Συνεδριάζουν την Πέμπτη οι ακτοπλόοι για την εκλογή νέου προεδρείου
Σε συνεδρίαση για την εκλογή νέου προέδρου και 12μελούς διοικητικού συμβουλίου προσέρχονται την Πέμπτη τα μέλη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), κατόπιν της παραίτησης του Απόστολου Βεντούρη, ο οποίος έκανε λόγο σθεναρή άρνηση των αρμοδίων να προχωρήσουν σε οποιαδήποτε πραγματική και ριζοσπαστική αλλαγή ή μεταρρύθμιση για τα προβλήματα του κλάδου των ακτοπλόων. Τα ζητήματα του κλάδου αναμένεται να εξεταστούν σε συνάντηση που θα έχουν την προσεχή εβδομάδα ο ΣΕΕΝ με τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη.
Σε συνεδρίαση για την εκλογή νέου προέδρου και 12μελούς διοικητικού συμβουλίου προσέρχονται την Πέμπτη τα μέλη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), κατόπιν της παραίτησης του Απόστολου Βεντούρη ο οποίος έκανε λόγο σθεναρή άρνηση των αρμοδίων να προχωρήσουν σε οποιαδήποτε πραγματική και ριζοσπαστική αλλαγή ή μεταρρύθμιση για τα προβλήματα του κλάδου των ακτοπλόων.
Στην επιστολή παραίτησής του, ο κ. Βεντούρης απηύθυνε έκκληση στην πολιτεία και στους αρμόδιους φορείς να ασχοληθούν με τα θέματα του κλάδου άμεσα και αποφασιστικά.
Από τη γενική διεύθυνση του Συνδέσμου έχει αποχωρήσει και ο Νίκος Καβαλιέρος, ενώ προσωρινά καθήκοντα προέδρου εκτελεί ο Α’ αντιπρόεδρος Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων Αντώνης Αγαπητός.
Τα προβλήματα ου κλάδου αναμένεται να εξεταστούν σε συνάντηση που θα έχουν την προσεχή εβδομάδα, πιθανώς τη Δευτέρα, ο ΣΕΕΝ με τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στην ακτοπλοΐα έχει συσταθεί μια άτυπη επιτροπή στο υπουργείο, η οποία επεξεργάζεται ήδη τη μελέτη της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος για εξορθολογισμό των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών της χώρας, αλλά και τα συμπεράσματα έρευνας της διακομματικής επιτροπής που είχε συσταθεί από την προηγούμενη ηγεσία για το λόγο αυτό.
Και τα δύο βρίσκονται στο γραφείο του υπουργού, ωστόσο δεν έχει υπάρξει καμία επίσημη απόφαση, έως ότου ολοκληρωθεί ο κύκλος των συναντήσεών του με τους φορείς της ακτοπλοΐας, αλλά και πορίσματος της άτυπης επιτροπής του υπουργείου.
Στα τέλη του μήνα αναμένεται να συνεδριάσει και το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, το οποίο θα εξετάσει τα αιτήματα των εταιρειών για την κάλυψη δρομολογιακών αναγκών του επόμενου έτους, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξει επανασχεδιασμός όλου του δικτύου.
Κύκλοι στην ακτοπλοϊκή αγορά αναφέρουν ότι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες αυτή τη στιγμή, είναι η καθυστέρηση των χρημάτων που τους οφείλονται από μισθώματα άγονων γραμμών που φθάνουν έως και επτά μήνες, αλλά και το θέμα της τιμής των καυσίμων που είναι και το πιο δαπανηρό στη λειτουργικότητα ενός πλοίου.
Όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς, οι τράπεζες πλέον έχουν περιορίσει σημαντικά τη ρευστότητα προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, που πραγματοποιούν δρομολόγια άγονων γραμμών, ενώ ορισμένες μάλιστα είναι διστακτικές και σκεπτικές στο να εξυπηρετήσουν παραδοσιακούς πελάτες.
Τι εισηγείται η έκθεση της Εθνικής
Τον εκ του μηδενός επαναπροσδιορισμό των αναγκών δρομολόγησης από και προς τους λιμένες της χώρας και την πλήρη εφαρμογή του συστήματος hub & spoke (δηλ. να χρησιμοποιούνται κάποιοι λιμένες ως κομβικοί, οι οποίοι θα εξυπηρετούνται από κύριες γραμμές και οι υπόλοιποι παραμετρικοί λιμένες να εξυπηρετούνται από τοπικές γραμμές) βρίσκονται στις πρώτες προτάσεις της planet του Συμβούλου Διοίκησης Επιχειρήσεων και Έργου της Εθνικής Τράπεζας.
Επίσης, προτείνεται η ομαδοποίηση των γραμμών δρομολόγησης (συμπεριλαμβανομένων και άγονων γραμμών) σε περιοχές εκμετάλλευσης (γεωγραφικές ενότητες), ενώ για το θεσμικό πλαίσιο μεταξύ άλλων, εκτιμάται ότι πρέπει να υπάρξει ενοποίηση και κωδικοποίηση της νομοθεσίας που αφορά την ακτοπλοΐα, να συσταθεί Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων και επανεξεταστεί ο περιορισμός που τίθεται για τη τακτική δρομολόγηση και τη σύναψη συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας.
Διατυπώνεται ακόμη πρόταση για επανεξέταση σκοπιμότητας διατήρησης του σταδίου για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη σύναψη συμβάσεων αποκλειστικότητας και -(εναλλακτικά) Δημοπράτηση ζωνών εκμετάλλευσης.
Να υπάρξει άρση των θεσμικών περιορισμών που οδηγούν σε επιβάρυνση του κόστους λειτουργίας του κλάδου και που δεν συνδέονται με την ασφάλεια των πλόων, αλλά και να υπάρξει πλήρης απελευθέρωση των τιμών ναύλων. Επίσης, το κρατικό ναυλολόγιο να ισχύει μόνο στις επιδοτούμενες συνδέσεις.
Τέλος, προτείνεται να υπάρξει εξορθολογισμός του θεσμικού πλαισίου διαμόρφωσης της τιμής του εισιτηρίου, μειώνοντας στο ελάχιστο δυνατό το τμήμα του κόστους που δεν αντιστοιχεί στην παροχή της υπηρεσίας και να επανεξεταστεί η πολιτική των εκπτώσεων και των δωρεάν εισιτηρίων.
Στην έκθεση περιλαμβάνεται επίσης πρόταση για εξέταση δυνατότητας χορήγησης κινήτρων και πολιτικής ενισχύσεων αξιοποιώντας κονδύλια του ΕΣΠΑ και εθνικούς πόρους, να υπάρξει μηχανισμός προστασίας από τις διακυμάνσεις στις διεθνείς τιμές των καυσίμων και να καταβάλλονται έγκαιρα τα μισθώματα για τα δρομολόγια των άγονων γραμμών.
Τα συστατικά του χυμού παντζαριού υποστηρίζουν την καρδιά και την κυκλοφορία του αίματος, ενώ παράλληλα συμβάλλουν στη φυσική ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης.