Για μένα η κρίση ήταν ευκαιρία να ασχοληθώ με το θέατρο, λέει ο Αλέξης Σταμάτης
Το μυθιστόρημα «Μπαρ Φλωμπέρ», που έκανε γνωστό τον Αλέξη Σταμάτη όχι μόνο στο ελληνικό κοινό, αλλά και στο εξωτερικό (μεταφράστηκε σε επτά γλώσσες), φέτος επανεκδίδεται σε μια αναθεωρημένη έκδοση (από τις εκδόσεις Καστανιώτη), συμπληρωμένη από ένα επίμετρο. Με αφορμή την επανακυκλοφορία του βιβλίου του ο συγγραφέας μιλά στο in.gr για το ανθρώπινο στοιχείο στη γραφή του, την ενασχόλησή του με το θέατρα, για την κρίση, αλλά και για την εποχή των νέων τεχνολογιών.
Το μυθιστόρημα «Μπαρ Φλωμπέρ», που έκανε γνωστό τον Αλέξη Σταμάτη όχι μόνο στο ελληνικό κοινό, αλλά και στο εξωτερικό (μεταφράστηκε σε επτά γλώσσες), φέτος επανεκδίδεται σε μια αναθεωρημένη έκδοση (από τις εκδόσεις Καστανιώτη), συμπληρωμένη από ένα επίμετρο. Με αφορμή την επανακυκλοφορία του βιβλίου ο γνωστός συγγραφέας μιλά στο in.gr για το ανθρώπινο στοιχείο στη γραφή του, για την κρίση, αλλά και για την εποχή των νέων τεχνολογιών.
Σ’ αυτό ο συγγραφέας αναφέρει πως το «βιβλίο-σταθμός» στην συγγραφική του καριέρα, τον έκανε να αποφασίσει να αφοσιωθεί οριστικά στην συγγραφή.
Το «Μπαρ Φλωμπέρ», ένα μυθιστόρημα με σύνθετη γραφή και πλοκή, «μοιάζει με μια «μπάμπουσκα», εκείνες τις ρώσικες κούκλες, που η μια εμπεριέχει την άλλη. Υπάρχει δηλαδή ένα πρώτο επίστρωμα αστυνομικής λογοτεχνίας, αλλά από κάτω εμπεριέχονται ένα σωρό άλλα πράγματα που έχουν να κάνουν με τον πολιτισμό μας, με το ποιοι είμαστε, που ανήκουμε με την έννοια της καταγωγής και ένα σωρό άλλα πράγματα» εξηγεί ο Αλέξης Σταμάτης.
Αναφερόμενος στην σχέση του με τη Λογοτεχνία, ο συγγραφέας εστιάζει στον ρόλο του ως «επιμελητή του χάους», δηλαδή «αρχίζεις από κάτι που είναι χαοτικό, παραδείγματος χάρη, παίρνεις ένα βιβλίο το διαβάζεις, αλλά πρέπει να διαχειριστείς στη συνέχεια τα υλικά που έχεις στη διάθεσή σου», υπογραμμίζει και με το πέρασμα του χρόνου αλλά και την τριβή με την γραφή σταδιακά αλλάζει η σχέση του με τις λέξεις και τα κείμενα.
Επίκεντρο της γραφής ο άνθρωπος
«Στα τελευταία μου βιβλία, και τώρα πρόσφατα που ασχολούμαι με το θέατρο, με ενδιαφέρει περισσότερο το καθαρά ανθρώπινο στοιχείο. Έχοντας περάσει πια από την ειρωνεία του μεταμοντερνισμού και όλα αυτά τα κόλπα της γραφής, τα τρικ που είναι απαραίτητα για τον συγγραφέα να παίξει μαζί τους, αυτό που μένει μεγαλώνοντας είναι το μεδούλι και το μεδούλι είναι η ανθρώπινη φύση» σημειώνει αναφερόμενος στην διαφοροποίηση των πρόσφατων βιβλίων του σε σχέση με τα πρώτα δείγματα γραφής του, που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του ‘90.
Η «προφητική» γραφή
Μιλώντας για την κοινωνική και πολιτική κρίση της ελληνικής κοινωνίας, ο Αλέξης Σταμάτης αναλύει την προφητικότητα της γραφής, όπως αποδεικνύεται και από το προηγούμενο βιβλίο του, με τίτλο «Κυριακή». «Είναι ένα καθαρά πολιτικό βιβλίο, γραμμένο για την κρίση, πριν από την κρίση. Μιλάει για τον δανεισμό, για την ημέρα των εκλογών του 2009 και σε πολλά πράγματα θα έλεγε κανείς ότι είναι σχεδόν προφητικό. Ήταν ένας τρόπος να βγάλω κάποια πράγματα που με καίγανε εκείνη την εποχή, καθαρά πολιτικού χαρακτήρα».
Αναφερόμενος στην οικονομική κρίση που μοιραία επηρεάζει όχι μόνο την επαγγελματική αλλά και την προσωπική του ζωή, με αισιόδοξη οπτική την θεωρεί ως την ευκαιρία για να ασχοληθεί με νέα πράγματα, πάντα με επίκεντρο τη συγγραφική του ικανότητα. «Η ιστορία με την κρίση, προσωπικά με κάνει να αισθάνομαι τυχερός, γιατί μου έχει ανοίξει και ένα νέο δρόμο. Εμείς οι συγγραφείς και ειδικά εγώ που έχω αποφασίσει να βιοπορίζομαι αποκλειστικά με ό,τι έχει να κάνει με το βιβλίο και το γράψιμο, με έχει επηρεάσει υπό την έννοια ότι είναι πολύ δύσκολο να ζει κανείς στην Ελλάδα, υπό τις παρούσες συνθήκες, όσο επιτυχημένα κι αν είναι τα βιβλία σου. Αυτό όμως με έκανε να σκεφτώ τι άλλο θα μπορούσα να κάνω για να συνεχίσω να κάνω το επάγγελμα που έχω επιλέξει. Διότι περί αυτού πρόκειται τελικά. Κι εκεί μου άνοιξε ένας άλλος δρόμος, πολύ ενδιαφέρον, που έχει να κάνει με αυτό που ένιωσαν όλοι, το «όλοι μαζί», δηλαδή το άνοιγμα. Διότι όλα καλά με τη συγγραφή, αλλά έχει ένα μικρό μειονέκτημα, είσαι σε ένα σπίτι μόνος σου με ένα κομπιούτερ συνήθως. Οπότε μου ανοίχτηκε ο δρόμος του θεάτρου. Παρόλο που προέρχομαι από θεατρική οικογένεια (μητέρα του είναι η ηθοποιός Μπέττυ Αρβανίτη), δεν είχα πολύ-ασχοληθεί και ένας άλλος δρόμος που ποτέ δεν περίμενα να ασχοληθώ είναι αυτός των σεμιναρίων δημιουργικής γραφής. Βέβαια, εγώ αντιμετωπίζω το ζήτημα της δημιουργικής γραφής με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο. Πιστεύω ότι πολύ δύσκολα διδάσκεται, αλλά μπορεί να βάλει τον άνθρωπο σε έναν δρόμο, σ’ ένα περιβάλλον λογοτεχνικότητας, όπου έχει να κερδίσει πολλά πράγματα».
Η «νέα» εποχή
Ο Αλέξης Σταμάτης, συγγραφέας αλλά και άτομο που ζει στον παλμό της εποχής του, δεν μένει ανεπηρέαστος από τις εξελίξεις που συντελούνται στον χώρο των νέων τεχνολογιών. Άνθρωπος που χειρίζεται με άνεση τα νέα μέσα και τα κοινωνικά δίκτυα, διατηρεί προφίλ τόσο στο Facebook όσο και στο Twitter, μέσω των οποίων επικοινωνεί και ανταλλάσσει απόψεις με το κοινό του.
«Τώρα με τη νέα τεχνολογία, που βασίζεται περισσότερο στο chat, στο εφήμερο, φυσικά και υπάρχουν κείμενα. Το internet είναι, νομίζω, 80% κείμενα. Απλά αυτά διαδίδονται με έναν τρόπο που προσομοιάζει στην προ-γουτεμβέργια εποχή. Σα να ήταν μια παρένθεση το βιβλίο. Στο απώτατο μέλλον, πιστεύω ότι αυτά τα νέου τύπου e-books θα έχουν μεγάλη εξέλιξη και πιθανότατα να επηρεάσουν και την ίδια την αφήγηση».
Τέλος, αναφερόμενος στα τεκταινόμενα στον εκδοτικό χώρο, παραδέχεται ότι και το βιβλίο έχει επηρεαστεί από την οικονομική κρίση αλλά υπογραμμίζει τη μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλουν οι εκδότες. «Βέβαια δεν εξαρτάται μόνο απ’ αυτούς. Πρόκειται για μια αλυσιδωτή αντίδραση, που έχει να κάνει με τους βιβλιοπώλες, με όλο το κύκλωμα του βιβλίου. Το θέμα είναι να δουν οι εκδότες ότι μπορούν να δημιουργήσουν νέους τρόπους και τόπους διάδοσης του βιβλίου. Ειδικά ο δικός μου εκδότης, ο Καστανιώτης, ψάχνει πολύ ζήτημα των e-books.»
Μαίρη Μπιμπή
Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ
- Νεκρός ο 40χρονος ορειβάτης που είχε τραυματιστεί στο φαράγγι του Αμπά στο Ηράκλειο
- Σεισμός 7,2 Ρίχτερ στην Ιαπωνία
- Άρης: Το σημάδι στο πόδι του Ρόουζ από το μαρκάρισμα του Ιβανούσετς (pic)
- Νέες ανατριχιαστικές προβλέψεις από τον «ζωντανό Νοστράδαμο» για το 2026- Τι τον φοβίζει περισσότερο;
- Το τέλος των «μηχανών»: Ο Λάντο Νόρις είναι ο next door βασιλιάς της F1 – και κουβαλάει όλους τους προβληματισμούς ενός 26χρονου
- Πειραματικό χάπι υπόσχεται αδυνάτισμα χωρίς απώλεια μυϊκής μάζας




