Αν και η πρωτόγονη έλξη που ένιωθες μέχρι σήμερα για το πανίσχυρο RS λείπει, το αποκλειστικά πεντάθυρο Focus των 250 ίππων σε κερδίζει με τις επιδόσεις του και με την κατά παράδοση οδηγοκεντρική συμπεριφορά του.
Τι θα μπορούσε να πάει στραβά για ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα και καταξιωμένα «hot hatch» της ευρωπαϊκής αγοράς;
Να προσφέρεται αποκλειστικά σε πεντάθυρες και station wagon εκδόσεις, ο σχεδιασμός του να μην πείθει -παρά τις όποιες βελτιωτικές παρεμβάσεις- ακόμη και τους πιο φανατικούς οπαδούς της φίρμας, η ποιότητα κατασκευής να οριοθετείται από τις τάσεις… παγκοσμιοποίησης της παραγωγής του και η τιμή του -κάτι παραπάνω από 35.000 ευρώ- να παραπέμπει στους 305 καθαρόαιμους ίππους του μυθικού Focus RS.
Αν στα παραπάνω προσθέσουμε το γενικότερο κλίμα της εποχής, τις απαγορευτικές τιμές της βενζίνης και την «κακή» συνήθεια που έχουμε αποκτήσει εξαιτίας των πετρελαιοκίνητων προτάσεων της ελληνικής αγοράς να αδιαφορούμε -ως ένα σημείο- για τις επιδόσεις, εστιάζοντας την προσοχή μας στις ενεργειακές απαιτήσεις ενός τετράτροχου, τότε ο δισταγμός που νιώθεις προσεγγίζοντας την τρίτη γενιά του Ford Focus ST μπορεί να θεωρηθεί απολύτως δικαιολογημένος.
Ξεπερνώντας το γεγονός ότι αυτό που βλέπεις εξακολουθεί να μην ικανοποιεί τα αισθητικά σου κριτήρια και αναγνωρίζοντας τις φιλότιμες προσπάθειες που έχει καταβάλει η Ford ώστε να δημιουργήσει τους απαραίτητους -για μία τέτοια έκδοση- συνειρμούς, η είσοδος στο εσωτερικό του αυτοκινήτου αποτελεί μονόδρομο.
Τα δερμάτινα, τύπου bucket, καθίσματα της Recaro (βασικός εξοπλισμός έκδοσης ST3) σε υποδέχονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αναλαμβάνοντας, ταυτόχρονα, και τις απαραίτητες συστάσεις.
Πριν, λοιπόν, το βλέμμα σου σταθεί στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας και ειδικότερα στα όργανα ελέγχου που έχουν προστεθεί εκεί και πριν ακόμη χαρίσεις τις πρώτες ανάσες στο τετρακύλινδρο μοτέρ πιέζοντας τον κυκλικό διακόπτη της μίζας, γνωρίζεις πολύ καλά με τι έχεις να κάνεις.
Οι αναφορές στο σπορτίφ προσανατολισμό της έκδοσης, ωστόσο, δεν σταματούν εδώ. Οι πιο παρατηρητικοί ίσως εντοπίσουν τον διακόπτη απενεργοποίησης του ESC -στις συμβατικές εκδόσεις η διαδικασία αυτή πραγματοποιείται μέσα από το μενού του υπολογιστή ταξιδίου- καθώς και τις αλλαγές στο φινίρισμα συγκεκριμένων επιφανειών του ταμπλό.
Από τη στιγμή, πάντως, που ο ενθουσιασμός για τις αισθητικές και μη παρεμβάσεις στο εσωτερικό του νέου Focus ST καταλαγιάσει, θα κληθείς, για μία ακόμη φορά, να δικαιολογήσεις τις ποιοτικές εκπτώσεις που έχουν πραγματοποιηθεί ή για την ακρίβεια που έχουν υιοθετηθεί από τις μέχρι σήμερα γνωστές εκδόσεις του μικρομεσαίου hatchback.
Κρίνοντας από τον διακόπτη αναδίπλωσης των εξωτερικών καθρεπτών, τα… ποιοτικά στάνταρ του οποίου δεν έχουν προηγούμενο στην πρόσφατη ιστορία της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, τα 35.930 ευρώ (τιμή εξοπλιστικής έκδοσης ST3) δεν δείχνουν να έχουν πιάσει τόπο.
Από την άλλη, η παρουσία των πίσω θυρών, παρότι δεν συμβαδίζει με το προφίλ ενός hot hatch προσφέρει την απαιτούμενη πρακτικότητα, επιβεβαιώνοντας ότι το ST δεν αποτελεί μία ειδική -τύπου RS- κατασκευή αλλά την ισχυρότερη έκδοση ενός μικρομεσαίου hatchback ευρείας κατανάλωσης.
Η παραπάνω παραδοχή δικαιολογεί και το γεγονός ότι οι παρεμβάσεις στα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου δεν έχουν επεκταθεί πέρα από τα… προβλεπόμενα σημεία -ρυθμίσεις αναρτήσεων, κινητήρας, σύστημα διεύθυνσης-, δίνοντας την ευκαιρία ακόμη και στο μέσο-ανυποψίαστο οδηγό να απολαύσει την εμπειρία στο αριστερό κάθισμα του ST.
Στην πράξη, λοιπόν, το δίλιτρο και υπερτροφοδοτούμενο Focus δεν πρόκειται να δοκιμάσει την υπομονή σου. Οι κακοτεχνίες του οδοστρώματος ραφινάρονται αποτελεσματικά από την αναβαθμισμένη και χαμηλότερη κατά 10 χιλιοστά ανάρτηση, η κατανάλωση καυσίμου διατηρείται με ευκολία κάτω από τα 10 λίτρα/100 χλμ. και ο συνδυασμός κιβωτίου-συμπλέκτη φροντίζει ώστε να μην αποβεί μοιραίος για τους τένοντες του αριστερού σου ποδιού.
Υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσαμε να μιλάμε για το αυτοκίνητο της διπλανής πόρτας, μόνο που το συγκεκριμένο Focus με τα διακριτικά αεροδυναμικά βοηθήματα, την κεντρικά τοποθετημένη απόληξη εξατμίσεων και τους τροχούς των 18 ιντσών, φέρει περήφανα την εξελικτική σφραγίδα τόσο του ευρωπαϊκού «Team RS» όσο και της αμερικανοθρεμμένης «Special Vehicle Team».
Παρότι ο δίλιτρος, υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας της οικογενείας EcoBoost δεν παρουσιάζει κάτι το εξωτικό -ο άμεσος ψεκασμός καυσίμου και ο μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων δεν ανήκουν, πια, στην κατηγορία των δυσεύρετων τεχνολογιών, ακόμη και όταν αυτές συνδυάζονται-, η σχεδόν… άκοπη παραγωγή 250 ίππων και 370 Nm ροπής (σε λειτουργία overboost) αποτελεί έναν εξαιρετικό λόγο για να τον εκτιμήσεις.
Άλλωστε στη γραμμική -τηρουμένων των αναλογιών- απόδοσή του οφείλεις τη δυνατότητα να το παρακάνεις, χωρίς να κινδυνεύεις με την οριστική απώλεια της επαφής των κινητήριων τροχών με την άσφαλτο.
Η αλήθεια είναι ότι σε ευθεία γραμμή το Focus ST δεν έχει καταφέρει να εξαλείψει το φαινόμενο του Torque Steering, γεγονός που σημαίνει ότι κάθε αποφασιστικό βύθισμα του δεξιού πεντάλ οδηγεί στην αποσταθεροποίηση ή για την ακρίβεια στην αλλαγή κατεύθυνσης του μπροστινού άξονα.
Αντιθέτως, με τους τροχούς να σημαδεύουν την κορυφής της στροφής, το Focus ST συγχωρεί τις άτσαλες κινήσεις του οδηγού, αξιοποιώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.
Το αναγνωρισμένης αξίας «Torque Vectoring Control» -ανήκει ήδη ανάμεσα στα χαρακτηριστικά των μικρομεσαίων προτάσεων της Ford- επιβραδύνει τον εσωτερικό τροχό, με αποτέλεσμα η επιπλέον ροπή που καταλήγει στον εξωτερικό τροχό να μειώνει σημαντικά το φαινόμενο της υποστροφής.
Επιπλέον, έχοντας στα χέρια σου ένα εξαιρετικά άμεσο και ακριβές σύστημα διεύθυνσης, με μεταβλητό λόγο μετάδοσης που προσαρμόζεται στη γωνία των τροχών και την ταχύτητα κίνησης, αργά ή γρήγορα το ηλεκτρονικό σύστημα δυναμικής ευστάθειας τριών σταδίων φαντάζει περιττό.
Τηρώντας τις παραδόσεις, ο πίσω άξονας του ST συμμετέχει ενεργά στην όλη διαδικασία. Η πρόσκαιρη αποσταθεροποίησή του δεν απαιτεί ιδιαίτερες δεξιότητες, χωρίς αυτό να σημαίνει, βέβαια, ότι η συχνότητα εμφάνισής της κινδυνεύει να χαρακτηριστεί υπερβολική.
Απολαυστικό και την ίδια στιγμή υπέρ-αποτελεσματικό, το Focus των 250 ίππων και των πέντε θυρών, ανταποκρίνεται με την ίδια ευκολία τόσο στη σκληρή καθημερινότητα μίας μεγαλούπολης όσο και στις απαιτήσεις ενός οδηγού που έχει γαλουχηθεί με τις δύο προηγούμενες γενιές του αυτοκινήτου.
Αν το μηχανικό κιβώτιο των έξι σχέσεων διέθετε, πέρα από τη διαφορετική κλιμάκωση, μικρότερες διαδρομές και ένα πιo πειστικό «κούμπωμα» και η κεντρικά τοποθετημένη απόληξη των εξατμίσεων δικαιολογούσε με τον ήχο της τον εντυπωσιακό, ομολογουμένως, σχεδιασμό της, τότε το νέο Focus ST θα μπορούσε κάλλιστα να αναπληρώσει το κενό του υπό εξέλιξη(;) RS, αποτελώντας τη σύγχρονη και σαφώς πιο εξευγενισμένη προσέγγιση του όρου «hothatch».