο θέμα της προσφερόμενης άνεσης και της ποιότητας κύλισης,οι αναρτήσεις έχουν βελτιωθεί στα σημεία. Αυτό σημαίνει ότι, αν και υπάρχει το ελαφρυντικό του μικρού μεταξονίου, οι επιβάτες συνεχίζουν να δέχονται αφιλτράριστες τις περισσότερες ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων.

Κάτι ανάλογο ισχύει και για το νέο αυτόματο-σειριακό κιβώτιο των πέντε σχέσεων. Μπορεί η αρχή λειτουργίας του να είναι τελείως διαφορετική από αυτή του παλαιότερου, των έξι σχέσεων, ο χρόνος όμως που μεσολαβεί μεταξύ των αλλαγών -αν και πιο σύντομος- δεν περιλαμβάνεται στα ισχυρά σημεία του αυτοκινήτου.

Η αίσθηση του συστήματος πέδησης είναι μέτρια, παρότι στην πράξη αυτό επιβραδύνει αποτελεσματικά το αυτοκίνητο, σε κάθε περίπτωση. Αντιθέτως, εκείνο που δείχνει εμφανώς βελτιωμένο είναι το σύστημα διεύθυνσης.

Παρότι στις βασικές εκδόσεις το τιμόνι συνεχίζει να μην διαθέτει υποβοήθηση, με 3,5 στροφές από άκρη σε άκρη -και με δεδομένα τα μόλις 790 κιλά του αυτοκινήτου- η επιλογή αυτή δεν είναι απαραίτητα κατακριτέα. Πόσο μάλλον όταν η αίσθηση που προσφέρει είναι σαφώς πιο «πλούσια» απ΄ ότι στο παρελθόν.

Ολα αυτά, η επιμήκυνση του μεταξονίου, η βελτίωση των αναρτήσεων και η αύξηση της ακαμψίας του πλαισίου, μπορεί να μην επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στη συμπεριφορά του αυτοκινήτου εντός των τειχών της πόλεως, προσδίδουν όμως μία νέα διάσταση στο φάσμα των δυνατοτήτων του, εκτός αυτής.

Ενώ μέχρι πρότινος η κίνηση σε ανοικτούς δρόμους δεν περιλαμβανόταν στα ισχυρά του χαρτιά, κάτι τέτοιο παύει πλέον να υφίσταται.

Το νέο fortwo δεν αρκείται στο να εξασφαλίσει απλά καλύτερες επιταχύνσεις και μεγαλύτερη τελική ταχύτητα, από τα 135 στα 145 χλμ./ώρα. Πολύ περισσότερο, σταματά να επηρεάζεται τόσο από τους πλευρικούς ανέμους, περιορίζει τις κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές και βελτιώνει κατακόρυφα την ευστάθειά του, τόσο στις υψηλές ταχύτητες, όσο και σε τμήματα με στροφές.

Το ESP παραμένει αναπόσπαστο στοιχείο του βασικού εξοπλισμού, δεν επεμβαίνει όμως τόσο συχνά όσο στο παρελθόν, εκτός και αν το προκαλέσει ο οδηγός. Επιπλέον και η λειτουργία του είναι πιο στρωτή, χωρίς απότομες, ενοχλητικές, αντιδράσεις.

Στην προκειμένη περίπτωση, της έκδοσης των 71 ίππων, τα πρώτα 100 χλμ./ώρα έρχονται, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, σε 13,3 δευτερόλεπτα. Ο θόρυβος του τρικύλινδρου συνόλου των 999 κ.εκ. -όπως και κάποιοι κραδασμοί- δεν απουσιάζουν από το εσωτερικό, διατηρούνται όμως σχεδόν πάντοτε σε ανεκτά επίπεδα.

Ανάλογη των προσδοκιών είναι και η κατανάλωση. Με μέση τιμή τα 4,9 λίτρα/100χλμ το νέο fortwo αποτελεί, ενεργειακά, ένα από τα πλέον φειδωλά οχήματα, ανεξαρτήτως κατηγορίας.

Η οικονομία, μάλιστα, δεν πηγάζει μόνο από τα έξοδα συντήρησης αλλά και από το κόστος κτήσης. Η συγκεκριμένη έκδοση passion, των 71 ίππων, περιλαμβάνει ηλεκτρικά παράθυρα, κλιματισμό, ηχοσύστημα και γυάλινη πανοραμική οροφή, στο ποσό των 12.200 ευρώ.

Σε αυτό το νούμερο, ελέω μίας ολοκληρωμένης πλέον αγοράς, πιθανότατα κάποιοι να «βλέπουν» μία αντίστοιχα πλούσια εξοπλισμένη έκδοση ενός τετραθέσιου -και θεωρητικά πιο ολοκληρωμένου- ανταγωνιστικού μοντέλου. Αντικειμενικά, ωστόσο, οι δυνατότητες και ο χαρακτήρας του fortwo το διαφοροποιούν από οτιδήποτε άλλο, κάνοντάς το εξίσου μοναδικό με τον προκάτοχό του.

Κινητήρας
Κυβισμός999 κ.εκ.
Κύλινδροι3σε σειρά
Ισχύς (ίπποι)71/5.800 σ.α.λ.
Ροπή (Νm)92/4.500 σ.α.λ.
ΘέσηΠίσω/εγκάρσια
Μπλοκ/κεφαλήΑλουμίνιο/αλουμίνιο
ΤροφοδοσίαΨεκασμός πολλαπλών σημείων
Διάμετρος x διαδρομή72,0×81,8
Βαλβίδες ανά κύλινδρο4
Εκκεντροφόροι2 ΕΕΚ
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο)71,0
Μετάδοση
ΚίνησηΠίσω
ΚιβώτιοΑυτόματο-σειριακό πέντε σχέσεων
Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα)4,53:1
3,07:1
1,29:1
0,95:1
0,77:1
Τελική σχέση διαφορικού4,53:1
Ανάρτηση
ΕμπρόςΓόνατα McPherson, αντιστρεπτική ράβδος
ΠίσωΑξονας DeDion
Φρένα
ΕμπρόςΑεριζόμενοι δίσκοι
ΠίσωΤαμπούρα
ABSΝαι
Τροχοί
Διαστάσεις4,5J X 15
ΥλικόΑλουμίνιο
Τύπος ελαστικώνContinental EcoContact 3
Ελαστικά155/60 R15
Ρεζέρβα
Σύστημα διεύθυνσης
ΤύποςΚρεμαγιέρα
ΥποβοήθησηΗλεκτρική
Στροφές τιμονιού3,5
Διάμετρος στροφής8,75 μέτρα
Διαστάσεις
Μήκος2,695 μέτρα
Πλάτος1,560 μέτρα
Ύψος1,540 μέτρα
Μεταξόνιο1,865 μέτρα
Μετατρόχιο (Ε/Π σε μέτρα)1,285/1,385
Χώρος αποσκευών220-340 λίτρα
Βάρος790 κιλά
Αναλογία κιλών/ίππο10,56
Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.)
Πόλη
Εκτός
Μέση4,9
Ρεζερβουάρ (λίτρα)33
Αυτονομία673 χλμ. (θεωρητική μέση)
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα145 χλμ./ώρα
0-100χλμ./ώρα13,3 δευτερόλεπτα

auto.in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 07 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο