Τα κοινωνικοπολιτικά θέματα και τα ηθικά διλήμματα βρέθηκαν στο επίκεντρο των ταινιών που προβλήθηκαν το βράδυ της Παρασκευής στο εθνικό διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Ταινιών της Δράμας, το οποίο ολοκλήρωσε τις προβολές του. Το βράδυ του Σαββάτου θα πραγματοποιηθεί η τελετή λήξης της διοργάνωσης.

Στο Δεν θα υποκύψουμε του Γιώργου Μπακόλα παρατηρούμε τον επαναστατικό μονόλογο του μπάρμπα Στέλιου. Το σενάριο βασίζεται σε διήγημα του Γιάννη Μακριδάκη. «Η ταινία έχει έναν υπαινιγμό για τον τρόμο με τον οποίο μας πολεμάνε» είπε ο σκηνοθέτης στη συνέντευξη Τύπου, ενώ αναφέρθηκε και στο κλείσιμο της ΕΡΤ. «Αυτό που διακυβεύεται είναι το αρχείο που είναι η γλώσσα μας η κινηματογραφική και η λαλιά μας,. Δεν θα υποκύψουμε. Δεν είναι δικό τους να το κάνουν ό,τι θέλουν» είπε.

Οι Εθελοντές του Θοδωρή Βουρνά βασίζονται σε θεατρικό έργο. Οι Αρχές επιτρέπουν στους πολίτες να παίρνουν τον νόμο στα χέρια τους όταν απειλείται η ιδιοκτησία τους. Δύο αδέλφια πηγαίνουν στο χωράφι τους με ένα όπλο. Ο ένας θέλει να επιτεθεί στους μετανάστες, ενώ ο άλλος προσπαθεί να τον μεταπείσει. Το σενάριο φανερώνει –ίσως με τρόπο μεγαλύτερο του επιθυμητού- τις θεατρικές του καταβολές. Καταφέρνει, πάντως, να δώσει την αίσθηση του εγκλωβισμού των χαρακτήρων στην κατάσταση που έχει δημιουργηθεί. «Η ταινία ασχολείται με το θέμα του ρατσισμού επαγωγικά: από την κοινωνία στην οικογένεια» δήλωσε ο σκηνοθέτης στη συνέντευξη Τύπου.

Η Άννα του Σπύρου Χαραλάμπους είναι από τις ταινίες που θα διεκδικήσουν βραβείο. Η ταινία παρατηρεί τη σχέση ενός ηλικιωμένου άνδρα με τη Φιλιππινέζα που τον φροντίζει και την οποία επιμένει να φωνάζει Άννα. Υπέροχη ασπρόμαυρη φωτογραφία, μια τρυφερή κοινωνική ταινία για τις αναπάντεχες σχέσεις που προκύπτουν από την ανάγκη. «’Ηθελα να μιλήσω για το πώς όταν γεννιέται ένας άνθρωπος είναι όλοι κοντά του, ενώ όταν μεγαλώνει τον αφήνουν όλοι είτε σε κάποιο γηροκομείο, είτε να τον φροντίζει κάποια Φιλιππινέζα» δήλωσε ο σκηνοθέτης. Εξαιρετικός ο Σπύρος Σταυρινίδης που ερμηνεύει τον παππού.

Το Αν Ήταν Νόμιμος ο Βιασμός του Αλέξανδρου Σιπσίδη βασίζεται σε διήγημα του Γιάλομ. Ένας άνδρας που πάσχει από καρκίνο σκέφτεται συνέχεια το σεξ και αναρωτιέται τι θα συνέβαινε αν ο βιασμός ήταν νόμιμος.

Στο Travel Express της Νατάσσας Ξύδη, μία κοπέλα έρχεται από την επαρχία για να πάει με τη φίλη της στην Πάρο και χάνει το πλοίο. Τριγυρνώντας στην Αθήνα χάνει και τη βαλίτσα της και για να την βρει ακολουθεί έναν Αφρικανό μετανάστη σε έναν κόσμο «αθέατο» που, όμως, βρίσκεται πολύ δίπλα μας. Ωραίες εικόνες, γεμάτες χρώματα και μία καλή ερμηνεία από τον Ζακ Μομόχ.

Στο Debtfools των Φίλιππου Βαρδάκα και Δέσποινας Οικονομοπούλου, ένας πλούσιος τουρίστας φτάνει σε ένα επαρχιακό ξενοδοχείο και δίνει 100 εύρω στον ξενοδόχο για να δει όλα τα δωμάτια και να διαλέξει που θα μείνει. Αυτά τα εκατό ευρώ ήταν αυτό ακριβώς που χρειαζόταν ο ξενοδόχος… Χιουμοριστική προσέγγιση της κρίσης με πρωταγωνιστή τον Μανώλη Μαυροματάκη.
«Η ταινία είναι εμπνευσμένη από τις αλλεπάλληλες ψηφοφορίες του μνημονίου» λένε οι σκηνοθέτες.

Η Συνθήκη 10/60 διεκδικεί και αυτή κάποιο βραβείο. Ανήκει στο είδος της επιστημονικής φαντασίας, ένα είδος ταινίας στο οποίο στην Ελλάδα δεν έχουμε ιδιαίτερη παράδοση. Καλογυρισμένη παραγωγή (παραγωγός είναι άλλωστε η Faliro House Productions, υπεύθυνη για πολλές ελληνικές, αλλά και ξένες παραγωγές), με ένα ενδιαφέρον θέμα: το παρελθόν αλλάζει και μία πυρηνική καταστροφή έχει σκοτώσει εκατομμύρια ανθρώπους. Στην Ελλάδα του 1954 έχει επιβληθεί δικτατορία και η ελεύθερη σκέψη διώκεται. Ένας επιστήμονας θα κληθεί να αναλάβει μια δύσκολη αποστολή. Ενδιαφέρουσες λήψεις, ωραία σκηνογραφία και μια καλή ερμηνεία από τον Ορφέα Αυγουστίδη αφήνουν πολλές ελπίδες για ένα -παραγνωρισμένο στην Ελλάδα- είδος ταινίας.

Στο Υστερόγραφο των Ισμήνη Φραγκιουδάκη, Ντενίζ Διονυσίου, Ελβίρα Χασάπη, η οικονομική κρίση πλήττει τη μέχρι πρότινος σχέση ενός αγαπημένου ζευγαριού. «Αλλάζουν οι επαγγελματικές και κοινωνικές τους βεβαιότητες, αλλάζουν και οι ρόλοι» δηλώνουν οι τρεις σκηνοθέτιδες που συναντήθηκαν στη διάρκεια μεταπτυχιακού στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Ενδιαφέρουσες ήταν και οι συμμετοχές που προβλήθηκαν το βράδυ της Παρασκευής στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα. Η τρίτη μέρα από την Ουγγαρία αντλεί έμπνευση από την παραβολή του ασώτου, στο Τελευταίο Αντίο του Κάσπερ Αντρέας ένας άνδρας καλείται να αποδεχθεί την απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου, το γλυκό Καρουζέλ μας ταξιδεύει σε Βερολίνο και Παρίσι για χάρη ενός έρωτα και το κάνει με τρόπο ρεαλιστικό και τρυφερό, ενώ ο Φωτογράφος του Στίβεν Φίνγκλετον (ενός ανερχόμενου σκηνοθέτη) με πρωταγωνιστή τον Λίαμ Κάνινγχαμ του Game of Thrones ασχολείται με τρόπο συναρπαστικό και σκληρό με τον κόσμο της πορνογραφίας.

Αγγελική Στελλάκη

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ