Στα 3,5 δισ. ευρώ οι on-line αγορές των Ελλήνων το 2013
Σημαντική ανάπτυξη εμφανίζει ο κλάδος των ηλεκτρονικών (on-line) αγορών στη χώρα μας, λόγω των χαμηλών τιμών, σε σχέση με τα συμβατικά καταστήματα, αλλά και της εξοικείωσης των καταναλωτών με την τεχνολογία. Σύμφωνα με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ΕΣΗΕ), οι on-line αγορές των Ελλήνων το 2013 φτάνουν τα 3,5 εκατ. ευρώ, ενώ οι on-line καταναλωτές ανήλθαν σε περίπου 2,2 εκατομμύρια.
Σημαντική ανάπτυξη εμφανίζει τα τελευταία χρόνια ο κλάδος των ηλεκτρονικών (on-line) αγορών στη χώρα μας. Αυτό οφείλεται στις χαμηλότερες τιμές σε σχέση με τα συμβατικά καταστήματα, αλλά και στην εξοικείωση των καταναλωτών με την τεχνολογία.
Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ΕΣΗΕ) εκτιμά ότι οι συνολικές πωλήσεις των ελληνικών και ξένων ηλεκτρονικών καταστημάτων σε Έλληνες καταναλωτές το 2013 προσέγγισαν τα 3,5 δισ. ευρώ. Οι on-line καταναλωτές το 2013 ανήλθαν σε περίπου 2,2 εκατομμύρια (από 1,9 εκατ. το 2012), αποτελώντας το 35% των χρηστών του διαδικτύου, σε σχέση με 70% στη Δυτική Ευρώπη.
Σύμφωνα με επικαιροποιημένα στοιχεία του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ELTRUN) το 2012 οι συνολικές πωλήσεις των ελληνικών και ξένων ηλεκτρονικών καταστημάτων σε Έλληνες καταναλωτές ανήλθαν σε 2,9 δισ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική άνοδο 71% από το προηγούμενο έτος (1,7 δισ. ευρώ). Κατά τη διάρκεια την περιόδου 2008-2012, οι δαπάνες για on-line αγορές αυξήθηκαν κατά 55,2% ετησίως (κατά μέσο όρο), ρυθμός που αποτελεί έναν από τους υψηλότερους στην Ευρώπη.
Αναφορικά με το πρώτο 9μηνο του 2013, οι on-line καταναλωτές πραγματοποίησαν τουλάχιστον μια αγορά που σχετιζόταν κατά κύριο λόγο με τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες σε ποσοστό 74%, ενώ ακολούθησαν οι κατηγορίες της διαμονής σε καταλύματα (67%), εξαρτημάτων και εξοπλισμού Η/Υ (65%), ειδών ένδυσης και υπόδησης (57%), κρατήσεων για εισιτήρια θεαμάτων (56%), βιβλίων (51%) κ.λπ.
Οι περισσότερες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών εμφάνισαν μεγαλύτερα ποσοστά on-line αγοραστών έναντι του 2012, καταδεικνύοντας την εξάπλωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών σε ολοένα και ευρύτερο φάσμα του εμπορίου.
Ωστόσο, αρκετοί Έλληνες χρήστες παραμένουν διστακτικοί, καθώς θεωρούν ότι τα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shop) δεν προσφέρουν ασφαλείς πληρωμές ενώ εκτιμούν ότι τα προσωπικά τους δεδομένα ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν.
Σύμφωνα με την Infobank Hellastat, η καχυποψία των καταναλωτών απορρέει από την έλλειψη βασικών πληροφοριών σε αρκετά ηλεκτρονικά καταστήματα, αν και το ισχύον θεσμικό πλαίσιο ορίζει ρητά τις πληροφορίες που πρέπει να περιέχονται στις ιστοσελίδες.
Ειδικότερα, το 10% των e-shop δεν αναφέρουν βασικές πληροφορίες όπως διεύθυνση, επωνυμία, στοιχεία επικοινωνίας κ.λπ., το 40% δεν αναφέρουν τους όρους προστασίας των προσωπικών δεδομένων των καταναλωτών, ενώ επίσης το 40% εμφανίζουν ασάφειες ως προς τους όρους χρήσης.