Ενώ ακόμα και αρχάριοι στους υπολογιστές δεν διστάζουν να ανοίξουν το κουτί ενός desktop για να διορθώσουν μια μικρή βλάβη, να προσθέσουν ένα σκληρό ή ένα Βlu-Ray player, ελάχιστοι τολμούν να ανοίξουν
Ενώ ακόμα και αρχάριοι στους υπολογιστές δεν διστάζουν να ανοίξουν το κουτί ενός desktop για να διορθώσουν μια μικρή βλάβη, να προσθέσουν ένα σκληρό ή ένα Βlu-Ray player, ελάχιστοι τολμούν να ανοίξουν έναν φορητό, ακόμα και για μια απλή προσθήκη. Για διάφορους λόγους, οι φορητοί υπολογιστές αντιμετωπίζονται ακόμα και από έμπειρους στα της πληροφορικής ως ένα κλειστό, μαύρο κουτί, στο οποίο μπορούν να επέμβουν μόνο οι εξουσιοδοτημένοι ειδικοί. Το «nDigital» σας παρουσιάζει κάποιες δουλειές για τις οποίες δεν χρειάζεται να διστάσετε να βάλετε κατσαβίδι στον φορητό σας. Οι φορητοί υπολογιστές, είναι αλήθεια πως είναι προσεκτικά σχεδιασμένα και σεταρισμένα μηχανήματα, με αξιοπιστία και σχετική σταθερότητα. Υπό την έννοια αυτή, η όποια παρέμβαση από έναν απλό χρήστη ενέχει πάντα τον κίνδυνο να καταστραφεί αυτή η ισορροπία. Σημειώστε μάλιστα ότι ειδικά οι επαγγελματίες που έχουν τον φορητό ως εργαλείο δουλειάς συνήθως επιλέγουν και ειδικά πακέτα εγγύησης και σέρβις που τους καλύπτουν για πολλά χρόνια, χωρίς να χρειάζεται να πάνε το μηχάνημά τους στην εταιρεία που τους το πούλησε. Επιπλέον, η αναβάθμιση ενός λάπτοπ έχει περιορισμένη αξία και οι συσκευές και τα εξαρτήματα που μπορούμε και αξίζει να προσθέσουμε είναι λίγα (μνήμη RΑΜ, αλλαγή σκληρού δίσκου κ.ά.). Για τον λόγο αυτό σπάνια κάποιος αποφασίζει να προχωρήσει μόνος του σε αναβάθμιση, ενώ και οι βλάβες που μπορεί να αντιμετωπίσει είναι λιγότερες. Από την άλλη όσο οι κάτοχοι φορητών υπολογιστών αυξάνονται και η τιμή των διαφόρων εξαρτημάτων μειώνεται, λογικό είναι να αποφασίζουν όλο και περισσότεροι να παρέμβουν δυναμικά. Ωστόσο ο βασικός λόγος έχει να κάνει με την πολύ κακή ποιότητα σέρβις και υποστήριξης από τους περισσότερους Έλληνες αντιπροσώπους. Ακόμα και για πολύ απλές βλάβες, ο χρόνος αναμονής για υποστήριξη και επιδιόρθωση αρχίζει από μία εβδομάδα και φτάνει ακόμα και τον μήνα, ενώ υπάρχουν και εταιρείες που στέλνουν τα λάπτοπ για σέρβις στο εξωτερικό. Λογικό είναι λοιπόν για κάτι απλό να αποφασίσει κανείς να ανοίξει μόνος του τον υπολογιστή του και να δει τι μπορεί να κάνει.
Συχνά προβλήματα με απλές λύσεις
Ένα από τα πιο κλασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι φορητοί υπολογιστές ύστερα από 2-3 χρόνια χρήσης είναι ότι υπερθερμαίνονται. Το γεγονός αυτό μειώνει τις επιδόσεις τους και μπορεί να τους κάνει να κλείνουν απρογραμμάτιστα. Στην περίπτωση αυτή, αν δεν υπάρχει πρόβλημα με το τροφοδοτικό, η λύση μπορεί να είναι πολύ απλή, όπως το καθάρισμα των αεραγωγών από τη σκόνη, με ένα πανάκι. Εξίσου συχνά αντιμετωπίζει κανείς πρόβλημα με την μπαταρία, η οποία μπορεί να μη φορτίζει επαρκώς ή απλά να μην κάνει καλή επαφή. Η αλλαγή μπαταρίας είναι απλούστατη υπόθεση, οπότε αξίζει να την κάνετε μόνος σας, αντί να πάτε τον υπολογιστή σας στον αντιπρόσωπο και να πληρώσετε διπλάσια χρήματα. Σε επίπεδο αναβάθμισης, το πρώτο που μάλλον χρειάζεται κανείς είναι η προσθήκη μνήμης RΑΜ. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να αναθέσετε αυτή τη δουλειά σε εξειδικευμένο τεχνικό: απλώς διαλέξτε την πιο φθηνή λύση που ταιριάζει στον υπολογιστή σας, ρίξτε μια ματιά στις οδηγίες του κατασκευαστή, ανοίξτε το μηχάνημά σας και τοποθετήστε το νέο τσιπ μνήμης στην αντίστοιχη θήκη. Αλλά και στην περίπτωση που αποφασίσετε να αλλάξετε τον σκληρό σας δίσκο (λόγω βλάβης ή απλώς για περισσότερο αποθηκευτικό χώρο), η διαδικασία αντικατάστασης είναι πολύ απλή, καθώς οι δίσκοι απλώς «κουμπώνουν» πάνω στη μητρική. Μη φοβάστε, είναι αρκετά μεγάλες οι διαστάσεις τους και θα βρείτε σίγουρα πού βρίσκονται μέσα στο μηχάνημα, ενώ κάποιοι κατασκευαστές φορητών (λ.χ. η Lenovo), έχουν στο site τους βίντεο που σας καθοδηγούν βήμα προς βήμα στη διαδικασία. Ακόμα πιο εύκολη είναι συνήθως η αλλαγή ενός CD, DVD ή Βlu Ray drive, το οποίο αφού απελευθερωθεί ξεβιδώνοντας τη σχετική βίδα, συνήθως τοποθετείται εξωτερικά.
Προσοχή στην εγγύηση
Όλα αυτά ισχύουν στην περίπτωση που ο υπολογιστής βρίσκεται εκτός εγγύησης. Αν η εγγύηση που δίνει ο κατασκευαστής ισχύει ακόμα, καλό είναι να αποφεύγεται το άνοιγμα του υπολογιστή, όσο απλή και αν είναι η βλάβη, καθώς σε περίπτωση νέας βλάβης ο αντιπρόσωπος θα αρνηθεί να καλύψει τις υποχρεώσεις του. Όταν κάποιος κάνει μια αγορά φορητού, καλό είναι να έχει ελέγξει τι ισχύει με την εγγύηση (διάρκεια, όροι, επέκταση), αλλά και με την ποιότητα των υπηρεσιών. Οι διαφορές είναι τεράστιες και πολύ συχνά μερικά χρήματα επιπλέον μπορεί να γλιτώσουν τον καταναλωτή από μεγάλη ταλαιπωρία.
Πληκτρολόγιο και οθόνη
Από τις άσχημες περιπτώσεις βλαβών στους φορητούς είναι τα προβλήματα με κουμπιά του πληκτρολογίου που χρησιμοποιούνται συχνά. Οι χρεώσεις από τους αντιπροσώπους στις περιπτώσεις αυτές είναι εξωφρενικές, οπότε πολύ απλά αγοράστε το σχετικό ανταλλακτικό και κάντε την αλλαγή, ξεβιδώνοντας συνήθως κάποιες βίδες στη βάση του υπολογιστή. Αντίθετα, το καλύτερο που έχει να κάνει κανείς είναι να αποφύγει να επιδιορθώσει βλάβες στην οθόνη, στο σύστημα τροφοδοσίας ή στη μητρική. Εκεί τα πράγματα γίνονται αρκετά περίπλοκα και θα χρειαστεί να αναλάβει δράση κάποιος ειδικός.