Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
«Ταφόπλακα» στις Κυπριακές Αερογραμμές η απόφαση της Κομισιόν

«Ταφόπλακα» στις Κυπριακές Αερογραμμές η απόφαση της Κομισιόν

Εντολή στην Κύπρο να ανακτήσει ασυμβίβαστες ενισχύσεις από τις Κυπριακές Αερογραμμές δίνει η Κομισιόν, απόφαση που ουσιαστικά συνεπάγεται «λουκέτο» στην Cyprus Airways, που πετά από το 1947. Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές δεν είχαν καμία πραγματική προοπτική να καταστούν βιώσιμες χωρίς συνεχιζόμενη κρατική ενίσχυση. Φόβος στην Αθήνα ότι η απόφαση αυτή αποτελεί οιωνό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Εντολή στην Κύπρο να ανακτήσει ασυμβίβαστες ενισχύσεις από τις Κυπριακές Αερογραμμές δίνει η Κομισιόν, απόφαση που ουσιαστικά συνεπάγεται «λουκέτο» στην Cyprus Airways, που πετά από το 1947. Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές δεν είχαν καμία πραγματική προοπτική να καταστούν βιώσιμες χωρίς συνεχιζόμενη κρατική ενίσχυση. Φόβος στην Αθήνα ότι η απόφαση αυτή αποτελεί οιωνό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Όπως επισημαίνει το Βήμα η απόφαση αυτή αποτελεί σαφέστατο μήνυμα της Επιτρόπου Ανταγωνισμού ΜαγκρέιτεΒέστεϊγιερ για τις προθέσεις της Επιτροπής Γιούνκερ για τα ζητήματα του ανταγωνισμού και των κρατικών ενισχύσεων προς όλους τους αποδέκτες.

Στο υπουργείο Υποδομών, αναφέρει το Βήμα, εξέλαβαν την δυσάρεστη είδηση ως κυνικό προηγούμενο για την περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία, σύμφωνα με προηγούμενες δηλώσεις του γενικού γραμματέα το υπουργείου, Νίκου Σταθόπουλου, καθώς και του ΤΑΙΠΕΔ, στη Βουλή, στην περίπτωση που δεν ιδιωτικοποιηθεί, οι Βρυξέλλες θα ζητήσουν ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων ύψους 800 εκατ. ευρώ και η εταιρία αναπόφευκτα θα οδηγηθεί σε «λουκέτο».

Η απόφαση για τις Κυπριακές Αερογραμμές

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το πακέτο σωτηρίας, ύψους άνω των 100 εκατ. ευρώ, της Λευκωσίας προς τον προβληματικό εθνικό αερομεταφoρέα «Κυπριακές Αερογραμμές», προσέδωσε στην επιχείρηση «αδικαιολόγητο πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της, κατά παράβαση των κανόνων της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων».

Ως εκ τούτου, οι Κυπριακές Αερογραμμές οφείλουν να επιστρέψουν όλες τις ασυμβίβαστες ενισχύσεις που έλαβαν.

Ειδικότερα, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές δεν είχαν καμία πραγματική προοπτική να καταστούν βιώσιμες χωρίς συνεχιζόμενη κρατική ενίσχυση.

Η Επίτροπος Μάργκετ Βεστάγκερ αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, ανέφερε τα εξής: «Οι Κυπριακές Αερογραμμές έλαβαν σημαντικά δημόσια κονδύλια από το 2007 αλλά δεν ήταν σε θέση να προβούν σε αναδιάρθρωση και να καταστούν βιώσιμες δίχως συνεχή κρατική ενίσχυση.»

» Συνεπώς, η εισφορά επιπλέον δημόσιων κονδυλίων θα είχε ως αποτέλεσμα να παραταθεί απλώς ο αγώνας χωρίς όμως να επιτευχθεί αλλαγή ως προς το αποτέλεσμα.»

» Οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι κερδοφόρες, με βάση τις δικές τους επιδόσεις και την ικανότητά τους να ανταγωνίζονται και δεν μπορούν ούτε θα πρέπει να βασίζονται σε χρήματα των φορολογουμένων για να παραμένουν στην αγορά με τεχνητό τρόπο».

Σύμφωνα με την Κομισιόν η Κύπρος δεν έχει παράσχει αποδεικτικά στοιχεία ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές αντιμετώπιζαν εξαιρετικές και απρόβλεπτες περιστάσεις που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν εξαίρεση από την αρχή της μόνο μιας ενίσχυσης αναδιάρθρωσης σε περίοδο 10 ετών.

Η Επιτροπή διαπίστωσε επίσης ότι το σχέδιο αναδιάρθρωσης των Κυπριακών Αερογραμμών βασίζεται σε μη ρεαλιστικές παραδοχές και δεν αντικατοπτρίζει επαρκώς τα διαφορετικά σενάρια της αγοράς.

«Τα προτεινόμενα μέτρα αναδιάρθρωσης δεν φαίνονται κατάλληλα για την αντιμετώπιση των περιστάσεων που οδήγησαν στις δυσκολίες των Κυπριακών Αερογραμμών» επισημαίνει η Επιτροπή η οποία τονίζει ότι η προτεινόμενη περίοδος αναδιάρθρωσης είναι μεγαλύτερη από ό,τι η Επιτροπή έχει επιτρέψει στο πλαίσιο άλλων υποθέσεων αναδιάρθρωσης αεροπορικών εταιρειών.

Τέλος, σημειώνει η Κομισιόν, προκειμένου να αποφευχθεί ο ηθικός κίνδυνος που συνιστά η διάσωση μη αποδοτικών φορέων με χρήματα των φορολογουμένων, σύμφωνα με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ, κάθε εταιρεία που λαμβάνει ενίσχυση αναδιάρθρωσης πρέπει να συμβάλλει επαρκώς η ίδια στην κάλυψη του κόστους της αναδιάρθρωσης.

Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η συμβολή των Κυπριακών Αερογραμμών είναι πολύ κάτω από το όριο του 50% που απαιτείται από τις κατευθυντήριες γραμμές.

Για όλους τους προαναφερόμενους λόγους, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές δεν ήταν σε θέση να καταστούν βιώσιμες μακροπρόθεσμα χωρίς συνεχή κρατική στήριξη.

Τα επανειλημμένα δημόσια μέτρα στήριξης έχουν ήδη προσφέρει ένα σημαντικό οικονομικό πλεονέκτημα στην αεροπορική εταιρεία έναντι των ανταγωνιστών της, οι οποίοι όφειλαν να λειτουργούν χωρίς τα εν λόγω δημόσια κονδύλια, σημειώνεται.

«Προκειμένου να αποκατασταθεί αυτή η στρέβλωση του ανταγωνισμού, οι Κυπριακές Αερογραμμές πρέπει τώρα να επιστρέψουν την ενίσχυση στους Κύπριους φορολογούμενους. Με τον τρόπο αυτό θα αποκατασταθεί η κατάσταση που υπήρχε στην αγορά πριν από τη χορήγηση της ενίσχυσης και θα εξαλειφθούν, ή τουλάχιστον θα αμβλυνθούν, οι στρεβλώσεις του ανταγωνισμού που προκλήθηκαν από την ενίσχυση. Τούτο είναι αναγκαίο για τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά», καταλήγει η Επιτροπή.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο