Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Jost Capito: «Η ισχύς επέστρεψε»

Jost Capito: «Η ισχύς επέστρεψε»

"Καμία μορφή του motorsport δεν μπορεί να αφήσει στην άκρη το περιβάλλον, να ξεχάσει την κατανάλωση καυσίμου".

Πάνος Διαμάντης


Οι οικονομικοί κλυδωνισμοί της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας και η στροφή προς τις οικολογικές τεχνολογίες έκαναν –μέχρι ενός βαθμού- τα αυτοκίνητα επιδόσεων και τις αγωνιστικές εκδοχές τους να μοιάζουν εκτός θέματος, να μοιάζουν ως δαπανηρή και ενεργοβόρα «πολυτέλεια».

Ωστόσο αυτή η εντύπωση, σε όποιο βαθμό κι αν υπήρξε, αρχίζει να περνά στο παρελθόν – όπως μας εξήγησε, μπροστά στο νέο Focus ST, κεντρικό έκθεμα της Ford στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού 2010, ο Jost Capito, Διευθυντής του Τομέα Αυτοκινήτων Επιδόσεων της εταιρείας.

Κι αυτό δεν συνέβη επειδή η οικονομική κρίση αρχίζει να εξασθενεί, αλλά διότι τα αυτοκίνητα επιδόσεων και μαζί οι αγωνιστικές τους τροποποιήσεις επίσης υιοθετούν τις τεχνολογίες μείωσης της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων – με αποτέλεσμα να γίνονται και αυτά επίκαιρα, όπως εξήγησε ο πρώην αγωνιστικός διευθυντής της Ford Ευρώπης.

Παράλληλα, ο Jost Capito μίλησε στο in.gr για το νέο Fiesta WRC του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι 2011 και για την πρόοδο του σπορ με την είσοδο νέων κατασκευαστών, την εμπορική πολιτική που ασκεί η φίρμα εκτός Ευρώπης (και ειδικότερα στις Η.Π.Α.) και για τις παγκόσμιες αγωνιστικές της δραστηριότητες.

Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας από το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού και από τα εκθέματά του, δεδομένου του υπάρχοντος οικονομικού κλίματος;

Νομίζω ότι υπάρχουν αρκετά ενδιαφέροντα αυτοκίνητα για να δει κάποιος. Ειδικότερα αυτό που νομίζω ότι έχει ενδιαφέρον είναι ότι επέστρεψε στο προσκήνιο η έννοια «ισχύς».

Δεν είναι μόνο η Ford με το Focus ST –αρκετοί άλλοι κατασκευαστές επιδεικνύουν αυτοκίνητα επιδόσεων. Νομίζω ότι επανήλθε η ισορροπία. Έχουμε ηλεκτρικά οχήματα, αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων, αλλά είναι επίσης καλό να βλέπει κανείς ότι η διασκέδαση των επιδόσεων δεν φεύγει από τις προτεραιότητες της αυτοκινητοβιομηχανίας, ότι οι κατασκευαστές δεν έχουν πρόβλημα να δείχνουν ξανά αυτοκίνητα επιδόσεων. Αυτό είναι καλό να το βλέπεις.

Τι μπορείτε να μας πείτε για την εξέλιξη του Fiesta WRC; Πότε θα είναι έτοιμη η έκδοση των τελικών προδιαγραφών;

Το αυτοκίνητο είναι βασισμένο στο Fiesta Super 2000, το οποίο είναι ιδιαίτερα επιτυχημένο. Έχει διαφορετικό κινητήρα, αλλά έχει δοκιμαστεί ήδη με τον δίλιτρο Turbo και η έκδοση των 1.600 κ.εκ. θα έχει περίπου την ίδια απόδοση. Το μεγαλύτερο μέρος της εξέλιξής του έχει ολοκληρωθεί ήδη και μόλις τοποθετηθεί ο κινητήρας θα ελεγχθούν όλα τα συστήματά του.

Μετά από τόσα χρόνια που περάσατε στα ράλι, πόσο πιστεύετε ότι οι αγώνες έχουν βοηθήσει στην εξέλιξη της τεχνολογίας των αυτοκινήτων παραγωγής;

Μπορώ να μιλήσω μόνο για εμάς. Η ίδια ομάδα ανθρώπων βοηθάει την M-Sport στην εξέλιξη των World Rally Cars και παράλληλα εξελίσσει τα αυτοκίνητα επιδόσεων [της Ford].

Συνεργαζόμαστε με την αγωνιστική ομάδα στο υψηλότερο επίπεδο απόδοσης. Η αγωνιστική ομάδα εργάζεται με διαφορετικό τρόπο, χρησιμοποιεί τα εργαλεία διαφορετικά και αποκτά τεχνογνωσία η οποία αυτόματα μεταφέρεται στα αυτοκίνητα επιδόσεων. Δεν είναι, για παράδειγμα, ότι ένα δισκόφρενο μεταφέρεται από το αγωνιστικό αυτοκίνητο στο μοντέλο παραγωγής, όπως στο παρελθόν.

Έχει να κάνει με τον τρόπο χρήσης των εργαλείων και με την απόκτηση εμπειρίας. Επίσης, με το συνδυασμό λειτουργιών σε ένα εξάρτημα αντί για δύο εξαρτήματα -αυτό είναι πολύ σημαντικό στους αγώνες, για να κρατάς χαμηλά το βάρος και για να έχεις μικρότερη μάζα που θα πρέπει να φρενάρει.

Όλα αυτά οι μηχανικοί τα μαθαίνουν στους αγώνες και τα μεταφέρουν στα μοντέλα επιδόσεων που απευθύνονται στο κοινό.

Και δεδομένου ότι οι μηχανικοί των αυτοκινήτων επιδόσεων συνεργάζονται με τους «mainstream» μηχανικούς αυτή η τεχνογνωσία μεταφέρεται σε όλο τον τομέα εξέλιξης των προϊόντων.

Το motorsport προς το παρόν δεν εξελίσσει οικολογικές τεχνολογίες. Νομίζετε ότι, σε μια εποχή ανάγκης εξέλιξης «πράσινων» τεχνολογιών και μείωσης του κόστους, ένα αυτοκίνητο επιδόσεων με αγωνιστικό προφίλ είναι επίκαιρο;

Θα έλεγα ότι τα αγωνιστικά αυτοκίνητα σέβονται το περιβαλλοντικό και το πολιτικό κλίμα. Τα World Rally Cars αφήνουν τους δίλιτρους Turbo κινητήρες για τους νέους 1.6 Turbo άμεσου ψεκασμού. Το ίδιο συμβαίνει και με το Focus ST – αλλάζει τον Turbo 2.5 λίτρων με τον δίλιτρο άμεσου ψεκασμού.

Στο δεύτερο βελτιώσαμε την απόδοση και την ροπή κατά 10-15%, αλλά μειώσαμε την κατανάλωση πάνω από 20%. Συνεπώς η απόδοση βελτιώνεται και παράλληλα μειώνεται η κατανάλωση -το ίδιο συμβαίνει και με τον κινητήρα του rallycar. Η κατανάλωση του 1.6 Turbo θα είναι πολύ μικρότερη σε σχέση με τον δίλιτρο που θα χρησιμοποιούμε μέχρι το τέλος του χρόνου. Βγαίνουμε κερδισμένοι από αυτό, διότι τα ράλι είναι ακόμα το πιο σκληρό πεδίο δοκιμών που μπορεί να υπάρξει για ένα αυτοκίνητο κι έναν κινητήρα.

Συνεπώς υποστηρίζετε πλήρως τους νέους κανονισμούς του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι;

Ναι. Σε μεγάλο βαθμό συνεργαζόμαστε με την FIA για τη σύνταξη των κανονισμών.

Ποια είναι τα μελλοντικά πλάνα της Ford στο motorsport, παγκοσμίως; Η κατασκευή του νέου World Rally Car φαντάζομαι συνεπάγεται ότι θα μείνετε στο WRC τα προσεχή χρόνια.

Η δέσμευσή μας στο WRC είναι μέχρι το τέλος του 2011. Η περαιτέρω αγωνιστική μας εμπλοκή είναι μια από τις πρώτες προτεραιότητες που πρέπει να εξετάσουμε. Φυσικά κατασκευάσαμε ένα νέο αυτοκίνητο για το 2011, αλλά πρέπει να εξετάσουμε όλες τις παραμέτρους πριν ληφθεί μια απόφαση.

Επιστρέφοντας στο νέο Focus, θα υπάρξει τρίθυρη έκδοση του ST;

Παράγουμε εκδόσεις του ST μόνο με βάση τα μοντέλα παραγωγής [του Focus]. Αν υπάρξει τρίθυρο μοντέλο παραγωγής, θα μπορέσουμε να κατασκευάσουμε και μια ST έκδοσή του.

Θα υπάρξει έκδοση RS;

Δεν συζητάμε τα μελλοντικά μας πλάνα. Από την άλλη πλευρά, είμαστε μικρή ομάδα και πρέπει να αφοσιωθούμε στο Focus ST. Η παραγωγή ή όχι ενός Focus RS στο μέλλον εξαρτάται από τον προγραμματισμό του ST. Αν υπάρξει χρόνος και η σωστή τεχνολογία θα πρέπει να αποφασιστεί στο μέλλον. Προς το παρόν δεν έχει γίνει κανένας προγραμματισμός για έκδοση RS, διότι είμαστε πλήρως αφοσιωμένοι στο ST.

Ποια είναι η θέση ενός σπορ αυτοκινήτου επιδόσεων σήμερα στην αυτοκινητοβιομηχανία;

Νομίζω δεν έχει αλλάξει η θέση του, διότι η τεχνολογία μείωσης της κατανάλωσης έχει περάσει και στα αυτοκίνητα επιδόσεων. Έχουμε τους κινητήρες EcoBoost στις εκδόσεις παραγωγής και παίρνουμε τους ίδιους και για τις εκδόσεις επιδόσεων και έχουμε τα ίδια οφέλη. Με αυτό τον τρόπο δικαιολογούνται τα αυτοκίνητα επιδόσεων, διότι είμαστε πάντοτε στην αιχμή της τεχνολογίας όπως και στα «καθημερινά» αυτοκίνητα και υπάρχει η ίδια μείωση της κατανάλωσης.

Οι αγώνες θα πρέπει να εξελίσσουν σε μεγαλύτερο βαθμό οικολογικές τεχνολογίες, ή πρέπει να παραμείνουν κάτι πιο «άγριο», όπως είναι το πρωτάθλημα NASCAR στις Η.Π.Α.;

Πιστεύω ότι το motorsport πρέπει να είναι φιλικό προς το περιβάλλον και πρέπει να έχει ηγετικό ρόλο. Στις Η.Π.Α. ακολουθούν το ίδιο -στο NASCAR φεύγει το καρμπιρατέρ κι έρχεται ο ψεκασμός. Δεν μπορείς να γυρίσεις αυτά τα σπορ ανάποδα, αυτό δεν μπορείς να το κάνεις με κανένα σπορ, αλλά ακολουθούν μια συγκεκριμένη κατεύθυνση και σκέφτονται το μέλλον διότι το σέβονται και οι ίδιοι.

Καμία μορφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού δεν μπορεί να αφήσει στην άκρη το περιβάλλον, να ξεχάσει την κατανάλωση. Έπειτα, υπάρχουν διαφορετικές κατηγορίες στο motorsport, στις οποίες θα μπορούσε να υπάρχει διαφορετική εμπλοκή. Όπως το βλέπω εγώ, η Formula 1 θα πρέπει να έχει την τεχνολογία του μέλλοντος –μπορεί να οδηγήσει στην τεχνολογία του μέλλοντος.

Στους αγώνες Ράλι ή Αυτοκινήτων Τουρισμού, πρέπει να επιδεικνύεις και να εξελίσσεις περαιτέρω την τεχνολογία που ο αγοραστής να μπορεί να αποκτήσει. Η αλλαγή του κινητήρα στα ράλι από τον δίλιτρο στον EcoBoost 1.6 Turbo με άμεσο ψεκασμό είναι τεράστιο βήμα, τεράστια επένδυση και τεράστια οικολογική πρόοδος. Κι αυτό μπορεί ο αγοραστής να το αποκτήσει σε μια αντιπροσωπεία. Η τεχνολογία θα έχει δοκιμαστεί σε σκληρές συνθήκες και θα έχει αποδειχθεί αποδοτική και θα συνεχίζει να εξελίσσεται στο περιβάλλον των αγώνων.

Είναι, λοιπόν, η τεχνολογία η βασική αιτία συμμετοχής ενός εργοστασίου στους αγώνες;

Αν συμμετέχεις στους αγώνες, συμμετέχεις για να κερδίσεις. Δεν λέω να κυριαρχήσεις, πρέπει να είσαι ανταγωνιστικός και σε θέση να κερδίζεις. Αν θέλεις να βρίσκεσαι σε αυτή τη θέση, πρέπει να έχεις τεχνολογία υψηλού επιπέδου, διότι μάχονται κατασκευαστές μεταξύ τους και κανείς δεν συμμετέχει για να χάσει.

Έτσι, λοιπόν, προοδεύει η τεχνολογία και μεταφέρεται στα αυτοκίνητα παραγωγής, διότι βρίσκεσαι σε διαρκή ανταγωνισμό και αγωνίζεσαι ανά δύο εβδομάδες. Σε αυτές τις δύο εβδομάδες μπορείς να εισάγεις κάτι νέο, αντίθετα με την παραγωγή που έχεις ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο. Στους αγώνες αποκτάς όλο και περισσότερη γνώση και αυτή μεταφέρεται στην παραγωγή, όταν ετοιμάζεις τη νέα γενιά ενός αυτοκινήτου.

Η είσοδος νέων κατασκευαστών βοηθά το WRC να προοδεύσει;

Είδαμε ότι ορισμένοι κατασκευαστές αποχώρησαν τα τελευταία χρόνια και αυτό δεν συνέβη επειδή δεν ήθελαν να μείνουν πια στα ράλι ή επειδή κάτι πήγαινε λάθος. Έφυγαν, απλώς διότι το οικονομικό κλίμα ήταν πολύ δύσκολο και οδηγούσε στην αποχώρηση πολλών ανθρώπων, όχι μόνο από τα ράλι αλλά κι από άλλα πρωταθλήματα. Δείτε την Formula 1 – είναι παρεμφερής η εικόνα. Αλλά τώρα, με την ανάκαμψη της οικονομίας [τα εργοστάσια] εξετάζουν ποιο είδος αγώνων μπορεί να επιδείξει την τεχνολογία τους και διαπιστώνουν ότι το WRC είναι πολύ ενδιαφέρον.

Είμαστε περήφανοι στη Ford που μείναμε στο WRC μαζί με τη Citroen, το βοηθήσαμε να περάσει τις δύσκολες στιγμές και να μην σβήσει. Δουλέψαμε με τη FIA και με την εταιρεία προώθησης για να περάσει τους δύσκολους καιρούς και να γίνει ελκυστικό τώρα για να μπουν κι άλλοι κατασκευαστές. Όσο περισσότεροι μπουν τόσο θα πολλαπλασιάζεται η προβολή, η δημοτικότητα και πιστεύω κάθε κατασκευαστής είναι ευπρόσδεκτος στο WRC και νομίζω ότι το σπορ ανεβαίνει στο επόμενο επίπεδο.

Μπορεί να γίνει πιο φιλικό προς την τηλεόραση;

Ναι, νομίζω ότι έκαναν ένα καλό βήμα πρόσφατα με την επιπλέον βαθμολόγηση της τελευταίας Ειδικής σε κάθε αγώνα και με την απευθείας τηλεοπτική της κάλυψη. Η εταιρεία προώθησης έχει καλύτερη επικοινωνία με τις ομάδες και με την FIA κι αυτή είναι η βάση για περαιτέρω βελτίωση. Και με την είσοδο περισσότερων κατασκευαστών θα υπάρχει επίσης βελτίωση, διότι θα αυξηθεί το ενδιαφέρον.

Μιας και προσωπικά έχετε αφοσιωθεί στην αμερικανική αγορά, ποιά είναι τα αγωνιστικά και εμπορικά πλάνα σας εκεί;

Έχουμε παγκόσμια αυτοκίνητα –το Fiesta, το Focus και το Focus ST-, συνεπώς το ερώτημα είναι πως κάνουμε και παγκόσμιο motorsport. Μια πτυχή είναι να εμπλακούμε στους αγώνες των Η.Π.Α., μια άλλη στους αγώνες της Κίνας, της περιοχής Ασίας – Ειρηνικού ή και της Νότιας Αμερικής. Ειδικά για τις Η.Π.Α. είχαμε την ευρωπαϊκή ομάδα που συμμετείχε στο Pikes Peak πέρσι –και το Pikes Peak είναι σημαντικό γεγονός στις Η.Π.Α.- με το Fiesta και τον Marcus [Gronholm].

Επίσης, συμμετείχαμε στους αγώνες X-Games με τον Tanner Foust και τον Ken Block, πέρσι και φέτος, κερδίζοντας το χρυσό και το ασημένιο μετάλλιο στις δύο κατηγορίες rally. Ο Tanner Foust συμμετείχε επίσης σε έξι ευρωπαϊκούς αγώνες Rallycross για να αποκτήσει εμπειρία, διότι το Rallycross δείχνει να απογειώνεται στις Η.Π.Α.

Έχουμε, λοιπόν, έναν Αμερικανό οδηγό στο Fiesta, ο οποίος δείχνει να είναι πολύ ανταγωνιστικός και συνεπώς υπάρχει μεγάλη δυναμική ανάπτυξης. Ακόμη, ο Ken Block συμμετείχε στο Rally America και έβγαλε το νέο video «gymkhana». Νομίζω ότι αυτά είναι καλά σπορ, τα οποία οι Η.Π.Α. θα εφαρμόσουν σε συνδυασμό με το «gymkhana» του Ken Block και θα υπάρξουν αστέρες και ιδιαίτεροι χαρακτήρες. Δείχνει να οδεύει σε καλό δρόμο και είμαστε αρκετά επιτυχημένοι με το Fiesta εκεί.

Συνεπώς προσπαθείτε να μπείτε στις Η.Π.Α. πάνω στο τρένο των ράλι, να φέρετε μαζί σας τα ράλι στην Αμερική;

Ναι. Αν θέλεις να προβάλλεις τις δυνατότητες του Fiesta, δεν μπορείς να το βάλεις στο NASCAR ή στα Dragster. Διότι θέλεις να δείξεις ότι είναι ευκίνητο, ότι έχει καλή οδική συμπεριφορά. Νομίζω ότι στις Η.Π.Α. όλο και περισσότεροι άνθρωποι ενδιαφέρονται να έχουν καλή οδική συμπεριφορά και όχι μόνο απόδοση στην ευθεία.

Πόσο ενδιαφέρουν τους Αμερικανούς αγοραστές τα μικρά αυτοκίνητα επιδόσεων;

Αν δούμε την κατηγορία C, το Subaru [Impreza] STi έχει τεράστια επιτυχία. Το [VW] Golf GTi είναι σχετικά επιτυχημένο και βλέπουμε μια τάση προς μικρότερα αυτοκίνητα –αλλά όχι προς φτηνά μικρότερα αυτοκίνητα- με καλό εξοπλισμό, αλλά ίδιες επιδόσεις.

Για το λόγο αυτό στις Η.Π.Α. η Ford αλλάζει τους V8 κινητήρες με V6 EcoBoost και τετρακύλινδρους EcoBoost, διατηρώντας την απόδοση αλλά μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου σε μεγάλο βαθμό. Τα μικρά αυτοκίνητα δεν είναι βαρετά ή φθηνά, είναι συναρπαστικά στην οδήγηση και συνεπώς υπάρχει χώρος για αυτού του είδους τα αυτοκίνητα επιδόσεων.

auto.in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο