«Ας μην υβρίζομεν ό,τι είναι άξιον εθνικής τιμής»
Ο απελευθερωτής του Ανατολικού Αιγαίου και πρώτος πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας ναύαρχος Παύλος Κουντουριώτης μιλάει το 1916 στην εφημερίδα «Σφαίρα» για τη σημασία της ναυτιλίας
Spotlight
-
Παπανώτας: Τους είπα να παραιτηθώ, αν δεν έχετε κότσια να με στηρίξετε, μου είπαν «μείνε»
-
ΣΥΡΙΖΑ: Ο Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος αντικαθιστά τον Παπανώτα στο ευρωψηφοδέλτιο
-
Αινιγματικός ο Μιχάλης Ρακιντζής για τη σχέση του με τη Σοφία Αρβανίτη
-
«Με νίκη της Ρωσίας πάμε στον Γ’ Παγκόσμιο Πόλεμο» - Δραματική προειδοποίηση Ουκρανών αξιωματούχων
Δημοσιεύθηκε στην έκδοση: Ταξίδι ενός αιώνα, 1916 – 2016, Η ιστορία της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, του Γεωργίου Μ. Φουστάνου, ιστορικού σε θέματα ναυτιλίας και ιδρυτή του πρώτου διαδικτυακού μουσείου για τη ναυτιλία Greek Shipping Miracle (www.greekshippingmiracle.org)
Βρισκόμαστε στις αρχές του 1916. Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος μαίνεται στην Ευρώπη. Εχει περάσει ελάχιστο διάστημα από τη λήξη των Βαλκανικών Πολέμων και το έθνος αντιμετωπίζει για μία ακόμα φορά την πρόκληση ενός πολέμου. Η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα στην ουδετερότητα αλλά οι στερήσεις για τους Ελληνες είναι ήδη μεγάλες. Ακόμα και τα απαραίτητα για τη διαβίωση αγαθά έχουν καταστεί πανάκριβα εξαιτίας του πολλαπλασιασμού του μεταφορικού τους κόστους, συνέπεια της εκπληκτικής ύψωσης των ναύλων παγκοσμίως. Η κοινή γνώμη στρέφεται, ίσως για πρώτη φορά, ενάντια στη ναυτιλία και στον ελληνικό εφοπλισμό, που στη συντριπτική του πλειοψηφία αποτελείται από τους καραβοκύρηδες της εποχής. Εκείνη την ώρα, ο ήρωας των Βαλκανικών Πολέμων και μετέπειτα πρόεδρος της πρώτης Ελληνικής Δημοκρατίας, ναύαρχος Παύλος Κουντουριώτης, με την ιδιότητα του υπουργού των Ναυτικών, που είχε παράλληλα την εποπτεία της εμπορικής ναυτιλίας, έθεσε με παρρησία τα πράγματα στη σωστή τους βάση με μια ιστορική συνέντευξη, η οποία αποδεικνύει σήμερα μεταξύ άλλων ότι οι περί την πολιτική τότε ασχολούμενοι, τουλάχιστον οι επιφανείς, αδιαφορούσαν παντελώς για αυτό που την εποχή μας έγινε γνωστό ως πολιτικό κόστος.
Η ιστορική συνέντευξη του Παύλου Κουντουριώτη στην εφημερίδα «Σφαίρα», 19/1/1916
Τας γνώμας του Ναυάρχου μας, διατυπωθείσας εν συνεντεύξει προς συνεργάτην της Εστίας, παραθέτομεν ευθύς κατωτέρω.
Εις σχετικήν ερώτησιν αν έλαβε γνώσιν των διατυπωθεισών κατακρίσεων, εν αις και ότι η ναυτιλία είνε η κυριοτέρα αιτία της ακριβείας εις τον τόπον μας, ο Ναύαρχος απήντησε:
Το εδιάβασα, δεν τα συμμερίζομαι όμως καθόλου. Τίποτε αδικότερον ή να επιρρίπτονται εις ταύτην ή εκείνην την τάξιν των Ελλήνων επαγγελματιών τα αίτια της μεγάλης πράγματι στενοχωρίας που υφιστάμεθα όλοι. Ο μεγάλος αίτιος είνε ένας εναντίον του οποίου τίποτε το ριζικόν δεν δυνάμεθα να κάμομεν. Είναι ο πόλεμος. Από έναν πόλεμον που ανεστάτωσεν όλον τον κόσμον, τι άλλο έπρεπε να περιμένομεν παρά την μεγάλην διατάραξιν όλων των λαών; Ως πρώτην δε και άμεσον συνέπειαν την γενική ακρίβειαν. Οταν μεγάλαι αγοραί τροφίμων και βιομηχανικών προϊόντων ή εκλείσθησαν όλως διόλου εις το διεθνές εμπόριον ή περιόρισαν μεγάλως τα διαθέσιμα είδη, φυσικόν φαίνεται ότι αι απομείνασαι αγοραί προσφέρουν τα ιδικά των προϊόντα εις τιμάς ανωτέρας ή πριν. Οταν πάλιν σημαντικόν μέρος του παγκοσμίου εμπορικού ναυτικού δεν λαμβάνη μέρος εις τας μεταφοράς, τ’ απομένοντα διαθέσιμα πλοία διά την εξυπηρέτησιν των καθημερινών αναγκών των διαφόρων λαών, φυσικόν επίσης ήτο να υψώσουν την τιμήν της μεταφοράς, δηλαδή τον ναύλον. Εις τον λόγον αυτόν αν προσθέσομεν τας πολύ μεγαλυτέρας δαπάνας που χρειάζονται τα ατμόπλοια διά να κινηθούν σήμερον και τους πολλούς και σπουδαίους κινδύνους που διατρέχουν, εξηγούνται ακόμη περισσότερον οι υπέρογκοι ναύλοι.
Αλλά δικαιολογούν τάχα, κύριε Ναύαρχε, όλοι αυτοί οι λόγοι όλον τον υψωμόν των ναύλων;
Πολλά μου ζητείτε. Καθώς λέγουν οι σοφότεροί μου εις αυτά τα πράγματα, τούτο είναι πρόβλημα που δεν κατορθώθη ακόμη να προσδιορισθεί. Εγώ πιστοποιώ μόνον το φαινόμενον όπως το βλέπουν και οι σοφοί και οι απλοί. Τίποτε περισσότερον. Καθώς όμως εννόησα, το εμπόριον εις τον καθορισμόν των τιμών δεν άγεται από τους πραγματικούς μόνον λόγους, αλλά και τους ψυχολογικούς. Οταν μπαίνει λοιπόν και η ψυχολογία εις το μέσον, φαντάζεσθε πόσον δυσπροσδιόριστα γίνονται τα πράγματα. Αλλά τι θέλετε, να γενικεύομεν το ζήτημα; Εκείνο που θέλετε, νομίζω, είναι η γνώμη μου, αν και κατά πόσον ευθύνεται η ελληνική Ναυτιλία εις την οικονομικήν στενοχωρίαν που αισθάνεται ο τόπος. Επ’ αυτού έχετε την γνώμην μου, χωρίς καμίαν επιφύλαξιν. Οχι, η ελληνική Ναυτιλία δεν συνετέλεσεν εις την στενόχωρον αυτήν κατάστασιν. Τουναντίον μάλιστα, ημπορώ να σας πω ότι και την ανεκούφισε κατά το δυνατόν.
Βεβαιότατα έχω. Η ελληνική ναυτιλία δεν παίζει και τόσον σπουδαίον ρόλον εις το παγκόσμιον μεταφορικόν εμπόριον. Το εμπορικόν ναυτικόν μας είναι μόλις το εν πεντηκοστόν του παγκοσμίου. Ουδέ μετεβλήθη με τον πόλεμον η αναλογία του αυτή, διότι, και αν διατελεί εις απραξίαν το εμπορικόν ναυτικόν μερικών εμπολέμων κρατών και αν ετραβήχθησαν από τας εμπορικάς μεταφοράς αρκετά άλλα πλοία, αγγαρευθέντα εις πολεμικάς ανάγκας, εξ άλλου και το ελληνικόν ναυτικόν, συνεπεία των πωλήσεων και των απωλειών τας οποίας υπέστη από της αρχής του πολέμου, είναι πολύ μικρότερον σήμερον ή όσον ήτο τότε. Πώς θέλετε λοιπόν η ελληνική Ναυτιλία να ευθύνεται διά τον γενικόν υψωμόν των ναύλων όλων των πλοίων του κόσμου, τα οποία είναι πεντηκονταπλάσια εκείνης; ΄Η ηθέλατε μόνη η ελληνική σημαία να εργάζεται φθηνά εις όλας τας θάλασσας και όλαι αι άλλαι με υψηλούς ναύλους; Εάν λογικευθώμεν ολίγον, εάν δηλαδή ατενίσομεν τα πράγματα ως εμφανίζονται εις όλον τον κόσμον, δεν θα παραξενευόμεθα με τα συμβαίνοντα, επομένως και δεν θα εκτρεπόμεθα εις αδίκους κρίσεις.
Ναι, είναι και τούτο γεγονός. Διά να υπάρχουν ατμόπλοια ελληνικά, εξευρέθησαν όσα και οσάκις εχρειάσθημεν διά να μεταφέρομεν τα χρειώδη της χώρας εκ της αλλοδαπής. Θα επετυγχάνετο τάχα τούτο εάν δεν υπήρχον; Ζήτημα είναι. Αλλά και εάν επετυγχάνετο, θα επληρώναμεν τα υπό ξένην σημαίαν ατμόπλοια ασυγκρίτως περισσότερον ή όσον τα ιδικά μας. Αληθές είναι ότι εις τα δελτία των μεγάλων αγορών σημειούνται αύται ή εκείναι αι τιμαί ναύλων διά τας εξ Αγγλίας ή Αμερικής εις Ελλάδα μεταφοράς. Αι τιμαί αύται οφείλονται εις το γεγονός ότι από ταύτας προσφέρονται ελληνικά ατμόπλοια διά τα εν λόγω ταξίδια, εάν όμως δεν υπήρχον τα ελληνικά, δεν γνωρίζομεν υπό ποίους ναύλους θα ανελάμβανον παρόμοια ταξίδια τα υπό ξένην σημαίαν πλοία. Και παρ’ αυτάς δε τας υπερυψηλάς τιμάς, αβέβαιον θα ήτο πάντοτε εάν θα εξευρίσκοντο, εν τω δέοντι μάλιστα χρόνω, τα ξένα ατμόπλοια πρόθυμα. Δεν σταματά δ’ έως εδώ η ευεργετική επίδρασις την οποίαν ασκεί διά τα καθ’ ημάς πράγματα η ύπαρξις και μόνη επαρκών ελληνικών ατμοπλοίων. Κατόπιν συμφωνίας των εφοπλιστών μετά της επιτροπής, την οποίαν κατήρτισεν η κυβέρνησις διά τας προμηθείας του σίτου, αναλαμβάνουν την μεταφοράν αυτού τα ελληνικά ατμόπλοια με ναύλον κατά 15% χαμηλότερον των τρεχόντων ναύλων. Είνε τούτο μικρόν; Εννοούμεν δε ακόμη καλύτερον την ευεργετικότητα της ελληνικής Ναυτιλίας, εάν λάβομεν ως είπα, υπ’ όψιν πόσον υψηλότεροι θα ήσαν οι τρέχοντες ναύλοι, εάν δεν ήσαν τα ιδικά μας ατμόπλοια.
Δεν νομίζετε όμως, κύριε Ναύαρχε, ότι αφού τόσον ευημερεί η Ναυτιλία μας, οφείλει να εισφέρη εις τα γενικά δημόσια βάρη;
Βεβαιότατα το νομίζω και βεβαιότατα θα γίνει αυτό. Ολοι οι Ελληνες πρέπει να εισφέρομεν χάριν των γενικών αναγκών. Ολίγα οι ολίγα έχοντες και πολλά οι πολλά. Εκαστος αναλόγως των δυνάμεών του. Επειδή μάλιστα εκτάκτως μεγάλαι είνε αι ανάγκαι του κράτους, μεγάλαι πρέπει να είναι και αι θυσίαι των πολιτών. Ιδίως δε εκείνων, οι οποίοι εις τας περιστάσεις αυτάς ηυτύχησαν. Ποίοι τώρα είνε οι ωφεληθέντες και εις ποίαν θα υποβληθεί έκαστος εισφοράν, τούτο είνε ζήτημα το οποίον απησχόλησε σοβαρότατα την κυβέρνησιν. Το ζήτημα, ως γνωρίζετε, είναι από τα λεπτότερα. Διότι δεν πρόκειται να πάρει το κράτος όσα κι όσα και από όποιον τύχει. Οι εφοπλισταί μας, παραδείγματος χάριν, προθυμότατα εδέχθησαν να υποβληθούν εις έκτακτον εισφοράν. Συνιστούν μόνον άκραν προσοχήν, διότι, ως λέγουν, αν πρέπει να ξυλευθεί το δάσος ας ξυλευθεί, προσοχή μόνον να ριζοτομηθεί, λαμβανομένου υπ’ όψιν ότι το ελληνικόν ναυτικόν είνε πράγματι δάσος νεόφυτον. Διότι, ως φρόνιμοι που είνε, προβλέπουν ότι αι ναυτιλιακαί εργασίαι, μόλις τελειώσει η πολεμική περίοδος με τα μεγάλα κέρδη, θα διεξάγονται υπό διαφορετικάς ή πριν συνθήκας πολύ δυσκολοτέρας. Κατά τη διεθνή δε αυτή πάλην που γίνεται εν ειρήνη εις όλας τας θάλασσας του κόσμου, θα κρατηθούν οι ισχυρότεροι. Μυαλό οι δικοί μας εφοπλισταί έχουν για τη δουλειά τους με το παραπάνω. Αυτό δα τους έβγαλε και παλικάρια έως τώρα που επολεμούσαν με δυνατοτέρους των. Θέλουν όμως να έχουν και υλικάς δυνάμεις αρκετάς, δηλαδή κεφάλαια, διά να είναι η δουλειά τους σίγουρη. Ησαν τυχεροί και τ’ απέκτησαν κι αυτά. Ζητούν μόνον να μη τα δεκατίσει το κράτος, διότι τους χρειάζονται πάλιν για την δουλειά τους, από την οποίαν εμμέσως και το κράτος και το έθνος πλείστα όσα κερδίζει ωφελήματα.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις