Οδηγούμε τα maxi scooters της BMW C 600 Sport και C 650 GT
Η βιώσιμη αστική μετακίνηση προϋποθέτει ευελιξία, ασφάλεια, οικονομία, πρακτικότητα και στιλ. Στις μεγαλουπόλεις του μέλλοντος τα scooters ενδέχεται να είναι οι κυρίαρχοι του παιχνιδιού. Με τα C 600 Sport και C 650 GT, η BMW απάντησε δυναμικά στην πρόκληση να ηγηθεί και σε αυτήν την κατηγορία. Κι εμείς απαντήσαμε θετικά στην πρόσκληση να τα οδηγήσουμε στην Μαδρίτη.
Κείμενο: Τζέην Σαμπανίκου – Φωτογραφίες: BMW Motorrad
«Δεν θέλαμε να επανεφεύρουμε τα scooters, όπως δεν θέλαμε να επανεφεύρουμε τον τροχό», σχολίασε καυστικά ο Kaspar Danzer, o σημαιοφόρος του τομέα «Αστικής Μετακίνησης (Urban Movement)» των Βαυαρών, κατά την παρουσίαση των δύο καινούριων δίδυμων maxi scooters της BMW Motorrad στην Μαδρίτη. «Εστιάσαμε την προσοχή μας στους αποθηκευτικούς χώρους, την προστασία από τον αέρα και τη βροχή καθώς και στο ευδιάκριτο BMW design».
Η παραπάνω δήλωση συμπυκνώνει τις επιλογές των κατασκευαστών να εφαρμόσουν δοκιμασμένες συμβατικές τεχνολογίες στην παραγωγή των δύο νέων premium maxi scooters που εμπλουτίζουν αναπάντεχα την γκάμα της BMW. Ταυτόχρονα είναι και μια πρώτης τάξεως μπηχτή για τις τολμηρές προσπάθειες του ανταγωνισμού να δημιουργήσει νέες κατηγορίες δικύκλων σε μια εποχή που δεν έχει προφτάσει να χωνέψει ούτε τις παλιές (βλ. Honda και το ρηξικέλευθο Integra που ψάχνει εναγωνίως να βρει μια ταυτότητα ύπαρξης).
Από μόνη της η απόφαση της BMW να εισέλθει στην αγορά των maxi scooters αποτέλεσε αφορμή για πυροτεχνήματα. Για τους σκεπτικιστές της κορυφαίας μάρκας έμοιαζε σαν να ζητάς από ένα πεντάστερο εστιατόριο να σου παρουσιάσει μια γκουρμέ εκδοχή του χαλβά. Ε, δεν πετάς και τον χρυσό σου σκούφο για κάτι τέτοιο.
Ωστόσο, τα κίνητρα των Βαυαρών ήταν σαφή και σοφά. Ξεκίνησαν το project από την απλή διαπίστωση ότι στα σύγχρονα αστικά περιβάλλοντα ο διαθέσιμος χώρος είναι σαν τον διαθέσιμο χρόνο: πολυτέλεια. Η κίνηση κατά τις ώρες αιχμής στις μεγαλουπόλεις είναι ένα από τα ελάχιστα αταξικά φαινόμενα της εποχής μας: δεν έχει καμμία σημασία αν οδηγείς 7-άρα ή Trabant, το ίδιο θα πήξεις. Οι επιδόσεις και η αίγλη των premium κατηγοριών ακυρώνονται υπό το καθεστώς της «πρώτης-δευτέρας». Την ίδια στιγμή, η ολοένα αυξανόμενη τιμή των καυσίμων και οι εξωφρενικές τιμές των χώρων στάθμευσης κρατάει τα βενζινοβόρα αυτοκίνητα υψηλού -ή μη- κύρους κλειδωμένα στα γκαράζ ή στα πεζοδρόμια.
Προσθέστε στα παραπάνω τις παραμέτρους της ευκολίας στο parking, των μειωμένων ρύπων και της χαμηλής κατανάλωσης και το ζύγι γέρνει σαν γερμανικό υποβρύχιο προς τη μεριά των δίτροχων. Σύμφωνα με εμπεριστατωμένες μελέτες, οι οποίες ενέπνευσαν την ανάπτυξη του σχεδίου «Αστική Μετακίνηση» της BMW, ο μισός πληθυσμός της γης μένει σήμερα στις μεγαλουπόλεις οι οποίες παρουσιάζουν φαινόμενα ραγδαίας επέκτασης. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2050 πάνω από το 70% του παγκόσμιου πληθυσμού θα κατοικεί στις γιγαντουπόλεις του αύριο. Τα δίτροχα αναγορεύονται, συνεπώς, στους απόλυτους κυρίαρχους της αστικής μετακίνησης του παρόντος αλλά και του μέλλοντος. Δεν είναι, όμως, όλοι πρόθυμοι να εγκαταλείψουν τις ανέσεις, τους χώρους και την ασφάλεια του αυτοκινήτου για να καβαλήσουν μοτοσικλέτα.
Οδηγός αυτοκινήτου σε δύο τροχούς
Αυτό το περίεργο ον, προϊόν μετάλλαξης της αστικής καθημερινότητας είχε, λοιπόν, στο μυαλό της για περισσότερα από τρία χρόνια η BMW. Αφουγκράστηκε τις ανάγκες του για γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση, βρήκε τα κουμπιά του και δημιούργησε ένα οικείο για αυτόν περιβάλλον. Ταυτόχρονα, δεν έβγαλε από το μυαλό της τους μοτοσiκλετιστές που λοξοκοιτάνε προς τα mega scooters μαγεμένοι από τις αρετές τους, αλλά τελικά αποστρέφουν το βλέμμα νικημένοι από την σχεδιαστική πλήξη.
Οταν η BMW έκανε γνωστές τις προθέσεις της παρουσιάζοντας το εντυπωσιακό «concept C» στην EICMA του Μιλάνου το 2010, οι αντιδράσεις του κοινού ξεπέρασαν τις προσδοκίες της και μόλις έναν χρόνο αργότερα βγήκαν από το εργοστάσιο της Motorrad στο Spandau του Βερολίνου τα πρώτα C παραγωγής.
Για την πολυεθνική ομάδα του σχεδιαστικού τμήματος της Motorrad, όπως μας εξήγησε ο Έλληνας project manager, Θρασύβουλος Παπαδημητρίου, η εξέλιξη των C 600 Sport και C 650 GT αποτέλεσε ισχυρή πρόκληση. Η συγκεκριμένη κατηγορία, παρά την παροιμιώδη πρακτικότητά της, κάθε άλλο παρά ελκυστική είναι. Οι προσπάθειές τους όμως καρποφόρησαν. Κατάφεραν να δώσουν το στίγμα της BMW και να δημιουργήσουν δύο άμεσα αναγνωρίσιμα maxi scooters που κερδίζουν το στοίχημα της πολυτέλειας και της υψηλής αισθητικής σε συνδυασμό με τη δύναμη, την ευελιξία, την εργονομία και την πρακτικότητα.
Κινητήρας και design από «λευκό χαρτί»
Και τα δύο μοιράζονται τον ίδιο ολοκαίνουργιο δικύλινδρο εν σειρά κινητήρα των 647 κ.εκ., ο οποίος αποτελεί κομμάτι του πλαισίου εξασφαλίζοντας χαμηλό κέντρο βάρους και υψηλή αποθηκευτική δυνατότητα. Ο κινητήρας αποδίδει 60 ίππους στις 7.500 σ.α.λ., 66 Nm ροπής στις 6.000 σ.α.λ. και φτάνει τα 175 χ.α.ω.
Η ισχύς αποδίδεται γραμμικά μέσω του αυτόματου κιβωτίου τύπου CVT (διαρκώς μεταβαλλόμενης σχέσης), ενώ η τελική μετάδοση γίνεται με αλυσίδα που δεν χρειάζεται παραπάνω συντήρηση αφού λιπαίνεται διαρκώς. Διαθέτουν δύο δισκόφρενα μπροστά και ένα πίσω (270 χιλιοστών), στάνταρ ABS αλλά και «χειρόφρενο» που ενεργοποιείται με το άνοιγμα του πλαϊνού στάντ. Αν μάλιστα επιχειρήσετε να κατεβάσετε το σταντ λίγο πριν ακινητοποιηθεί εντελώς το scooter έχετε μια ευκαιρία για γιορτή και ωραίο πλασάρισμα στο parking.
Το C 600 Sport είναι αυτό που ενσαρκώνει στο σύνολό του το σχεδιαστικό όραμα της BMW. Κομψό, μα ταυτόχρονα δυναμικό, με πολύ ιδιαίτερο παρουσιαστικό, μοντέρνα χρώματα για τα πλαστικά που δεν διατρέχουν την ποδιά (ως είθισται), επίπεδο τιμόνι και συμπαγείς διαστάσεις για την κατηγορία του. Αν το κοιτάξεις από μπροστά έχεις την ψευδαίσθηση ότι πρόκειται για superbike. Προχωράς στο πλάι και την ψευδαίσθηση διαδέχεται η έκπληξη. Κι όμως, δεν είναι παρά ένα mega scooter! Προορίζεται κυρίως για αστική και περιαστική μετακίνηση, είναι ευέλικτο, σταθερό, γρήγορο, απολαυστικό, ενώ, με το πρωτοποριακό σύστημα Flexcase (πτυσσόμενος αποθηκευτικός χώρος), ανοίγει νέο κεφάλαιο στις δυνατότητες αποθήκευσης.
Το C 650 GT, αν και κρατάει τις βασικές σχεδιαστικές γραμμές είναι πιο πληθωρικό, πιο συνηθισμένο, αλλά στο απόλυτο ανφάς δίνει κι αυτό την ψευδή εντύπωση ότι πρόκειται για on-off μοτοσυκλέτα. Η θέση οδήγησης είναι πιο χαμηλή, άνετη και εργονομική. Το GT προορίζεται κυρίως για κάλυψη μεγάλων αποστάσεων και πιο συντηρητικών γούστων. Αισθητικά. Γιατί στον δρόμο οι όροι αντιστρέφονται…
Στους δρόμους της Μαδρίτης
Οδηγήσαμε και τα δύο maxi scooters τόσο στο κέντρο της ηλιόλουστης Μαδρίτης όσο και στις εθνικές οδούς και τους φιδογυριστούς επαρχιακούς δρόμους γύρω από την τεχνητή λίμνη της Atazar και τις ορεινές διαδρομές της βόρειας Sierra.
Οι Γερμανοί έδειξαν να εκπλήσσονται όταν διατυπώσαμε παμψηφεί τη σαφή μας προτίμηση στη συμπεριφορά του GT. Αν και δεν υπάρχει καμία διαφορά στη διάταξη και το στήσιμο των αναρτήσεων, το GT έμοιαζε ακλόνητο, πιο καλοζυγισμένο και σε προκαλούσε για μεγαλύτερες «αλητείες». Γιατί, ναι, είναι κοινό μυστικό ότι ένα καλοστημένο mega scooter συναγωνίζεται σε οδηγική απόλαυση μια μοτοσικλέτα έστω κι αν οι ορκισμένοι μοτοσικλετιστές ντρέπονται να το παραδεχτούν δημόσια. Και τα δύο scooters της BMW ανταποκρίνονται πανηγυρικά στην παραπάνω συνθήκη αλλά το GT είναι αυτό που κερδίζει πόντους στον τελικό απολογισμό.
Στο Sport ψάχνεσαι για να βρεις την ιδανική θέση όταν στο GT βολεύεσαι αμέσως. Τα μεγαλύτερο άνοιγμα των χεριών βοηθάει στον χειρισμό και η χορταστική, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη ζελατίνα τριών θέσεων (το ύψος μεταβάλλεται κατά 10mm) του GT προσφέρει πιο αποτελεσματική προστασία από τον αέρα.
Και τα δύο scooters, ωστόσο, θα ανταποκριθούν σε όλα τα στιλ οδήγησης και σε όλα τα κέφια. Εχουν γενναίες δυνατότητες κλίσης στις στροφές όχι μόνο λόγω στησίματος αλλά κι επειδή το σταντ δεν βρίσκει στην άσφαλτο. Ιδανικά πρέπει να έχεις ξεμπερδέψει με το φρενάρισμα πριν την είσοδο στη στροφή αφού με πατημένα τα φρένα έχουν την τάση να ισιώνουν. Αμα το λέει η ψυχή σου μπορείς να κινηθείς πολύ γρήγορα χωρίς εκπλήξεις και απρόοπτα αφού το CVT δεν επιτρέπει ξεσπάσματα, ενώ έχεις στη διάθεσή σου όσο γκάζι χρειάζεσαι.
Στον δρόμο για το ταμείο
Απο κει και πέρα οι οδηγοί των C απολαμβάνουν και άλλα, αυτοκινητικού τύπου, προνόμια όπως: θερμαινόμενα γκριπ και σέλα και κεντρικό κλείδωμα!
Γι αυτό και το target group των Βαυαρών εστιάζει στους οδηγούς αυτοκινήτου που είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν ένα μεγάλο σκούτερ σε τιμή υψηλότερη από ένα μικρό αυτοκίνητο ή στους μοτοσυκλετιστές που είναι απαλλαγμένοι από συμπλέγματα και εκτιμούν τις ασυναγώνιστες παροχές της κατηγορίας.
Ο οδηγός των maxi scooters της BMW και βρέχεται και κρυώνει και πέφτει, φυσικά, αλλά σε πολύ μικρότερη κλίμακα από τους άλλους οδηγούς δίτροχων ενώ δεν θυσιάζει το στιλ, δεν χαλάει τα παπούτσια του, δεν παλεύει με συμπλέκτες, έχει χώρο για να κουβαλήσει και χρόνο για να σπαταλήσει. Αξίες ανεκτίμητες.
Δεν θα κερδίσουν εύκολα, λόγω τιμής, το γυναικείο κοινό. Κι αυτό γιατί ακόμη και το πιο πληθωρικό σε ανέσεις δίτροχο δεν διαθέτει εκ φύσεως το συγκριτικό πλεονέκτημα του αυτοκινήτου: απόλυτη ελευθερία επιλογών στην γκαρνταρόμπα της οδήγησης. Ενα αυτοκίνητο μπορείς να το οδηγήσεις με ό,τι ρούχα θες ή ακόμη και χωρίς ρούχα. Το δίτροχο ποτέ! Οπότε, όσες κυρίες διαθέτουν περί τα 11.500 ευρώ για μεταφορικό μέσο θα επενδύσουν πιθανότατα σε αυτοκίνητο. Εκτός αν έχουν ήδη και θέλουν και έναν εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης.
Γεγονός είναι ότι τα C 600 Sport και C 650 GT ανοίγουν νέους ορίζοντες κέρδους για την BMW, στην ιστορία της οποίας το 2011 καταγράφηκε ως το πιο κερδοφόρο ever! Μάλιστα, τον Ιανουάριο του 2012, όπως ανακοίνωσε, έμπλεος χαράς, ο επικεφαλής της BMW Motorrad, Hendrik von Kuehheim, σημειώθηκε ρεκόρ πωλήσεων για τη βαυαρική φίρμα.
Δεν μπορούμε να προβλέψουμε την εμπορική πορεία των premium maxi scooters της BMW στην ασθμαίνουσα ελληνική αγορά. Οταν θα έλθουν στην χώρα μας, στα μέσα Απριλίου η Ελλάδα θα εξακολουθεί να ανεβαίνει τον Γολγοθά της. Μακάριοι όσοι έχουν τη δυνατότητα να πορευτούν σε παράλληλη πορεία με τις δίτροχες λιμουζίνες της BMW.
Tα ΒΜW C600 Sport και C 650 GT με μία ματιά
BMW
C600 Sport
C650 GT
Πλαίσιο
Αλουμινένιο τύπου γέφυρας με υποπλαίσιο
Κινητήρας
4χρονος, υγρόψυκτος, 2κύλινδρος εν σειρά
Κυβισμός
647 κ.ε
Ισχύς
60 ίπποι/7500 σ.α.λ.
Ροπή
66Nm/6000 σ.α.λ.
Επιτάχυνση
7,1 χ.α.ω.
7,5 χ.α.ω.
Τελική ταχύτητα
175χ.α.ω
Κιβώτιο/Μετάδοση
CVT/Αλυσίδα
Αναρτήσεις
Ανεστραμμένο τηλεσκοπικό πηρούνι διαμέτρου 40mm μπροστά, αλουμινένιο ψαλίδι με μονό αμορτισέρ πίσω
Τα συστατικά του χυμού παντζαριού υποστηρίζουν την καρδιά και την κυκλοφορία του αίματος, ενώ παράλληλα συμβάλλουν στη φυσική ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης.