36

Στασιμότητα στις ηλεκτρονικές αγορές και πωλήσεις και περιορισμένη χρήση των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης διαπιστώνεται σε ετήσια μελέτη που δημοσιοποίησε το ελληνικό Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας.

Σημαντική αύξηση, ωστόσο, καταγράφεται στα ποσοστά πρόσβασης στο Διαδίκτυο από τα νοικοκυριά και στη διείσδυση της ευρυζωνικότητας σε ιδιώτες και επιχειρήσεις στην Ελλάδα.

Παράλληλα, σε υψηλό επίπεδο παραμένει η συνολική διείσδυση των Η/Υ και του Διαδικτύου σε επιχειρήσεις με πάνω από δέκα εργαζόμενους.

Η μελέτη αφορά το έτος 2006 και βασίστηκε στην ολοκληρωμένη μέτρηση των δεικτών των πρωτοβουλιών eEurope και i2010. Τα βασικά συμπεράσματα:

Ηλεκτρονικό επιχειρείν (E-business)

*Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις και οι ηλεκτρονικές αγορές παρέμειναν στάσιμες το 2006.

*Όσον αφορά στους ιδιώτες, η συντριπτική πλειονότητα των χρηστών (81%) αξιοποιεί το Διαδίκτυο για την αναζήτηση προϊόντων και υπηρεσιών, ωστόσο, μόνο ένα μικρό ποσοστό χρηστών, της τάξης του 5%, πραγματοποιεί online παραγγελίες και αγορές.

*Όσον αφορά τις επιχειρήσεις (με τουλάχιστον 10 εργαζομένους), οι ηλεκτρονικές παραγγελίες και οι ηλεκτρονικές αγορές εξακολουθούν να βρίσκονται σε σχετικά χαμηλά ποσοστά, 7,2 % και 9,4%, αντίστοιχα.

Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση

*Από τις βασικές υπηρεσίες που προσφέρει το Δημόσιο, το 40% είναι πλήρως διαθέσιμες ηλεκτρονικά, ποσοστό κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

*Μόλις το 8% των Ελλήνων πολιτών συναλλάσσεται με δημόσιους φορείς μέσω Διαδικτύου. Οι σχετικές ενέργειες αφορούν στη συλλογή πληροφοριών από δικτυακούς τόπους (7%), το κατέβασμα επίσημων εντύπων (4%) και την αποστολή συμπληρωμένων φορμών (3%).

*Υψηλό (71%) παραμένει το αντίστοιχο ποσοστό των επιχειρήσεων (με 10+ εργαζομένους) που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές δημόσιες υπηρεσίες.

Χρήση του Διαδικτύου

* Σημαντική αύξηση στη χρήση του Διαδικτύου, σε σχέση με το 2005, καταγράφηκε για τα νοικοκυριά, με το σχετικό ποσοστό να ανέρχεται σε 27,4%, έναντι 24,2% το προηγούμενο έτος. Υπάρχει πάντως μεγάλη απόσταση απο τον ευρωπαϊκό μέσό όρο, ο οποίος ανέρχεται σε 51% για την ΕΕ25 και σε 54% για την ΕΕ15.

*Το ενθαρρυντικό είναι ότι ο ρυθμός αύξησης του ποσοστού των νοικοκυριών με πρόσβαση στο Internet είναι υψηλότερος στην Ελλάδα από το μέσο ρυθμό στην ΕΕ. Ο ρυθμός αύξησης της Ελλάδας για την περίοδο 2005-2006 είναι 13,2% ενώ ο μέσος όρος για την ΕΕ25 και την ΕΕ15 είναι 6,25% και 1,89%, αντίστοιχα.

*Αυξημένη καταγράφηκε και η συχνότητα χρήσης του Διαδικτύου, καθώς το 61% των χρηστών του τελευταίου τριμήνου δήλωσε ότι το χρησιμοποιεί καθημερινά ή σχεδόν καθημερινά, σε σχέση με το ποσοστό 55% που μετρήθηκε το 2005.

*Σε ό,τι αφορά τον τόπο πρόσβασης, 72% των χρηστών έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο από το σπίτι και 41% από το χώρο εργασίας, ενώ χαμηλότερη προτίμηση σε σχέση με το 2005 δείχνουν οι χρήστες στην πρόσβαση από Internet Cafe (13%), σπίτια φίλων (7%) και πανεπιστήμια ή ΤΕΙ (7%).

*Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, η κατάσταση μοιάζει να έχει σταθεροποιηθεί. Το 39% των επιχειρήσεων που απασχολούν από 1-9 εργαζομένους και το 92,5% των επιχειρήσεων με τουλάχιστον 10 απασχολούμενους έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο, παραμένοντας στο ίδιο επίπεδο με το 2005. Τα ποσοστά αυτά πλησιάζουν το μέσο όρο στην ΕΕ15 και την ΕΕ25.

*Το ποσοστό διείσδυσης των ευρυζωνικών συνδέσεων στην Ελλάδα εκτιμάται στο 4,39%. Πτώση παρατηρήθηκε στις συνδέσεις PSTN και ISDN υπέρ της DSL.

Ηλεκτρονική Μάθηση

* Το 99% των σχολικών μονάδων διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή, ενώ σε ό,τι αφορά τη σύνδεσή τους με το Διαδίκτυο, η σχετική διείσδυση παραμένει στο ίδιο επίπεδο (97% φέτος έναντι 96% το 2005). Παρατηρείται αύξηση των ευρυζωνικών συνδέσεων.

*Σε σχέση με το 2005, πέρυσι διαπιστώθηκε μείωση στον αριθμό μαθητών ανά υπολογιστή σε όλες τις βαθμίδες, με το σχετικό μέσο όρο να ανέρχεται σε 15 μαθητές ανά Η/Υ.

*Ωστόσο, μόνο το 6% των σχολείων παρέχει τη δυνατότητα στους μαθητές να συνδεθούν από το σπίτι τους με το Διαδίκτυο μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (EDUNET) και μόλις το 2% διαθέτει λογαριασμούς e-mail στους μαθητές, είτε προσωπικούς, είτε κοινούς.

*Το 12% του πληθυσμού χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο για σκοπούς εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ-ΜΠΕ